Hoe snel groeien (haflinger)manen gemiddeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucaa2

Hoe snel groeien (haflinger)manen gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:50

Hey bokkers
Ik zit al een tijdje met het idee om de manen van mijn verzorgpony kort te knippen. Na een tijdje ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik ze laat groeien.
Nu de vraag: Hoe snel groeien (haflinger)manen gemiddeld?
bedankt!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:57

Phoeh, dat verschilt per haflinger enorm.. ook per situatie. Heeft de haflinger een deken om? Vlecht je ze in? Staat 'ie bij anderen paarden? Heeft met schuren en afbijten te maken..

De mijne heb ik nog nooit gevlochten.. en is van 2010 tot nu zo geworden.

Afbeelding

Afbeelding

XxLMMxX

Re: Hoe snel groeien (haflinger)manen gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:00

Ten eerste wil ik je de tip geven dit goed met de eigenaar te overleggen voordat je knippen gaat
Wie weet heb je dat allang al gedaan, dan kan je mn opmerking gewoon naast je neerleggen hoor!
Ik wilde dit alleen aangeven, omdat mijn verzorgster de manen van mn welshje een keertje af heeft geknipt, heel goed bedoeld overigens, maarre ik was niet blij haha.
De groei dat is bij elk paard anders.
Geloof dat t ergens ook genetisch bepaald is.
Daarnaast natuurlijk of je veel kamt (kunnen de haren stuk van gaan, afbreken).
En of je paard niet schuurt natuurlijk

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:03

Dat is per haflinger erg verschillend ! Denk er wel goed over na als je ze wilt gaan knippen ! :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:19

Dat is inderdaad per Haflinger verschillend. Ligt er ook aan hoe je het verzorgt natuurlijk

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:37

Ik mag alles met hem doen. Zou hem zien als een eigen pony die bij andere mensen staat en betaald wordt. Ik ga natuurlijk niet ondoordacht de schaar erin zetten, ik kijk wel uit!
Hij staat samen met een shetlander in de wei en schuurt veel maar heeft daar wat injecties tegen gekregen.
zijn manen, vacht en staart groeien snel.
Ik bedoel: zouden zijn manen rond jullie al 10 cm gegroeid zijn? (staat iedere dag in de wei.)
:D ik zoek naar een gemiddelde of een schatting .

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:51

Hier groeien ze behoorlijk snel! Omdat er een stukje kaal was ivm halsdeken vorige winter heb ik in juni de manen ongeveer 10 cm lang gemaakt, afgelopen november was het alweer halverwege de hals en toen heb ik het weer kort gemaakt, inmiddels alweer ruim 2x zo lang :j

Hopelijk over 2/3 jaar weer een lange volle bos :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:58

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:19

Dit is zeker oa genetisch bepaald, ook ligt het aan de omstandig heden dat het paard staat denk ik en hoe lekker het in zijn vel zit, de manen van mijn paard werden voor mijn gevoel alleen maar korter juist door het spelen, hoewel ik nu zie dat ze behoorlijk snel groeien! Ik vlecht hem dan ook, om zn manen zo veel mogelijk te beschermen in het spelen met andere paarden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:00

Pfoeh geen idee hoe snel de manen groeien..

Vorig jaar heb ik het 3e oortje weg geknipt (doe ik nooit meer :P ) en dat is nu een hand breedte lang :)

Afbeelding
Eind 2011

Afbeelding
Eind januari 2013

En eerlijk? Ik zie weinig verschil er in terug, in de hele manen kam :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:41

En tóch zou ik het even overleggen als ik jou was.
Als iemand een schaar in mijn paard zijn manen zou zetten zou ik op zn zachtst gezegd niet blij zijn!

Ik knip sinds kort een '3e oor' bij mijn haflinger (wat een uitkomst, altijd zo'n gedoe om manen en voorpluk te scheiden) en dat moet ik elke week bijknippen omdat het heel hard groeit. Maar ik denk dat dit echt per paard verschilt hoor.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:34

Zaina, beetje offtopic: ben je niet bang dat het hoofdstel hierdoor op de korte haartjes drukt en het paard hier een vervelend gevoel aan overhoudt?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:04

Nee eigenlijk niet. Zijn hoofdstel hangt meer tegen zijn voorpluk aan als je begrijpt wat ik bedoel.. Bovendien heb ik niks gemerkt aan hem.
Nog nooit van gehoord ook?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:15

Het 3e oor zorgt juist voor een fijnere ligging van het hoofdstel / halster. Ik knip bij mijn haflinger altijd het 3e oor weg en groeit inderdaad snel terug. Vind het ook erg onverzorgd staan en onhandig zonder derde oor.
Cynthia wat zijn haar manen snel gegroeid zeg, ongelovelijk!
Voor de ts: als je ze snel wilt laten groeien kun je er zelf weinig aan doen. Wel altijd goed verzorgen (dus wassen, antiklit gebruiken), zo min mogelijk knippen (natuurlijk wel dode puntjes maar echt minimaal). Ze worden uiteindelijk vanzelf wel lang(er), gewoon even geduld :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:25

melody93 schreef:
Het 3e oor zorgt juist voor een fijnere ligging van het hoofdstel / halster. Ik knip bij mijn haflinger altijd het 3e oor weg en groeit inderdaad snel terug. Vind het ook erg onverzorgd staan en onhandig zonder derde oor.
Cynthia wat zijn haar manen snel gegroeid zeg, ongelovelijk!
Voor de ts: als je ze snel wilt laten groeien kun je er zelf weinig aan doen. Wel altijd goed verzorgen (dus wassen, antiklit gebruiken), zo min mogelijk knippen (natuurlijk wel dode puntjes maar echt minimaal). Ze worden uiteindelijk vanzelf wel lang(er), gewoon even geduld :)

geduld gaat wel lukken, we hebben alle tijd! ik begrijp dat het echt gewoon genetisch is hoe het eruit zal gaan zien. Nu in de afgelopen 5 maanden zijn zijn manen ong. 8-12 cm gegroeid. Is dit snel voor een pony of valt dat wel mee?

Verder ben ik van plan om antiklit te gebruiken als ik ga kammen en de dode huidsschilfers een keertje goed wegwassen, kan ponylief daar niet meer aan kapotschuren ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:31

Mijne is dan super snel, die heeft 10 cm in 2 maanden. Maar wel met een maximum, het groeit niet eindeloos door ;)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:34

wooh, dat is wel erg snel, knip je ook de dode puntjes bij?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:43

November 2012, halverwege haar kaak:
Afbeelding

Januari 2013, onderaan de kaak:
Afbeelding

Die foto van November toen had ik net de puntjes geknipt omdat haar manen super ongelijk waren. Daarna heb ik er niks meer aan gedaan, ook geen antiklit ofzo ;)