staart en billen schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

staart en billen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 14:14

heey bokkers,

Ik kon geen topic vinden over precies hetzelfde aangezien de meeste zomereczeem, schilfers etc hebben.

Mijn hafje had volgens de vorige eigenaren (aankoop 11 maart 2012) geen stalgebreken en dergelijke,
maar na een tijdje begon de dame haar staart en een deel van haar kont rondom de staart te schuren, we kregen van mede stalgenoten te horen dat er een soort van mugjes in de lucht zaten die rond de avond eitjes gingen leggen in de staart. dat jeukt en daarom zou ze schuren... toen dus maar Efrata dode zee gel geprobeerd. dat moet er 2 keer per dag op maar aangezien ze op een pensionstal stond konden we dat maar 1 keer per dag doen. Toen konden we het redelijk in de hand houden maar ze is nooit helemaal gestopt, als ik het 1 dagje niet insmeerde was het meteen al weer raak. we waste de staart 1/2 keer per week met speciale shampoo tegen jeuk maar ook nu stopte ze nog steeds niet helemaal. Ze is toen naar een andere stal gegaan, daar werd het wel minder maar ook toen deed ze het soms nog. In de winter kreeg ze een deken op toen is het gestopt. maar nu zag ik 2 weken terug dat ze weer had geschuurd (knap met deken op) meteen weer dat spul er in gedaan daarna niet meer gezien en nu weet ik het niet want ze is bij een zadelmakmaker om opnieuw zadelmak gemaakt te worden. Heeft er misschien iemand een gouden tip of verklaring... Ik denk zelf dat ze het doet uit verveling ik heb namelijk nooit mugjes gezien en nooit eitjes in de staart kunnen vinden. Dat ze het nu ook al doet terwijl er nog niet eens muggen zijn is dan ook wel apart.

Dit was de allereeste keer dat ze had geschuurd:
Afbeelding

alvast bedankt!! :)

Marieke_K

Re: staart en billen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:48

IS ze wel goed ontwormd?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 17:56

ja ze is november ontwormd voor het laatst en daarvoor hebben we haar ontwormd toen we haar net kregen geloof ik

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:58

Waarmee is ze ontwormd? En heb je voor alle zekerheid ook al wel eens langs de anus gekeken vooral in de plooitjes of er daar misschien aarsmaden zitten? En in de mest of er segmentjes lintworm zitten? Jeuk rond de staart kan ook komen door teveel eiwit in het voer/hooi, dus er zijn behoorlijk wat redenen waarom een paard gaat schuren.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:08

kan ook gevoeligheid zijn voor suikers in het voer en dat zit in oa brok/gras/kuil/enz

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 04:19

Als ze in november voor het laatst ontwormd is zou ik maar een mest onderzoek doen

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:15

dus dat betekend dat ze maar 2x per jaar ongeveer ontwormd word? dan zou ik hier eens met minimaal 4x per jaar mee beginnen. om de drie maanden en dan niet altijd dezelfde, maar afwisselen van werkzame stoffen en in het voorjaar voor ze het land op gaan een dure variant. Als dat niet helpt, dan kijken naar de suikers in het voer dat ze krijgt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:51

HaffieIngrid schreef:
dus dat betekend dat ze maar 2x per jaar ongeveer ontwormd word? dan zou ik hier eens met minimaal 4x per jaar mee beginnen. om de drie maanden en dan niet altijd dezelfde, maar afwisselen van werkzame stoffen en in het voorjaar voor ze het land op gaan een dure variant. Als dat niet helpt, dan kijken naar de suikers in het voer dat ze krijgt.

Twee keer per jaar ontwormen is niet verkeerd hoor, ik ontwormde ook niet vaker. Maar dan is het wel handig te weten wáár ts mee ontwormd heeft en voor hoeveel kg. Want als ze niet weet waar ze op ontwormde en ook bv ondergedoseerd heeft, dan schiet t niks op.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:06

Breghje: ze wordt ontwormd met Equimax, onze stal haalt dat bij de veearts en die doseert het voor elk paard. Haar mest ziet er prima uit, ik zal de plooitjes is even checken. Ze krijgt 1 keer per dag een handje voer Subli ponybrok, over het hooi kan ik niks zeggen dat krijgt elk paard op stal en voor zover ik weet is zij de enige die schuurt...

Gitteke: stal doet om de zoveel maanden mest onderzoek om te kijken of het nodig is om weer een wormenkuur te doen.

HaffieIngrid: Ze krijgt 2x per jaar een wormenkuur (om half jaar), Hiervoor stond ze alleen op een andere stal dus toen liep ze nog niet gelijk met de rest, vanaf nu zal ze net zoals de rest om het halfjaar een kuur krijgen, voor de rest doen ze om de zoveel maand mestonderzoek. ik vindt zelf 4x een beetje onnodig als ze gewoon steeds mestonderzoek heeft dus waarom van alles in gooien als het niet nodig is?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:36

Ik persoonlijk vindt 2x per jaar ook voldoende hoe minder rotzooi in je paard hoe liever, míts er dan wél ook 1x met een combi voor horzel larven én lintworm wordt gedaan en dat is gebeurt met Equimax. En als ze dan de volgende combi met Equest Pramox doen, dan heb je zeker te weten alles omdat al redelijk wat bloedwormen resistent zijn voor ivermectine wat in Eqiumax zit.

Ook ik was begonnen met mestonderzoek, maar lintworm én horzellarven kunnen ze niet ontdekken in mestonderzoek dus moest ik van t Woud daar standaard 2x per jaar voor ontwormen. Dus ik persoonlijk vindt mestonderzoek vooral leuk voor de portemonnee van de da, maar dat is ieder voor zich uiteraard. :)

Subli kán jeuk veroorzaken, maar daar zou je snel achter kunnen komen als er geen eitjes in de plooitjes van haar anus zitten door even een week of twee op een ander voer (mss iemand van stal even een kilo overnemen ofzo gezien ze niet veel hoeft te hebben) gaan, als dan de jeuk weg is weet je genoeg.

Je bent heel goed bezig hoor Littlesannie! :j

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:48

Breghje: ze staat nu net een week op dit voer, van alle andere brokken laat ze ZOVEEL scheten niet normaal _O-
maargoed t zal we niks zijn het is al beter geworden en meer haflingers hebben er last van hoorde ik al Zo hier en daar. mooi dat de wormenkuur goed is :) heb er niet zoveel verstand van we kregen dit gewoon van de veearts dus gingen ervan uit dat dit goed spul is. Nog nooit rekening gehad voor mest onderzoek dus zou wel bij de pensionkosten inzitten. Bedankt voor alle tips trouwens!! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:51

Mijn Shetlander schuurde zijn kont vreselijk. Hij bleek luizen te hebben. Nadat ik hem geschoren en gewassen had heeft hij het niet meer gedaan.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:57

Oke maar zij stopt er soms een tijd mee en dan opeens weer