pony scheren of niet? en zoja... een vormpje o de kon enwat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

pony scheren of niet? en zoja... een vormpje o de kon enwat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:28

zal ik mjin haflinger volgende winter scheren? wanneer dan precies? een vorm op de kont laten zitten? en wat? benen ook scheren? hoofd scheren? heb btw ma een groot scheerapp, geef me tips!

smurffie

Re: pony scheren of niet? en zoja... een vormpje o de kon enwat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:32

Dat is een vraag waar jijzelf antwoord op kunt geven:
Hoelang kun je trainen zonder dat hij door de warmte moet stoppen?
Hoelang duurt het voor hij droog is?
Hoe staat hij gehuisvest?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:14

ja daar ahd ik zelf ook al aan gedacht amar dat was ik vergeten erbij te zetten haha, staat gewoon snachts en bij erg slecht weer binnen, kan ong half uur trainen op niveau, is na 5 uur nog vochtig met zweetdeken,

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:59

Ik zou m niet scheren nu, het verharen gaat over een paar weken al snel.
Zou je een beetje op je zinsbouw/spelling willen letten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:01

riannezweeds schreef:
zal ik mjin haflinger volgende winter scheren? wanneer dan precies? een vorm op de kont laten zitten? en wat? benen ook scheren? hoofd scheren? heb btw ma een groot scheerapp, geef me tips!

Je kunt je haf de volgende winter scheren, als jij denkt dat het nodig is. Ik geef er zelf de voorkeur aan om zo min mogelijk haar weg te halen (dus bijvoorbeeld alleen de onderkant hals en de borst scheren) zodat ze gewoon zonder deken naar buiten toe kunnen. Plaatje 11 is daar een goed voorbeeld van:
Afbeelding

Je gaat scheren zodra je het idee hebt dat je paard last heeft van de warmte door z'n haren. Wanneer dat is kun je alleen zelf bepalen. Maar als je toch van plan bent om te scheren kun je ook aan het einde van de zomer beginnen met dekens (die je toch nodig gaat hebben) en daardoor het haar kort houden, dan hoef je niet te scheren.

Benen en hoofd zou ik sowieso niet doen, die worden nooit bedekt door een deken, en omdat er weinig vlees op die delen zit lopen de bloedvaten vlak onder de huid, waardoor ze sneller afkoelen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-02-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:09

Als hij nog zo lang nat is is het zeer verstandig om hem volgend jaar te scheren, dit jaar is nu al te laat.
Je kunt volgend jaar als je merkt dat hij niet meer opdroogt hem (laten) scheren

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:31

Ik scheer vaak rond de herfstvakantie. Merk dat mijn pony heel veel moeite heeft om haar warmte kwijt te kunnen en daardoor dus ook niet lekker meer te rijden is. Ik heb afgelopen jaar ook de benen gedaan, alleen zadeldekje laten zitten. Jaar ervoor had ik haar benen niet gedaan en sterren op haar kont laten zitten :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 08:55

haha, okay bedankt allemaal, weet niet wat het probleem is dat ik op mijn spelling enzv moet letten je kunt er toch aardig uithalen wat ik bedoel volgens mij en aangezien ik tegenwoordig ook al een half jaar geen nederlands heb gesproken en dislectie hebwhaha, wou m idd niet meer dit jaar scheren omdat het al te laat is idd, wel heel fijn van de mensen die goeie opmerkingen hebben waar ik op moet letten enzo! dankjewel!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:06

riannezweeds schreef:
haha, okay bedankt allemaal, weet niet wat het probleem is dat ik op mijn spelling enzv moet letten je kunt er toch aardig uithalen wat ik bedoel volgens mij en aangezien ik tegenwoordig ook al een half jaar geen nederlands heb gesproken en dislectie hebwhaha, wou m idd niet meer dit jaar scheren omdat het al te laat is idd, wel heel fijn van de mensen die goeie opmerkingen hebben waar ik op moet letten enzo! dankjewel!!

Kijk alleen maar naar je OP en je titel, heel goed begrijpelijk nl is het niet.
Maar fijn dat je besloten hebt om je pony niet te scheren.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:18

ik heb een vraagje, ik mag een hartje op de kont van mij hafje laten scheren. alleen ze is nogal bang voor scheerapparaten en de laatste keer heeft ze de man die haar kootjes wilde scheren ivm mok aangevallen iemand tips?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:19

littlesannie schreef:
ik heb een vraagje, ik mag een hartje op de kont van mij hafje laten scheren. alleen ze is nogal bang voor scheerapparaten en de laatste keer heeft ze de man die haar kootjes wilde scheren ivm mok aangevallen iemand tips?

Heel rustig laten wennen. Leg eens een scheeraparaat (aan) aan de andere kant van de stal als je aan het poetsen bent. Verder helemaal niets mee doen. Dan steeds een stukje dichterbij halen. Als dat goed gaat hou je hem gewoon eens vast in je ene hand, terwijl je met de andere aan het poetsen bent. Etc etc etc.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:22

Vjestagirl schreef:
littlesannie schreef:

Heel rustig laten wennen. Leg eens een scheeraparaat (aan) aan de andere kant van de stal als je aan het poetsen bent. Verder helemaal niets mee doen. Dan steeds een stukje dichterbij halen. Als dat goed gaat hou je hem gewoon eens vast in je ene hand, terwijl je met de andere aan het poetsen bent. Etc etc etc.

bedoel je dat het scheerapparaat dan aan is? of gewoon uit laten staan? en als ze er aan gewend is is het dan mogelijk om ipv de haren om het vormpje alleen de hartjes vorm weg te scheren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:28

littlesannie schreef:
Vjestagirl schreef:

bedoel je dat het scheerapparaat dan aan is? of gewoon uit laten staan? en als ze er aan gewend is is het dan mogelijk om ipv de haren om het vormpje alleen de hartjes vorm weg te scheren?

Je ik bedoel dat hij dan gewoon aan is. De kans is groot dat ze het geluid gewoon eng vindt, en dat nu koppelt aan pijn omdat het niet zo lekker is als je koten geschoren worden als er daar allemaal wondjes zitten. Als je het geluid dus aan iets anders gaan koppelen (gewoon poetsen, niets bijzonders) heb je kans dat ze er niet bang meer voor is.

En ja, natuurlijk kun je alleen het hartje wegscheren, je moet alleen wel goed opletten want je scheert snel teveel weg.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:32

oke nou laten we dat dan maar is proberen met het scheerapparaat van iemand op stal en als ze over der angst heen is (ze is ook gewoon een enorme aansteller ze valt dry needling en osteopaat ook aan) dan nog iemand zoeken die goed is in het scheren!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:35

ohja nog een laatste vraagje :+ de zomer komt er aan kan je ook gewoon vormpje eruit scheren met zomervacht? jawel toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:36

Dat kan, maar waarom zou je dat willen? De vacht is een stukje bescherming tegen de zon, zonder verbranden ze veel sneller. En de vacht beschermd tegen de regen en nog iets tegen de insecten.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:40

Ja oke dat is wel waar... hmm nog maar even nadekenken kan het beter in het najaar laten doen dan
hebben we ook nog de hele zomer om haar over haar 'angst' heen te laten komen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:48

Waarom zou je, bij een paard dat bang is voor het apparaat, al die heisa uit de kast trekken om alleen een hartje uit te scheren???

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:51

uhmm omdat we haar sowieso er aan moeten laten wennen aangezien we in het najaar haar kootjes willen scheren ivm mok.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:53

Ok, zou het dan eerder met tondeusedoen. Maakt ook niet zoveel herrie, en kan veel preciezer.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:01

oke bedankt voor de tip! :)