hafje luna, (vervolg onhandelbare haflinger)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

hafje luna, (vervolg onhandelbare haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:47

hey bokkers!

dit is alweer het tweede topic over mijn eigenwijze haf. :Y)
Afgelopen tijd veel gebeurd, nadat mijn hafje Luna van nu 4,5 ongeveer 2 maanden geleden 'onhandelbaar' werd zag ik mijn penny droom instorten. |(
ik kon niet meer op haar rijden of longeren, ze wilde niet meer aan de hand meelopen en ook aan de hand in het bos ging niet.
toen kwam de osteopaat, 1 behandeling gehad haar rug zat helemaal vast al vanaf veulen af aan (wisten wij niet) ik had haar dus haar gehele tijd onder het zadel met pijn gereden :(:) . Na de osteopaat werd haar gedrag nog slechter, ik ging er weer op rijden maar ze verzette geen stap en probeerde alleen maar te bokken te steigeren en te bijten. Ik zag het toen even niet meer zitten maar, ik heb haar nooit opgegeven. ik wist dat ze het kon terwijl veel mensen om me heen niet meer in haar geloofde. :(
Paar weken later zadelmaker erbij gehad, we moeten een nieuw zadel. Ze wilde er wel 1 aanpassen maar zolang we er niet op konden rijden was dit niet mogelijk.
Daarna nog een keer osteopaat erbij, ze had bijna geen pijn meer volgens de osteo maar toch viel Luna de osteopaat aan. Ze werd bestempeld als dominant. Vele pogingen gedaan tot longeren ze bleef ons maar aanvallen, mij, mijn vriendinnen, iedereen. Ze stond recht steigerend tegen over 1 van mijn vriendinnen en bokte steeds gericht naar me -O- . toen maar een paardentolk erbij gehad, volgens haar is ze wel een pittige tante maar niet dominant, dat was een grote opluchting! door haar werd veel duidelijk, Haar rugspieren zaten nog helemaal in de knoop en met rijden werd die pijn ondraaglijk. Zij had er al iets aan gedaan om wat pijn weg te halen, daarna ging het aanzienlijk beter. Ze liet zich weer gewoon longeren, behalve als het slecht weer is dan gaat de knop om en valt ze terug in haar gedrag :+ . Daarna dus dry needling gehad, ik moest even met haar draven in de bak aan de hand ze draafde bijna over me heen! Ook de dry needling wilde ze niet dus toen ging ze gericht bokken naar die mevrouw als gevolg een praam op. daarna luisterde ze wel braaf en heeft ze niet meer naar de mevrouw uitgehaald. Gisteren even gelongeerd, het ging erg goed en ze heeft zeeën van energie eruit gereden die dag :+ . toch verviel ze aan het eind terug in haar gedrag en we hebben besloten om haar naar een zadelmak maak service te doen aangezien het gewoon gevaarlijk is voor mij. Pffff worden zware weken zonder mijn prinses...hoop dat dit de oplossing is, ik zal weer een nieuw topic openen als ze terug is :) !!! Ohjaa ik heb ook nog goed nieuws! we hebben er sinds zaterdag een paardje bij! een 12 jarige 170 cm grote KWPN dame! ze is super braaf (dit keer maar niet de uitdaging aangegaan om weer aan een jonkie te beginnen) en heel knap! zal binnenkort foto's op m'n profiel zetten!

Alanaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:28

Heb hier ook zo'n geval...
sinds 2 weken bokken, steigeren vlak voor m'n neus, bijten en echt gewoon dreigen!
Ben nu samen met iemand die ervaring heeft haar aant proberen 'opvoeden' ( 't paardje is nog ma 1.8 jaar dusja, kan ook puberen zijn ma toch.. ) ga 'r ook laten nakijken door dierenarts, osteo.. Maar ga eerst afwachtte wat mijn 'opvoeding' oplevert.
Bo doet 't ook om gewoon uit te testen denk ik, of ze is gewoon ongelukkig, ze heeft vanaf haar geboorte altijd op een weide gestaan met schuilhok en 3 maanden geleden is ze daar weg gehaald voor de winter, nu staat ze op een manege, dit is wel de laatste maand dus hopelijk/mss word ze daarna terug beter.
pft, er zijn zoveel dingen die er zouden kunnen zijn..
Ik denk ook niet dat het is om me echt te raken of pijn te doen, maar gewoon testen hoever ze kan gaan.
enfin, ik wacht nog effe af :)
Sorry, wilde dit gewoon even mededelen,
Hopelijk is Luna beter als ze terug komt & veel plezier met je kwpn dame :D

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:24

fijn iemand met zelfde probleem :D , ja die van mij is 4,5 dus kan ook wel aan het puberen zijn. maar het is gewoon niet leuk meer dat ze iedereen en de hele wereld even leuk gaat aanvallen, terwijl Ze in de wei een schat is en met poetsen ook . waarschijnlijk gewoon geen zin om te werken :+ of het moet echt iets zijn wat dieper zit en pijn doet die kans is klein aangezien die paardentolk haar na heeft gekeken op ze pijn en het enige wat ze doorkreeg was die rugpijnen, en als het goed weer is zitten (bij longeren in iedergeval) de knopjes er gewoon op. ik denk inderdaad dat Bo je aan het uitproberen is of het zou ook pijn kunnen zijn maar aangezien haar leeftijd denk ik dat het uitproberen is. Ben benieuwd hoe het met Bo loopt! Hou me op de hoogte! :j

Alanaa_

Re: hafje luna, (vervolg onhandelbare haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:45

Ja, da denk ik ook.. Bij poetsen is ze ook braaf, ( maarja, daar staat ze dan ook vast haha ) en als het binnen een 2 weken nog niet inorde is, ga ik ze toch maar is laten nakijken.
idd wss gewoon geen zin om te werken + ze is ook heel dominant, ook tegen andere paarden. Dat ga ik 'r echt moeten afleren, achja, we hebben nog tijd :D
Zal je zeker op de hoogte houden, en laat jij me dan iets weten als Luna terug is? :)

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:37

Ik herken je verhaal helemaal in haflinger van een vriendin. Ik las dat jou haf als vader Ambach heeft. Die haflinger heeft dat ook. dus het zijn half broer/zus! In de zomer heeft de eigenarresse heerlijk kunnen rijden en alles met hem kunnen doen, maar nu moet ze echt longeren voor het rijden, anders is hy echt te heet!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:48

@alanaa_ pff wat lijken sommige hafjes toch op elkaar qua karakter :') oke leuk! ja zal ik doen! :)

@Liefsyv hmmm zou het dan toch aan hun vader liggen? wel apart dit allebei zelfde vader... en vergelijkbare problemen.... en ook ik heb in de zomer werkelijk ALLES met haar kunnen doen en nu elke keer rodeo inderdaad. heb je misschien een foto? vindt het leuk om te kijken of ze overeenkomsten hebben :D

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:17

vandaag Luna op de trailer gezet met een handje brokken liep ze er zo in handig die eetverslaafde haflingers :D
daarna naar de zadelmakmaker gebracht hele vriendelijke mensen goed gevoel erbij! :) vrijdag kijken als hij op haar gaat rijden. ben benieuwd! :=

Alanaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:47

das goed :)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:02

Om nou te zeggen dat het aan de vader ligt vind ik een beetje een makkelijk antwoord. Ik ken een hoop ambachjes met erg fijne karakters. Haflingers zijn over het algemeen geen makkelijke paarden daar wordt nogal eens een vergissing in gemaakt om een haflinger aan te schaffen voor een jong kind. Een jonge pony welke de pubertijd krijgt, pijn aan het lijf heeft en is gereden met een niet goed passend zadel verklaren al een hoop,.
Hopelijk voelt ze zich snel weer fijn en kan ze leren en het vertrouwen hebben dat werken fijn is.. Succes ermee

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 19:21

Sjelle schreef:
Om nou te zeggen dat het aan de vader ligt vind ik een beetje een makkelijk antwoord. Ik ken een hoop ambachjes met erg fijne karakters. Haflingers zijn over het algemeen geen makkelijke paarden daar wordt nogal eens een vergissing in gemaakt om een haflinger aan te schaffen voor een jong kind. Een jonge pony welke de pubertijd krijgt, pijn aan het lijf heeft en is gereden met een niet goed passend zadel verklaren al een hoop,.
Hopelijk voelt ze zich snel weer fijn en kan ze leren en het vertrouwen hebben dat werken fijn is.. Succes ermee

Ik zeg niet dat het aan de vader ligt het zou allen een deel van haar gedrag kunnen verklaren (daarmee bedoel ik het dominante gedeelte). ik weetniet zo goed hoe ik hierop moet reageren het komt namelijk een beetje over als een aanval op mij en mijn ouders. Alsof je zegt dat wij een grote fout hebben gemaakt, terwijl je daar eigenlijk helemaal niks over weet je bent niet bij de aankoop geweest en je weet niet wat er vooraf gespeeld heeft. ook komt het over dat ik een jong kind ben die niks van paarden af weet, terwijl je ook daar niet over kan oordelen je kent me niet eens, ook weet je niet hoe ik rijd. Ik zou inderdaad eerlijk toegeven dat het slimmer was geweest als we een oudere pony hadden gekocht maar goed als er meteen een sterke klik is met de pony dan neem je soms een keuze die misschien niet de meest voor de hand liggende is. Ook heeft ze het bij ons meer dan goed getroffen als andere mensen haar hadden gehad hadden ze waarschijnlijk al lang de hoop opgegeven. Je bent er namelijk niet bij geweest hoe ze zich heeft gedragen (inderdaad uit pijn en pubergedrag geen goeie combi)... met ruiter het hek in springen in volle galop, mensen aanvallen, gericht bokken, steigeren noem maar op bijna alles heeft ze wel geprobeerd. Bedankt ze voelt zich al stukken beter en is bij een zadelmakmaker morgen ga ik er heen om op haar te rijden met begeleiding van de zadelmakmaker.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:01

In de winter kunnen ze veel frisser zijn dan in de zomer. Als ze wel goed naar buiten kunnen scheelt dat wel.
Als je zeker weet dat er lichamelijks niets meer aan de hand is, dan zou ik er iemand bij halen die jou kan helpen met het opvoeden en het weer rijden.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 23:19

AnnemiekvM schreef:
In de winter kunnen ze veel frisser zijn dan in de zomer. Als ze wel goed naar buiten kunnen scheelt dat wel.
Als je zeker weet dat er lichamelijks niets meer aan de hand is, dan zou ik er iemand bij halen die jou kan helpen met het opvoeden en het weer rijden.

ze is op dit moment bij een zadelmakmaker wat heel erg goed uitpakt!