voer en haflinger.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

voer en haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:22

Ik rij nu sinds kort wedstrijden met me haflinger. Maar hij is ongelooflijk sloom met rijden. Alleen met buitenritten is hij wat voorwaatser.

Nu vroeg ik me af hoeveel biks/muslie krijgen jullie (sport) haflinger. Ik rij zo 4 a 5x in de week. En 1 dag heeft hij rust. En 1 dag doet mijn bijrijdster hem.

Hij krijgt nu 3x daags een halve schep sportmuslie, en hiervoor had hij elke dag 3x 1/4, een 5 granenmix (kentucky lite E van Havens). Maar omdat deze voer er niet mee rwas in de winkel had ik voor de sportmuslie gekozen. Hij krijg nu ook 3x per dag hooi.

Maar hij blijft zo sloom. Hij is helemaal geschoren en nog is hij niet echt vooruit te branden. Hij is van zich zelf niet een snelle pony. Dus ik vroeg me af wat zou ik hem nog bij kunnen geven zonder dat hij te heet wordt. Maar wel met rijden wat actiefer is.

Het is een haflinger dus ik moet oppassen dat ik hem niet te veel over voert.

Marieke_K

Re: voer en haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:41

Mijn haf staat al jaren op 1 kilo sportbrok per dag. Gaat prima, ik voer soms een handje muesli bij maar verder niet.

Je zegt dat hij nooit super snel is geweest, dan kan het ook gewoon karakter zijn. Haflingers zijn in de regel geen enorm hete donders ;)

Die van mij zal ook nooit een snelle willem worden. Wat bij hem wel belangrijk is, is genoeg afwisseling (rijden, springen, naar buiten, longeren) en zo nu en dan een paar dagen vrij. Hij moet fris in zijn kop blijven anders stopt hij met lopen in de bak.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:03

um sloom in welke zin?
Slechte aan het been of gewoon echt niet loom van zich zelf?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:06

Wat krijgt hij nog meer?
Hooi,kuil..?
En zoals haffylover al vraagt,slecht aan het been of loom?
Misschien toch eens een bloedonderzoekje laten doen als hij echt loom is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:10

Evelyne schreef:
Wat krijgt hij nog meer?
Hooi,kuil..?
En zoals haffylover al vraagt,slecht aan het been of loom?
Misschien toch eens een bloedonderzoekje laten doen als hij echt loom is.

Denk eerder beetje een combi van slecht aan het been (ben ik mee bezig, en dat hij gewoon niet voorwaarts is) bloedonderzoek pas nog gedaan. Geen bijzonderheden bij gevonden.

hij krijg hooi 3x per dag. (en zomers weidegang)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:15

Is hij verder wel in goede conditie (niet te dik, plus goed uithoudingsvermogen)? Is hij al in zijn wintervacht? Want tijdens het verharen zijn die van mij ook vaak wat slomer, omdat dat veel energie kost.

Is het rijden voldoende uitdagend? Aangezien je zegt dat hij het buiten niet zo sloom is?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:19

al die slecht ana bene is heb ik nog wel ene tip¨ik had dat ook met mijne. toen kreeg de opdracht van me instructrice:
Met rijden gewoon been geven een korte maar duidelijke actie en bij de eerste reactie niks meteen een 2de erna dan nog niks eens aanpakken met de zweep tot er een active reactie komt.
Ondertussen wanneer hij loopt zoals hoor je been ontspannen en alleen been geven als nodig is en dan de goude regel in acht houden 2 keer been geen reactie de zweep.
Mijn haffie had na 1 les en 2 dagen oefen precies door hoe en wat en nou is probleem opgelost.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:29

capopjekop schreef:
Is hij verder wel in goede conditie (niet te dik, plus goed uithoudingsvermogen)? Is hij al in zijn wintervacht? Want tijdens het verharen zijn die van mij ook vaak wat slomer, omdat dat veel energie kost.

Is het rijden voldoende uitdagend? Aangezien je zegt dat hij het buiten niet zo sloom is?

Hij is in goede conditie niet te dik of te mager. Hij is geschoren dus heeft hij geen wintervacht. Ik probeer het rijden afwisselend te doen. Maar ik heb al heel lang niet meer gesprongen met hem. Vanwege dat hij last van z'n rug heeft gehad. Maar ik ga dit langzaam weer op pakken

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:30

haffylover schreef:
al die slecht ana bene is heb ik nog wel ene tip¨ik had dat ook met mijne. toen kreeg de opdracht van me instructrice:
Met rijden gewoon been geven een korte maar duidelijke actie en bij de eerste reactie niks meteen een 2de erna dan nog niks eens aanpakken met de zweep tot er een active reactie komt.
Ondertussen wanneer hij loopt zoals hoor je been ontspannen en alleen been geven als nodig is en dan de goude regel in acht houden 2 keer been geen reactie de zweep.
Mijn haffie had na 1 les en 2 dagen oefen precies door hoe en wat en nou is probleem opgelost.

Dankje voor de tip. Ik ga eens kijken of het werkt.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:31

toen 1 van onze hafs nog intensief gereden werd voerde ik een halve kilo pavo energy control daar werd ze veel voorwaartser van ;)

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:33

ik heb mijn haflinger eerst op basis brok gehad.
daarna op dravers bork.
daarna draversbrok met haver
en nu sportbrok,
en sport brok werkt voor ons het beste.
alle brok is van havens.

hij krijgt 2 scheppen per dag