Mijn haflinger inrijden, op welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke leeftijd moet je paard ingereden worden?

Op haar derde jaar
35 (29%)
Op haar vierde jaar
62 (52%)
Op haar vijfde jaar
11 (9%)
Op haar zesde jaar
5 (4%)
Anders (reactie)
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 119

LisannePony

Mijn haflinger inrijden, op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:03

Hallo!

Met mijn bericht over longeren ging het uiteindelijk over inrijden, en op welke leeftijd dat kon. Nu wil ik even weten wat nou écht waar is, want ik snap het anders niet meer. Wil je alsjeblieft meedoen aan de poll?

Mijn haflinger Elena is al gelongeerd, en ze is twee jaar. Het is een rustig lief paardje en ze schrikt niet snel. Ik ben van plan haar op haar derde jaar in te rijden. Maar ik wil natuurlijk niet dat ik haar rug kapot maak, of dat ze klachten krijgt. Wat moet ik doen?

tiny_tiger

Re: Mijn haflinger inrijden, op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:38

mijn haflinger was 5 jaar nu pas goed onder het zadel hij is nu 6 maar ik heb hem pas 1jaar

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:42

3/4 is volgens mij gewoon een normale leeftijd

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:43

ik rijd alles in op hun 3e maar rijd wel maar 2x per week een half uurtje

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:08

Zeker niet voor haar 3e erop gaan zitten! Wanneer je erop kunt gaan, hangt af van je paard. Als ze straks 3 is, en ze ziet er mooi volwassen uit en ze is stabiel in het koppie, dan kun je er rustig af en toe eens een 20 minuten a half uurtje op kruipen. Maar is ze nog wat ielig of slungelig, dan kun je beter nog even wachten.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:33

Er is niet één waarheid.

Zelf ben ik met 2 jaar begonnen met wat grondwerk.
Nu met 4 jaar voor de kar betuigd, eerst enkelspan en toen tweespan.
En volgend jaar, met 5 jaar dus, door een niet zwaar persoon mag hij rustig onder het zadel ingereden worden.
Zal daarna de eerste jaren ook niet zwaar belast worden.

De link hieronder vind ik zelf heel nuttig om je mening te vormen.
[RT-D] ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:16

Ik ben begonnen toen ze 4 was. Ze is inmiddels bjina 4,5 en ik heb het erg rustig aan gedaan! We zijn dus nog steeds bezig met de basis en zijn nog lang niet toe aan bijvoorbeeld de galop.

Ik ben blij dat ik een jaar gewacht heb, ze is enorm gegroeid in dat jaar!! Ik zou als ik jou was met 4 beginnen en dan het 1e jaar gebruiken om met alle rust de basis goed te krijgen.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:34

Ik begin meestal op 3jarige leeftijd maar somige paarden hebben langer nodig.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:41

Mijn voorkeur gaat uit naar 4 jaar of ouder. Maar het is naar mijn idee echt iets wat afhankelijk is van het paard. Hoever is hij/zij in het koppie? En natuurlijk zijn lichaamsbouw.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:50

Ik heb begrepen dat veel koudbloeden toch wat langer in de groei zijn. Voor de algemeenheid vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om in te rijden, maar het ene paard is gewoon sneller volwassen dan anderen, dat geldt zowel voor de bouw als het karakter.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:50

mijne is deze zomer beleerd(3 jaar)
Daarna even rustig aan gedaan en merk dat we m nu even moeten doorpakken omdat hij nogal draak begint te worden. Dit doe ik allemaal onder begleiding.

Winter wil ik voornamelijk veel rust geven en grondwerken.
Volgend jaar pas echt beginnen

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:54

Ik heb gestemd voor anders.. Je moet beginnen als jouw paard er klaar voor is. Zo te lezen zal het met haar karakter wel 'vroeg' kunnen. Ik rij zelf IJslanders, wij beginnen rond 4/5, dan zijn ze er lichamelijk klaar voor en meestal ook mentaal. (Mijn eigen IJslander zijn we pas met 6 op gaan zitten) het zou zonde zijn als je iets in de rug verpest door er te snel op te gaan zitten :) succes met het verder opleiden van je paard! Is altijd een leuke & spannende periode :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:10

In Oostenrijk komen (kwamen, men wordt ook daar ongeduldig) de jonge dieren met 4 jaar van de opfokweides af. Dan rustig aan opleiden en pas met 6 jaar echt aan het werk.

3 Jaar is in de huidige tijden van alles moet nu kunnen en paarden kosten meer dan ze opbrengen een economische keuze die niks met het welzijn of de levensduur (juist niet, want hoe langer bruikbaar hoe minder inkomsten voor de handelaar) te maken hebben. Voor de cavalerie wilde men niks onder de 4 en in die tijden heette alles onder de 4 ook veulen en daar rij je niet op.

Zonder te gaan rijden of mennen (zware kar, lichte sleep bv 1 band kan wel met minimaal 3 jaar) is er nog zat te doen aan de voorbereidingen zodat je als pony oud genoeg is het er op stappen bijna vanzelf gaat. En de tijd nemen voor een echt goede opvoeding en vooropleiding betaald zich later dubbel en dwars terug.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:11

Wij doen standaard; 3 Jaar ''inrijden''. Dat houd voor ons in; Erop kunnen zitten, gas geven (stap - draf), sturen en halt.
Dat word in ongeveer 2 tot 3 maand geoefend.
Als dat er redelijk in zit, dan gaat het paard/pony weer de wei op en word er niks meer gedaan, op wandelen, poetsen, voetjes geven etc na.

Als ze 4/5 jaar zijn word het opgepakt, maar wel gewoon weer alsof het de eerste keer is. Vanuit dat punt werken we rustig verder naar de niveau's die je wilt behalen. Dan beginnen we dus met het ''doorrijden''.

''Vroeger'' begonnen we met 3 jaar en hielden we in één keer regelmaat aan. Maar we hebben ervaren dat het niet alleen lichamelijk, maar óók geestelijk veel beter is voor een paard om na het ''inrijden'' een tijd te krijgen waarin ze het kunnen verwerken zegmaar.
Moeilijke pony's en paarden hebben we op deze manier alsnog goed onder het zadel gekregen, meerdere lopen nu ze een jaar of 5 zijn met jonge kinderen (Ook op wedstrijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:17

Ik zou als ik jou was het inrijden zowiezo overlaten aan een ander, als jij je dit al afvraagd kan ik me niet voorstellen dat je genoeg ervaring hebt om een pony in te rijden, niet gemeen bedoeld maar als je genoeg ervaring zou hebben hoef je je dit niet af te vragen.
Het hangt gewoon per pony af wanneer je gaat inrijden, kan vanaf 3 jaar maar daarvoor helemaal niet, maar laat het alsjeblieft over aan een professioneel iemand.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 03:53

Een 10 jarige gaat een haf inrijden?? Dan ben je wat 12 als je wilt inrijden?? Zie je het voor je nou ikke niet ik zou het idd aan iemand overlaten die daar verstand mee heeft... :/

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 04:05

HeavensDevil schreef:
Een 10 jarige gaat een haf inrijden?? Dan ben je wat 12 als je wilt inrijden?? Zie je het voor je nou ikke niet ik zou het idd aan iemand overlaten die daar verstand mee heeft... :/

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat twijfels heb over of het verstandig is als TS haar pony in gaat rijden (Niet onaardig bedoeld hoor ts!), maar leeftijd zegt weinig over ervaring. Ja, iemand die 40 is en 30 jaar paardrijd heeft meer ervaring, maar het is niet gezegd dat een jong iemand niet GENOEG ervaring heeft en het onmogelijk is als een jong iemand een paard inrijd.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 04:16

Daphne__ schreef:
HeavensDevil schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat twijfels heb over of het verstandig is als TS haar pony in gaat rijden (Niet onaardig bedoeld hoor ts!), maar leeftijd zegt weinig over ervaring. Ja, iemand die 40 is en 30 jaar paardrijd heeft meer ervaring, maar het is niet gezegd dat een jong iemand niet GENOEG ervaring heeft en het onmogelijk is als een jong iemand een paard inrijd.

Zonder begeleiding vind ik niet dat iemand zo jong een paard kan inrijden er kan zoveel fout gaan en iemand die jong is heeft vaak manege lessen gereden op een mak pony die wel alle commandos weet.. Dat is weer is wat anders dan een pony inrijden...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 04:58

Er zijn ook zat kinderen die al vanaf jonge leeftijd eigen paarden of pony's hebben, wedstrijden rijden etc. Niet iedereen begint met rijden op manegepony's ;)

En mischien krijgt TS wel begeleiding met het inrijden van haar pony. Ik gok de kans klein dat de ouders van TS haar gaan laten verongelukken met een pony die niks kent en zonder goede begeleiding :)

Edit; Als dat laatste nou niet het geval is, TS... Mocht je in de buurt van Zwolle - Wezep - Elburg - Doornspijk wonen, neem dan gerust contact op. Wij hebben paarden en pony's ingereden en doorgereden voor ons zelf, maar ook voor anderen (Dressuurruiter, Fokker, handel en africhtingsstal) en willen je best helpen tegen die tijd. Normaal vragen we daar wel wat voor, maar in dit geval moet je dan maar wat leuks kopen voor je pony ;)

feoramore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:11

4 jaar 3 zijn ze nog wel jong 4 zijn ze wat minder puppy

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:17

Merell123 schreef:
Ik heb gestemd voor anders.. Je moet beginnen als jouw paard er klaar voor is. Zo te lezen zal het met haar karakter wel 'vroeg' kunnen. Ik rij zelf IJslanders, wij beginnen rond 4/5, dan zijn ze er lichamelijk klaar voor en meestal ook mentaal. (Mijn eigen IJslander zijn we pas met 6 op gaan zitten) het zou zonde zijn als je iets in de rug verpest door er te snel op te gaan zitten :) succes met het verder opleiden van je paard! Is altijd een leuke & spannende periode :D

Met een lief en rustig karakter is de fout sneller gemaakt. Die paarden zijn braaf, dus als iemand erop gaat zitten, zal paard minder snel aangeven dat hij er nog niet aan toe is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:50

Ik heb mijn haflinger ingereden toen ze 3,5 was. Toen paar maandjes rustig gereden en weer stil gezet. Toen heeft ze een veulen gehad, en een jaar bijna niets gedaan op wat buitenstap ritjes na.
Nu is ze 5,5 en ben ik sinds 4 maanden rustig aan alles aan het opbouwen. Maar het is bij mij nog niet meer dan 3 keer in de week waarvan 2 keer in de bak en 1 keer buiten. Nooit langer dan een halfuur. Ik train nu voornamelijk op het voorwaarts en reageren op de hulpen. Geen zwaar dressuur werk in ieder geval nog.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:12

Ik ben begonnen met 4,5 en echt doorgereden op 5,5 jarige leeftijd

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:15

Haflingers zijn redelijk laat rijp vergeleken met andere rassen. Kijk goed naar jouw paard als individu en houd dat in je achterhoofd. Vind jij dan dat jouw paard er klaar voor is, of is hij nog heel jeugdig in zijn doen en heeft hij nog veel onbalans? Elk paard is anders, er zijn meerdere manieren en nog steeds is niet aangetoond welke de beste is, dus tot die tijd moeten we goed naar ons paard kijken als individu.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:43

Pieter25 schreef:
3/4 is volgens mij gewoon een normale leeftijd

Ja inderdaad.