kosten voor een haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

semkuhh

kosten voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 22:33

Hallo,

Ik ben Samantha, en ik ben 22 jaar.
Ik overweeg eigenlijk al een hele poos om een eigen paard/pony te kopen.
Dit omdat ik niet de beste ruiter ben (beginner) en er hier in de buurt nergens echt verzorgpony's zijn die geschikt zijn voor me.
Gewoon lessen bij een manege vind ik niet leuk, omdat het me niet zozeer om het rijden gaat, maar om een band op te bouwen met het paard, de verzorging samen leren en plezier hebben. <3
Echter nu vraag ik me een aantal zaken af. (ik heb zelf nooit paarden gehad wel vroeger veel bij mn opa en oma gereden)

Wat kost een paard ongeveer per maand in onderhoud?
Ik wil graag een Haflinger, Fjord of een klein Tinker.
Dat is mijn belangrijkste vraag, want ik wil geen paard kopen en er daarna achter komen dat ik het toch niet kan betalen.
Stalling heb ik eens voor rond gevraagd:
* de stalling kost 185,- vol pension. Stal incl stro en hooi, dagelijks weidegang en in zomer 24 uur weidegang. Er is en rijbakje aanwezig.
* er zijn stallen beschikbaar vanaf E 170.- inbegrepen is dan hooi, stro, kuilvoer.en 2kg basisbrokken. tevens worden de stallen gemest en de paarden naar buiten gezet.
* optie 3 is eventueel bij mn oma. maar dit zou nog besproken moeten worden.

Verder ik weet dat je stalling nodig hebt, voer, drinken, wormenkuren, hoefsmid, tandarts, dierenarts.
Nog iets belangrijks dat ik vergeet? Ik heb echt al super veel gelezen, maar dit is maar heel even kort beschreven.

Dan zou ik nog twijfelen een ouder paard? of toch een jongere?
Ik heb ooit geholpen met het inrijden van een paard, maar dat was een ongelofelijke zachtaardige goedzak (eigenlijk was ie mijn droompaard) maar helaas verkocht :(
En vooral omdat het me eerst gaat om een band op te bouwen, zou het dan niet mogelijk zijn om vanuit die band van vertrouwen een paard in te rijden.
Met de gedachte als ie je vertrouwd en een rustig karakter heeft zal dit toch wel te doen zijn?
Ik hou er namelijk van om lekker rustig te rijden, in de bak vind ik het niet erg als ik een lastiger paard heb, maar voor op de weg wil ik er gewoon een die ik echt kan vertrouwen.
Die ik ook echt onder controle heb.
Ik wil echt rustig wat door de bossen rijden dan, en eventueel ook voor een kar. (om te leren mennen)

En dan last but not least, als jullie zo lezen wat ik met het paard wil doen, welk ras zou dan het beste bij me passen?
Als jullie zien wat ik er zo mee wil doen..
Haflingers heb ik ervaring mee..(ik vind hun natuurlijk ook mooi)
En Fjorden en Tinkers vind ik gewoon prachtige rassen die mij ook wel een mooi karakter lijken te hebben.

Ik weet dat hier al topics over geweest zijn, maar ik vind er niet echt met nuttige informatie.
Ik heb ook al op internet gezocht maar ik vind gewoon vrij weinig er over.
Ik hoop dat jullie me willen helpen. Ik ga namelijk geen paard kopen als ik niet zeker weet dat ik hem kan bieden wat ie nodig heeft.
Dus alle informatie is welkom, tijd heb ik er voor.
maar ik wil meer informatie over de rest hebben zodat ik met zekerheid kan zeggen ja ik ga het redden om het diertje goed te kunnen verzorgen.
Anders is het heel jammer, maar zal ik moeten wachten ermee.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de informatie wat ik zoek.
En uhm sorry mocht ik dit toppic in een verkeerde rubriek gezet hebben, ik wist niet waar ik het het beste zetten kon :o

Groetjes,
Samantha

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:34

Leuk dat je een eigen paard wilt !

Mijn eerste vraag, is het voor jou financieel haalbaar om minstens 500/600 euro klaar te hebben iedere maand voor je paard. Als daar de stalling al in zit, maar stel je voor die maand moet de smid komen, de da voor spuitjes ditjes en datjes, een tandarts moet een bezoekje brengen. Dan is het belangrijk dat je dat altijd achter de hand hebt.

Als ik jou zo zie, lijkt me een iets oudere haflinger eigenlijk een leuk paard voor jou. ben zelf ook een haflinger bezitter en ben er ontzettend blij mee. Haflingers zijn ontzettend veelzijdige paarden, en werken graag voor je. Met een beetje trainen hebben ze ook nog een een conditie van een sportpaard. Blijf eraan denken dat je pas een soort beginner bent, dus een jong paard lijkt me niks! Ik ben ook zelf met een oud paard begonnen, ook een haflinger. En dat was echt mijn leermeester :) :j

Zorg in ieder geval dat je iemand erbij hebt die een beetje verstand heeft van paarden als je paardjes gaat uittesten. Dan weet je in ieder geval dat je goed zit, en dan kom je vaak al minder problemen tegen tijdens het keuren voor de koop.

Ik wens je heel veel succes! En weet zeker dat je een goed en mooi paardje zal vinden. Hier op de bokt markt is al een leuk aanbod aan paardjes :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:47

wat je kwijt bent ligt er helemaal aan
even grof weg geschat:
stalling inc hooi stro en (krachtvoer) p.mnd 200,-

dan 1x in de 2 a 3mnd een worm spuit dat is 10 a 20,- ligt net aan de kuur of het mest onderzoek die je neemt= +-10 p.mnd

hoefsmit om de 2 a 3mnd kappen 20/30,- ligt natuurlijk aan je smit= +-15,- p.mnd

en dan zou ik iedere mnd 20/30,- aan de kant leggen voor als de dierenarts eens moet komen= 25 p.mnd

dan kom je op 250,- pmnd uit ongeveer en dan nog de kosten van spulletjes.
een haflinger,fjord,tinker zo +- 10jr die netjes gereden is lijkt mij het meeste geschikt.
haflingers zijn over het algemeen stuk goedkoper in aanschaf.want ga er niet van uit dat je persee iets met stamboek papier zoekt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:55

M_hartje_M schreef:
Mijn eerste vraag, is het voor jou financieel haalbaar om minstens 500/600 euro klaar te hebben iedere maand voor je paard. Als daar de stalling al in zit, maar stel je voor die maand moet de smid komen, de da voor spuitjes ditjes en datjes, een tandarts moet een bezoekje brengen. Dan is het belangrijk dat je dat altijd achter de hand hebt.

Ik vind dit een overdreven bedrag hoor! Ik sta op een vrij luxe stal (300p/m) en ik ben voor Rowan denk ik in totaal 400 p/m kwijt, de ene maand wat meer, de andere wat minder. Inclusief les en hoefsmid. Vroeger kon ik 'm voor een stuk minder onderhouden.

Ik heb wel altijd een spaarpotje van minimaal 1000 euro voor de dierenarts en m'n ouders en vriend die achter me staan als er onverwachts andere kosten bij komen.

Wil ik een ander zadel/hoofdstel/deken, dan moet ik daarvoor sparen of andere spulletjes verkopen. Er ligt bij mij niet maandelijks geld klaar voor nieuwe spullen maar dat is mijn inziens helemaal niet nodig. :)

Voor TS, ik zou geen jong dier kopen. Met jou hoeveelheid aan ervaring heb je veel meer lol van een leuke haflinger van een jaar of 12/14. Haflingers kunnen enorm eigenwijs en koppig zijn, vooral als ze wat jonger zijn. Het zou niet leuk zijn als je door onkunde gefrustreerd raakt bij een jonger paard.
Het leuke met een ouder dier is dat deze vaak overal ervaring in heeft, dus je kunt gelijk met 'm aan de slag en leuke dingen doen. :)

Succes met het maken van je beslissing!

semkuhh

Re: kosten voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 13:45

ey,
alvast bedankt voor jullie antwoorden..
ik twijfel met name omdat mn vroegere rijpaardje (haflinger) was heel jong maar eigenlijk na genoeg perfect voor me.
echter de oude tante wat bij mn oma staat ook een haflinger, is super pittig en koppig, een schat voor kleine kinderen, maar vraag haar vooral niet te veel want dan wordt ze echt lastig, ga je naar buiten met dr gaat ze raar doen langs putten lopen etc doet alsof ze bang is, maar dat is ze absoluut niet...
wil je ingrijpen gooit ze gewoon dr lichaam in de strijd (dat win je dus vrijwel niet) je merkt echt aan haar dat ze heel anders beleerd is vroeger (meer om voor de kar te lopen) daarbij heeft ze niet zo een gemoedelijk karakter als wat mn oude rijpony wel had, die had echt zo iets van hmm chill doe niet zo raar man dat kost veel te veel energie :P
en eigenlijk moet ik eerlijk bekennen dat ik dat echt mega fijn vond, hij stond open om dingen te leren moest ook nog veel leren, maar toch voelde ik me vanaf dag 1 veiliger op hem dan op dat ervaren paard, en dat terwijl ik op dat ervaren paard vroeger heb "leren" rijden (voor zover ik dat kan zeggen)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:32

@nelleke: het bedrag is miss overdreven maar je weet waar nooit wat je maandelijks tegen kan komen :) ik neem het ook erg breed want ook ik ben dit niet maandaelijks kwijt aan mijn paardje hoor!

@Semkuh: denk goed na over je keuze !

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:17

leuk een eigenpaardje, leer je het meeste van!!!
Heb zelf 5 en half jaar een oudere toen 17 jarige haflinger gekocht als beginnende ruiter, helaas nu overleden.
hierna heb ik een 2 jarige haflinger gekocht, maar zou je toch zeggen haflinger zijn slim en eigenwijs maar ook leuk als beginners paard.
weet nog een leuke tinker te koop te staan leuk paardje voor beginnende ruiter die weet van aanpakken ;) (king is zijn naam! van sandra....) erg leuk paardje van 16 jaar!! perfect paard om veel van te leren!!!
je moet na leeftijd niet zo kijken, en je moet er net geluk mee hebben denk ik.
verder kom je ong toch wel rond de 200/300 euro per maand ruim gezien. (hoefsmid,stalling etc)
heb zelf een potje gemaakt voor als ze ooit DA kosten mag krijgen waar ik elke maand 10 tot 20 euro in doe en mijn moeder doet het zelfde bedrag erin.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:43

Als je een chill paard wil kun je misschien beter voor een fjordje kijken, die hebben vaak een wat chiller karakter dan een haflinger. :)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:54

Ik raad je aan om opzoek te gaan naar een brave Fries. Die zijn vaak wel wat lomp maar ook heel rustig en betrouwbaar. Er zullen vast wel super brave haflingers bij zijn maar ik spreek uit ervaring en ze kunnen behoorlijke streken hebben en zijn niet altijd even betrouwbaar, zeker niet bij onervaren ruiters.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:04

Ik ben zelf als niet zozeer onervaren maar wel onzekere ruiter begonnen met een Fjord van 13. Een schat van een merrie die nooit een stap verkeerd zet, maar ik heb wel geboft met haar karakter want zeker niet iedere Fjord/Haflinger/Tinker is zo. Ze kunnen ook behoorlijk eigenwijs zijn en enorm sterk. Niet dat zo'n ras niet geschikt voor je is, maar ik wil alleen zeggen dat uiteindelijk het karakter en de opvoeding (bij een ouder paard) veel belangrijker zijn, iedere ras heeft makke beestjes en 'rotte appels.' Maar, als je graag een koudbloed wil, weet ik zeker dat er eentje te vinden is die aan jouw eisen voldoet! Qua aanschaf zou ik niet hoger gaan dan 1000/1500 euro voor een goed opgevoed maar niet enorm jong paard. Je hebt dan waarschijnlijk geen specifiek niveau, maar 'gewoon' een leuk en gezond recreatiepaard, en dat is wat je zoekt toch? Een jong of zelfs onbeleerd paard zou ik persoonlijk niet doen als het je eerste paard is, ga eerst maar eens lekker hobbelen met een paard wat alles al een keer heeft gezien om zo te leren hoe veel er komt kijken bij het 'bezitten' en verzorgen van een paard, dat is toch meer dan je nu kunt bedenken. Tuurlijk kun je lijstjes maken, maar het is meer het gevoel van verantwoordelijkheid, ofzo. Maar dat kan ook aan mij liggen :D

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:18

Kosten voor stalling all in. Betaal ik 200,- dat houd in. Ruwvoer, krachtvoer, mesten en binnen/buitenzetten. Ook de binnen/buitenbak zitten hierbij. Dan om de 3 maanden een wormkuur. Elke 8 weken hoefsmid en eens per jaar enten en tandarts. Natuurlijk moet je wel een reserve potje hebben voor als je paard om wat voor reden dan ook een dierenarts nodig heeft.

Ik heb trouwens ook een leuke haf te koop. Grote maat, vrijuxe gebouwd en een echte goedzak! 5 jarige ruin van Allacher. Braaf gereden, maar geen dooie. Braaf karakter. Normale/lage prijsklasse Pb voor meer info;)

semkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 15:56

tot nog toe klinkt het allemaal alsof ik het wel kan rondwerken...
kwa geld, maar ook kwa aandacht en tijd voor een paardje...
ik ga het nu nog eens thuis uitgebreid bespreken, om te zien of ook echt iedereen er achter staat en het oke is..
dat vind ik toch wel belangrijk bij dit soort dingen..
mn vader is ook wel enthousiast dr over, maar mn moeder tot nog toe niet echt en mn broertje en zusje boeit het niet.
mocht het nu allemaal oke zijn, dan kunnen we knopen gaan doorhakken en paardjes gaan zoeken :D :D
ik heb stiekem al een paar leuke paardjes gezien, en ook al over sommige wat info gevraagd, dus wie weet zou het zomaar eens kunnen gaan gebeuren :P :D

maar voor nu eerst nog alles met iedereen op een rijtje zetten en er samen uitkomen..
ik hou jullie op de hoogte ;)
alvast heel erg bedankt voor jullie tips, en het delen van jullie kennis en ervaringen :D

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:09

Reken inderdaad dat je zo tussen de 250 en 300 kwijt bent per maand, veel meer als dat is wat overdreven... (of je moet inderdaad op een dure pensionstalling of manege staan)
Ook denk ik dat je niet zo zeer op ras moet zoeken maar gewoon op een brave pony / paard. Haflingers zijn niet per definitie braaf; fjorden, friezen en tinkers ook niet. Je moet maar net het geluk hebben een leuke brave pony te vinden :)

semkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 12:54

Hey,
Hier even een update.
ik heb het thuis uitgebreid besproken.
Pap vond dit niet het juiste moment voor een paard, omdat m'n ouders misschien binnenkort gaan scheiden.
Als ik het helemaal zelf moet betalen red ik het maar net, en dat vind ik zelf te risico vol.
dus helaas voorlopig nog maar wachten met een eigen paardje :(
in de toekomst zal dit zeker ooit wel komen, maar nu helaas nog niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:35

Goede keuze van jou.als het niet gaat niet doen hoe leuk je het ook zou vinden.

semkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 18:14

Hallo allemaal,

Eindelijk is het dan toch zover.
Ik kan me eindelijk een eigen paard pony veroorloven (dat denk ik na mijn berekeningen).

Het ras maakt niet heel veel uit.
I love tinkers, haflingers en fjorden specifiek, maar vind andere rassen ook vaak leuk.

Ik ben 1.65 groot dus ik denk dat ik een grote D pony, E pony of paard nodig heb.

Ik weet al 2 plaatsen waar ik het paard of de pony onder kan brengen, en wacht nog op een antwoord va een enkele.

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken, maar ik vind helaas niet direct iets.
Ik had op de paardenmarkt van gisteren in Nuth wel iets gezien, maar helaas al verkocht of bleken toch niet geschikt :(

Ik zoek een paard of pony in een lage prijsklasse, die lief, betrouwbaar, rustig en cool is.
Dit omdat ik nog een beginnende ruiter ben.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, mogen ook gewoon tips , advies of ervaringen zijn.

Ik hoop dat ik binnenkort een zeer gelukkige eigenaar van een mooie lieve pony of paard mag zijn :D

XxX

Samantha