Hoe moet ik mijn Haflinger aan de teugel krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goudlokje1

Hoe moet ik mijn Haflinger aan de teugel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:56

Hoi, ik heb een 8-jarige haflingermerrie en ik wil haar wat meer dressuurmatig gaan rijden. Ik rijd normaal alleen maar in het bos maar ze wordt zo sterke en ik hoor van meerdere mensen dat als ik haar wat meer laat nageven, ik haar beter bij me kan houden. Wie kan me helpen??? Ik heb namelijk geen idee wat je met je benen moet doen... Handen gaat nog, maar mijn benen... HELP!!!

xLauLaUx

Re: Hoe moet ik mijn Haflinger aan de teugel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:57

Les nemen :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:01

Jep, het nageeflijk rijden van je paard kan je niet via de computer uit leggen :) Door te lessen leer je ook meer controle te krijgen over je paard, en dat is ook fijn als je gaat buiten rijden.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:04

Rij al 12 jaar achter elkaar, dit is ons 5de paard en de rijlessen die ik op verschillende plekken heb gehad, hebben allemaal niks geholpen... met de Fjord van mijn moeder lukt het wel maar wil weten wat ik moet doen om het op mijn Haf door te laten komen... :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:06

Op welke manier rij je je Fjord aan de teugel?
Hoe anders reageert je haf hierop?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:09

En hoe gaat het met de benen... Sommige van mijn instructeurs zeiden dat ik mijn benen stil moest houden en van de anderen moest ik druk blijven houden... Weet dus niet wat er waar is:S
@Brainless: druk geven met mijn benen en rustig vragen met mijn handen. Maar de haf doet net alsof ze het niet voelt en ik heb soms het idee dat ze het ook echt niet voelt...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:10

In ieder geval consequent blijven met je hulpen en als je geen reactie krijgt je hulp herhalen. Een haflinger rijd je net zo als ieder ander paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:11

Niet voelen zal echt het probleem niet zijn. Je haf is alleen al een tijdje gewend aan haar eigen houding, en moet nu ineens wat anders gaan doen van je. Dat kost tijd, training.
Ik zou je toch willen aanraden om te gaan lessen, iemand die naast je staat kan je een stuk beter helpen dan iemand die jou en je haf niet kent.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:13

En consequent blijven is precies mijn probleem, want ik word dan ongeduldig als het niet meteen gaat zoals ik wil... En ik ga ook idd maar een paar lesjes nemen:P

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:15

Voorwaarts neerwaarts rijden.. en heeeeeel veel overgangen rijden.. hij moet jou handen opzoeken..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:16

Ongeduld en paarden gaan bijna nooit samen :D een instructeur kan je daarmee verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:18

Juist met een paard dat alleen boswandeling gewend is en langere tijd niet dressuurmatig gereden is zal je geduld nodig hebben :) Realiseer je dat je haar nu vraagt om spieren te gebruiken die ze een lange tijd niet gebruikt heeft.
Net als bij jezelf, als je nooit *ik noem maar wat* zwemt en je moet dat ineens wel gaan doen, dan denk je misschien ook dat je het niet kan en stribbel je tegen. Dan neem je zwemles, leert hoe het moet, en dan kan je gaan uitbouwen naar baantjes zwemmen, en ook daar, eerst 5 baantjes, dan pas 10 en pas na lang oefenen 100 baantjes.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:19

Vooral je handen stil houden en hem meer op het achterbeen zetten. Aan de teugel rijden is niet zomaar een kunstje. Haflingers laten zich niet even snel naar beneden dwingen.. Die krijg je niet aan de teugel, maar rijd je aan de teugel. En dat is een zaak waar je geduld bij nodig hebt. :)(geldt natuurlijk niet altijd)

femmetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:22

klopt mijn nrps van 8 jaar wil niet aan de teugel lopen als ik hem dan vraag door me benen aan de druken en spelen met de teugels lukt het 3 passen en dan klapt die weer super hard terug vande week kwam die zelf omhoog(stijgeren)
heb al verschilende mensen der op gehad niemand die hem goed aan de teugel kan rijden alles maar 3 passen en dan klapt die weer terug

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:22

Jou probleem van het niet kunnen houden buiten hoeft niet persé opgelost te zijn doordat je paard nageeft.
Sommige paarden doen dit in de bak heel goed maar buiten maken ze zich ook sterk.
Wat je eigenlijk moet doen is zorgen dat ze gewoon goed naar je luistert.
Je paardje is nu gewend dat ze niet hoeft te reageren op wat je doet, als je haar inhoudt of als je iets met je benen doet.
Je moet haar dus attent gaan maken op jouw hulpen!
Daarbij moet je eerst zorgen dat je zelf heel stil kan zitten, zodat ze het verschil merkt tussen een beweging/hulp, als je te veel beweegt weet ze niet wanneer je een hulp geeft of gewoon beweegt.
Daarna moet je één hulp tegelijk gaan aanleren, te beginnnen met een zithulp.
Bolle rug=wegrijden
Dan doe je dat heel overdreven en geeft een tik als ze niet reageert, dit snapt ze na 3x als je het heel duidelijk aangeeft.
Daarna kun je de hulp geven voor stoppen, dat is door je rug hol te maken.
Om dat te leren zul je haar een stevige ophouding moeten geven als je die hulp geeft.
Heel duidelijk, streng en consequent zijn, dan kun je met deze hulpen al een heel eind komen!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 15:30

Alvast bedankt voor de tips:)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:32

Verdiep je eens in de academische rijkunst en het rechtrichten en zoek ook een goede instructeur in die richting. Op www.paardenbegrijpen.nl kun je veel informatie vinden over het rechtrichten en gymnastiseren van het paard.
Als je paard rechtgericht word, dan word de nagevelijkheid een gevolg en niet een doel opzich.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:45

Tessaaaah schreef:
Rij al 12 jaar achter elkaar, dit is ons 5de paard en de rijlessen die ik op verschillende plekken heb gehad, hebben allemaal niks geholpen... met de Fjord van mijn moeder lukt het wel maar wil weten wat ik moet doen om het op mijn Haf door te laten komen... :P

Hoe lang je rijd zegt niks, het is de kennis en ervaring die je hebt opgedaan. :)

Aan de teugel rijden of 'nagevelijk' laten lopen komt niet zo zeer voort vanuit het gebruik van tuigage of een bepaalde combi van hulpen, in principe moet het
paard tot zoverre ontspannen zijn dat hij het zelf zoekt, zijn lichaam zelf correct gebruikt. Vaak word dit 'opgezocht' door middel van een combi met been
en teugelhulpen, bijvoorbeeld het 'kneden' in de teugels. Een paard geeft per seconde heel veel signalen door de teugels heen, het hoofd iets naar links of rechts
of onder of schuin. In principe moet je daar met je teugel met minimale 'druk' op in gaan, om zo de balans te krijgen en het paard aan te bieden de houding
aan te nemen in plaats van het paard erin proberen te zetten, zoals helaas te vaak gebeurd...

Even een voorbeeldje; http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9872_n.jpg

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:22