Geef ze een vinger en......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Geef ze een vinger en......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 22:08

ze nemen een hele hand ?

Van de week met mijn lease Haf lekker buiten wezen grazen.
Hij is 7 en alleen buiten nog wat onzeker (en vrij laat geruind dus af en toe nog wat hengstentrekjes), met een ander paard sjokt hij er lekker achteraan.
Alleen gaat het redelijk maar wel aan de hengstenketting en zweepje mee want hij kan weleens flink uit de hoek komen...
Daarnaast staat hij al drie jaar op de manege en is hij aan de hand nooit echt opgevoed.
Afijn hij staat lekker te grazen en loopt steeds een stapje verder, dus ik wandel met een lang halstertouw met hem mee.
Op een gegeven moment (normaal staat hij echt constant te eten) loopt hij een stukje naar voren, dus ik loop met hem mee.
Hij gaat wat sneller, ik loop ook met hem mee.
Maar ik wil de andere kant op dus ik draai hem mee.
Loopt hij weer lekker door....
En dan begint hij ineens te steigeren aan de hand !
Diverse keren gewoon omhoog.
Uiteraard kreeg hij een tik op zijn borst en heb ik hem daarna nog een aantal keer in zijn achteruit gezet (en me heel groot en boos gemaakt) en zijn we terug gelopen naar het terrein.
Eigenlijk had ik het aan moeten zien komen, hij probeerde gewoon de leiding over te nemen. En ik zette hem niet meteen op zijn plaats.
Maar ik bedoel maar, je laat hem lekker grazen, loopt een stukje met hem mee en meneer probeert meteen de leiding over te nemen.
Herkenbaar ?

eilleen333

Re: Geef ze een vinger en......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:46

Eigenlijk denk omdat je de leiding nooit gehad hebt, maar dat bijdoet wat je zegt vanwege de hengstenketting. Daar zit een wereld van verschil in.
Ik zou met hem gaan oefenen aan de hand. Een paard moet naar je luisteren omdat hij je respecteerd, niet uit angst voor pijn.

Isatjuuh99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:47

Als ik Harrie mijn vinger geef, kijkt hij er eerst naar en daarna gaat hij met zijn neus mijn hand openduwen en er aan likken. De smaak van paardenbrokken ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:10

Aan leiding geven werken we. Eerst vertoonde hij dit gedrag ook op het terrein. Daar weiger ik overigens een hulpmiddel te gebruiken en loopt hij mee aan een simpel halster.
Er zit dus al duidelijk verbetering in....
Overigens probeer ik hem ook te laten volgen (in de bak) zonder touw...
De ene keer doet hij dat wel, de andere keer niet.
Het zal een proces zijn, wat hem in drie jaar niet is bij gebracht, zal mij ook niet lukken in een paar maanden....
Ow en voor snoepjes doet hij ook alles, maar ook daar kan hij in door slaan, dan blijft hij zoeken of er echt niets meer in mijn zak zit :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:11

De ketting, overigens, geeft druk als hij omhoog komt.
Zolang hij rustig staat te grazen merkt hij er niet veel van, dan hangt hij los dus het 'martelen' heeft hij zelf in de hand

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:15

Tja herkenbaar.
Om die reden krijgt die van mij dus geen snoep (na het werken wat lucerne in de voerbak maar niet uit de hand en niet voor die tijd).
Ze mag ook aan de hand niet grazen (dat doet ze maar lekker in de wei).

Als je het wel toe staat wordt het bij mij van kwaad tot erger. Zolang ik 'streng' de hand er aan houdt is er niets aan de hand.

Grenzen verkennen doet elk paard, opvoeden moet je ook elk paard. Zo te lezen is dat dus iets waar je mee bezig bent en bezig moet. Dat je het zelf ziet is natuurlijk fijn en scheelt al een berg.

Waarom laat je hem aan de hand grazen? Dat is de lastigste situatie om juist een paard te laten luisten en de aandacht er bij te houden. Wat als hij dat straks ook wil als je aan het rijden bent, goede ruk naar voren en je ligt er naast te kijken als je er niet op verdacht bent.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:38

Ik lease hem van de manege, er is geen weidegang en ik gun hem af en toe ook een ander loopje dan in de les, los in de bak of vrijrijden in de bak.
Buitenrijden mag bij een lease pony niet, zo kan ik hem toch ook buiten leren kennen omdat we de intentie hebben op den duur aan te schaffen.
Met rijden probeert hij inderdaad ook weleens wat, maar hij is niet rennerig.
Zijn pubertijd heeft hij er grotendeels gelukkig al op zitten want destijds (heb ik van horen zeggen) was hij echt een draak onder het zadel....
Als hij langs een paar rennende en briesende paarden moet lopen (langs de buitenbak) maakt hij zijn nek heel dik, gaat snuiven en paraderen met zijn staart omhoog.
Hij schijnt laat geruind te zijn dus heeft soms ook nog wat hengsten trekjes....
Maar hij kan zoooooo lief zijn en zo grappig
Maar dat je geen haarbreed kunt toegeven is me nu extra duidelijk ;-)