haflinger zonder witte manen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

haflinger zonder witte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:42

Afbeelding
Mijn veulen is inmiddels 5 weken. Nu is mijn vraag aan de fokkers onder ons: Worden haar manen en staart nog wit? Vooral de manen zijn nu bruinig, ik weet niet of dit normaal is?
Groetjes Brigitte

Sjelle

Re: haflinger zonder witte manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:53

Hoi Er zit wat rood in de manen en staart, wanneer je paardje groeit groeien de manen en staart ook en zal je zien dat de witte haren in manen en staart ook doorgroeien echter blijf je het rood wel erin zien.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 05:21

Deze frummel krijgt echt wel witte manen
en het vachtje word ook goud kleurig
komt hellemaal goed
Afbeelding
Dit veulen krijgt nu ook al witte manen ze is van februari

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:35

Veulen krijgt nog witte manen en staart hoor.
Mijn veulen(nu inmiddels jaarlinger) had bruinen manen en staart maar is nu gewoon wit. Duurt even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:38

Bedankt voor de geruststelling. Ik had geen idee hoe dat zit bij jonge veulens.
Groet Brigitte

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:07

Wat een leuk veulentje! Ja de manen worden vanzelf mooi wit! In sommige gevallen groeien ook de bruine haartjes door en dan zie je wat bruin er door heen maar dat maakt het een natuurlijke kleur. Dat 'spier'witte ziet er niet eens natuurlijk uit.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:02

Aartje waarom zien die spierwitte manen er niet natuurlijk uit? Mijn veulen heeft spierwitte manen en dat ziet er echt niet onnatuurlijk uit...Maar hij is kwa vacht ook een stuk lichter dan dit veulentje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:19

Gelukkig hebben mijn merrie en Haron (vader van het veulen) ook echt witte manen. Dat vind ik ook wel het mooiste bij een haflinger.
Groet Brigitte

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:56

Komt echt wel goed Brigitte..even geduld ;)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:23

JastieHorse schreef:
Aartje waarom zien die spierwitte manen er niet natuurlijk uit? Mijn veulen heeft spierwitte manen en dat ziet er echt niet onnatuurlijk uit...Maar hij is kwa vacht ook een stuk lichter dan dit veulentje..

Een paard in het wild heeft gewoon door rollen, vuiligheid en altijd wat gekleurde haren door de manen heen nooit spier witte manen. Tuurlijk kunnen ze heel schoon en wit ogen, maar je kent vast wel dat spierwitte van manen die flink goed gewassen zijn waar al het gele verkleurde uit gewassen is en wat gewoon niet meer natuurlijk oogt.
Hier een verschil:

natuurlijk wit:
Afbeelding
(zelfde paard)
Gewassen (onnatuurlijk) wit:
Afbeelding

Zie je het verschil? Ik vind het wel mooi hoor, dat spierwitte. Maar het is wel onnatuurlijk wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:13

Inmiddels al weer wat ouder. En wat groeit ze hard. De eerste stukjes veulenvacht gaan eraf. Maar haar gezicht is grijs??? _/-\o_
Bewonder mijn toverbal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:41

Aartje ik zie het verschil wel maar vind er niks onnatuurlijks aan..mijn merrie heeft altijd van die witte manen, en die was ik nooit! Zo ook mijn veulentje..

Brigitte wat een stevige dame is het! En dat grijze hoofd komt me bekend voor..heeft Neduah ook gehad, word nu net zo donker als mams. Dus ook daar moet je geduld voor hebben haha.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:58

Hahaha mijn vorige haf (zie profiel) hadcreme/witte manen met grijs... En ook grijs in het gezicht maar is wel 7 jaar dus dat gaat niet veranderen... Persoonlijk vond ik het wel mooi en wat aparts hebben... In de zomer wordt ze ook helemaal grijs met van die appeltjes... Erg leuk moet ik zeggen :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:16

Er bestaan wel haflingers zonder witte manen hoor! ;)
Kijk maar in mijn profiel, Floor heeft van nature blonde manen, en hoeveel je die ook wast, die worden niet wit!

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:23

@TS

Dit hoort er allemaal bij, veulens zijn inderdaad net toverballen, de veulens verliezen hun haar als eerste op het hoofd en onder de voskleurige haren zit een zwarte huid. De manen zijn bijna bij alle veulens in het begin rood en dat is goed want waar rode manen zijn, zijn geen grijze of zwarte :). Straks na de wintervacht kan het zijn dat e veulen donker of lichter uit de vacht komt. Dat is altijd een verrassing. ZO hebben wij wel spierwitte veulens gehad die toch donkerder werden in de loop der jaren.