Voor na delen halflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Voor na delen halflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:39

Zoals de titel zegt

Wat zijn voor en na delen van een halflinger

Jessx

Re: Voor na delen halflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:40

Zowel nadeel als voordeel: eigen wil en gevoel voor humor :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:41

Een Haflinger is een paard, net zoals alle andere paarden.
Ze zijn over het algemeen wel wat eigenwijzer, maar echt werkers en willen alles.
Je hebt er bomproof Haffies, maar ook echte watjes die voor elk blaadje een meter omhoog vliegen.
Het verschilt per paard :).

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:42

Ik vind wel dat ze een leuk formaat hebben, je kan er als je iets groter bent nog op rijden maar als kind zijn ze weer niet veel te groot. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:48

Voor en nadelen van halflingers, daar weet ik niets van, ik heb een haflinger. Flauw ...

Voordeel van mijn haflinger is dat ze een fijn maatje heeft en is en als je ermee kunt leven dat voor een haflinger eten op de eerste plaats komt, dan heb je er een kanjer aan. Verder is de mijne net als de meeste anderen eigenwijs, niet altijd even werkwillig maar wel altijd in voor wat nieuws.
Kortom, ik vind ze wel leuk ... (vooral die ene ;))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:00

Dat hangt af van je beoogde gebruiksdoel :D

Ik vind het fijn dat een haflinger robuust is en niet zo groot maar wel sterk. En dat ze vaak een eigenzinnig karakter hebben, maar wel 100% voor hun baasje door het vuur gaan.
Nadeel vind ik, dat de liefde echt 100% door de maag gaat, alles draait om eten bij mijn haflinger en als je niet oplet, wordt hij dik van lucht.

Maar goed, ben je heel lang, dan vind je de kleine maat een nadeel en als je graag een heel erg meewerkend paard wilt, vind je eigenzinnig waarschijnlijk ook een nadeel.
En als je echt fanatiek de wedstrijdsport in zou willen, is de haflinger ook niet de meest geschikte kameraad.

Kortom, alles valt en staat met wat je zelf van een paard verwacht.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:24

Nadelen....pfoeh, ik weet niet of de nadelen van, ik neem even mijn eigen haflinger, echt haflingergebonden zijn. Maar laat ik dan noemen de zomerexceem die ze heeft, en wel veel bij haflingers voorkomt...
Ook kan het formaat mensen tegenhouden als ze zelf lang zijn?
Als je ze niet goed opvoed kunnen ze uitgroeien tot van die dramkoppen die gewoon over je heen denderen bijvoorbeeld. en ja, het eten is erg belangrijk in het leven van deze blondies :D
(die van mij heeft verlatingsangst,met bijbehorend gedrag maar dat heeft niet te maken met het feit dat ze een haflinger is. )

Zo was die van mij ook toen ik haar kocht. Het heeft dus wel wat tijd gekost om haar te heropvoeden zeg maar.

Maar.....
Dressuurmatig heb ik nog nooit zo'n leuk paard gehad en gereden als deze.
Ze is enorm op mij gericht, ze vindt alles leuk, gaat graag mee, stapt inmiddels zo de trailer op, gaat graag op buitenrit, start met haar gewoon dressuurwedstrijden tussen de paarden en inmiddels al een aantal eer in de prijzen en 5 winst in 7 weken tijd in het M1.
dressuurmatig is ze fijn te rijden maar niet de makkelijkste, maar je hoeft haar maar 2 keer iets uit te leggen en ze doet het, tot aan Z2 oefeningen toe. Doe jij het fout, vertikt ze het.
Ik heb nog nooit zo n meewerkend en hardwerkend paardje gehad.
Voor mij geen andere!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:12

Nadelen zijn wel dat de meeste haflingers niet echt hoog komen in de sport. Das maar 1 nadeel, voor de rest zijn t allemaal voordelen! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:41

xLeoniee schreef:
Nadelen zijn wel dat de meeste haflingers niet echt hoog komen in de sport.

De vraag is of dat ligt aan de Haflinger of aan de eigenaren die misschien niet allemaal sportambities hebben.
Ik ken namelijk een flink aantal Haflingers die wel hoog in de sport presteren.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:51

Hoi,
Ook ik ken veel voordelen van Haflingers, bv diegene die ik ken hebben goede benen, zijn all rounders, dus dressuur, springen, cross, mennen, vrijheidsdressuur, ze zijn voor alles in!

Nadelen: Het type paard moet je liggen, ik heb ooit een haf gereden en had geen klik met haar, we vonden elkaar niet leuk. Nu rij ik een jonge ruin, en hij en ik snappen elkaar, hij is happy om me te zien, zelfs zonder iets lekkers in mijn jas, hahahaha
Kunnen met jonge kinderen wel doordrammen, je moet eerlijk, de baas en duidelijk zijn, als je dat niet bent begin dan zeker niet aan een haf, misschien wel helemaal geen paard maar een haf walst dan zeker over je heen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:19

xLeoniee schreef:
Nadelen zijn wel dat de meeste haflingers niet echt hoog komen in de sport. Das maar 1 nadeel, voor de rest zijn t allemaal voordelen! :)

Het grootste nadeel van een haflinger zijn mensen die zo denken ;)

kardelenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:13

ze zijn lekker eigenweis eigen willetje!

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:14

Haflingers zijn super veelzijdig, zoals hierboven al gemeld is kunnen ze alles! Een groot voordeel van de haflinger vind ik dat ze sober zijn, ze kunnen 24/7 buiten en dit is fijn als je veel jong spul hebt lopen.

Qua type moet het paard je liggen, wil je de sport in zou ik voor het moderne type gaan met sterke beweging, want zonder beweging kom je nergens ;). Een haflinger heeft ontzettend veel uithoudingsvermogen en zal niet stoppen, ze zetten zich over hun ''dode punt'' heen en gaan gewoon weer lekker door!

Onze haflingers zijn kalm en en moet veel gebeuren willen we ze gek doen. Ze zijn erg nieuwsgierig en mensgericht. 1x fluiten en de meute staat bij het draad! Ik zie geen nadelen aan de haflinger juist omdat ze het tegenwoordig zo goed doen in de sport en niet alleen dressuur of springen maar er zijn genoeg haflingers die het goed doen in de sport zoals cross, of aangespannen.

Het ras moet je inderdaad liggen en als je op zoek gaat naar een haflinger zou ik eerst gaan kijken of het klikt, klikt het met de eerste niet zoek dan verder naar een andere haflinger zodat je misschien wel een klik met die vindt. Want tja in mijn ogen is er geen fijner ras. :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:30

Dankje ik denk dat ik opzoek ga naar een moderne haflinger
Maar nog effe een vraagje springen hafjes graag want dat doe ik toch wel graag :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:21

Enige wat ik een nadeel vind. Nou kijk ik even naar mij haf dat ik moeilijk een goed passend zadel kan vinden. Voor de rest zijn er geen nadelen

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:06

jadeken schreef:
Maar nog effe een vraagje springen hafjes graag want dat doe ik toch wel graag :)

Dat verschilt per paard er zijn ook andere rassen waarvan het ene paard graag springt en de andere niet.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:14

Hier meld zich nog een haflinger-eigenaresse.

Haflingers zijn super leuk! Tenminste, als je van hun humor houdt, stevig in je schoenen kan staan op de juiste momenten, het niet erg vind dat ze zo gek op eten zijn etc.
Ik vind ze echt te gek, helemaal mijn haffie ;)
Athos is een echte vriend, ik heb hem bijna een jaar en ben zo super blij met hem.
Hij is goud eerlijk: Geef ik niet de juiste hulpen tijdens het rijden, dan lukt de oefening ook niet.
Hij spiegeld mij en leerd mij op die manier om van m'n eigen fouten te leren. Dit kan misschien wel een nadeel zijn: je leerd dat de fout eerder bij jouw ligt, dan bij het paardje.
Je moet je eigen "minpunten" onder ogen durven te zien.

Maar al met al: Kan ik niet meer zonder mijn haflinger :+:

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:54

CoronaLime schreef:
xLeoniee schreef:

Het grootste nadeel van een haflinger zijn mensen die zo denken ;)

Haflingers hebben een net zo goeie kans dat ze hoog komen in de sport en het duurt misschien wat langer, en het licht eraan hoe je, je haflinger rijd.. ik ben nu namelijk bezig met een ouderwetse lompe haflinger met m1 oefeningen, schouderbinnenwaarts ect. geen probleem..
Zelf (niet beledigend tegenover de rest hier) heb ik wel net wat meer respect voor iemand die een Trekpaard netjes in de dressuur krijgt dan een luxe paard..
Het blijft een paard en als een paard zoiets kan dan is het zo en zeker geen afkeuring wegens het ras!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:59

jadeken schreef:

Mijn haflinger vindt springen fantastisch! Doet het graag en heeft een fijne techniek. Het is dat ik het niet zo durf, anders zouden we veel vaker springen.
Dressuurmatig doet hij het ook prima.
En buitenrijden doen we ook.
Het zijn veelzijdige paardjes, met een bijzonder karakter. En allemaal verschillend :D
Ik wilde geen haflinger, ik wilde een stevige grote pony/klein paard, veelzijdig, paard dat graag voor je werkt. En dat heb ik gevonden in een haflinger :D
Mocht je wat foto's willen zien van het springen: [SPR-ITP] Onze allereerste springles ooit....
En zo staan er vast nog wel meer fototopics op bokt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:31

Een echt voordeel aan een haflinger vind ik dat ze ontzettend veelzijdig zijn. Ook vind ik ze geweldig qua humor. Iedere haflinger die ik ken moet ik wel om lachen :') ook vind ik ze gewoon ontzettend lief :) Nu ben ik helemaal geen fan van de typische warmbloed paarden... Ik vind dat mijn haflinger heel erg leuk loopt!

Het enigste nadeel is dat ze vaak erg klein zijn, die van mij is maar 1.43. Maar er zijn de laatste tijd ook haflingers die erg hoog gefokt worden :) weer een + puntje. Ook vind ik een nadeel dat als ze het in hun bol krijgen, ze het ook goed doen. Maar dat kan ieder paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:36

De moderne haflingers worden wel groter gefokt.
De mijne is het barokke type (tussen oud en nieuw in) en is 1.53 hoog. Ze zijn er dus wel groter, maar je moet even zoeken, als dat is wat je wil.

En inderdaad, de humor :D

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:41

De grootste onzin die hier in de buurt vaak voorbij komt is dat ze erg geschikt zijn voor onervaren mensen. Als je dat denkt ken je de gemiddelde haflinger niet goed genoeg(op uitzonderingen daar gelaten) Ook vind ik het absoluut geen kinderpony's het kunnen echt heette flikkers zijn met een sterke eigen willetje. Aan de haflinger is alles leuk behalve zijn kleine stokmaat als ze nou eens bestonden boven de 1,70. :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:48

ik ga met emr mee ! mijn vorige haflinger was volledig geschikt voor onervaren mensen maar die was zo rustig die stond bijna met 1 been in het graf :') (heel bruut gezegd hoor)

mijn eigen haflinger heeft afgelopen week heel erg bewezen dat ze niet geschikt is voor onervaren mensen. Mn nichtje zat erop, ik liet der heel even alleen angel is galop en boem daar lag ze