Haflinger streken ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

Haflinger streken ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:39

Ik erger me altijd kapot aan die advertenties ( dat zijn er best wel veel ) waarin Haflingers worden aangeboden en waarbij dan wordt gezegd ... maar het is een halflinger en dus zeer koppig of heeft wel typische haflinger streken ( hoezo, kan hij jodelen ??) Volgens mij heeft zegt dit eerder iets over de kundigheid van de baas en heeft de pony door gebrek aan leiderschap het heft in eigen handen genomen.
Ik heb zelf ook een haflinger en als mijn pony iets doet wat ik niet leuk vind ligt dat meestal aan mij omdat ik op dat moment niet duidelijk ben of geen leiderschap uitstraal.

OnlyFroukje

Re: Haflinger streken ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:41

er zullen heus wel haflingers zijn met streken, dat is net als mijn fjordje heeft fjorden streekjes :+ het is aan de baas om te zien wat ze er mee doen en doen ze er niks mee word het niet minder maar erger. maar het blijven paarden en die mogen graag eens wat uit proberen;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:53

Het komt eerder vanwege een hardnekkig vooroordeel dat veel mensen hebben, namelijk dat Haflingers suffe, dikke kinderpony's zijn. En dat zijn ze nu net niet.
Ze zijn slim, leergierig en vrolijk en zullen dat ook tegen je gebruiken. En daarbij zijn ze niet bang aangelegd. Dus je hebt als Haflinger eigenaar de nodige humor nodig en snelheid om je Haflinger voor te zijn. :j

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:54

Helemaal mee eens !!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:55

Inderdaad wat janouk zegt. Vaak denkt men: lieve schattige pownie, maar het is een mini-trekpaard :+ Ze zijn slim, sterk, lollig en hebben net als ieder paard een leider nodig. En in advertenties probeert men daar op deze manier voor te waarschuwen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:56

Daar kun je je wel helemaal over opwinden, maar wat schiet je er mee op? Niets. Van een dier wordt al snel gezegd dat het streken heeft als de eigenaar er niet mee weet om te gaan.
Of het nou een Haflinger, Fjord of wat dan ook is.
Niet te druk over maken. Schiet je niets mee op zegt meer van de eigenaar hoe hij over zijn dier praat dan over het dier zelf.

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:08

De streken maken het paard. soms lollig, soms minder leuk
Het is aan de eigenaar van het paard om er iets aan te doen als degene het
Niet leuk vindt . Een paard is en blijft een dier en zal altijd wel iets uithalen
Niet alleen de haflinger maar elke ras heeft zo zijn eigenschappen
En zijn eigen streken

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:06

Elk ras heeft streken, ik vind mijn shetlander nou niet bepaald eigenwijzer of meer streken hebben dan mijn haflinger. :)
Al zegt de eigenaresse ook wel vaak 'maar het is en blijft een haflinger, die zijn nou eenmaal eigenwijs' haha.
Hier zit misschien wel wat in, maar om nou te zeggen dat dit aan het ras gebonden zit..

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:10

Dat heb je met elk paard! je kunt ook eigenwijze friezen hebben! ;p

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:07

Vind ik ook!
ik heb een hele tijd een haflinger verzorgdt!
en had een topKarakter,sommige kunnen koppig zijn.
maar dat kunnen anderen paardenrassen ook!
Zoals de welsh iedereen zegt is een leuke Kinderpony,
maar och, die kunnen pittig zijn.
en het is ook maar net hoe je met die pony omgaat.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:51

Ik zou nou niet een kindje zomaar op mijn Punky zetten, dikke suffe kinderpony is ze zeker niet. Naja wat Haflingerstreken betreft... kan alleen maar over de Haflingers spreken die ikzelf gereden heb tot nu toe. Alle 3 merries, maar ook alle 3 een totaaaaaaaal ander karakter hahaha.

PeronneRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:31

Mijn haflinger heeft ook echt van die typische "haflingerstreken'' , zodra die gras ziet , wil die er meteen naar toe. en een koppige bok als die ergens niet mee eens is. dit wordt denk ik bedoelt met streken die ook in de advertenties staan.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:32

Elk paard heeft zo zijn voor en nadelen. Ik rijd nu een half jaar op een haflinger. Ik moest erg aan hem wennen, mijn andere verzorgpaard is een welsh x arabier..
Hij zijn gewoon net wat lomper, sterker en brutaler dan mijn andere verzorgpaard. Die is ook eigenwijs en heeft ook een eigen wil, maar die is iets sneller onder de indruk omdat er (veel) arabisch bloed doorheen zit. De haflinger niet.. Die moet je 10x corrigeren voor hij er echt mee stopt.
Vind het overgens wel beestjes met een hart van goud en een flinke dosis humor! Waar Joppe van kan schrikken (het halve arabiertje) loopt Stitch, de haflinger, langs alsof er niks aan de hand is..

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:06

Elk paardje heeft wel eens streken :)
Zelf hebben wij een Haf en die bijt in alles of probeert touwen los te maken of een stal deur dicht te doen :P
Meer een clowntje :P Maar ik zal geen kleutertje op onze Didi zetten want ik vloog er een keer bijna van af :P
Maar zij moet zelf nog ingereden worden en ze heeft me een keer van het paard laten vallen door bij het rijden mijn schoen te pakken en dan te trekken. Gos, gos :P Maar ieder paard is weleens eigenwijs ;) Onze Arabische volbloed merrie kan der ook wat van hoor :j

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:10

Heeft ook wel te maken met het karakter van het paard.

Mijn haf is super dominant. Ze loopt nog net niet door je heen. Ze staat sinds april nu bij ons en zijn er druk mee bezig bij sommige is het gewoon van belang dat je heel consequent bent.
En ze probeert elke keer weer wat nieuws uit. Nu zitten we weer in een periode dat ze je niet gemakkelijk laat opstappen.

Ik zeg dan maar; Houdt je bezig :P. Moet ook geen saaie bok hebben die geen stap verkeerd zet!!
Vind dus dat het niet aan het ras ligt ;)

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:11

echt makkelijk zijn haflingers niet ! ik spreek uit ervaring. De mijne heeft me 2 x het ziekenhuis in gewerkt voor dat ik toch maar tot de conslusie kwam dat ie er wel lief uitzag maar beslist niet geschikt voor mij was...
Hij is goed terechtgekomen...

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:29

Niet alle haflingers zijn eigenwijs hoor. Ligt vooral aan de opvoeding en afstamming. Zo heb je Haflingers en Maflingers

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:35

lienus_dandy schreef:
Niet alle haflingers zijn eigenwijs hoor. Ligt vooral aan de opvoeding en afstamming. Zo heb je Haflingers en Maflingers

:+

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:24

kinderpony's vindt ik haflingers zeker niet, zeker de sportgefokte niet, die zijn meestal drukker en (de mijne tenminste) nog eigenwijzer. waar ik me wel dood aan erger is dat mensen je scheel aankijken als je een haflinger hebt en dan vervolgens roepen: wat moet je daaaar nou mee, stront eigenwijs ze kunnen helemaal niks! echte miskoop hebben jullie gedaan! -:(- dit heb ik in iedergeval vaak genoeg gehoord terwijl mijn hafje over een tijdje zeker goed zou zijn voor de sport.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:11

ik weet niet precies wat de karaktereigenschappen zijn van een haflinger.. maar ik weet wel dat die van mij stront eigenwijs is, precies laat merken wanneer hij ergens zin in heeft, maar vooral ook wanneer hij ergens GEEN zin in heeft! :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:33

Dit is hoe ik het fenomeen 'typische ras streken' zie:
Stel je voor,
Paard a, kwpn, is op buitenrit, snaait een grasje en krijgt op zijn kop. Mag niet! en paard loopt weer braaf.
Paard b, fries, is op buitenrit, snaait een grasje en wordt ook weer aan het werk gezet, en loopt weer braaf.
Paard c, haflinger*, is op buitenrit, vreet elk grasje KIJK EEN HAFLINGERSTREEK!! OHMIJNGOD!

Paard a, de kwpn, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. Niemand kijkt op.
Paard b, de fries, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. Niemand kijkt op.
Paard c, de haflinger*, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. OMGhaflingerstreek, WAAR ZIJN DE CAMERA'S!!!!

Paard a, de kwpn, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt.
Paard b, de fries, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt.
Paard c, de haflinger*, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt als een haflinger*.

Gewoon, omdat haflingers* SPECIALERDERDERDERDER zijn, en veel uniekerder dan al die andere dingen uuh dieren.

*Hier staat haflinger, maar er zou ook makkelijk Fjord of Shetlander, of 'mijn eigen paard' kunnen staan.

Zo, frustratie geuit :D

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:05

_O-

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:08

Telpeva schreef:
Dit is hoe ik het fenomeen 'typische ras streken' zie:
Stel je voor,
Paard a, kwpn, is op buitenrit, snaait een grasje en krijgt op zijn kop. Mag niet! en paard loopt weer braaf.
Paard b, fries, is op buitenrit, snaait een grasje en wordt ook weer aan het werk gezet, en loopt weer braaf.
Paard c, haflinger*, is op buitenrit, vreet elk grasje KIJK EEN HAFLINGERSTREEK!! OHMIJNGOD!

Paard a, de kwpn, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. Niemand kijkt op.
Paard b, de fries, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. Niemand kijkt op.
Paard c, de haflinger*, verveelt zich en besluit te rollen door de modder. OMGhaflingerstreek, WAAR ZIJN DE CAMERA'S!!!!

Paard a, de kwpn, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt.
Paard b, de fries, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt.
Paard c, de haflinger*, is op wedstrijd en heeft een rood lintje in de staart omdat hij trapt als een haflinger*.

Gewoon, omdat haflingers* SPECIALERDERDERDERDER zijn, en veel uniekerder dan al die andere dingen uuh dieren.

*Hier staat haflinger, maar er zou ook makkelijk Fjord of Shetlander, of 'mijn eigen paard' kunnen staan.

Zo, frustratie geuit :D

Ben het helemaal met je eens! +:)+

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:22

Telpeva: Je hebt helemaal gelijk.

TS: als je toch over haflingerstreken wil weten: in mijn ervaring is het wel zo dat haflingers vaak sterker zijn, dus op het moment dat een haflinger 'ervandoor' gaat, kan het moeilijker zijn om hem terug te pakken (als een haf het bit tussen zn tanden neemt is dat moeilijker op te lossen dan bij een gevoelig arabiertje).
Ze zijn robuuster, en kunnen veel hebben en zijn minder snel van dingen onder de indruk.. dus ook van jou!!

En mijn (verzorg) haflingers konden altijd erg slecht toneel spelen: ze konden goed van dingen 'schrikken' om een excuus te hebben om even een loopje te nemen. (en volgens mij was dit meestal indedaag jolig bedoelt). Maar op de een of andere manier was het altijd té duidelijk dat ze niet écht geschrokken waren.