Korte manen/sportcoupe bij haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Korte manen/sportcoupe bij haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:00

Ik zit er ernstig over te denken om Jim een sportcoupe te geven.

Hij heeft momenteel manen die aan beide kanten hangen en net onder zijn hals uit komen.
Ze zijn gestopt met groeien, dus die mooie pennybos waar ik
Ik deed er vaak vlechten in, maar dan breekt zijn haar af en trok ik er vaak plukken uit.
Als het los hangt kost het voor mij veel onderhoud (veel cowboy magic, kammen zodat er geen klitten inkomen, enz.).
In de zomer (of eigenlijk vanaf dat de temp boven de 10 graden komt) wordt het erg warm onder de manen en gaat het broeien.
Door het afbreken is het aan de onderkant erg uitgedund. Vooraan zijn hals is het sowieso korter dan op zijn schouder.

Het enige voordeel dat het heeft: het scheelt me een halsdeken met scheren in de winter.
En aan de andere kant vind ik het ook weer zonde om te kortwieken.

Heeft iemand ook een sportcoupe/korte manen bij zijn haf?
Kun je hier een foto (in link) van plaatsen?

lexie2010

Re: Korte manen/sportcoupe bij haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:02

Ik vind het zonde bij een Haffie... die horen lange manen te hebben. Maar als het onhandig is voor je...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:14

Ik zou het niet weghalen, de manen hebben ook in de zomer een functie. Indien je het mooier zou vinden dat zij aan een kant hangen kun je dat met vlechten bereiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:17

Zie onderstaande quote wat betreft de vlechten en de zomer ;)
En of het hoort of niet interesseert met niet. Het gaat om wat praktisch is en hoe het eruit ziet.
Ik zie zelden haflingers met een sportcoupe, dus zou graag wat voorbeelden willen zien.
Amanda schreef:
Ik zit er ernstig over te denken om Jim een sportcoupe te geven.

Hij heeft momenteel manen die aan beide kanten hangen en net onder zijn hals uit komen.
Ze zijn gestopt met groeien, dus die mooie pennybos waar ik
Ik deed er vaak vlechten in, maar dan breekt zijn haar af en trok ik er vaak plukken uit.
Als het los hangt kost het voor mij veel onderhoud (veel cowboy magic, kammen zodat er geen klitten inkomen, enz.).
In de zomer (of eigenlijk vanaf dat de temp boven de 10 graden komt) wordt het erg warm onder de manen en gaat het broeien.Door het afbreken is het aan de onderkant erg uitgedund. Vooraan zijn hals is het sowieso korter dan op zijn schouder.

Het enige voordeel dat het heeft: het scheelt me een halsdeken met scheren in de winter.
En aan de andere kant vind ik het ook weer zonde om te kortwieken.

Heeft iemand ook een sportcoupe/korte manen bij zijn haf?
Kun je hier een foto (in link) van plaatsen?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:17

Ik zou het ook niet weghalen, Is ook erg zonde als je het jaren zolang hebt laten groeien.

En als het er eenmaal af is, kan het je het er niet meer aan vast plakken :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:18

Het groeit vanzelf weer terug, dus dat zou geen reden zijn. Mocht het niet staan laat ik het gewoon weer lang worden.
Het heeft er een jaar over gedaan om zijn huidige lengte te krijgen en de afgelopen 2 jaar is het niet langer geworden.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:20

Als je op google sportcoupe haflinger intypt krijg je er ook verschillende foto`s van :j

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:20

Als jij denkt dat dat beter is, dan doe je het toch gewoon? Gaat je haflinger niet dood aan, en als het nou écht niet staat of voor jou werkt, laat je het toch gewoon weer aangroeien? Als je het niet probeert weet je ook niet hoe het uitpakt. Gewoond doen lijkt mij!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:21

Heb je het al geprobeerd met een (of twee) hengstenvlechten? Hier breken de haren ook onwijs snel af in een normale vlecht, en moet het wel elke 3 dagen opnieuw. Met twee korte hengstenvlechten (achter elkaar) heb ik daar geen last meer van en kan ik ze zelf een weekje inhouden.

Hij staat nu trouwens onder de halsdeken en op wonderbaarlijke wijze breken er heel weinig haren meer af en kan hij zo 3 weken staan met zijn gewone vlechten!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:22

Op zich als ik naar Jim op de foto's kijk lijken de manen me qua dikte nog mee te vallen, maar ik kan me wel voorstellen dat ze soms in de weg hangen. Uitdunnen zal niet voldoende werken dan denk ik?
Anders fjordencoupe en dan kijken of het handig is. Nadeel is alleen dat als ze daarna gaan groeien ze vaak nóg dikker worden :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:27

Samsie schreef:
Als je op google sportcoupe haflinger intypt krijg je er ook verschillende foto`s van :j

Die had ik ook al gevonden, maar zijn maar een paar foto's.
Krijg meer hits van lange manen (Jim staat er zelfs tussen :+ ) of van auto's.

ZusJacobs: met rijden die ik vaak hengstenvlechten. Maar langer dan dat blijven ze niet zitten. Ik ben er zelf niet zo handig in denk ik :+
Doe je vlechten boven elkaar of achter elkaar?

Djilna: fjordencoupe is wel heel heftig :=
Ik zou ze dan wel trekken, zodat het wat meer punky is dan een rechte boog.
Zo dus: http://94.100.124.57/1286600001-1286650 ... _3yGR.jpeg
Maar zo kan dus ook: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TF6NFVI7.jpg
Fjordencoupe kwam ik ook nog tegen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TE83WMU6.jpg

Even voor het beeld, zijn manen zijn momenteel zo (net uit de vlechten, ze zijn wel stijl).
Afbeelding

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:32

Google ook even op ´haflingers korte manen'. Overigens vind ik de fjordencoupe echt ge-wel-dig! Echt heel gaaf.

GoesjuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:35

Bij mij op stal heeft iemand haar haf een 'sportcoupe' gegeven. Ik vind het wel leuk staan. Toen ik het voor Het eerst zag was het een beetje apart. Foto's heb ik niet voor je.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:37

volgens mij is er een topic over haffies met korte manen :) ik persoonlijk vind ook lange manen mooier bij een haffie mits de manen mooi dik zijn en geen happen ertussen uit... Als het een rommelige bende is dan zeg ik ook de schaar er in :) hopelijk gaat dit nooit gebeuren bij mijn haffie :D

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:37

Dat het 'hoort' bij een haflinger is onzin. Ieder paard 'hoort' lange manen te hebben. Ik had bij die van mij altijd korte manen,vanwege eczeem. Nu heb ik een eczeemdeken en heeft ze aan beide kanten een enorme bos tot onder haar hals. Hoewel ik lang mooi vindt, staat kort vaak ook niet verkeerd! Staat lekker fris en sportief! Gewoon doen dus.. Groeit wel weer aan als je het toch niets vind..

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:38

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:43

Oh bedankt Franka! Haha, de foto's die ik via google vond staan ook in dat topic :+
Maar goed, niet goed gezocht dus.

Happen heeft hij niet, maar voor zijn ze bijvoorbeeld wel 20cm korter dan bij zijn schouder.
Het groeit ook verder niet meer, dus zal wel zijn maximale model zijn.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:44

Mijn haf had ik eerst ook kort, ik had er echt een hanenkam van gemaakt. Ik vond het veel handiger dat zo'n grote bos manen. Stel dat je het toch niets vind, is het binnen een jaar weer goed op lengte.

Hier is het nog een hanenkam
Afbeelding

Hier is het alweer wat langer
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:46

Afbeelding

Ik heb ook nog wel foto's van nog korter tot aan geen manen, roep maar als je daar ook foto's van wilt. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:53

Mijn haf heeft gedwongen korte manen(eczeem dekens halen eind van e zomer nooit :') ), maar misschien heb je hier iets aan?
Afbeelding
Afbeelding

Let niet op de lengte verschillen van de manen..

Ik probeer ze wel lang te laten groeien, hebben nu al flink wat 2ehands dekens gekocht, gemaakt en gewassen.
En nu hopen!
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 23-02-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:01

In mijn profiel wel foto's van mijn haf toen haar manen nog vrij kort waren. Nu ik zo kijk vind ik het wel erg mooi staan eigenlijk. Ze zijn nu al onder haar hals uit qua lengte (en dat in een half jaar tijd) en het is inderdaad best veel werk.

Ik vlecht altijd voor het rijden iig het laatste stukje zodat je niet met zadel/teugels oid in de knoei komt. En in de zomer staat ze met hengstenvlechten onder de exceemdeken.

Vind het prachtig hoor die lange manen maar als ik zelf de foto's terug kijk dan gaat bij mij er misschien ook wel een stuk af komend voorjaar. Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt en het idee hebt dat het voor de pony prettig is. Zo'n dikke bos die niet gevlochten kan worden in de zomer zou ik inderdaad kortwieken, veel te broeierig en warm.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:15

kijk is aan hier worden al meer fotos voor je geplaatst ;) jaa google vind ook alles heh :P... Ik zou het gewoon doen... Ik ken ook iemand met een andalusier die had van dat dunne slierten haar wat ook bij de schouder heel kort was... Ze heeft hem toen echt heeeeeeeel kort geknipt nu ondertussen heeft hij een sportcoupe maar het ziet er veel verzorgder uit. Volgens mij wil ze wel kijken of het weer mooi lang kan worden zo niet dan zal hij wel weer heeeel kort gaan maar hij kan het absoluut hebben. Bij mijn haflinger zou ik het nooit durven die heeft zooooo;n dikke manenkam en manen net iets over de schouder ik vind het prachtig maar ook ik ben er bijna dagelijks mee bezig of het er nog allemaal aan zit. Heb ook al gehad dat er een hap uit was |(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:17

http://www.ponderosapost.nl/tips/Vlecht ... vlecht.jpg

Ik doe dit en dan de overige manen ook in een hengstenvlecht. Zo blijft het bij mij wel lang zitten! Zo belemmer je een paard ook niet in de hals beweging (op tijd ook stoppen met vlechten, bij de schoft gaat het anders teveel trekken wanneer ze het hoofd naar beneden trekken).

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:19

Ik zou een fjordencoup doen! Echt zoooo stoer! en als je het toch niks vind groeit het vanzelf weer aan..

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:42

De mijne heeft een sportcoupe, zou niet anders meer willen ;)

Afbeelding