Ik weet het even niet meer...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:19

Ik ben de kluts kwijt, weet niet meer wat ik wil en of mijn paard en ik echt bij elkaar passen.
Mijn topper is een haflinger van 5 jaar, ik heb hem gekocht toen hij 1 maand oud was en was vanaf dag 1 helemaal hoteldebotel van hem en dat ben ik nog steeds maar zodra ik op hem zit blokkeer ik en durf ik niet meer te rijden, ik heb totaal geen vertrouwen in hem en ben nu echt op het punt aangekomen om hem te verkopen.

Maar gosh wat valt me dat zwaar zeg, het is in alles mijn droompaard, een paard waar ik jaren naar had gezocht, mijn kindje in hart en nieren maar doordat ik niet zeker genoeg ben om hem te rijden wordt er heel veel verpest van al dat plezier wat ik met hem zou willen delen.

Hij komt nu zo niet tot zijn recht bij mij, is het tegenover hem eerlijk om hem bij me te houden en mezelf elke keer weer met bibberende knietjes op te stappen of moet ik hem het geluk bij iemand anders gunnen?!

Slapeloze nachten, dagen met koppijn en hersenen die overuren draaien, ik word er gek van en weet niet wat ik met de situatie aan moet.

Dit is geen kreet om hulp, ik weet dat ik die moeilijk beslissing zelf moet maken maar het van me afschrijven geeft misschien wel weer wat ruimte in mijn koppie om verder te kunnen piekeren!

barrelover

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:27

Jeetje dat is een moeilijke keuze. Ik heb zelf mijn paard ook vanaf 5 maanden en het is dan inderdaad je kind. Heb je het al eens proberen op te lossen met les? Weer vanaf 0 beginnen om vertrouwen op te bouwen of vind je dat zelf geen fijn idee of heb je dat natuurlijk al geprobeerd?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:27

wie heeft je maatje zadelmak gemaakt dan? heb je dit laten doen of had je toen zoveel vertrouwen dat je dit zelf gedaan hebt?

Wat is er gebeurd waardoor je geen vertrouwen hebt? Is een tijdje hulp met rijden en hierdoor vertrouwen terug krijgen geen optie? Of ben je al zover dat je verkoop eigenlijk niet eens zo heel erg meer vind?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:33

ik vraag me ook af, waardoor je je vertrouwen in hem kwijt bent ?
Dat is ook niet zomaar ineens weg lijkt mij?
Probeer dat eens te achterhalen en wellicht weer lekker vanaf voor af aan beginnen met lessen en verder alleen maar leuke dingen met hem doen.
Misschien komt het vertrouwen dan weer terug en kun je daarna eventueel weer wat serieus werk gaan doen (of niet natuurlijk!)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:35

Ik heb hele fijne begeleiding dus daar ligt het absoluut niet aan! Ik heb hem zelf onder begeleiding van Noor Tanger beleerd en dat is eigenlijk super gegaan. Wel ben ik in oktober toen was hij net een aantal maanden beleerd er heel vervelend vanaf gevallen waardoor ik lelijk was geblesseerd en zeker 6 maanden niet heb kunnen rijden. Daarna is het dus ook bergafwaarts gegaan, in de zomer is er geen probleem maar zodra de temperatuur beneden de 10 graden is dan krijg ik het spaans benauwd, wat ik ook doe, longeren van te voren of niet het maakt allemaal niet uit, die zenuwen en bibbers blijven aanwezig, het gaat wel beter als ik er eenmaal een half uur op zit met les, maar denk maar niet dat ik zonder begeleiding er zomaar op stap, geen haar op mijn hoofd die daar aan denk. Terwijl Almiro geen stap verkeerd zet, tis echt puur mezelf alles waar ik van denk daar gaat hij van schrikken dan schiet bijvoorbaat in paniek, iets wat dus lastig te veranderen is bij mij!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:36

Vanaf 0 beginnen hebben we al diverse keren gedaan trouwens, maar elke winter schiet ik weer in de stress, dat hele dunne laagje vertrouwen wordt niet dikker en dikker dus het plezier gaat bij mij ook weg!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:43

ik kan heel goed in je verhaal komen. wat ik al zei, ik heb ook een jong paard waar ik in het begin heel hard van af ben gevallen en paar maanden geleden buiten nog eens. nu voel ik mijzelf vaak gespannen en dat merkt mijn paard ook.ik ben er langzaam overheen aan het komen door ook begeleiding en het vooral mijzelf uit mijn hoofd praten, ook al is dat niet makkelijk, maar ik begrijp best dat je gewoon graag lekker wilt rijden en ontspannen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:48

En het dier lekker laten rijden door een ander, en zelf eerst eens even gewoon lekker alleen de verzorging en eventueel grondwerk voor je rekening nemen? Als je ziet dat het goed gaat met de ruiter, misschien eens een keertje opstappen nadat zij al gereden heeft, en dit opbouwen naar meer?

En je zegt dat dat voornamelijk in de winter het geval is, waarom? Sta je ergens zonder binnenbak? Is paardje frisser?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:52

Ook al geprobeerd, maar ik valt dan enkele weken later weer terug in mijn oude angst, hij heeft een fantastische verzorger die zonder problemen met hem over weg kan. In de winter is hij inderdaad een heel stuk frisser wat mijn vertrouwen ook niet ten goede komt en een binnenbak is aanwezig maar dat maakt allemaal niks uit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:54

Maar wil je persee rijden?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:56

Ik weet heel goed wat het is om echt bang te zijn voor je paard (maar dan om een andere reden). Ik heb daardoor ook geleerd wat het is en wat het met je doet om daar overheen te komen.

Voor mij is dit een proces geweest van ruim anderhalf jaar met letterlijk bloed, zweet en tranen en eigenlijk gaat het de laatste maanden pas helemaal goed. Al moet ik zeggen dat ik een paar weken terug in Hoornaar toch weer even de bibbers kreeg omdat ze voordat ik erop stapte al compleet door het lint ging. Gelukkig had ik gelijk weer vertrouwen toen ik er op zat %)

Ik heb in die periode ook geleerd dat het echt een beslissing is die je helemaal zelf moet nemen en waar je ook zelf in moet geloven. Je kan niet afgaan op wat anderen tegen je zeggen of je adviseren, hoewel dat wel kan helpen met het maken van de keuze.

Als je nu al een aantal keren met je instructie opnieuw hebt moeten beginnen dan moet jij voor jezelf nagaan of je dit wil blijven doen of dat je gewoon een fijn paard wil waar je geen angst voor hebt. Of misschien zelfs even helemaal geen paard?

De vragen die ik mijzelf gesteld heb:

Word ik gek bij de gedachte dat ze ergens anders rondloopt met een ander baasje?
Kan ik afstand nemen van haar zonder me daar echt rot over te voelen?
Kan ik makkelijk afstand nemen en wil ik mijn energie stoppen in een nieuw paard die me geen naar gevoel geeft?

Hierover (en nog veel meer vragen) heb ik toen uitgewerkt op papier met alle voordelen en nadelen.
Ook de voor en nadelen vanuit je eigen gevoel.

En dan moet je het rustig laten bezinken zodat je een juiste beslissing kan nemen. Echt onwijs moeilijk, maar wel noodzakelijk!

Alles waar je wakker van ligt is niet goed. :(:)

Sterkte en succes!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:00

ZusJacobs schreef:
Maar wil je persee rijden?

Dat is wel het doel ja, ik betaal niet 340 euro per maand op mijn pony te kunnen poetsen :o
Ik vind paarden fantastisch en kan ook niet zonder, alhoewel indien Miro weg gaat dan zal er echt niet gelijk een nieuw paard komen, eerst maar eens kijken of het leven zonder paarden ook een optie zou kunnen zijn. :(:)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:03

Thanks Zooist!
Dat zijn inderdaad 3 vragen waarmee ik al een aantal dagen loop, hoe zou het voelen als... ik ben het er helemaal mee eens dat ik die keuze helemaal zelf moet maken, maar tis wel heel fijn om er het op bokt neer te kunnen schrijven, zo kan ik ook alles op een rijtje zetten zeg maar ;-)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:12

Dan zou ik mij toch echt serieus af gaan vragen of het aan jou pony ligt, of aan jou zelf. Zoals het klinkt is het namelijk een angst van jou, die waarsch. echt niet minder wordt van een ander paard.

Er zijn trouwens genoeg andere leuke dingen te doen, bijv. vrijheids dressuur, rechtrichten aan de hand (academische rijkunst) of misschien zelfs mennen?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:15

dat is wel een slimme zooist. Wij kunnen je natuurlijk ook 100 tips geven maar het is je eigen gevoel en voor iedereen is er een andere oplossing om je er over heen te zetten maar uiteindelijk ben jij wel diegene die het zelf moet doen. ik vind het wel goed van je dat je er goed over nadenkt wat het beste is om te doen. wel heel eerlijk.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:17

Hoe is jouw vertrouwen in het paard als je ernaast staat? Als dit al een probleem is, dan zou het een idee zijn om met grondwerk aan de gang te gaan (wat ZusJacobs ook voorstelt). En van daaruit steeds een stapje verder gaan.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:41

ik denk dat de keus compleet in joun handen licht.
ik kan wel zeggen niet opgeven en geloven in jullie, maar dan denk ik niet dat je naar je zelf luistert wat jij wil maar dan meer wat wij je in fluisteren.
heb zelf ook in de angst geleefd maar heb niet op gegeven maar dat is mijn inzet geweest en nou ben ik al gauw geen opgever.

ik denk dat je vooral naar je zelf moet luisteren en naar je paardje
ik hoop dat je niet op geeft. en dat je misschien een beetje met wat grondwerk begint en langzaam omhoog werkt.

ik wens je heel succes en sterkte met je besluit.
wat het ook word weet dat je nooit alleen bent ;)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:47

Als ik er naast sta is er niks aan de hand dat is ook het vreemde. En als ik op een ander paard zit dan heb ik ook geen angst, dat is juist het vreemde. Ik stap zo op een ander paard en maak een lange buitenrit, mits het karakter mij aanstaat uiteraard!

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:55

heeft die van jou een overheersend karakter?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:06

Ja, wel overheersend met soms wat dominante trekjes, het is een heel vrolijk ding en je moet hem echt bij de les houden want hij is ontzettend snel afgeleid en heel gericht op paarden, hij hinnikt er heerlijk op los (ook zoiets om de bibbers van te krijgen haha). Maar hij houdt je goed bezig, denk maar niet dat je even je gedachten kan laten gaan want hij pakt je zo...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:13

Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik heb ook een dominante haflinger maar dan niet van veulen af aan. Heb haar nu bijna 2 jaar maar helaas besloten om haar te verkopen. Ik heb het de tijd gegeven maar we passen niet bij elkaar onze karakters botsen we zijn beide 2 eigewijze dames. Elke keer werd ik maar teleurgesteld, natuurlijk heb ik ook bijmezelf gezocht, mijn conclussie is dan ook dat we geen goede match zijn. Eerst geloofde ik nooit dat je geen klik met een paard kan hebben maar dat kan dus zeker wel, paarden hebben ook allemaal een ander karakter.

Mijn haffie heeft ook zo'n karakter dat naaste mensen om me heen me wel begrijpen dit is niks voor mij. Ik wilde altijd lekker recreatie rijden en voor de hobby dresuren en verder geen moeilijk en gevaarlijk gedoe. Ik ben geen paarden temmer :P dat zit niet in me.

Persoonlijk ben ik blij met de keuze die ik gemaakt heb. Ik weet zeker dat ik haar echt wel ga missen. Maar ze kom beter tot haar recht bij een nieuw baasje die beter bij haar past. Ik kreeg bijvoorbeeld ook steeds meer angst want het is regelmatig voorgekomen als ze er niet mee eens was dat ze een rodeo show weg gaf. Dat is gewoon allemaal niks voor mij zo'n uitdaging ik kies dan toch liever voor een ander braver en makkelijker paardje.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 14-02-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:14

ik denk dat dat dingetjes zijn die jou een beetje angstig maken ;)
ik denk als ik dat zo lees dat je met hem moet groeien, dat jullie kwa rijden 1 worden en dat dat er op dit moment niet is en vandaar jou angst.
ik denk dat wanneer je op stapt en hij zit een ander paard dat bij jou de schakels om gaan van ohoh moet er bij blijven kan wat gebeuren en dat jij gespannen word. dit is wel iets wat door een instructie en oefeningen kan worden verminderen.
ik weet hoe moeilijk het is, ik heb zondag mijn grootste angst overwonnen met mijn haf, rijden op de manege het was voor mij een trauma maar we hebben het overleeft. en nu weet ik het zeker dat ik haar niet meer kwijt wil maar damm wat een werk.
probeer eens om je verstand op 0 te zetten en gewoon denken van wij zijn 1 en desnoots iemand in de buurt laten die je super vertrouwd.

ik wil niet zeggen dat het werkt maar probeer het maar. succes

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:15

Hey Leentje, zie dat je een topic hebt geopend, moeilijk allemaal he meis.

Het jammere is gewoon dat jullie eigenlijk zo goed bij elkaar passen(lees: Als Marleen in de knoop kwam met de dubbele longe, ging Miro stilstaan en wachtte even tot ze alles weer goed vast had en dan ging ie weer verder :') ) en het rijden gaat zo goed en steeds beter. Maar ik snap die angst heel goed, dat weet je! Wellicht krijg je door dit topic wat meer rust in je hoofd of een goede tip.

Volg je gevoel en je hart, maarja dat maakt het nou juist weer zo moeilijk. |(

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:40

Ok puh ik zit nu jankend achter mijn computer, jullie zouden voor de gein die gezichten van collega's moeten zien.... geniaal gewoon!

Ja Noortje, als ik mijn gevoel en hart volg dan staat hij straks op een heel fijn plekje in een dorpje wat niet Lekkerkerk heet ;) maar alleen is het zo ook zo kan ik zonder hem en is dit de beste oplossing voor mij?!

Ooo wat een moeilijkheden allemaal!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:41

ZusJacobs schreef:
Dan zou ik mij toch echt serieus af gaan vragen of het aan jou pony ligt, of aan jou zelf. Zoals het klinkt is het namelijk een angst van jou, die waarsch. echt niet minder wordt van een ander paard.

Er zijn trouwens genoeg andere leuke dingen te doen, bijv. vrijheids dressuur, rechtrichten aan de hand (academische rijkunst) of misschien zelfs mennen?

Mag ik hier even op inhaken, het ligt hier echt aan de combinatie. Toen wij in december 2 1/2 week onder de Mexicaanse palmbomen lagen heeft Marleen voor onze fjord gezorgd. Onze paarden staan niet op dezelfde stal. Ze heeft tooen vrij veel gereden en alles is gewoon super gegaan ook met veel wind, bokkende andere paarden in de bak enz.