schuren dominantie of...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

schuren dominantie of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:48

Mijn haf wilt zich altijd aan mijn armen of benen of schouders (waar eigenlijk niet) schuren met zijn hoofd.
Hij duwt me er soms bijna mee ondersteboven dus laat ik het niet toe.
Na het rijden wilt hij dit ook meteen, na het afstappen ga ik voor hem staan en wrijf het even flink op zijn hoofd dat lijkt hij fijn te vinden en dan doet hij het niet maar als ik weer aan afzadelen ben en hij krijgt de kans...
Is dit dominantie of aandacht vragen of....
Tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan ? Graag!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:49

Negeren is het beste, zorgen dat hij het niet kan doen. Dus bv op zij stappen, mijn paard doet het na het rijden maar ik wil het niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:51

Bedenk je eens dat jeuk erger is dan pijn !!!. Proberen snel je halster om doen zodat je hoofdstel niet beschadigd ..
En vooral lekker laten jeuken !

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:52

Ik denk dat het vooral betekent dat hij jeuk heeft :j mijn paardje wilt na het rijden ook erg graag even schuren, zodra het hoofdstel af is zoekt hij iets om zich aan te krabben (muur, zn eigen been, hek, of ik).
Ik zeg wel wanneer hij aan mij mag krabben, ik begin dan met hem op zn hoofd te kriebelen en daarna hoef ik alleen maar mn hand of arm in de lucht te houden, paard schuurt zelf zn hoofd heen en weer :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:58

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat dit dominant gedrag (gedrag vanuit dominantie) is, maar wel dat als jij alles toe laat, zelfs als hij je bijna omver duwt, je paard dus zijn zin krijgt en dominant zou kunnen worden (hangt van het karakter van je paard af) als jij het een keer niet toe zou laten. Eerlijk gezegd ben ik er zelf niet heel consequent in omdat mijn Haf het niet vaak doet, die ene keer mag het van mij dan wel maar niet als hij me bijna omver duwt natuurlijk. Agz mijn paard soms wat lomp kan zijn, bijv. dat hij je een duw geeft met zijn neus of dat hij vlak over je hoofd langs ineens zijn hoofd de andere kant op beweegt waardoor je bijna een kopstoot krijgt, ben ik daar wel wat strenger in. Hij mag van mij veel, maar het moet niet te lomp worden en dat weet hij ook wel. Ik hoef hem zelden een tik te geven, als ik maar even m'n arm beweeg of m'n stem verhef weet hij al dat hij moet stoppen en dan doet ie weer wat rustiger.

zondersokken

Re: schuren dominantie of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:02

Ik laat het dus helemaal niet toe, hij doet het ook niet alleen na het rijden, maar na het rijden voorkom ik het door hem eens lekker te krabbelen. Tijdens het poetsen oid duw ik zijn hoofd weg en laat ik het niet toe maar ja als het aandacht vragen is vind ik het een beetje sneu...

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:16

Ben van mening dat het zeker dominantie gerelateerd gedrag is. Het paard komt immers in jouw ruimte. (ongevraagd!) Laat je dit toe dan wordt je rustig aan de kant geduwd, daar is niets geen genegenheid of wederzijds goedvinden aan. Zie dit een pony/paard die lager in rang is dit ook absoluut niet doen bij een ranghogere, dus is het bij mij ook not done. ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:21

ik laat het ook niet toe..
nu ben ik het..volgende keer is het een kindje van 6 bijvoorbeeld :+
gewoon gelijk het halster om toen en lekker ergens anders tegen aan laten schuren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:50

jesme schreef:
Ben van mening dat het zeker dominantie gerelateerd gedrag is. Het paard komt immers in jouw ruimte. (ongevraagd!) Laat je dit toe dan wordt je rustig aan de kant geduwd, daar is niets geen genegenheid of wederzijds goedvinden aan. Zie dit een pony/paard die lager in rang is dit ook absoluut niet doen bij een ranghogere, dus is het bij mij ook not done. ;)

Ik ben het met jou antwoord eens.
Ik zou het persoonlijk ook niet toelaten. Hij kan zich ook ff lekker schuren aan zijn eigen been of een paal. :j Mijn haf deed het ook toen ik hem net had. Ik heb het afgeleerd door 'nee' te zeggen en een tikje tegen de neus. Ik vind dit gedrag namelijk niet normaal. Zoals hier boven al gezegd wordt. Hij komt in je persoonlijke ruimte. Wil je dat niet, laat het dan weten. Dat doen paarden onderling ook. :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:10

Ik ken weinig paarden die niet willen schuren als het hoofdstel af gaat. Als alle paarden die dat wel willen dominant zouden zijn, zouden er niet zo gek veel overblijven die niet dominant zijn. Voor mij valt 'willen schuren als het hoofdstel af gaat' dus onder jeuk, en niet onder dominantie.
Dat betekent niet dat het de bedoeling is om omver geschuurd te worden. Een paard dat wil schuren bied ik voor dat doel een arm aan. Die arm houd ik langs m'n lichaam voor de stevigheid. Schuurt paardlief te hard, dan zeg ik daar wat van ('zachtjes!' snappen ze snel genoeg). Een paard dat nog niet geleerd heeft wat 'zachtjes' betekent, vraag ik met m'n vrije hand op z'n borst (nooit op z'n hoofd) een stapje achteruit. Een paard dat z'n hals moet strekken om te kunnen schuren, kan je namelijk niet omver duwen. Mocht paard in kwestie wat hardleers zijn, dan doet een rijzweepje in de vrije hand om wat tikjes op de borst te geven wonderen. Als paardlief zich eenmaal netjes gedraagt met schuren, gebruik ik m'n vrije hand om extra te krabben op de lastig schuurbare plekjes op z'n kruin en rond de oren. Een kind van 6 hoort niet zonder toezicht bij andermans paard in de buurt te komen, ik ga m'n paard echt die halve minuut jeukverlichting niet ontzeggen voor het geval dat er ooit een onopgevoede koter in z'n buurt loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:13

maura schreef:
Ik ken weinig paarden die niet willen schuren als het hoofdstel af gaat. Als alle paarden die dat wel willen dominant zouden zijn, zouden er niet zo gek veel overblijven die niet dominant zijn. Voor mij valt 'willen schuren als het hoofdstel af gaat' dus onder jeuk, en niet onder dominantie.
Dat betekent niet dat het de bedoeling is om omver geschuurd te worden. Een paard dat wil schuren bied ik voor dat doel een arm aan. Die arm houd ik langs m'n lichaam voor de stevigheid. Schuurt paardlief te hard, dan zeg ik daar wat van ('zachtjes!' snappen ze snel genoeg). Een paard dat nog niet geleerd heeft wat 'zachtjes' betekent, vraag ik met m'n vrije hand op z'n borst (nooit op z'n hoofd) een stapje achteruit. Een paard dat z'n hals moet strekken om te kunnen schuren, kan je namelijk niet omver duwen. Mocht paard in kwestie wat hardleers zijn, dan doet een rijzweepje in de vrije hand om wat tikjes op de borst te geven wonderen. Als paardlief zich eenmaal netjes gedraagt met schuren, gebruik ik m'n vrije hand om extra te krabben op de lastig schuurbare plekjes op z'n kruin en rond de oren. Een kind van 6 hoort niet zonder toezicht bij andermans paard in de buurt te komen, ik ga m'n paard echt die halve minuut jeukverlichting niet ontzeggen voor het geval dat er ooit een onopgevoede koter in z'n buurt loopt.

Hier ga ik helemaal in mee .. Ook de opmerking dat paarden in het wild niet schuren bij een ' hogere rang ' zou er misschien ook mee te maken hebben dat ze minder veel jeuk hebben omdat het hoofdstel voor de jeul zorgt ..

Mijn paard heeft ook vaak jeuk op zijn hoofd als ik aan het poetsen ben !! Het lijkt wel of hij daar ook altijd in de rui is ..
Eeuwig pieterpeuterige haartjes

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:00

Dan heeft jou paard zeker een bles Peanutbutter, dat verhaart altijd.
Mijn paard mag ook niet aan mij schuren, alleen als IK begin, mag ze het wel. Ze wordt voor de stal afgezadeld, dus genoeg andere dingen in de buurt om te gebruiken. Dat het hoofdstel voor jeuk zorgt, en dat wilde paarden het daarom niet doen, is onzin. Ook een wild paard heeft wel eens jeuk. Die pakt dan een boom om aan te schuren, niet de leider.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:24

Mijn haflinger doet precies hetzelfde. Ik heb liever dat ze het bij mij doet dan in de stal waarbij ze der manen kapot schuurt. Ze weet dat als ik der hoofdstel af doet, ze mag schuren. Ik vind het ook niet vervelend, moet er alleen voor zorgen dat ik stevig sta :+
Daarbij heeft ze nog altijd respect voor me. Ze weet dat er een grens is. Ze mag het niet gebruiken om mij omver te duwen en dat doet ze ook niet. Ze doet het puur omdat ze jeuk heeft en dat vind ik prima :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:59

Ik weet niet of het dominantie is of niet, maar van mij mogen ze het absoluut niet.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:46

mijn haf doet het heel soms.
ik vind het geen probleem, mits het een beetje met beleid gaat.

ik weet zelf dondersgoed wat jeuk is, en als je dan niet kan krabben,schuren is heel vervelend.
en echt waar, jeuk is erger dan pijn.