KVTHw Ned.Haflinghengsten promoten,extra heffing v.buitenlan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

edelgold

KVTHw Ned.Haflinghengsten promoten,extra heffing v.buitenlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:15

De KVTH wil de Nederlandse hengsten promoten.
De laatste jaren wordt er minder gedekt.

Voor Haflinger veulens van een niet bij de KVTH goedgekeurde hengst gaat de extra heffing in vanaf 2012 van 20 euro naar 70 euro.
Dit komt omdat het gebruik van hengsten die in het buitenland zijn goedgekeurd gestegen zijn.
Deze hengsten worden hier mee extra gestraft , dit zijn meestal tophengsten met speciale bloedlijnen.

Bovendien mogen deze hengsten niet mee doen aan activiteiten die door de KVTH georganiseerd worden.
Het is niet democratisch dat ze uitgesloten worden van deelname.

De activiteiten die door het DAP georganiseerd worden zijn deze hengsten wel welkom.

RoyalDestiny

Re: KVTHw Ned.Haflinghengsten promoten,extra heffing v.buitenlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:20

Dat buitenlandse hengsten niet mee mogen doen met activiteiten van het KVTH, vind ik niet meer dan logisch. Hengstenhouders maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om hengsten die hier afgekeurd worden, goed te laten keuren in het buitenland. Dat schiet niet op.

Dat veel mensen kiezen voor een buitenlandse hengst, zou de ogen van het KVTH moeten openen. Waarom kiezen mensen voor een buitenlandse hengst? Ze zouden beter kunnen kijken naar wat er mis is in nederland, dan maar een extra hoge heffing op buitnelandse hengsten te gooien.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:35

Snap het niet zo goed eerlijk gezegd.. Hoe kom je anders aan bloedverversing??

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:22

Zoals ik het begrijp komt grotendeels voort uit het feit dat veel Nederlands ggk hengsten niet verschijnen op de afstammelingen keurig omdat de een deel van de hengstenhouders de regel dat deze keurig verplicht is niet accepteren.

Vervolgens worden de hengsten in Nederland afgekeurd en in het buitenland (waar de keuring niet verplicht is) blijven ze wel ggk. Vervolgens bieden de hengstenhouders hun hengsten via het buitenland aan en daar gaat de KVTH nu op deze manier op reageren.

En ook deze nieuwe regel zorgt voor veel opschudding omdat de extra heffing van de haflingers nu 75 euro word en die van de trekpaarden 25 (?).

Misschien moet de KVTH eens in overleg gaan met de hengstenhouders want het word een mooie soap op deze manier. Maar ach aan de andere kant... wat is 70 euro nou op het complete bedrag wat je in aan een veulen besteed?

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:39

70 euro kan een hoop verschil maken voor sommige mensen

wel ben ik van mening dat het belachelijk is. maar zou mij er zelf niet van weer houden om met een buitenlandse hengst te gaan dekken, hier in nederland zie je vaak dezelfde lijnen terug komen en dat is jammer. ik zou dan sneller een buitenlandse hengst kiezen. en zo veel echt nederlands gefokte hengsten hebben we hier niet

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:40

Het ligt nog altijd aan de merrie houder(s) welke hengst ze kiezen voor hun dier....
Of het nu wel of niet goedgekeurd is in NL,of dat de hengst goedgekeurd is in het buitenland.
Dat er meer buitenlandse hengsten dekken heeft KVTH aan zich zelf te danken.....en iedereen weet waarom.
Op deze manier maken ze zich zelf alleen maar meer belachelijk. (maar dat is mijn mening...)