Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne
.
!ilse_89 schreef:Hallo allemaal,
ik weet niet of het hier goed staat. Zo niet, excuus daar voor.
aankomend voorjaar wil ik graag mijn haflinger merrie opnieuw laten dekken.
Wat ik wil:
- klassiek/ouderwets type
- grote maat
- fijn karakter
Wat is mijn merrie:
- Klassiek/ouderwets type
- grote maat
- opgenomen in het stamboek
- vader: Nimrod
- moedersvader: Naro
- nuchter karakter
Ik zoek een hengst in nederland en het liefst met natuurlijke dekking.
Als jullie iets weten, wil ik zo veel mogelijk info.
onder andere:
- naam van de hengst
- leeftijd van de hengst
- hoogte van de hengst
- ouders van de hengst
- karakter van de hengst
En niet heel onbelangrijk.. wat het dekgeld bedraagd.
Alvast bedankt.
Groetjes
. Had het er enkel gezet omdat ik in pb contact heb gehad met TS, die inderdaad niet meer wil gaan fokken en ondertussen ook al een topic had geopend om met een tinkerhengst te fokken (voordat ze had besloten de merrie te verkopen).
Maar daar vallen voor mij hengsten die hier afgekeurd zijn niet onder. Voor het veulen zijn nederlanders hoe dan ook gebonden aan het KVTH, en als je alsnog fokt met een hengst die hier duidelijk niet gewaardeerd wordt, kun je er donder op zeggen dat het veulen er bij voorkeur al om "veroordeeld" wordt. Daarnaast worden Willem zijn grijze manen en staart gewoon als fout gezien, en worden ze veroorzaakt door het sootygen, wat dus wil zeggen dat het erfelijk is. Dat is moedwillig het risico lopen op een genetische "fout" bij het veulen. Dat moet je niet willen, als je fokt moet het doel altijd verbeteren zijn, hoe leuk Willem ook mag zijn.
. Ik weet niets van genetica, dus kan enkel op de bouw oordelen en dan vind ik Willem een erg fijne hengst qua beweging en forsheid. Als die manen inderdaad door Sooty worden veroorzaakt kan ik er wel inkomen waarom er liever niet mee gefokt wordt, al zou ik voor een haflinger om zelf te houden er nog wel mee durven fokken, mocht ik helemaal verliefd zijn op deze hengst en geen ambities hebben binnen keuringen etc. 
...