haflinger alex wil met moeite galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariekeoo

haflinger alex wil met moeite galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:48

Hee haflinger lovertjes.

ik heb sinds het beleren al een klein probleempje met alex. in stap en draf is hij lekker ontspannen en alex gaat super fijn. maar dan de galop de rechter beter dan de linker. Bij de rechter wil hij galopperen maar nog niet in arbeidstempo of in de ontspanning ( zou geen idee hebben hoe ik dat met de ontspanning oplos) ik heb het gevoel dat hij zich boor de galop helemaal strak maakt. maar als we bv naar een sprongetje galloperen dan gaat dat super goed. maar links wil hij nog niet eens een half rondjes gallopperen. en als ik hem een yik met de zweep geef bokt hij zo fel dat ik bijna voor op zijn hoofd zit. natuurlijk grappig gezicht maar niet zo super fijn. kunnen jullie me helpen?? vragen kun je altijd stellen ik beandwoord wel

xx

EngeltjeS

Re: haflinger alex wil met moeite galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:51

Hoe galopeerd hij aan de longe en los? :)

Misschien houdt jij hem ergens tegen met je lichaam (zit je net iets te scheef) waardoor hij nog meer moeite krijgt met het galoperen?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 11:25

Ik weet dat ik altijd scheef zat in de galop maar niet meer de laatste tijd blijkt. maar misschien zit ik hem iets in de weg ik weet het niet. maar als we springen kan hij het wel.

en als we aan de longe zitten kan hij het niet super lang vol houden maar dd longeerbak is ook erg zwaar
maar in de bak los houd hij het erg lang vol.

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:34

Is hij nog jong? Mijn is al vijf en heeft nog steeds super veel moeite met de galop. Op buitenrit is er niets aan de hand maar in de bak vind hij het heel erg moeilijk. Hij galoppeerd dan ook te hard, valt naar binnen en valt ook vrij snel terug in draf. Ik weet niet of dat bij jou ook het probleem is?

Wat ik doe is in de training gewoon heel vaak een stukje galop meenemen. Ik galoppeer niet lang maar spring heel vaak aan. Van het aanspringen worden ze namelijk sterk. Tussen de oefeningen door even een volte galop of gewoon 1 rondje door de bak en daarbij probeer ik zelf zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en niet teveel te doen.

Bij mij is het ook zo dat hij verder in stap en draf geweldig gaat, zijn niveau is wat dat betreft best hoog maar galop blijft moeilijk. Het gaat langzaam maar het begint nu wel te verbeteren!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:11

Jep hij is net 4 dus nog erg jong. mijn verhaal komt echt precies met die van jou over alleen hij valt niet naar binnen

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:56

Ja, lastig. Ik heb zelf ook altijd het gevoel dat de reden dat hij het galoperen in de bak zo moeilijk vind is dat hij te hard gaat (en daarbij duikt hij ook wat). Maar zijn tempo in galop terug nemen is heel erg moeilijk omdat hij zo snel terug valt in draf.
Ik denk toch dat het een kwestie is van veel doen. En zoals ik al zei denk ik dat het aanspringen zelf en de manier waarop de galop gaat eerst belagrijker is dan hoe lang hij het volhoud.
Dé tip heb ik helaas niet voor je. Hij is ook nog jong dus met oevening zal het vanzelf wel komen denk ik. Ik weet niet of je les met hem hebt? Anders is dat natuurlijk een aanrader! Mijn instructrice kan me er gelukkig goed mee helpen dus daar heb ik iig baat bij.

succes!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:59

Weet je zeker dat je zadel goed ligt? Jonge paarden veranderen vaak en je ziet dan juist onder het zadel in de bak dat ze in de bochten (als je wat buiging vraagt) wat last krijgen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:16

Dit heeft echt met geduld te maken :j
Geduld en gij zult krijgen :)

Mijn hafje is nu 4,5 jaar en pas sinds kort kan ik zijn galloptempo bepalen. We hebben zegmaar 3 versnellingen...
Voor de ontspanning en het over de rug laten komen in gallop kan ik je aanraden om het paard tijdens de gallop langszaam zijn hals te laten strekken.
Zo heb je je paardje in ieder geval lang en laag in gallop, vanuit die lossigheid steeds iets meer oppakken en ook weer durven uitschuiven.

Het paard moet ook de krachrt krijgen. Je kan veel korte overgangen in allerlei gangen maken, tempowisselingen, cavaletti's lopen etc.
Dat je scheef zit heeft te maken dat je paard scheef is (of jijzelf), het beste kan je hiervoor les zoeken, zodat iemand jullie gericht les kan geven in rechtrichten.

Succes

sexyheksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:21

zal het niet aan het zadel liggen dat het teveel druk geeft? ;)

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:34

Ik heb geen flauw idee. het is een zadel van de manege dus ik weet het niet

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:48

jelmpie schreef:
Is hij nog jong? Mijn is al vijf en heeft nog steeds super veel moeite met de galop. Op buitenrit is er niets aan de hand maar in de bak vind hij het heel erg moeilijk. Hij galoppeerd dan ook te hard, valt naar binnen en valt ook vrij snel terug in draf. Ik weet niet of dat bij jou ook het probleem is?

Wat ik doe is in de training gewoon heel vaak een stukje galop meenemen. Ik galoppeer niet lang maar spring heel vaak aan. Van het aanspringen worden ze namelijk sterk. Tussen de oefeningen door even een volte galop of gewoon 1 rondje door de bak en daarbij probeer ik zelf zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en niet teveel te doen.

Bij mij is het ook zo dat hij verder in stap en draf geweldig gaat, zijn niveau is wat dat betreft best hoog maar galop blijft moeilijk. Het gaat langzaam maar het begint nu wel te verbeteren!

Ik heb precies hetzelfde met mijn haflinger, en ik moet zeggen dat het bij mij steeds beter gaat. Dus zeker de moeite waard om het is te oefenen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:02

als ik het zo lees is je paard in de galop zijn balans aan het zoeken. en dit gaat niet zo van dat doe ik effe, er gaat hier een tijd overheen met veel oefenen zodat het beter gaat. hij is nog jong en nog volop aan het groeien en met iedere groeispurt moet hij weer leren zijn balans te vinden en dan is galop in een rustig tempo erg moeilijk, dit komt erg op zijn balans aan. het is gewoon kwestie van tijd geven en blijven doorgaan. aan de longe oefenen werkt voor de begin periode het beste. maar hij zal ook moeten leren met een ruitergewicht op zijn rug. dus blijf met hem de galop oefenen en zodra hij terug valt in de draf volgende wending weer aangalopperen. mijn jonge haf heeft ook zeer veel moeite met de galop, zij zit ook behoorlijk nog met de balans te klooien.
je kunt proberen in de galop een volte te rijden. geef hem daarbij voldoende begrenzing aan de buitenzijde en houd hem met je binnenbeen voorwaarts.en blijf zelf goed rechtop in het midden van de rug zitten. dit is een goede oefening om zijn balans beter te krijgen.

succes en blijf oefenen en geef niet op. en bovendien wordt niet kwaad als het een keer niet goed lukt, een paard in balansrijden vergt veel tijd en oefening.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:05

Mijn haflinger ruin heeft ook moeite met de linker galop. De rechter heeft hij makkelijk onder de knie, en ook met springen gaat hij makkelijk in galop eroverheen, maar links zijn het maar een paar pasjes en dan valt hij weer terug in draf.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:18

Ook een haflinger en ook het zelfde 'probleem' Hij is dan wel 'al' 7, maar nog maar pas onder het dressuurzadel, altijd voor de kar gelopen dus nooit echt leren galoperen.
Denk dat het een lange weg gaat worden die telkens stukje bij beetje verbeterd door vele korte stukjes te oefenen en idd vooral veel aanspringen, klein stukje galop en dat herhalen.
succes!