Veel of weinig winterhaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Veel of weinig winterhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 09:38

Hey!

Ik heb dus sinds kort een Hafje en eigenlijk best wel raar, ze heeft GEEN winterhaar en ze staat ook niet onder een deken. :brr:

Even een beetje duidelijker schetsen:
Ze heeft dit jaar nog geen deken opgehad. Vorig jaar in de winter wel, maar dan enkel als het echt nachten na elkaar vroor. En dan was het een dun regendekentje dat ze op kreeg. (Informatie en deken gekregen van de vorige baasjes)
Het rare is, ze heeft dus echt geen witerhaar!
Ik weet niet of je dit hier kan zien... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1573154
Nu was mijn ervaring dat Hafjes toch net veel winterhaar krijgen (ben enkele jaren gaan kamp geven op een haflingermanege en in de herfst-, kerst- of paasvakantie stonden die paardjes toch altijd goed in het haar.
Ik ben nu echt aan het twijfelen of ik haar niet een dikker deken moet kopen. Ze gaat overdag op wei (van 7tot7 ofzo) en staat 's avonds in de stal. Als het buiten echt hard vriest, vriest het binnen en zeker in haar stal ook. Ben sowieso wel van plan om ergens deze week haar regendeken op te leggen, begint nu 's nachts toch echt koud te worden.
Hebben jullie ook Hafjes met weinig of geen winterhaar of iemand hét idee over wat ik met haar deken moet doen?

Photography

Re: Veel of weinig winterhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:03

Ik zou bijna zeggen, wees blij. De meeste haflingers krijgen inderdaad veel winterhaar. Maar ik ken er ook wel die nauwlijks haar krijgen. Dus het lijkt me niet iets om zorgen over te maken. Vorig jaar begon de winter erg vroeg en toen begonnen de paarden al vroeg (augustus/september) veel haar aan te maken. Dit jaar komt de winter wat later en hebben de paarden nog niet veel haar aan gezet. Het is dan ook nog niet echt koud geweest. Als het kouder zal worden zal ze nog wel meer haar aan maken. Zolang je zorgt voor voldoende ruwvoer zal ze zich best redden zonder deken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:11

Wij hebben 6 jaar lang een hafje gehad dat ook geen dikke wintervacht aanmaakte. Het eerste jaar hebben we haar gewoon zonder deken naar buiten gedaan tot de stalbaas meldde dat ze het echt koud had en zodra ze op stal gezet werd gewoon het stro inkroop bij wijze van. Toen kwam het besef bij ons beginnende ponyeigenaren dat er geen dikke wintervacht zou komen en sindsdien heeft ze 's winters altijd een deken opgehad. Wij hebben er toen wel voor gekozen om een 300 grams deken op te doen omdat alleen een regendeken voor ons in de echte winter niet genoeg leek. Immers onder een deken kan het haar dat ze hebben ook niet funtioneren als isolatie omdat het niet 'rechtop' kan gaan staan (of zo heb ik het toch in ieder geval altijd begrepen). Ik zou je haf dus gewoon goed in de gaten houden en naar je bevindingen handelen. Succes :)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:19

Mijn Fjord krijgt ookniet superveel vacht. Staat nu nog zonder deken. Als het beneden 0 komt, gaat er een 100 gr gevoerde regendeken op.

http://i42.tinypic.com/2zjapsk.jpg

Hij staat er nu zo bij. Zijn hals is wel geschoren trouwens.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:09

Mijn haflinger heeft ook maar een dun vachtje, ik heb haar onder een regendeken staan (24 uur per dag buiten). Van mij had ze nu wel een dikkere vacht mogen hebben omdat we toch nog niet echt trainen, maar als ze zometeen onder het zadel is vind ik het niet erg dat ze een dun vachtje heeft hoor, scheelt een hoop tijd aan droogstappen :D

Ik zou haar geen deken op doen in jou geval. De vacht past zich zelf aan, als de vacht niet dikker wordt zal ze het waarschijnlijk niet nodig hebben. Voordeel is dat je paardje snachts lekker binnen staat, mocht het de hele dag regenen, kan ze snachts opdrogen en warm worden. Mits ze verder gezond is zou ik het zou laten als ik jou was.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:11

Mijn haf en fjord hebben nog nooit een deken opgehad maar de haf zit minder in het haar dan de fjord.
Toch heeft hij wel een aardige wintervacht. En een hele mooie (winter) kleur gekegen

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:11

* heeft nu pas door dat het in het haflinger deel staat * OEPS! :')

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:13

anne_bento schreef:
Mijn haflinger heeft ook maar een dun vachtje, ik heb haar onder een regendeken staan (24 uur per dag buiten). Van mij had ze nu wel een dikkere vacht mogen hebben omdat we toch nog niet echt trainen, maar als ze zometeen onder het zadel is vind ik het niet erg dat ze een dun vachtje heeft hoor, scheelt een hoop tijd aan droogstappen :D

Niet dus!!! :n
Ze wordt best wel makkelijk nat bij het rijden, misschien is dit omdat ze nog niet voldoende conditie heeft, weet niet exact hoeveel er mee gereden werd. Maar na het rijden blijft ze ook best wel lang nat. En toch heeft ze echt GEEN winterhaar. Precies of het is gewoon nog zomer...

Is na het rijden ook steeds zoeken, zweetdeken op of zweetdeken af?! Probeer altijd minstens 10 minuten uit te stappen, soms stap ik zelfs 15 à 20 minuten uit en toch blijft ze nat en is soms moeilijk droog te krijgen. Voor het poetsen is het natuurlijk wel praktisch ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:14

CCCCC schreef:
* heeft nu pas door dat het in het haflinger deel staat * OEPS! :')

Voor mij geen probleem hoor, vind fjordjes ook best wel leuk :o

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:56

Mijn merrie van bijna 5 staat ook zonder deken. Vorig jaar zat ze mooi in haar vacht, niet te dik maar koud had ze het niet. Ook dit jaar laat ik haar weer zonder deken staan, momenteel is de bak niet te rijden door al het water en straks met de vorst weer hetzelfde probleem. Ik vind het daarom niet nodig om een deken op te doen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:38

Roelke_ schreef:
Mijn merrie van bijna 5 staat ook zonder deken. Vorig jaar zat ze mooi in haar vacht, niet te dik maar koud had ze het niet. Ook dit jaar laat ik haar weer zonder deken staan, momenteel is de bak niet te rijden door al het water en straks met de vorst weer hetzelfde probleem. Ik vind het daarom niet nodig om een deken op te doen.

Maar ze heeft misschien wel winterhaar?! Zit er ook totaal niet mee in om een paard zonder deken te laten staan, maar mijn hafje heeft echt GEEN winterhaar.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:21

Ik ben jaloers op jullie! Ik kan doen wat ik wil, die wintervacht komt altijd weer lekker dik. Ze heeft een periode veel op stal gestaan, daar was het lekker warm, maar madam vond toch dat een wintervacht nodig was.

Ik zou pas met dekens gaan werken als het echt koud worden, bijvoorbeeld alleen 's nachts. Als ze toch geen wintervacht aanzet en niet ziek wordt, is een deken 24/7 niet nodig naar mijn mening.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:28

Rosanna1990 schreef:
Ik ben jaloers op jullie! Ik kan doen wat ik wil, die wintervacht komt altijd weer lekker dik. Ze heeft een periode veel op stal gestaan, daar was het lekker warm, maar madam vond toch dat een wintervacht nodig was.

Ik zou pas met dekens gaan werken als het echt koud worden, bijvoorbeeld alleen 's nachts. Als ze toch geen wintervacht aanzet en niet ziek wordt, is een deken 24/7 niet nodig naar mijn mening.

Alleen 's nachts is een beetje moeilijk, mijn mama zet ze 's morgens rond 7 uur buiten, is dan nog donker en vriest nog lekker door van de nacht als het 's nachts gevroren heeft. Overdag is er niemand thuis, mijn mama gaat wel even over huis onder haar middagpauze maar vind niet dat ik haar kan vragen om dan ook nog eens een deken of te halen... Ze doet al zoveel en heeft toch wel wat schrik van de paarden. Eens het vriest moet ze onder haar pauze ook snel alle drinkbakken bijvullen en ijsvrij maken, werk genoeg dus... Eens deken op, blijft het op!

Ben trouwens ook heel blij met zo weinig haar, alleen ben ik het niet gewend (andere paarden krijgen bij ons wel veel winterhaar...) en dus wat ongerust!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:16

Ympi schreef:
Roelke_ schreef:

Maar ze heeft misschien wel winterhaar?! Zit er ook totaal niet mee in om een paard zonder deken te laten staan, maar mijn hafje heeft echt GEEN winterhaar.

Dat kun je dan het beste zelf beoordelen hoe dik haar vachtje is. Als ze het echt koud heeft gewoon een deken op doen. :j
150-200 grams en als het echt flink gaat vriezen snachts misschien nog wat grams erbij?
Laatst bijgewerkt door Phrono op 07-12-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:26

Roelke_ schreef:
Ympi schreef:
Dat kun je dan het beste zelf beoordelen. Als ze het echt koud heeft gewoon een deken op doen. :j

't is nieuw paardje, heb ze 2 weken en half... Kan ze dus nog niet zo goed inschatten, is ook echt een schat van karakter en denk niet dat ze zou moeilijk doen ofzo <3 Merk wel dat ze rustiger is in het rijden maar dat zou aan ons kunnen liggen omdat we elkaar als combinatie al wat leren kennen.
Bedankt voor je hulp en zal inderdaad proberen afgaan op wat ik aan haar zie...

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:34

Alleen een regendeken opleggen als ze het koud heeft, kun je beter niet doen. Wat al eerder gezegd is, dan kunnen de haren niet opzetten om warmte vast te houden en dus zal ze het alleen maar kouder krijgen. De meeste paarden redden zich prima met 150 gram, dus als ik jou was, zou ik een 150 grams regendeken halen. Zeker ook omdat het jou niet persee om het houden van een dunne vacht gaat. En zo'n deken kost de wereld niet. :) Mocht het dan écht koud worden, kun je je al redden als je er een wollen deken onder doet. Je moet alleen wel weten hoe je die eronder doet, ivm afzakken etc. Kun je dat niet, doe je er nog een 150 grams stal/onderdeken onder. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:05

Beau is 5 en heeft gewoon een heel dun zomervachtje in de winter :)
Hij staat nu wel dik ingepakt omdat hij het wel enorm snel koud heeft en daardoor een erge verkoudheid en bromchitis heeft opgelopen :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:24

De mijne krijgt ook geen echte dikke vacht... vorig jaar best een strenge winter gehad maar geen deken op gedaan ondanks haar vrij dunne wintervacht... (zie sneeuwfoto in mijn profiel)... Heb me wel even afgevraagd of ik er een zweetdeken op zou doen na het rijden maar ook toch maar niet gedaan :) en ze is er niet ziek van geworden :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:40

Ik heb dus een kwpn'er die geen vaxht krijgt. Wou het vorig jaar even uitproberen, maar ze verkleumde echt zonder deken! Ze heeft nu lekker op tijd al een deken op 's nachts, en in de winter een halsdeken met evt een onderdeken (500 gram totaal) op. ZE vindt het volgens mij heerlijk. Ik wil nog een solarium hebebn voor het borstelen, zodat ze lekker warm blijft, maar ja, die zijn zo duur...

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:51

Franka1986 schreef:
De mijne krijgt ook geen echte dikke vacht... vorig jaar best een strenge winter gehad maar geen deken op gedaan ondanks haar vrij dunne wintervacht... (zie sneeuwfoto in mijn profiel)... Heb me wel even afgevraagd of ik er een zweetdeken op zou doen na het rijden maar ook toch maar niet gedaan :) en ze is er niet ziek van geworden :)

Als ik jouw paardje met de mijne vergelijk heeft die van jou echt megaveel winterhaar zelfs in de zomer :D (zo op de foto's gezien...)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:52

Ironica schreef:
Alleen een regendeken opleggen als ze het koud heeft, kun je beter niet doen. Wat al eerder gezegd is, dan kunnen de haren niet opzetten om warmte vast te houden en dus zal ze het alleen maar kouder krijgen. De meeste paarden redden zich prima met 150 gram, dus als ik jou was, zou ik een 150 grams regendeken halen. Zeker ook omdat het jou niet persee om het houden van een dunne vacht gaat. En zo'n deken kost de wereld niet. :) Mocht het dan écht koud worden, kun je je al redden als je er een wollen deken onder doet. Je moet alleen wel weten hoe je die eronder doet, ivm afzakken etc. Kun je dat niet, doe je er nog een 150 grams stal/onderdeken onder. :)

Dat verhaal volg ik en ben er dan ook volledig mee akkoord, alleen hoe kom je te weten hoe zwaar je deken is? Heb het gisteren eens uit de verpakking gehaald (het deken dat ze bij haar vorige baasjes had) en dat is dun maar lijkt wel gevoerd... Heb nergens een etiket gevonden met dikte ofzo... wel met de gebruikte materialen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:53

Ik heb mijn haf alweer helemaal laten scheren, hij ziet er weer poepie-chique uit. :D Wat een haar kwam daar af; kon er wel een dekbed van maken en ik had hem al vroeg onder dek! Zo zie je maar weer; de één is de ander niet. ;)

Als je een deken koopt staat de dikte er meestal wel ergens op op een label o.i.d. en anders even vragen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:10

De mijne heeft een ontzettend dikke en dichte vacht, terwijl we vroeg beginnen met dekens. Ivm training en wedstrijden is ze nu kaal; ideaal! :+

Ik ken een andere haf die idd ook geen deken heeft en ook geen vacht aanmaakt en nergens last van heeft, zolang hij het niet koud heeft zou ik zeggen; zo laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:52

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:59

Ympi schreef:
Franka1986 schreef:

Als ik jouw paardje met de mijne vergelijk heeft die van jou echt megaveel winterhaar zelfs in de zomer :D (zo op de foto's gezien...)

Hahah okeeyy :P naja ik vind het reuze mee vallen haar vacht, vind het zelfs weinig omdat andere paarden zonder deken op stal veel meer vacht hebben :j dus vind die van mij in vergelijking maar weinig hebben ;) ... Ben iedergeval blij dat ze wel wat vacht heeft anders zou ze het denk ik wel koud hebben :+ en ik vind dekens zooo'n gedoe >;) hihi... In de zomer heeft ze echt wel een mooi dun vachtje hoor geef dan een vertekend beeld op de foto :) zullen vast wel paardjes zijn inderdaad met een andere structuur vacht waardoor het zeker kan zijn dat het minder vacht lijkt :)

Trouwens de 2e en 3e foto zijn van de zomer de rest in hartje winter *D ownee de laatste eind van de zomer geloof ik