Welke dekhengst? Haflinger of KWPN?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evalentyn

Welke dekhengst? Haflinger of KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:24

Hallo ,

Wij zouden graag onze haflingermerrie laten dekken door een KWPN'er of gewoon een haflinger.
Het is nog niet voor direct , maar we zijn al wat aan het voorbereiden.
Ik doe het niet alleen , ik zou dus ook geen reacties zoals 'het kost veel geld' , ... willen. We weten waar we mee bezig zijn :)
Het is ook om zelf te houden.

Mijn merrie (foto's zie profiel) is 7 jaar oud.
Ze springt makkelijk 1m. Ze is wel wat bang en gestressd bij nieuwe dingen , dit is haar karakter, dus graag ook een rustigere hengst.

Het eerste plan was om voor haflinger x haflinger te gaan.
Maar ik ben eerder een springruiter , haflingers kunnen wel springen, maar je weet maar nooit.
Ik vraag me dus af of jullie een dekhengst kennen die springtalent (met techniek) heeft en die dit ook heeft bewezen.
Liefst ook een sterk achterbeen. Ook een grote maat is zeer belangrijk. Zeker boven de 1m50.

Omdat ik een grotere maat wil en een goede springtechniek dachten we ook aan de KWPN.
Wat vinden jullie van deze kruising? Graag ook voorbeelden :)
Ik heb Noah al gezien en ik vind de kruising zeer geslaagd.
Weten jullie een goede dekhengst? (goede sprintechniek , niet TE grote maat , zacht karakter)

Ik wil graag een veulentje van mijn haflingermerrie omdat ik dan later zal kunnen zeggen ; 'Hé , dat deed zij ook' , ... ;)

Alvast bedankt !

Groetjes,
Eline

NatasjavE

Re: Welke dekhengst? Haflinger of KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:29

Altijd binnen je eigen stamboek of fokrichting blijven. Stel je moet verkopen hou je een paard/veulen over wat beter in de markt ligt.

Ga je toch kruisen doe dan niet KWPN maar een (anglo)arabier. Ik heb een Haflo-Arabier gehad en dat was een superspringpony.(sprong 160 terwijl hij 140, was Z springen toen Z D was wat nu Z E pony's is)
Voordeel je kan het veulen dan NRPS registreren(tenminste...mijn pony stond NRPS geregitreerd)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:34

Is het niet gewoon beter een springgefokte KWPN te kopen ipv te gokken met een haflinger x KWPN of x haflinger? Dan weet je iig wat je kan verwachten

Evalentyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:36

lifaya schreef:
Is het niet gewoon beter een springgefokte KWPN te kopen ipv te gokken met een haflinger x KWPN of x haflinger? Dan weet je iig wat je kan verwachten

Kan ook , maar ik zou toch graag een veulentje hebben van mijn merrie :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:37

Dan zou ik op zoek gaan naar een passende Haflinger hengst. Ik zou dan voor een moderne gaan.

Evalentyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:39

NatasjavE schreef:
Dan zou ik op zoek gaan naar een passende Haflinger hengst. Ik zou dan voor een moderne gaan.

En heb je enig idee welke hengst geschikt zou kunnen zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:41

Nee, ik kan je alles vertellen over Gelderse hengsten maar ik weet echt helemaal iets over Haflingers :D
Ik weet alleen dat ze bij de Haflingers ook een ouderwets en een modern, meer rijtypisch, type hebben...daar zou ik dan voor gaan.

Maar andere binnen dit forum kunnen je waarschijnlijk daar veel meer over vertellen.

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:50

Ik zou ook voor een haflinger gaan.
Echter hier in Nederland moet je als B wilt springen gelijk 100 cm springen, dit is al best aan de maat.
Er zijn ook geen haflinger hengsten L geklaseerd bij de paarden in de springsport.

Als je voor een KWPN gaat, ben ik zelf zo bang dat het niet goed past in de merrie, ik heb meerdere verhalen gehoord dat de merrie toch behoorlijk te lijden heeft gehad, en geloof me dat wil je je paard niet aan doen.
Als je echt wilt springen dan zou ik gaan voor een kwpn veulen die je koopt, en niet zelf fokt,

Anders het officiele springen uit je hoofd zetten en voor een goede hengst gaan, qua beweging en achterbeen gebruik komen de volgende hengsten naar voren
Arachon
Standing Ovation
Winser G
Allacher

In mijn profiel staan mijn haflinger allen sport gericht maar wel behoud van type misschien kan je daar wat mee,
succes

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:56

Een lesklant van me heeft een kruising haflinger x kwpn. Het is een ongelukje maar wel bijzonder goed uitgepakt!!! Echt een waanzinnig mooie en goeie pony {de kwpn-er was ook een mooie, wat bloederige merrie}. Pony is nu drie en een half, goed zadelmak en er is recent een behoorlijk bedrag voor geboden {een bedrag waar je in deze tijd een goede kwpn-er voor kunt kopen}. In dit geval is de kruising echt bijzonder gunstig uitgevallen.
Kijk in eerste instantie goed naar je merrie {of je nu met een kwpn-er of met een haflinger gaat dekken}. Hoe is het exterieur, hoe zijn de gangen {met name de galop} en hoe is het achterbeen gebruik. Wat wil je verbeteren tov je merrie. Met springhengsten kan ik je verder niet helpen, ik ben van de dressuur.....
Succes in ieder geval.

Rudimentair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:30

Dat het veulen te groot gaat worden is onzin en allang achterhaald...
Wel vind ik een KWPNer en slecht idee. Totaal verschillende paarden kruisen is altijd een grote gok, zorg dan dat de rassen op zijn minst op elkaar lijken.
Er zijn trouwens weldegelijk nakomelingen van de hengst Altjo van de Kenterstreek die L geklasseerd springen, maar Altjo dekt niet meer. :D

De hengst Abendsturm is wel een goede springer. Kan het filmpje van springen onder het zadel niet vinden, maar voor het idee.... Is beschikbaar via KI, want hij staat in duitsland.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:21

Een kruising hoeft niet perse beter te springen of het springen leuk te vinden.
Haflinger kruisingen ben ik persoonlijk wel weg van (mijn haf is gekruist met een Rocky Mountain Horse).
Alleen bij alle haflinger merrie X andere ras hengst, erf je de korte hals en vaak de korte pootjes :=.
Kruisingen andersom, bv KWPN MERRIE en haflinger hengst krijg je meer "body".
Hoe goed je merrie en hoe goed de hengst ook is, het blijft een gok.
Wel raad ik aan om écht te kijken naar wat je merrie verbeterd! En niet naar de "wauw"factor van de hengst. Karakter, beenwerk, body, alles moet goed matchen. (voorkeur voor lange hals of lange manen kam om de korte halsjes wat langer te doen lijken ;) )

Als je wat vergelijkings materiaal zoekt ben je welkom om te neuzen in ons haLFlinger topic :)
[HK] HaLflingerstamboek in de maak-ik wil geen KWPN bonestaak d.3

Overigens ben ik het niet altijd eens met "blijf bij hetzelfde ras" momenteel staan er zo ontzettend veel haflingers te koop, met goed papier etc voor een dubbeltje!
Kruisingen, vooral brave zijn vaak echt wel gewenst, verwacht er geen honderden euro's voor te krijgen maar ze gaan momenteel niet voor minder over de toonbank dan een volle haf (mits goed gekruist!)

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:44

Rudimentair schreef:
De hengst Abendsturm is wel een goede springer. Kan het filmpje van springen onder het zadel niet vinden, maar voor het idee.... Is beschikbaar via KI, want hij staat in duitsland.

Is hij terug? Was nl 2 jaar terug ofzo verkocht naar Australie, zou fijn zijn als ie weer in Europa is! Waar dekt hij nu?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:18

Succubi schreef:
Alleen bij alle haflinger merrie X andere ras hengst, erf je de korte hals en vaak de korte pootjes :=.

Ben ik niet echt met jou eens, Succubi. Mijn zusjes paardje, kruising haflinger met Quarter Horse, zij is inmiddels 1.58 schofthoogte,die ken jij ook, Miss Grace, heeft geen korte pootjes en geen hele korte hals als de ouderwetse volbloed haflingers.

Afbeelding

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:04

@Cryssie: Wat is ze mooi geworden zeg!
Maar toch, ook op deze foto zie ik de typische korte hals en korte voorbenen. De manenkam is lang waardoor het lang oogt maar de hals ansicht aan de onderkant is kort. Voorbenen ook. (mede omdat het ook quarter eigen is.)
Daar bedoel ik ook helemaal niets negatiefs over! Grace is een onwijs leuk en mooi paard!

Gráni heeft het ook. Mensen denken in eerste instantie dat hij een lange hals heeft, maar hij heeft de lange manenkam van de Rocky Mountain Horse over geerft. Zijn hals zelf is vrij kort.

Afbeelding
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... C_2021.jpg

Maar kan ook vrij lang ogen:
Afbeelding
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... C_2079.jpg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:48

Ik zie twee paarden die wel een mooie halsvorm hebben en wel een lange nek. Maar inderdaad meer lengte in de hals kunnen gebruiken. Een kort voorbeen is in dat opzicht nog niet zo erg want dan ontwikkelen ze tenminste geen graasvoet.

Mooi kleurtje hoor succubi

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:17

succubi...gaaf dier zeg! Geweldige kleur.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:06

Ik vind het ook geen nadeel, maar wel iets om rekening mee te houden :).
En als je beide paarden hierboven ziet (Miss Grace en Gráni) zouden die echt niet onder doen voor een volle haflinger.
Daarnaast zijn kruisingen vaak ook sterk.
Dus ben geen tegenstander wat betreft kruisen zolang je er maar wel goed over nadenkt :).

(@NatasjavE en sliert: dank je :). Helaas is deze kruising niet meer zo makkelijk te maken ;( )

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:28

Persoonlijk ben ik geen fan van haflingers, vooral die ouderwetse types. Vaak zijn het dikke worsten op pootjes. Maar dat is mijn mening, ik hoop niet dat ik iemand hiermee kwetst. Ik ben toch meer van de luxere types, die je toch vaker in kruisingen ziet. En zoals Succubi schrijft, zij zijn vaak ook sterker. En uniek. Miss Grace haar volle broer heeft de kleur Red Dunn en kleiner dan Miss Grace is, terwijl Miss Grace palomino is en vrij groot.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:13

@Cryssie: Ik deel je mening, ik hou ook niet zo van haflingers :'). (meer omdat ik de 2x dat ik op een haflinger zat ze mij er beide af hebben gegooid tegen een paal en een hoop mest :( ).
Marny is een uitzondering op de regel :=.
Ben wel benieuwd naar haar volle broer! :)
Maar haflingers kruisen idd erg leuk als je een leuke hengst kiest :)

Evalentyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 21:36

Bedankt iedereen ! Ik laat jullie zeker nog iets weten :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:40

http://www.rickjansen.com/goodlord.php
Ik heb deze hengst voor mijn Haflingermerrie overwogen. Mede vanwege zijn wat barokke uitstraling (zie ook zijn foto op het hengstenoverzicht op nrps.nl!) leek het mij een goede match met mijn Haflinger te kunnen zijn.
Overigens is het een Belgische PRE hengst geworden!