Dilemma: Wel of niet scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucky16

Dilemma: Wel of niet scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:33

Hallootjes,

Zoals de titel al zegt zit ik met een dilemma. Moet ik mijn haflinger wel of niet scheren?

Cheline is (normaal) een pitte tante, lekker veel energie, de wil om te lopen en te presteren. Nu de koudere maanden eraan komen is ze weer druk in de weer haar wintervacht aan te maken. Maar wat me al opvalt is dat ze haar energie verliest. Daarnaast moet ik als ik 10 min. intensief rij minimaal een half uur uitstappen om haar koud en op adem te krijgen. Nu vind ik het niet zo erg om lekker met mijn paardje bezig te zijn, maar ik zit nou eenmaal in 6VWO waar veel tijd in gaat zitten. Ik heb voor mijzelf een grens lopen van minimaal 4x in de week rijden. Dit red ik aardig en vaak rij ik vaker.

Mijn training bestaat uit sowieso uit 15 min in stappen en daarna begin ik met 'echt' warm rijden in draf en galop, meestal is ze al drijfnat na het in draven en dan komen de galop en de zwaardere oefeningen er nog bovenop. Kortom: lang uitstappen dus. Hierdoor begin ik er soms al een beetje tegenop te zien om te gaan rijden omdat ik weet dat ik zo lang moet uitstappen terwijl ik ook veel aan school moet doen.

Scheren lijkt dus een goede optie, nu heb ik al met mijn instructeur overlegt en hij zegt dat het een goede optie maar: ik moet wel in mijn achter hoofd houden dat we thuis een open stal hebben (wel een normale box, maar 1 zijde van de schuur is open)

Nu zit ik dus met een dilemma, hopelijk kunnen jullie me een beetje wijsheid geven :')

PS misschien kunnen jullie me ook vertellen of jullie eigen paardje geschoren is, en zo ja hoe ie geschoren is en wat voor dekens hij op heeft. Cheline loopt momenteel al met een aardig dikke winterdeken op, om haar vacht zo kort mogelijk te houden.

Liefs lucky16

Klijn

Re: Dilemma: Wel of niet scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:39

Ik zou haar scheren :) Vooral omdat je regelmatig rijdt en je paardje nu snel nat is.

Als je denkt dat de stal een probleem is en het daar te koud wordt snachts kun je er voor de nacht misschien ook een extra deken op doen.

Ik heb mijn haf ook geschoren en ze staat nu onder een 300 grams deken. Haar benen en hoofd zijn niet geschoren en het zadeldekje dan ook niet.

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:47

Klijn schreef:
Ik zou haar scheren :) Vooral omdat je regelmatig rijdt en je paardje nu snel nat is.

Als je denkt dat de stal een probleem is en het daar te koud wordt snachts kun je er voor de nacht misschien ook een extra deken op doen.

Ik heb mijn haf ook geschoren en ze staat nu onder een 300 grams deken. Haar benen en hoofd zijn niet geschoren en het zadeldekje dan ook niet.

Bedankt, maar heb je nu een deken op met hals of zonder hals. Mijn instructeur zei namelijk dat ik deken met hals moest aanschaffen. Laat nu net mijn haflinger lange manen hebben, en met een deken met hals kan het zo zijn dat de manen 'dood' gaan door het deken...

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:54

Ik zou bij een haflinger zeker geen deken met hals op doen! Teveel kans dat de manen eraf schuren enz.

Voor mij dus ook geen deken met hals :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:57

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:01

ik heb mijn tinker om dezelfde reden geschoren dit jaar :j alleen hoofd en benen niet, ik heb ook gevraagt aan mijn instructrise voor de halsdeken, en zij zei tegen mij dat ik dat wel kan doen, maar dat ik dan zijn manen kwijt ga zijn.. dus ik heb nu een gewone dikke deken opliggen zonder hals, werkt ook prima, paard staat overdag de hele dag buiten trouwens :)

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:03

Sjolvir schreef:
Andere optie, half hoge hals deken.
En hals niet helemaal scheren.

Mijn paard staat buiten in uitloopstal en had dit modelletje en 300 grams half hoge hals deken,
ook bij min 15, maar dan met een fleece of wolletje eronder.

Niet chique, wel functioneel en ik starte zo gewoon Z met haar.
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SQoMs ... %20028.JPG
Alleen het hoofd en de hals.
En bij deze hele paard (ja ik schoor bijzonder, ahum.. en functioneel..)
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SQoNK ... %20063.JPG

Bedankt! 2e idd heeel interessant geschoren ;) maar wel leuk!

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:04

Daphne_horse schreef:
ik heb mijn tinker om dezelfde reden geschoren dit jaar :j alleen hoofd en benen niet, ik heb ook gevraagt aan mijn instructrise voor de halsdeken, en zij zei tegen mij dat ik dat wel kan doen, maar dat ik dan zijn manen kwijt ga zijn.. dus ik heb nu een gewone dikke deken opliggen zonder hals, werkt ook prima, paard staat overdag de hele dag buiten trouwens :)

Ja, dat over die manen heb ik dus ook gehoord, maar het kan dus gewoon zonder :o
Bedankt!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:06

ja mijn instructise scheert al jaren haar paarden, en die zegt dat het oke is zo :j misschien komt het haar dan op de hals iets sneller terug.. nouja alles beter dan een tinker of in jou geval haflinger met kapotte manen :) stalgenootje had overigens ook een halsdeken, zonder te scheren of iets.. die was ook de manen van haar pony kwijt door de hals :j

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:13

Daphne_horse schreef:
ja mijn instructise scheert al jaren haar paarden, en die zegt dat het oke is zo :j misschien komt het haar dan op de hals iets sneller terug.. nouja alles beter dan een tinker of in jou geval haflinger met kapotte manen :) stalgenootje had overigens ook een halsdeken, zonder te scheren of iets.. die was ook de manen van haar pony kwijt door de hals :j

Ja, voor dat laatste was ik dus zo bang, vandaar dacht ik dat scheren voor haar niet mogelijk was :o

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:15

snap ik, had ik ook :j maar zolang je zijn lijf goed inpakt.. haflingers en tinkers komen zowieso sneller terug in het haar denk ik dan een kwpn-er..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:17

Ik heb mijn Fjord ook geschoren, maar niet helemaal.
Ik wil geen hals om, omdat natuurlijk dan zijn manen plat gaan.

Hij is in Jachtpatroon geschoren en staat onder een 200 gram.
Ik moet wel, want ik krijg hem anders ook niet droog idd :n.

Afbeelding

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:19

Amber_ schreef:

Afbeelding

Dat ziet er ook wel stoer uit! Alleen persoonlijk vind ik zo'n jachtpartoon niet zo mooi Maar het is zeker een optie :D Bedankt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:22

Klopt ! Het is ook niet mooiste model haha.. maar het moet voor mij wel functioneel blijven idd :j.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. En zo zijn de niet bedekte delen toch nog beschermd :D.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:35

Ik scheer mijn haf altijd helemaal, behalve zijn benen (hij heeft nogal veel behand en een haflinger zonder sokken vind ik lelijk :+ ) Hij staat iedere dag een uur of vier op de wei en heeft een box met luik naar buiten. Ik heb een deken zonder hals op, gaat prima, het zijn geen mietjes :D

Ik scheer hem om dezelfde reden als dat jij noemt: hij zit beter in zijn vel zonder haar dan met haar en intensief rijden.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:43

Ik zou ze idd ook in jachtpatroon scheren. misschien niet zo super mooi maar wel functioneel. (en liever dat dan dat je al haar manen kwijt bent denk ik)

ff oftopic: amber_: wat heb je die manen leuk gedaan zeg! ik heb het niet echt op fjorden en ken er ook niet veel van, maar vind het echt stoer die driehoekjes :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:50

Als je twijfelt, doe het dan gewoon niet. Pas als je overtuigd bent dat het 't beste is , weet je dat het de juiste beslissing is. Je hoeft dan ook niet op bokt te vragen hoe of wat.

Als je alleen de onderkant hals en borst scheert, heb je niet eens een dek nodig bij een stalpony. Als hij al onder dek staat, hoef je geen ander dek te gebruiken dan hij al op heeft.
http://heartlandsaddlery.com/clipping/n ... e-clip.gif

Of irish bib:
http://heartlandsaddlery.com/clipping/i ... e-clip.gif

Je kunt natuurlijk je pony ook droogwrijven na het werk dan hoef je niet te stappen tot hij droog is, maar tot hij op adem is.

Een open stal is op zich helemaal geen probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:42

Ik scheer mijn haf ook. Vorig jaar en het jaar ervoor een dekenmodel gedaan, dit jaar voor het eerst helemaal. Ideaal!
Als je bang bent dat ze kou vat is een dekenmodel ook wel een idee voor jou.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:49

Ik zou helemaal scheren, en dan een dik dek om doen, dan blijft ze prima warm onder. Je moet goed in de gaten houden of ze lekker warm is onder haar deken. Ik scheer mijn paard ook ieder jaar, en dat is wel een kou kleum (geen haf naar hanoveraan) ze heeft ook altijd een hele dikke vacht. Ik heb haar vorige week geschoren en ze heeft veel meer engergie dan met die dikke vacht, ze heeft nu een 100 grams met hals op. Ik vind het scheren echt ideaal, na het rijden zou ik dan lekker een wollendeken met een fleece deken om doen, en dan lekker een goede winterdeken,

Suc6

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:54

Ik heb mijn tink ook helemaal geschoren op benen en hoofd na, dit is alwel weer 4wk geleden. Ze had een 300gr op, maar dat is toch nog te warm voor nu. Haar teddy vacht is alweer een beetje terug. Ze staat overdag zonder deken nu en sávonds een wollen. Redt ze het prima mee. Lekker warm.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:23

Amber_ schreef:

Afbeelding

Wat heb je de manen mooi gedaan!

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:35

Oke, bedankt voor jullie reacties allemaal! Het is fijn om gewoon even allemaal ervaringen te lezen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:43

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:43

Amanda, gaaf die appeltjes onder op je paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:45

Haha ja die kwamen er mooi onder vandaan. Hij is nu helemaal geschoren en zit helemaal onder de appels. Grappig gezicht. Normaal zie ik die alleen met zijn zomervacht.