Dekken met een kruising of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evalentyn

Dekken met een kruising of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 23:16

Ik ben van plan om binnen een poosje mijn haflingermerrie te laten dekken.
Het is nog niet voor meteen, maar ik wil gewoon al zeker zijn van een goede dekhengst en misschiel ook wel de juiste kruising.

Ik zou graag een iets groter paard hebben, daarmee dat ik een kruising in gedachten had.
Nu las ik in sommige topics dat een kruising met bv. een KWPN'er geen goed idee was.
Ik zou dan later met hem/haar in de springsport gaan, geen hoog niveau, maar ik vind springen echt erg leuk, Kiara (de haflinger ;)) ook, maar ik zou graag wat meer naar een modernere bouw gaan, met toch nog met dat 'haflingertintje'.

Eerst wil ik ook zeggen dat het qua stalling en zo van die dingen geen probleem is & de reden waarom ik een veulentje wil is omdat ik helemaal weg ben van Kiara en als zij wat ouder gaat worden (wat ze nu nog absoluut niet is) ik toch nog een deeltje van haar heb ik het nieuwe paardje.

Wat ik graag zou willen is :

-Stel dat ik toch voor de haflinger ga, zo groot mogelijk./ Anders kijk ik wat jullie mij aanraden als kruising, en dan zien we wel berder met de grootte.
-Hengst die goed op de achterhand loopt.
-Goede springtechniek en goede prestaties in de springsport.
-Als ik voor een kruising ga wil ik een zo donker mogelijke kleur krijgen, hoeft niet perse, maar zou een leuke extra zijn ;)
-Sociaal karakter.
-Makkelijk op buitenrit, van niets bang, dus koel in het hoofd.

Hier even wat foto's van Kiara :

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NCXUCL6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHO4NW7V.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPUEKAFT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4YPEQ6N4.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 12-11-11 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's

Anoniem

Re: Dekken met een kruising of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:18

Wat is haar afstamming en waarom wil je er mee fokken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:19

Heel hard gezegd: nee, niet doen, er lopen genoeg kruisingen rond het kost een sloot geld en levert niet altijd een goed paard op. Stel dat je om wat voor reden dan ook toch het dier meot verkopen raak je het aan de straatstenen niet kwijt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:24

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:54

http://www.rickjansen.com/goodlord.php
Ik heb deze overwogen voor mijn Haflingermerrie, het is een PRE geworden. Ze kreeg eerder een veulen van een Paint (voor deze kruising is in Amerika een stamboek).
Voor een weloverwogen kruising is waarschijnlijk meer animo dan een matig gefokte Haflinger.
Oeps, ik zie dat je graag een donkere kleur wil........ Hoe groot is je merrie? Hoewel het verschil in schofthoogte niet hoeft te maken, hou ik een verschil van max 20 cm aan. Kijk eens op de site van de NRPS bij de hengsten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:57

Ik zou zeggen; waarom niet?? denk er wel om dat je zo'n veulen minder snel kwijt raakt dan een echte haflinger. Mocht je het voor eigen gebruik willen doen dan is het alweer iets anders. Vergeet niet dat een veulen ongelooflijk veel geld kost. Dat krijg je er nooit voor terug als je het verkoopt. zeker niet als het een kruising is.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:58

wil niet je topic verpesten hoor maar op je profiel staat dat je geen eigen paarden heb en neem aan dat je niet zomaar je verzorgpony mag laten dekken, en je bent 14 dus mocht je dit willen doen vraag dan advies aan een volwassen iemand die er verstand van heeft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:08

Waarom zou je een goede kruising niet goed kwijtraken, mocht je het veulen gaan verkopen?
Als het een kwalitatief goed paard is, is er animo voor. Een stamboekpapier op zich is geen toegevoegde waarde, het paard moet goed zijn. Dat kan ook met een kruising. Ik heb zelf een ruin uit een Haflinger moeder. Zijn pa is American Appaloosa. Hij heeft goed, sterk beenwerk, gezonde voeten en een prima achterbeengebruik. En hij ziet er ook nog eens bijzonder uit. Zijn karakter? Vriendelijk, werkwillig en gevoelig. Menigeen is dol op hem en de meesten denken dat hij een fortuintje waard is. Hij is niet te koop....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:09

Oeps, heb je misschien je profiel al jaren bekeken??