Welke dekhengst voor mijn haf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovesofenzor

Welke dekhengst voor mijn haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:06

Mijn moeder en mijn zussen willen mijn haflinger volgend dekseizoen laten dekken. Ze is 1.45 m hoog en is vrij vlot voor een haflinger en heeft ook wel mooie ruime gangen. Wel sleept ze heel erg met haar achterbenen, dus een sterke achterhand zou wel doorgefokt mogen worden. Ze is 1.45 m groot en van het ouderwetse type. Ze heeft geen papieren, maar is wel opgenomen in het hulpstamboek voor Trekpaaarden en haflingers.

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Jullie een idee voor een leuke dekhengst?

xxx <3

Nicole288

Re: Welke dekhengst voor mijn haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:24

EHK -> HA

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:10

Wat is haar papier? Keuringsresultaten? Afstamming? Waarom wil je met haar fokken?

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:30

Haar afstamming is onbekend. Mijn haf staat heel ruim en er is ook veel weiland aanwezig, dus er kan nog een leuk paardje bij. Het liefst natuurlijk een veulentje van haar. Het veulentje is dus om zelf te houden.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:23

Dan zou je denk ik beter voor een ander veulen kunnen gaan ipv zelf een te fokken, scheelt heel veel tijd/geld/risico en je hebt toch ook een dartel in het land, alleen geen pasgeboren. ;)

Er is een gigantisch paardenoverschot en zo zet je er weer eentje op de wereld waar je in principe helemaal niks aan hebt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:30

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:47

Het is vooral belangrijk dat je weet wat je wilt verbeteren aan je merrie, aangezien ze geen papier heeft kun je misschien ook buiten het Haflingerstamboek kijken. Tja, overschot aan paarden.. Ik snap best dat je je eigen gefokte wil hebben, wij hebben er ook 1, een KWPN, hij is nu 16 en al 16 jaar in ons bezit :) Fokken is wel gokken, dus voor het plaatje en karakter is het makkelijker een veulen uit te kiezen, maar als je genoeg land en geld hebt om een veulen aan te houden zie ik niet veel bezwaren tegen zelf fokken. Ookal ben ik niet voor het fokken van papierloze dieren, als het voor eigen bezit is, dan maakt het niks uit. (Maar dan moet je wel zeker zijn dat je het niet hoeft te verkopen).

Je merrie is aardig ouderwets van type, ik zou als ik jou was gaan kijken naar een wat grotere moderne Haflinger.

WildLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:06

Ik zou er helemaal niet mee fokken. Hoe kan een paard met slepende achterbenen goede gangen hebben? := Waarom sleept ze met haar achterbenen? Geeft dit geen problemen met het krijgen van het veulen en is het niet erfelijk?

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:45

Naja slepen...ze tilt haar achterbenen gewoon niet zo goed op, waardoor haar hoeven wat sneller slijten, maar dit komt heel vaak voor bij haflingers zegt de hoefsmid. Ze is natuurlijk ook al 14 jaar... Maarja als er toch al een overshot aan hafjes is dan gaan we eerst maar even kijken of we een leuk veulentje op marktplaats kunnen vinden, want we lopen inderdaad wel een risico en wil haar natuurlijk ook niet kwijt.

xxx

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:52

Als ze 14 is, is er dan wel eerder een veulen mee gefokt? Eerste veulen op zo'n leeftijd brengt nog meer risico's met zich mee. Verstandig dat je nu naar een bestaand veulen gaat kijken.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:25

ik heb op die van mij een kleine tinker gezet dit jaar, ben benieuwd wat eruit komt!

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:16

oeh dat is ook wel gaaf zeg! Veel succes ermee :) Ik heb eens op martkplaats zitten neuzen maar ik zie maar 2 haflingerveulentjes ;( Wel leuk merrietje dus daar gaan we waarschijnlijk kijken. Maar die andere is een hengst en we hebben liever geen hengstjes (ik weet ook niet waarom maar mijn moeder wil het niet, ze vind ons te jong voor een hengst ofzo :(:) ) maarja we gaan dus eerst kijken of we een leuke kunnen kopen :D Denk wel dat mijn haf heel lief gaat zijn voor haar, want ze is eigenlijk altijd lief voor alle jonge paardjes mijn ruintje van 5 en een jonge fries van 4 jaar zijn haar beste maatjes! :D terwijl ze tegen de oudere pony's best wel een trutje kan zijn :P Als jullie nog een leuk haflingertje of ander koudbloed type veulentje kunnen vinden hoor ik het graag :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:49

Als je echt graag een veulen wilt..wacht dan even tot de geboren veulens van 2012. Rond maart/april komen er al weer aardig wat veulens op marktplaats te staan, deze kan je dan vaak al vanaf kleins af aan leren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:50

Je bent zo enthousiast en het spijt me dat ik met nog een bezwaar kom, maar veulens horen op te groeien met andere veulens. Net als kinderen naar school gaan en niet 24 uur pervdag met alleen volwassenen zijn. Dus je moet minimaal twee veulens hebben, of je veulen wegbrengen naar de opfok, waar ze met een grote groep veulens samen opgroeien.