[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

[FOTO]De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:59

Hallo Haf Bokkers,

Ik ben Marga "Sjemira" hier op bokt. Ik heb een tijdje geleden "Het Haflinger Dagboek" topic geopend. N.a.v. dit topic komen we allemaal vragen en antwoorden tegen over De Haflinger en Het gewicht.

Vandaar dat ik dit topic wil openen, Haflinger mensen kunnen aan elkaar ideeen uitwisselen hoe zij hun Haflinger op gewicht houden. Het is algemeen bekend dat Haflingers nu eenmaal snel dik worden. Het ras is koudbloed wat je dus sober moet voeren.

Wat te doen bij overgewicht?? Wat te voeren als je met je Haf veel wedstrijden rijdt. Wat te voeren als je paardje juist recreatief bereden wordt etc etc. Deze vragen wil ik hier graag beantwoord zien.

Ik wil dit ook graag omdat ik hiervoor een Haflinger merrie Maggie had, helaas is zij ziek geworden, ze had PSSM (een erfelijke spierbevangenheid). Hierdoor weet ik heel goed wat wel en niet goed is voor een Haflinger qua eten.

Nu heb ik Azkaban een Haflinger ruin van 4 jaar. Ik ben sinds 25 mei 2011 zijn nieuwe baasje. Toen ik hem kocht was Azkaban ziekelijk dik, zijn fokker en ik maakten zich duidelijk zorgen om zijn gewicht en ik ben er heel conseqent en goed mee omgegaan. Het resultaat is nu al goed te zien. De oude eigenaar van Azkaban gaf hem 's morgens en 's avonds een kilo biks. Hij kreeg een volle emmer met brood en een volle weide. Verder deed Azkaban de gehele dag niks, beetje grazen in wei, beetje zonnen en dat was het wel.

Zijn menu bestaat nu uit: 's ochtends en 's avonds 1/4 schep Pavo Nature's Best. Hier zitten heel veel goede voedingsstoffen in maar zo goed als geen suikers en geen eiwitten. Wel dus alle vitamines en mineralen.
Hij krijgt verder nog 2 a 3x daags een pluk kuil. Hij staat ongeveer 1x per week 1 dag op de weide en de rest van de week in de paddock. Na het rijden of longeren krijgt hij van mij als beloning 3 wortels.

Dit topic is dus bedoeld om met elkaar te delen wat jullie haffies te eten krijgen maar vooral ook hoe jullie je haf weer op gewicht hebben gekregen. Het zou dan leuk zijn om een voor en na foto te plaatsen.

Eigenaren waarvan hun Haflinger te dik is kunnen dan juist meelezen en hiervan leren. Het is voor geen enkel paard goed om te dik te zijn, een volle weide of een te dik paard lokt vaak ziektes uit etc etc. met alle gevolgen van dien.

Ik zal voor gaan met een voor en na foto van Azkaban. Na een tijdje kun je dan weer 2 nieuwe foto's plaatsen met het bereikte resultaat.

* Graag met de maand en jaar erbij
* Graag een 2 tal dezelfde foto's
* Graag aangeven wat je met je Haffie doet, dus het aantal x per week beweging etc etc.
* De menukaart

Azkaban Mei 2011
Voor (net onder het zadel, 1e x erop): Nog nooit iets in zijn leventje hoeven te doen.
Boommaat 36, singelmaat 65
Afbeelding

Azkaban Oktober 2011
Na (nu 4x per week trainen, waarvan 1x grondwerk : Boommaat 34, singelmaat 50
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar de rest van jullie: De Haflinger menu's, de beweging en natuurlijk de foto's.

Heb je geen voor en na foto's omdat je Haffie nu gewoon (nog) te dik is dan kun je alleen een voor foto plaatsen en om een mening of een menu of iets dergelijks vragen aan andere bokkers. Het is niet de bedoeling om Haffies te gaan afkraken, dit topic is juist bedoeld om mensen hiermee te helpen.

Veel succes allemaal.
Laatst bijgewerkt door Sica op 06-11-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Zidore

Re: De Haflinger en zijn "over" gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:40

Hey wat een leuk topic!
Hier ook ervaringen met een te dikke haf. Vooral biks zet gewoon heel erg aan en daar worden ze niet prettiger van (dik én pittig in het karakter)
Stoppen met biks voeren en verder weidegang en hooi is genoeg voor een haf die 1 uur per dag werkt vind ik. Wortels kunnen nooit kwaad.
Veel beweging geven is mijn devies.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 06:24

Ik heb een gevalletje 'hoe hou ik mijn haflinger op gewicht' maar dan andersom. De mijne is snel te dun, vind dat bijna nog lastiger dan een haf af laten vallen. Zeker omdat je er geen grote hoeveelheden krachtvoer in kunt stoppen (dat zou ik ook niet willen)

Toen ik haar kocht:
6 jaar oud
nooit gewerkt, 3 veulens gehad
Afbeelding

Afbeelding

Niet eens vel over been, maar wel bonkig. Weinig vlees en zeker geen spieren op haar lijf.

Nu 2 jaar later
8 jaar oud
onder het zadel, 3 x per week, 2 x Parelli
4 veulens gehad, 4 maanden drachtig
Afbeelding

Ze krijgt 1/4 kilo Cavalor Stucomix Sensitive aangevuld met magnesium omdat ze insuline resistent is en geen krachtvoer met suiker verdraagt en ruim kuil.
Ik hou haar nu eindelijk op gewicht, maar het heeft een jaar geduurd voordat ze stabiel was.
Nog steeds kan ze in een week tijd ineens veel gewicht verliezen, ze is wat druk en stressig van karakter en erg loperig.

Dus als iemand de gouden tip heeft om haar lekker op gewicht te kunnen houden en niet te rijk te hoeven voeren....ik hoor het graag!

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:32

leuk topic, k moet nu naar school :( maar zal straks ff wat plaatsen

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:45

Brenda word flink aan het werk gezet en staat nu ook in training .
Ze loopt ook wedstrijden .
Ik geef haar :

Ochtend :
Halve biks + 1plak hooi

D'middags :
1 schep muesli met lijnzaad olie en knoflook + 1plak hooi

Avond dus 17.00:
Kwart biks + 1plak hooi

En om 22.00 krijgt ze kuil voor de nacht :)
Enenen ze Is slank en niet dik ;)

Ik móet ook wel zeggen dat ze veel buitenstaat in de padock
En dat ze zeker een half uur intensief getraind word en daarna stap ik ook 15 min uit in het bos
(Langer Dan 3kwartier rij ik niet in de bak voor de spieren (: )
Foto's zijn zichtbaar op mijn profiel !!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:53

Voor en na foto's heb ik zo even niet bij de hand, maar mijn haf zit nu weer aardig op gewicht. Vorig jaar zomer was ze echt veeeeeel te dik, het leek alsof ze drachtig was en daar hebben we samen keihard aan gewerkt.
Van augustus t/m december staat ze 24/7 op de wei, met strookbegrazing, dus elke dag krijgen ze een stukje bij. Ze staat verder met allemaal haflingers die te dik zijn, dus ze worden aardig kort gehouden. Doordat de wei erg groot is, legt ze per dag toch nog aardig wat meters af van de waterbak, naar het gras, naar de wei opening etc. Ze krijgt elke dag een schep gewone brok bij, af en toe zit daar wat muesli doorheen.
De rest van het jaar staat ze in de paddock, en krijgen ze meerdere keren per dag kuil erbij. Zelfde met de brokken.
Ik rij haar altijd op maandag tm woensdag en vrijdag tm zaterdag. Donderdag is haar dagje vrij. Wat we doen verschilt per keer, de ene keer intensief trainen/springen in de bak, dan weer rustig een rondje naar buiten. Ik probeer er altijd zoveel mogelijk afwisseling in te houden. Ik ben haar nu ook met hulp aan het beleren voor de kar dus we slepen af en toe in de bak, wat haar toch ook nog wel aardig wat moeite kost!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:01

Naast voer is beweging net zo belangrijk. Ik heb gelukkig geen haf die dik wordt van lucht, maar prima op gewicht blijft.
Maar ik moet wel consequent voeren en beweging geven, anders zie je binnen een week verschil. Spieren worden heel snel omgezet in vet :j

Jim is nu 6, 1.53 hoog, had op zijn 3e boommaat 35, zit nu op 36/37, met singel 45cm.
Hij krijgt 3x daags hooi en 1/3 muesli met 75gr multivitbrokje.
Daarnaast staat hij 24/7 buiten (bak of gras) en doet de stalhouder aan strookbegrazing. Elke dag een stuk vers gras erbij.
Ik rij hem in principe 3/4 dagen in de week, voornamelijk dressuurmatig. Bijrijdster rijdt hem ook 1 dag. En verder wandel ik een paar kilometer of speel ik in de bak.
Afbeelding

Toen ik hem kocht was hij wat schraal, maar dat trok snel bij met weidegang (had hij niet toen ik hem kocht) en constant voeren.
http://img107.imageshack.us/img107/2909/spa0102co5.jpg
Half jaar later was hij alweer mooi op gewicht (wat een puppy nog :D ): http://img187.imageshack.us/img187/1373/img0007cy8.jpg

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:18

Mijn haflinger was eerst ook een ongelooflijk tonnetje. Helaas heb ik hier geen foto's van. Wel weet ik dat ze eerst een singel had van 90 cm en nu is het 75cm. Mijn haflinger stond toen we haar kochten elke dag op volledig volle wei en ze was te vergelijken met een wijnvat op pootjes, ze is 1.48 dus omdat zo te kunnen zien moest ze wel veel te dik zijn. We zijn geleidelijk bezig gegaan met al dat vet aftrainen. Ik reed elke dag 30 min. en omdat ik nog niet zoveel ervaring had was dit ook niet te intensief maar precies goed. Ook stond ze op een kale weide waar ze nog enkele plukjes vanaf kon halen en kreeg ze wat hooi. Helaas ploegde ze toen volledige weides om dus kwam ze alleen op paddock te staan met wat hooi. Dit allemaal werkte zeer goed. Uiteindelijk is het nu 3 jaar later:P en train ik haar intensief en ben ik serieus bezig. Verder krijgt ze samen met de shetlanders(ze staat nog steeds op paddock) 3/4 van een klein baaltje. In de avond krijgt ze 0.5kg bix en een schep lucerne.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:23

Ga dit vanavond even doorlezen. Heb ook een haf die niet af kan valleen lijkt het wel :P

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:45

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:03

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:40

@Mieperdepiep:
Jeetje dat is idd omgedraaid, waar dus haast geen suikers inzitten en ze dan veel zou mogen hebben is wat ik Azkaban voer: Pavo's Natures best. anders google hier even op.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:48

mijn pony krijgt sochtends 1/3 kilo mueseli pavo's natures best smiddags ook en savonds ook intotaal dus 1 kilo
verder komt ze absoluut nooit op het gras, dan word ze bevangen
ik rijd haar zon 4/5 keer in de week (hangt van school af) en dan wel echt trainen, ook longeer ik dr minimaal 1 keer in de week
wedstrijden doen wij ook (L2)
dus... ook de mijne is veel te dik geweest, en is heel erg bevangen geweest en nu is het een hele slanke merrie
in de tijd dat zaza moest afvallen heeft ze al die tijd niet op het gras gestaan, een flinke pluk kuil 2 keer op een dag en verspreid over de dag 1 pavo summerfit koek meer niet
eerst:
Afbeelding
nu:
Afbeelding
en wat vinden we ervan??

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:46

Hoi, Zaza ziet er nu super uit. idd die muesli wordt vaak gebruikt als paarden spier of hoefbevangen zijn, of zijn geweest. Ze ziet er nu heel gezond uit. Petje af.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:48

dankje! ja, k ben dr dik tevreden over!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:50

Foto's staan in mijn profiel, die van wedstrijden zijn up to date.
Nu is ze slanker vind ik zelf, maar ik heb niet veel foto's van nu.

Laurie is wel dikker geweest, maar door consequent aan het werk en veeeeel kilometers maken vind ik haar slank genoeg.

Ze krijgt smorgens veel hooi, 3 kwart kilo sportbrok.
Smiddags weer hooi (en/of in de wei waar niet veel staat) en na het rijden van mij een halve kilo muesli.
Savonds weer veel hooi en 3 kwart kilo sportbrok.

Ze heeft singelmaat 55-60, maar ze is het type dat wel modern is, maar wel met body.
Ik vind haar goed zo.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:05

@eridinges: Ze krijgt veel te eten, maar zo zie je maar dat niet iedere Haf hetzelfde is want ze ziet er super uit zo. Als ik mijn Azkaban dit zou geven zou hij veel te dik worden, en ik vrees door sportbrok niet meer te rijden.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:09

marga, dat zou ik ook hebben
ze zou idd veel te dik worden
en veel te heet!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:09

Thanks! Je haf ziet er nu ook super uit!

Laurie stond eerst op een beetje hooi meerdere keren per dag en 2 keer een handje basisbrok..
Ze stond te stuiteren van sportbrok en de rest..

Nu zie je maar hoe dat kan veranderen..
Ze werkt nu zo veel dat ze het ook nodig heeft.
Mijn instructie wilde dat ze meer kreeg omdat ze haar te slank vond worden.
Door de spieropbouw ziet ze liever meer vlees.

Maar eerst had ik laurie nooit zo kunnen voeren hoor :o

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:03

Afbeelding

Maron 29 oktober gewogen 580 kg!!
Omvang achter zijn voorbenen 198 cm.
Boommaat ? zadelmaker heeft speciaal een boom erin gezet denk 40. De paarse van wintec passen niet en die zijn dacht ik 35,36,37.

We hebben een groot obesitas probleem al jaren. Komen van de 640 kg af is een tijdje 520 kg geweest maar helaas de kilo's vliegen er weer aan.

Wat eet meneer:

5 x graszaadhooi in een fijnmazig net per dag. Is ongeveer 8 kg.
400 gram verdeeld over 3 voerbeurten subli pony brok.

verder niets staat 24/7 buiten in een paddock.

Beweging:

Mits het niet met bakken naar beneden komt rijden of longeren we elke dag,

Foto van een slanke maron zijn er helaas nog niet!
Gouden tip welkom.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:05

misschien minder graszaadhooi, k weet niet wat dat is, dus als ik nu iets doms zeg, srry
en voor het eten misschien pavos natures best en dan 3 keer op een dag een hand
maar omdat je rijd moet er wel energie in zitten, dus sochtends en savonds een halve pavo summerfit???

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:20

Hoi Jomaro, ja Maron is echt veel te dik, wat vervelend dat je daar zo mee worsteld. Ik zou ipv de pony brok overgaan op de Pavo Natures Best (muesli:zonder suiker en eiwitten, maar wel heel belangrijk dat ie toch alle vitamines en mineralen binnenkrijgt). Obesitas is een chronisch probleem wat niet zomaar even opgelost is.

Verder weet ik niet of hij wel een speelmaatje heeft?? Hoe groot is die paddock? kan hij wel lekker eens uit zijn dak gaan? Verder zou ik echt proberen om hem net even iets langer door te rijden dan hij eigenlijk wil, zo verleg je dus zijn grens en krijgt hij meer energie. Verder zou ik hem idd iedere dag laten lopen, al is het maar longeren, maar wel dus zo dat ie er moe van wordt. Graszaadhooi is idd goed, al heb ik zo even geen idee hoeveel 8 kg is???

Ik ben dus zelf niet van de Pavo Summer fit, wat een hoop mensen niet weten is dat 1 koek hetzelfde is als 1 kg brok, dus dat zou ik niet doen als ik jou was. In Natures best zit alles in en mag hij best wel wat van hebben hoor.

Hoop dat je hier wat aan hebt xxx

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:28

Ik heb er juist 1 die maar niet dik word! :+
het is nu niet vel over been, maar een beetje extra kan geen kwaad!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:42

@Marga

Heb inderdaad ook toen maron nog dikker was 1/2 koek gegeven van pavo. Moest daar mee stoppen van de DA.
Subli ponybrok is op zich ook voorzien van veel vitamine en mineralen. Zal ook wel de nodige zuikers in zitten!

Heb kleine baaltjes hooi van 20 kg dus 8 kg is net even iets minder dan 1/2 baal per dag.

Op zich moet hij elke dag bewegen en dat doen we ook. Al is het heel moeilijk om hem echt moe te krijgen.
Maron moet je bijna elke stap afdwingen te zetten, zowel onder het zadel als aan de longe.
Leer nu in de lessen dat hij moet reageren op mijn been, niet luisteren is tik met de zweep. We zijn nu inmiddels daarmee al 6 weken bezig en er is nog geen reactie op mijn been!

Heeft geen maatje meer. Maar toen hij met een maatje in de wei stond was zijn maat aan het gek doen en rennen en maron stond erbij en keek erna.
Als we met andere paarden een buitenrit gaan maken volgt hij ook de andere niet omdat ons tempo veel lager is en dus een heel stuk achterop raken :o

Maron heeft een leververvetting gehad,

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:08

Met mijn haffie is het juist omgekeerd.

Mijn haffie blijft altijd erg ingevallen bij de vlanken, ik dacht dat het eerst altijd kwam door teweinig drinken maar dat doet ie zeker niet.

Ik zal zijn menu even noemen:

OCHTEND:
halve pavo koek (schijnt 0.5 kilo biks te zijn) en 2,5 plak hooi

MIDDAG:
Bak wortelen (stuk of 10 a 15) met 2 appelen en 2 manderijnen.
+ 2 plakken hooi

AVOND:
1 kilo kracht voer (sport brok) 1 kilo muslie en 1 plak hooi.

Rond 10.00/11.00 uur:
2,5 plak hooi voor de nacht.

we zijn nu een hoge bak met een dak er op aan het maken waar 3,5 baal inpast waardoor ie gewoon de hele dag door kan eten waneer die trek heeft.

We rijden elke dag intensief 1,5 uur lang.
(dressuur matig)

Ze staan de hele dag buiten in de bak/pedock en in de avond gaan ze op stal.

Hij krijgt genoeg eten en drinken dus daar ligt het niet aan, heeft iemand het zelfde probleem en weet die genen een oplossing?
Van harte welkom.