haflinger staart wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

haflinger staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:38

hoi
ik heb een haflinger merrie,en die heeft altijd zo'n vieze staart.
ik krijg hem amper schoon,ze heeft gewoon een zwarte staart van onderen.
en als ik zo kijk zijn de meeste haffies staarten altijd mooi schoon.
ik gebruik zelfs yelow magic (weet ni precies hoe je het schrijft)!
wat doen jullie?

jackyline

Re: haflinger staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:41

nee hoor die van mij maken er ook een zootje van

Veel wassen ? ik denk t niet.
Ben ik altijd terughoudend in.
ben van mening dat je de natuurlijke weerstand van de vacht verk****
alleen het onderste stukje doe ik soms maar meestal rustig borstelen als het erg vies is.
de haren goed vast houden
maar andere zullen daar wel andere ideeën over hebben

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:45

mijn haflinger kan er ook wat van. Ik kan ook elke week wel de staart wassen en daar ben ik ook niet zo´n voorstander van.

Wil dit weekend de staart de laaste keer wassen voor de winter. Weet dat het nog heel lang duurt maar aangezien ik daar geen warm water heb was ik swinters niet. Heb alleen maar grondwater tot mijn beschikking.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:49

Mijn verzorgpony (haflinger :j ) die kan er ook wat van!! Als ik haar staart was ben ik daar ook altijd wel even mee bezig want het is niet heel gemakkelijk schoon te krijgen... Ik had gehoord dat je zilvervliesshampoo goed kon gebruiken voor witten staarten, dus ik ga dat binnenkort maar is proberen!

Maar maak je geen zorgen mijn (verzorg) haflinger loopt er ook niet altijd met een helemaal witte staart bij :P

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:52

Voor echte vieze manen en staart was ik eerst met groene vloeibare zeep, meerdere keren.
Pas als de vuiligheid eruit is pak ik shampoos als Cowboy magic, silver shampoo oid. Hierna kun je nog een keer cremespoeling gebruiken. Dit legt een beschermend laagje om het haar waardoor het vuil minder snel intrekt. Om het af te maken gebruik ik cowboy magic en shine detangler en kam hierna pas het haar uit om onnodig haar uittrekken te voorkomen. Om het effect zo lang mogelijk te houden veel glans en klit spray gebruiken. Echter zijn de meeste haflingers enorme varkens en is het bling bling effect maar van korte duur...;)
Ik was dan ook alleen maar grondig als ze er echt netjes voor moeten staan of op een warme dag in de zomer.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:55

Hier altijd mooie witte staarten, ik heb dan ook een heel wasritueel :))

Eerst weken in groene zeep, daarna weken in biotex.. Net zo lang tot het water niet meer vies word..
Daarna inzepen met teershampoo, 5 minuutjes laten inwerken en direct daaroverheen zilvershampoo of Yellow Out. 10 minuutjes in laten werken en uitspoelen met koud water en azijn.. Insprayen met anti klit en aan de lucht laten drogen.. :)

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:17

okey zal dat volgend jaar eens proberen,heb ook geen warm water,gebruik altijd de waterkoker(veel gedoe,maar ja moet toch wat);)
ene hebben jullie ook uitleg over hoe je een staart mooi kan invlechten?
en de manen ofzo.graag foto's erbij.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:20

@Sita: Hoe lang blijft de staart dan mooi wit?

Ik was de staart van mijn merrie met Shine in, Yellow out en behandel 'm daarna nog met Detangler van CM. Dan is ie ook mooi schoon, maar dat duurt ongeveer 3 dagen en dan is ie toch weer vies.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:22

Aardig lang hoor Vankje, maar het is ook maar net hoe schoon je paard is.. ;)

Ik moet elke zomer tot een keer of 3 op keuring met mijn Haffies, dus die worden aardig wat gewassen en gepoetst.. De laatste keuring was 3 Sept. en het paard in kwestie is nog steeds aardig schoon, enkel de achterkant van de staart is wat grijs.. :) Staat gewoon buiten en alles, ze is vrij schoon op zichzelf..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:24

Hier, hetzelfde verhaal :D
Ik was hem 1 x alle 14 dagen
In de winter vlecht ik hem en gaat hij de staartzak in, in de zomer doe ik geen staartzak wegens de vliegen :j
Ik gebruik ook zilvershampoo en ontklitter achteraf

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:28

vuilafstotentd spul erin doen als je het hebt gewassen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:31

Sita_ schreef:
Aardig lang hoor Vankje, maar het is ook maar net hoe schoon je paard is.. ;)

Ik moet elke zomer tot een keer of 3 op keuring met mijn Haffies, dus die worden aardig wat gewassen en gepoetst.. De laatste keuring was 3 Sept. en het paard in kwestie is nog steeds aardig schoon, enkel de achterkant van de staart is wat grijs.. :) Staat gewoon buiten en alles, ze is vrij schoon op zichzelf..

Het lijkt alsof mijn merrie gewoon altijd de verkeerde richting op plast; als ze gaat plassen, gaat ze net zo staan dat haar staart in de straal waait :roll: Dat zal ook niet helpen :+
Het is altijd dezelfde pluk die vies is...

@Shilady: wat werkt bijv. vuilafstotend?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:34

Haha, dat heeft 1 van mijn merries ook :)) Herkenbaar dus!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:35

Je kan het opzoeken op internet

En daarnaast al die meiden die een pony hebben met een schone staart staan die ook meerdere keren per week te wassen ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:39

De bodyshine van cowboy magic werkt ook vuilafstotend.. :) Goed bijhouden met borstelen etc. werkt ook al erg mee aan het schoonhouden.. :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:08

Bodyshine gebruik ik ook veel :j Al gebruik ik voor de staart meestal de Detangler.
Borstel 'm meestal 1x per week goed uit, wil niet teveel haren uittrekken. Maar misschien kan ik 'm dan toch beter om de dag ofzo uitborstelen, dan gaat het ook niet zo plakken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:12

Detangler is vrijwel hetzelfde als bodyshine, ik gebruik geen detangler omdat ik het hardstikke smerig vind aan mijn handen.. :o

Ik snap de definitie nooit van veel haren uittrekken als je dagelijks borsteld.. Als je staart plakt, klit en alles trek je veel sneller veel haar uit dan wanneer je dagelijks borsteld.
Dat hoeft niet met een kam of harde borstel, maar kan gewoon met zo'n mooie grote ronde paardenstaartborstel, die zijn er immers voor gemaakt.. Ik heb nooit veel haren uit de staart wanneer ik het bijhoud in verzorging.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:32

Garage zeep! :j
flink wat in de staart maseren,laat maar een minuutje of 20 zitten,GOED uit spoelen en daarna wassen met cowboy magic.
*D *D *D

Een staart kan je gerust iedere week wassen hoor.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:36

Ik heb zo'n beetje alle shampoos al geprobeerd maar het allerbeste werkt een emmer warm water met een flinke scheut biotex (witte fles met groene dop). Even goed laten weken, eventueel een tweede keer tot er geen vuil meer afkomt. Dan uitspoelen, cowboy magic detangler and shine erdoor en je hebt een keurig witte staart. Ik doe dit gemiddeld eens in de 2 weken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:04

Ik was de staart met zilvershampoo van de kruidvat (gewoon de goedkoopste van 1 euro zoveel)
Eerst staart nat maken (dan zet ik slang weer uit)

Dan shampoo er in, onderin flinke scheut.
Ik gebruik gewoon koud water uit de tuinslang.

Flink de staart in je handen wrijven (zodat de shampoo gaat schuimen en je geen paars meer ziet)
Dat even laten inwerken en uitspoelen.

Dan staart droogzwaaien en na tijdje cowboy magic detangler er in, alhoewel ik tegenwoordig het serum van de action gebruik (stukken goedkoper en werkt precies hetzelfde) (zie action topic :D )

Ik heb altijd een superschone staart als resultaat zonder klitten!

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:08

betadineshampoo werkt ook goed. eerst staart goed schoonwassen met bv groene zeep of babyshampoo anders is het zonde van je kleine dure flesje betadineshampoo
betadine word ie mooi wit van

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:11

de haflinger waar ik op rijd,
heb ik pas zijn staart gewassen met zilver shampoo (van de kruidvat)
na 3x wassen was het ergste vuil eruit, maar nog niet helemaal wit,
het was volgens mij al een hele poos geleden (juni) dat hij was gewassen..
hier worden ze eigenlijk alleen gewassen voor een wedstrijd..

betadine had ik toen idd als tip gekregen van een stalgenoot..

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:14

Sita_ schreef:

Eerst weken in groene zeep, daarna weken in biotex.. Net zo lang tot het water niet meer vies word..
Daarna inzepen met teershampoo, 5 minuutjes laten inwerken en direct daaroverheen zilvershampoo of Yellow Out. 10 minuutjes in laten werken en uitspoelen met koud water en azijn.. Insprayen met anti klit en aan de lucht laten drogen.. :)

hoe vaak doe je dit dan Sita?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:18

Palmbierlove schreef:
de haflinger waar ik op rijd,
heb ik pas zijn staart gewassen met zilver shampoo (van de kruidvat)
na 3x wassen was het ergste vuil eruit, maar nog niet helemaal wit,
het was volgens mij al een hele poos geleden (juni) dat hij was gewassen..
hier worden ze eigenlijk alleen gewassen voor een wedstrijd..

betadine had ik toen idd als tip gekregen van een stalgenoot..

Hoe vies de staart ook is, ik hoef hem echt geen 3x te wassen hoor!
in 1x is al het vieze er uit. Gewoon een kwestie van goed die haren tegen elkaar aan wrijven als de shampoo er in zit. Echt tegen elkaar aan schuren/schrobben.

Hiermee bedoel ik wat deze vrouw tussen 2:01 - 2:20 doet alleen dan veel meer, echt goed tegen elkaar aan schrobben

Het mooie aan die zilvershampoo is dat je het echt ziet gaan schuimen. Ik ga net zo lang door tot ik geen paars v/d shampoo meer zie, maar wit schuim. En dat laat ik 5 minuutjes intrekken, uitspoelen en superschoon!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:49

xxxxxx2000 schreef:
Sita_ schreef:

hoe vaak doe je dit dan Sita?

Als ie heel vies is.. Dus niet zo supervaak. Alhoewel, wanneer ze voor de keuring moeten begin ik een week of 2 van te voren met voorwassen en dan doe ik de staart wel 2 á 3x met bovenstaand recept.. :)