Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Leedebee schreef:Waarschijnlijk heeft je paardje dan van nature al snel brokkel hoeven. Als je de ijzers er dan af laat wordt dat wel erger tot de nagel gaten zijn uitgegroeid en misschien daarna ook nog. Als het dan te veel afbrokkelt wordt ie kreupel en daar heb je ook niks aan
Maar ja, ik ken je paardje zijn hoeven niet en ben ook geen hoefsmid, dus al hij adviseert om het niet te doen, dan zou ik ze er lekker onder laten.
milobeer schreef:Mijn pony moest van mijn ouders ook zonder ijzers omdat ze het te duur vonden, het kon wel. Maar ze gaan er niet beter op lopen!
Leedebee schreef:isaja schreef:Ik zou het gewoon proberen die ijzers heb je er zo weer op zitten
Dat is niet helemaal waarAls de ijzers er af zijn en de hoeven gaan toch te erg brokkelen, dan krijg je er echt geen ijzer meer onder hoor!
Millanka schreef:Geef je pony wel even de kans om te wennen aan zonder ijzers lopen en de hoeven om weer sterker te worden. De eerste tijd zal het wel brokkelen omdat de hoeven niet sterk zijn en door de gaten die erin geslagen zijn, maar met de tijd en genoeg verschillende ondergronden (ga bijv zo nu en dan een wandeling over de stenen maken) kunnen de hoeven wennen en weer opbouwen.
Millanka schreef:De hoef moet de kans krijgen om de groeien. In totaal van ijzers d'r af naar een hoef waar je echt veel over het steen mee kan rijden en een paard die niet meer gevoelig loopt op los grind en dergelijk mag je wel op minstens een jaar rekenen.
Maar je rijd zelf alleen maar in de bak, dan heb je daar veel minder last van. Brokkelende hoeven kan ook het gevolg zijn van de gaten die erin geslagen zijn, dat is ook wel logisch. Hier moet je paard wel even doorheen, de hoef moet zich kunnen herstellen. Dus er weer ijzers onder slaan zodra de hoef gaat brokkelen heeft echt geen nut...
Peanutbutter schreef:je betaald 85 euro .. Ik ga ervanuit dat je paard dus vierkant beslagen staat.
Haal eerst achter er dan af en kijk hoe dat gaat. Als het goed gaat in overleg met de smid bepalen of het voor ook kan.
Vaak is het onzin dat ze achter ijzers hebben als je niet veel op het harde komt of wedstrijden start ( stiftgaten bv )