hafje met vriendin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mientjemies

hafje met vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:46

ik heb mij haf nu pas een week of 3. laatst een super leuke buiten rit gemaakt met 2 andere paarden erbij en dit ging helemaal prima niets aan de hand.
nu geprobeerd alleen met hem naar buiten te gaan maar dat wil hij dus echt niet.
gaat bij ons de brug over bedenkt zich gelijk draait om en loopt gewoon terug dan kan je trekken en schoppen wil je wil hij loopt gewoon door :D een echte haf dus.
nou was hij toen hij bij ons kwam super rustig en relext en was er niets aan de hand maar nu na een paar weekjes word hij seeds drukker.
hij staat samen met 2 merrie's op stal 1 merrie kan hij het totaal niet mee vinden en zij bijt hem dan ook geregeld maar de andere merrie is echt zijn grote liefde en verliest hij als het even kan geen moment uit het oog.
zodra je hem bij haar weg haalt om te gaan poetsen word hij heel erg onrustig draaien en heel erg hard hinniken.
dat draaien draait ook uit op mij pletten tussen hem en de stal deur want hij draait van links naar recht.
ook met naar de bak lopen krijgt hij super grote neus gaten en doet net of hij op super eng en vreemd terrein is terwijl als hij daar samen met zijn vriendin loopt er niets aan de hand is.
nu wil ik graag weten hoe zou ik dat nou aan kunnen pakken dat hij niet meer zo gericht is op zijn vriendin en ik me niet steeds helemaal gek schrik als hij voor de zoveelste keer staat te hinniken.
dat doet hij niet 1 keer maar rustig 8 keer in een kwartiertje en niet zo zuinig zacht ook haha.

groetjes mies

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:31

Geef hem tijd om zijn draai te vinden. Hij is er pas 3 weken schrijf je. Hij moet zijn plek vinden in de groep. Wennen aan de nieuwe stal/wei/omgeving/voer/geluiden/mensen etc. Dat kost gewoon tijd. Nu is hij nog onzeker en blijft liever bij de groep dan dat hij alleen op pad gaat.
Lekker met hem werken en hem leren dat je te vertrouwen bent, door consequent voorspelbaar te zijn voor je paard.
Komt vast goed dan.

Let op met krachtvoer! Haflingers zijn erg gevoelig voor teveel krachtvoer. Ze hebben weinig nodig. De meesten hebben genoeg aan goed hooi, weidegang, liksteen.

Zidore

Re: hafje met vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:14

ik heb aan bovenstaande tips niet veel toe te voegen! let inderdaad op met voeren, daar kunnen ze snel drukker van worden. succes!

mientjemies

Re: hafje met vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:41

dank je wel ! hij krijgt bij mij alleen maar weidegang in de avond een ruif met hooi en hij heeft een liksteen verder krijgt ie niks ja zo nu en dan een wortel.
dieren arts zei al geen bix of musli maar moet wel zorgen dat hij zijn mineralen binnen krijgt.
verder was hij niet te dik en niet te dun moest wel opletten als ik met hem aan de slag zou gaan hij niet in 1 keer in zou vallen.
het is alleen zo irritant met poetsen want al zet je hem bij een ander paard blijft hij zo heen en weer wandelen en door je heen lopen pas als zijn vriendin er is is het goed haha

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:13

Ik zit nu met een soort gelijk probleem.
Alleen is die van ons pas eergisteren gekomen op stal.
Ze is nu ook onzeker als ze de andere pony's niet ziet.
Ik heb me voorgenomen om niet te plannen en de tijd te nemen.
Het zal dan vast wel los lopen als ze meer vertrouwen krijgt.
Daar waar ik der geprobeerd heb met proefrijden, moest je eerst een stukje de weg over en dan kwam je bij de bak en toen was ze ook geregeld aan het hinneken.
Soms versnelde ze wat, maar daar bleef het dan ook bij.
Het is natuurlijk ook allemaal spannend voor ze, al het vertrouwde is weg.
De mijne stond voordat ze bij ons kwam 3 weken bij een handelaar, misschien telt dat ook wel wat mee.
Wat bij mijne helpt is tegen der praten en der een beetje masseren en pas belonen als ze rustig is.
Als ik der eventjes op stal heb zet is der pas weer bij de anderen als ze rustig is.
Ze is trouwens 7 jaar oud.

Hoe gaat het nu bij jullie?
En hoelang heeft het geduurd?