Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronliefde

Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:16

Om te beginnen ik heb absoluut niets tegen de moderne haflinger. Maar ik vraag mij af, waar zijn alle klassieke haflingers naartoe? Is het alleen mij op gevallen of worden ze bijna niet meer gefokt ? Ik heb zelf een klassieke haflinger en ik vind ze ook geweldig mooi omdat ze zo stoer en sterk en stevig zijn. De klassieke halfingers die je nog ziet zijn meestal net als de mijne al wat ouder.
Ik zou het echt onzettend jammer vinden moesten ze verdwijnen! Waarom denken jullie dat ze steeds minder voorkomen?
En vinden jullie het ook belangrijk dat deze haflinger niet zal verdwijnen?

little_birdy

Re: Waar is de klassieke haflinger naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:16

er word helaas niet meer op gefokt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:18

Omdat de goedgekeurde hengsten van tegenwoordig modern van type zijn, en niet iedereen op papierloze veulens zit te wachten. Zelf ben ik van het moderne type, en vind het niet erg dat het plaatje van de Haflinger aan het veranderen is.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:19

ik heb er een van 19 :D
maar ik begrijp wat je bedoeld, je ziet ze amper meer in het dagelijks leven
Ik zie onze oude types een stuk liever dan de moderne luxe/sport types, maar denk dat we daarin in de minderheid zijn :)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:21

Wat stom he ik heb er ook een vind hem super stoer ik weet niet zouden ze niet meer gefokt worden?? Waarss moet je ze dan uit oostenrijk halen ! Die van mij is 12 haha dus ook al wat ouder die van mij is wel echt echt breed gebouwd sommige zeggen Oo is dat een x belg? Afbeelding
Ze zeggen ook dat hij te zwaar is maar krijg dat er maar is af hahhah

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:25

Aaronliefde schreef:
Om te beginnen ik heb absoluut niets tegen de moderne haflinger. Maar ik vraag mij af, waar zijn alle klassieke haflingers naartoe? Is het alleen mij op gevallen of worden ze bijna niet meer gefokt ? Ik heb zelf een klassieke haflinger en ik vind ze ook geweldig mooi omdat ze zo stoer en sterk en stevig zijn. De klassieke halfingers die je nog ziet zijn meestal net als de mijne al wat ouder.
Ik zou het echt onzettend jammer vinden moesten ze verdwijnen! Waarom denken jullie dat ze steeds minder voorkomen?
En vinden jullie het ook belangrijk dat deze haflinger niet zal verdwijnen?

Waarom ze steeds minder voorkomen? Omdat ze niet eens meer worden opgenomen in het stamboek. Welke fokker met een beetje verstand wil ze dan nog fokken? Als je fokt, wil je dat met het beste resultaat mogelijk doen. :j Ik zie er eerlijk gezegd geen meerwaarde in om dit type in stand te houden. Qua bloedlijnen of bloedvoering gaat er niets mee verloren. Ze hebben dezelfde bloedlijnen en voorouders als de moderne haflingers, en als ze niet in het stamboek worden opgenomen, worden er ook geen hengsten van goedgekeurd.

@ loonew: Juist in Oostenrijk worden ze niet gefokt. Oostenrijk bepaald hoe de andere landen die aangesloten zijn bij het WHV moeten fokken. Ga dan naar duitsland :Y)

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:26

vanLotje schreef:
ik heb er een van 19 :D
maar ik begrijp wat je bedoeld, je ziet ze amper meer in het dagelijks leven
Ik zie onze oude types een stuk liever dan de moderne luxe/sport types, maar denk dat we daarin in de minderheid zijn :)

dat denk ik ook nochthans hoeft de klassieke kwa capaciteiten niet onder te doen ze kunnen alles wat de moderne haflinger kan alleen zijn ze zwaarder gebouwd

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:29

loonew schreef:
Wat stom he ik heb er ook een vind hem super stoer ik weet niet zouden ze niet meer gefokt worden?? Waarss moet je ze dan uit oostenrijk halen ! Die van mij is 12 haha dus ook al wat ouder die van mij is wel echt echt breed gebouwd sommige zeggen Oo is dat een x belg? Afbeelding
Ze zeggen ook dat hij te zwaar is maar krijg dat er maar is af hahhah

de mijne is al de 20 voorbij maar komt er echt nog super goed voor :)
en wat je haf zen gewicht betreft daar kan je makkelijk wat aan doen mijne had vroeger ook overgewicht maar dat is opgelost me een grasmaaier om het gras kort te houden en een pony die elke dag maar een paard uur in het land gaat en dan in de zandbak :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:31

Geen idee, maar de huidige haflinger vind ik meer zweetvos welshpony's ofzo... Als ik die dan vergelijk met de moeder van mijn haflo... (24 jr v. Apollo v. Schafferden, voormalig res. kamp Belgie)
Afbeelding

Tja.. Dát is een echte haf naar mijn mening.
Alleen worden steeds meer rassen naar de wensen van de ruiter (dressuur) aangepast ipv dat een ruiter zijn wensen naar het paard aanpast

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:34

Ik vind die iele smalle hengsten van tegenwoordig ook niet leuk meer.

En als ik naar beweging kijk, scoren de wat ouderwetser gefokte dieren (dus wat breder en wat korter op de benen) vaak hogere cijfers.
Alleen 'men' wil naar een ander beeld toe, dus wordt daar op gefokt.
Maar ik vind ook juist het stoere en brede van de haflinger veel leuker dan die slungels die ze nu haflinger noemen.

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:35

stef schreef:
Geen idee, maar de huidige haflinger vind ik meer zweetvos welshpony's ofzo... Als ik die dan vergelijk met de moeder van mijn haflo... (24 jr v. Apollo v. Schafferden, voormalig res. kamp Belgie)
Afbeelding

Tja.. Dát is een echte haf naar mijn mening.
Alleen worden steeds meer rassen naar de wensen van de ruiter (dressuur) aangepast ipv dat een ruiter zijn wensen naar het paard aanpast

Hier kan ik me zeker in vinden in wat je zegt ze lijken niet erg meer op de klassieke haflingers en doordat het paard word aangepast aan onze wensen zal de klassieke jammer genoeg verdwijnen

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:37

Marije_jiplover schreef:
Ik vind die iele smalle hengsten van tegenwoordig ook niet leuk meer.

En als ik naar beweging kijk, scoren de wat ouderwetser gefokte dieren (dus wat breder en wat korter op de benen) vaak hogere cijfers.
Alleen 'men' wil naar een ander beeld toe, dus wordt daar op gefokt.
Maar ik vind ook juist het stoere en brede van de haflinger veel leuker dan die slungels die ze nu haflinger noemen.

het is idd zo da de klassieke kwa prestatie niet onder doet.
en ik heb ook liever wat tussen men benen ^^
ik heb niets tegen de smalle versies maar daarom hoeven de klassieke toch niet te verdwijnen ?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:37

Op de Haflingerdag in Ermelo vond ik de hengsten van Hariette en Hans van de Berg er wel het netst uitzien. Mooi modern van type, maar niet van die uber-scharminkels :j

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:39

Ik heb 'r ook eentje van het oude type :j
22 is ze :)

Vind die persoonlijk ook mooier dan de moderne ( sport ) haflingers

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:40

het is erg jammer maar zoals ik net al zei word er helaas niet meer mee gefokt,
zie hier mijn 2 oude VZ pony's beide type tanker ;)

Afbeelding

Afbeelding
vergelijking nieuw type
Afbeelding

middelste haf 6 jaar
onderste 5
bijde in sport conditie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:42

ja hoor, er wordt nog wel mee gefokt. Ik had een hele klassieke 3 jr merrie *uit bovenstaande moeder* v. Haron, maar niemand die dr wilde :n
Heb ook nog een merrie uit bovenstaande moeder staan van Neidhart, die hangt er tussenin qua klassiek/modern

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:43

Ik heb mijn pony nu net 9 jaar van Duitse bloed.. Erg 'barok' type en lekker fors.. Foto's in mijn profiel, naar wat ik weet is dat Duitsland nog steeds ouderwets durft fokken!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:43

je ziet dit niet alleen bij de haflinger gebeuren mar ook bij andere rassen,erg jammer want niet idereen vind modern mooi.ook zie ik voor de koets liever zo'n kleine flinke haflinger met een goed en werkwillig karakter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

zou goed kunnen balouk, want die jonge merrie van ons is idd naar duitsland gegaan ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

Klopt, Nessie, dat zijn wel de meeste haflingertypige haflinger hengsten :j

Allacher is gewoon nog echt een haflinger om naar te kijken.

Maar ik heb ook wel wat slungeltjes gezien, die ik eigenlijk niet eens op zweetvos-kleurige welshponies vond lijken, maar gewoon op te arm bespierde warmbloeden.
En dan ben je je fokdoel volgens mij wel voorbij geschoten.

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:44

Nessie schreef:
Op de Haflingerdag in Ermelo vond ik de hengsten van Hariette en Hans van de Berg er wel het netst uitzien. Mooi modern van type, maar niet van die uber-scharminkels :j

het zal er ook wel mee te zien hebben dat een hengst sowiso al wat zwaarder gebouwd is. ik vind veel moderne haflinger ook niet lelijk maar als je naar de merries en ruinen kijkt dan zien der er meestal nogal pony achtig uit.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:45

Aaronliefde schreef:
Maar ik vraag mij af, waar zijn alle klassieke haflingers naartoe?

Misschien wel de eerste tinkers achterna. Die waren ook lekker stevig maar worden nu ook meer en meer
slank gefokt. Vind ik persoonlijk ook niks.
Al hebben ze bij de tinkers wel meer onderverdelingen en komen de "ouderwetse" types gelukkig ook
nog steeds voor.
Laatst bijgewerkt door manex op 06-09-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:45

Ik vind zowel moderne als ouderwetse hafjes leuk, het gaat mij ook om de uitstraling die ze hebben wat
Maakt dat ik verliefd op het dier word..
Ik ken zowel moderne als ouderwetse hafjes en ze doen niet onder voor elkaar..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:48

Haflingers werden al eerder luxe gefokt dan tinkers hoor ;)
En het geldt gewoon voor alle rassen.
Vergelijk het sportpaard nu eens met het sportpaard van 30 jaar geleden.... Of welk ras dan ook.. Alles moet luxes, unieker, aparter.. In amerika gaan ze er helemaal ver in

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:49

ponylies schreef:
het is erg jammer maar zoals ik net al zei word er helaas niet meer mee gefokt,
zie hier mijn 2 oude VZ pony's beide type tanker ;)

Afbeelding

Afbeelding
vergelijking nieuw type
Afbeelding

middelste haf 6 jaar
onderste 5
bijde in sport conditie

ik vind die tanken nog wel mooier dan de onderste das persoonlijke smaak dat weet ik maar vergelijk nu bv alleen ngo maar eens de nek. Wat ziet daar van over? in die nieuwe hals ziet gewoon geen kracht meer zoals in die van een tank.
overigens vind ik ook dat de oude er langer goed blijven uitzien er heeft een tijd een sport haflinger bij men klassieke op de wei gestaan en die was 7 nou is men pony het 3 dubbele van zijn leefdtijd en toch zag mijne er nog jonger uit. ik kan er niet aan doen maar bij veel moderne haffen vind ik de verhoudingen kwa bouw ook niet kloppen