Haflinger: verzorging manen en sokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellebell

Haflinger: verzorging manen en sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:26

Hallo allemaal!!

Sinds afgelopen week heb ik een nieuwe aanwinst: mijn eigen haflinger!!
Nu zou ik graag jullie tips en trucs horen over de verzorging van manen en sokken.

Ik wil de manen graag zo mooi / lang / dik mogelijk houden, kan ik ze dan beter los laten hangen of een paar vlechten maken? Vlechten lijkt mij wel ideaal, maar als de haflinger eens een keer schuurt, kan hij dan niet veel schade aanrichten (als in: weg vlecht, weg manen)?
Hoe verzorgen / wassen jullie de manen, waarmee, wat spuit je er in, etc.?

En de sokken: knippen / kammen / scheren jullie die? Wat is 't beste gezien de natte periode er weer aan komt, lang laten of bijv. opknippen (om mok te voorkomen)?

Ik hoor graag van jullie, bedankt!

Paulusjuh

Re: Haflinger: verzorging manen en sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:36

Gefeliciteerd met je haf! Je hebt vast een goede keus gemaakt haha!
Ik doe zelf vrij weinig aan de staart, manen en sokken van mijn haf. Een keer in de zoveel tijd was ik ze maar ook niet iedere week. Sokken laat ik ook lekker zoals ze zijn, spuit wel iedere dag haar benen af en neem ze dan automatisch mee. Verder zou ik er niet teveel aanzitten met borstels ed, vaak beschadig je dan alleen maar meer. Ik doe uitpluizen bijv met mijn vingers en borstel pas als er antiklit in zit.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:43

Ik ben persoonlijk wel van het wassen, maar dat komt ook doordat mijn merrie een enorm smerig dier is :o
Als ik de staart en manen heb gewassen smeer ik er een smeerseltje in van palmers. Hierdoor wordt het klitvrij en ruikt ze lekker naar koksonoot :9 Daarna hou ik het bij met equishine en borstel ik ze iedere dag uit.
Ik vlecht de manen niet in, alleen met rijden.
Haar sokken haal ik eraf, omdat ik dat niet mooi vind, maar dat is puur een kwestie van smaak. Als je iedere keer na het rijden de benen afspuit, kom je al een heel eind met schoon houden. Hou 's winters alleen wel in de gaten of er gaan mokk ontstaat.
Heel veel plezier met je nieuwe hafje :D

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:50

Bij mijn haflinger laat ik zijn manen altijd los behalve als ik ga rijden. Staart was ik wel bijna elke week omdat hij zijjn staart niet goed optilt met mesten. De sokken doe ik echt nooit iets aan. Wat ik wel in zijn manen en staart doe is Hegron haarserum van de action daar wordt het lekker zacht van en is dan zeer makkelijk uit te kammen. Veel plezier nog met je haffie...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:55

Mijn haflinger heeft altijd vlechten in, af en toe laat ik ze een paar dagen los hangen..
Hij schuurt er niet mee.. :) Af en toe doe ik er anti klit in en kam het door.. net als in de staart.
Sokken daar doe ik ook niks aan :P

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:00

welkom bij de club van haffies. ik doe er wat wassen betreft eigenlijk bijna niets aan. kam ze twee a drie keer per week uit en doe er haarserum van de action in. werkt super en is goedkoop. sokken doe ik niks aan. succes met je haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:41

De manen heb ik eigenlijk altijd los :j

Staart was ik regelmatig. Sokken scheer ik altijd af anders vind ik het geen porum.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:55

Ik heb de manen meestal ingevlecht bij mijn haf, omdat ze best een dik & lang bos manen heeft wat zomaar in de knoop raakt.. haar sokken scheer ik, en staart was ik regelmatig :)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 20:42

Haarserum van de Action ja? (is dat echt huismerk van de Action of is 't van een ander merk) Is dat dan niet schadelijk ofzo? En werkt dat hetzelfde als equi? (is alleen een stuk voordeliger zal wel!)
Als je de manen vaak kamt, breekt het dan niet juist?

Sokken lang laten of scheren dat is persoonlijke smaak dus :-) maar wat zou het beste zijn om mok te voorkomen?
Laatst bijgewerkt door ellebell op 07-09-11 20:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:43

Ik wou het ook meteen zeggen, het serum van de action, echt top spul! Ruikt heerlijk, en maakt het haar zijdezacht! En helemaal niet schadelijk. Ik zou het niet te vaak borstelen, denk dat het dan wel uitvalt. Maar als je bijvoorbeeld 1x per week alles uitkamt en dan dat serum daarbij gebruikt, denk ik dat het goed gaat! :)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:14

Kijk er is zelfs een topic van [VSW] Hegron haarserum. :') Werkt echt goed. Je moet er alleen voor zorgen dat je er niet teveel in de manen en staart doet want dan wordt het vet. En ik zou als je het voor de eerste keer gebruikt eerst de staart en manen wassen en dan er in smeren.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:49

Ik zal het topic eens bekijken!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 02:36

zie in mijn OS hét action-topic, hier vind je ook veel info over het serum ;) (ook in de oudere action topics trouwens)

ik gebruik dat zelf ook
en een manenborstel om de manen mee te borstelen (en de staart) en niet zo'n plastic harde, daar trek je nl. de meeste haren er mee uit
Sokken gewoon knippen.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:29

Gefeliciteerd!
Heb je een foto van je nieuwe haf?

Staart was ik regelmatig met blauwshampoo van Chris Chritensen daarna een verzorgende afterbath erin.
Dan een beetje Cowboy magic of het action serum o.i.d. en dan alles met je vingers uitpluizen.
De staart knip ik regelmatig iets korter.
Als deze te lang wordt gaan ze er op staan.

Manen was ik zelden (vooral deze koude zomer) maar doe daar wel 1x per weekcowboy magic o.i.d. in.
Omdat ik de manen zelden was gebruik ik daar behalve mijn vingers om ze te ontwarren soms een super zachte borstel en borstel dar laagje voor laagje voorzichtig het vuil uit.
Helaas worden de manen hier door de hafs bij elkaar af en toe flink beknabbeld.

Sokken vind ik mooi en nuttig.
Het water loopt door het vetlokje niet de kootholte in.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:41

Ik doe er niet zoveel mee eigenlijk. Was het eens in de zoveel tijd met zilvershampoo (worden ze goed wit van en niet heel duur in vergelijking met paardenshampoo) en smeer in de staart wel regelmatig cowboy magic detangler & shine, wordt de staart heel zacht van en blijft mooi vol. De sokken knip ik wel regelmatig bij, omdat ik sokken nou eenmaal niet mooi vind staan. Nog nooit problemen gehad met mok of dergelijke. Tijdens het rijden en in de zomer als het warm is vlecht ik de manen in maar voor de rest hangen ze lekker los! Heb laatst de manen wel een beetje bijgeknipt omdat de punten dood waren en het er onverzorgd uitzag, nu ziet het er weer lekker vol en mooi uit en kunnen ze weer verder groeien!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:45

Ik doe er ook niet zoveel mee, ik was af en toe de manen. Ik doe dat ook vooral omdat de mijne eczeem heeft. Haar sokken laat ik ook lekker zoals ze zijn. Borstel af en toe de manen en staart goed door en that's it. :)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:06

Mijn haf heeft op d'r nieuwe stalling heeeeeerlijk liggen rollen in de modder, de manen en staart waren keihard van het vuil en bruin ipv zilverachtig wit... wat een varkentje zeg! Nouja, ik moest ze toch wassen, dat was nog nooit gebeurd namelijk! :+ Daarna ga ik het serum vd Action er eens in smeren, kijken of dat bevalt.
Ik denk dat ik de manen dan toch ga vlechten, want nu kam ik ze iedere keer dat ik er ben (4 tot 5 keer in de week) uit en ik ben bang dat de manen daardoor echt afbreken... das zoooo zonde!!

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:22

Heb dit topic even helemaal doorgelezen :D
Heb nu de anti-klit gel en spray van High-Gloss , die erg goed bevalt !
Toch als ik bij de Action kom maar eens kijken naar dat haar serum :=

Ik heb tijdens het rijden de manen altijd vast .
Soms in ongeveer 5 simpele vlechten , soms de manen heel makkelijk verdeelt in drie stukken en ik elk deel een elastiekje .. dus gewoon de manen verdelen in drie .. is ook heel handig en makkelijk :j
Zo nu en dan doe ik een beetje anti-klit gel ( heb nu van High-Gloss ) op mn handen en verdeel ik door de manen , tegelijkertijd pluis ik ze daarmee ook wat uit.
Op stal heeft ze haar manen gewoon los !

De staart borstel ik wel compleet door met anti-klit .. Dat wil ik wel anders doen , aangezien je soms wel wat haren uit trekt en er best wel wat anti-klit verloren gaat ..
Dus ik wil nu proberen om de staart net zoals de manen te houden.
Zo min mogelijk borstelen , ipv borstelen uitpluizen , af en toe wat anti-klit erin en op die manier gewoon mooi houden :D

Binnenkort wil ik haar even bijknippen om het maar zo te zeggen :=
Haar staart even mooi recht knippen , de haren die over de hoefrand ( toch ? ) bijknippen .. en wat zal ik met de sokken doen ?
Zelf vind ik het mooier staan als ik ze eraf knip .. maar ik heb dat nog nooit gedaan en wil het niet verpesten :+ Dus maar ff kijken ..

Zo blijft mijn haffie helemaal mooi ;)
Haar manen en staart worden steeds dikker en zachter *\o/*
Succes met alle staarten en manen hier :) - sorry voor die lange tekst :x

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:23

Heb dit topic even helemaal doorgelezen :D
Heb nu de anti-klit gel en spray van High-Gloss , die erg goed bevalt !
Toch als ik bij de Action kom maar eens kijken naar dat haar serum :=

Ik heb tijdens het rijden de manen altijd vast .
Soms in ongeveer 5 simpele vlechten , soms de manen heel makkelijk verdeelt in drie stukken en ik elk deel een elastiekje .. dus gewoon de manen verdelen in drie .. is ook heel handig en makkelijk :j
Zo nu en dan doe ik een beetje anti-klit gel ( heb nu van High-Gloss ) op mn handen en verdeel ik door de manen , tegelijkertijd pluis ik ze daarmee ook wat uit.
Op stal heeft ze haar manen gewoon los !

De staart borstel ik wel compleet door met anti-klit .. Dat wil ik wel anders doen , aangezien je soms wel wat haren uit trekt en er best wel wat anti-klit verloren gaat ..
Dus ik wil nu proberen om de staart net zoals de manen te houden.
Zo min mogelijk borstelen , ipv borstelen uitpluizen , af en toe wat anti-klit erin en op die manier gewoon mooi houden :D

Binnenkort wil ik haar even bijknippen om het maar zo te zeggen :=
Haar staart even mooi recht knippen , de haren die over de hoefrand ( toch ? ) bijknippen .. en wat zal ik met de sokken doen ?
Zelf vind ik het mooier staan als ik ze eraf knip .. maar ik heb dat nog nooit gedaan en wil het niet verpesten :+ Dus maar ff kijken ..

Zo blijft mijn haffie helemaal mooi ;)
Haar manen en staart worden steeds dikker en zachter *\o/*
Succes met alle staarten en manen hier :) - sorry voor die lange tekst :x[/quote]