Aan hafkenners; hoe zwart wordt de staart door sooty gen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Aan hafkenners; hoe zwart wordt de staart door sooty gen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 05:36

Vraag
Ik ben zelf helemaal niet thuis in kleuren genetica.
Maar Janouk heeft zwarte haren in haar staart (=sooty gen). Niet in haar manen of kuif= die zijn blond.

Toen Janouk net bij ons was, had ze enkele zwarte haren in haar staart. Maar door de jaren heen worden het er steeds meer ;( Het zijn er nu echt tientallen. grrrrrrrrrr Vandaag bij het wassen vielen ze wel heel erg op.
Ik vind het niet mooi. Het zijn de haren aan de binnenkant van de staart, gelukkig niet de buitenste.

Maar hoe donker wordt haar staart? Of is daar niets van te zeggen. Ze is nu 13. Heb ik straks een Haflinger met een zwarte staart?

Morganya

Re: Aan hafkenners; hoe zwart wordt de staart door sooty gen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:16

Helemaal zwart zal haar staart niet worden, dus wees gerust. :D
Wel is bekend dat het vaak meer wordt naar mate de leeftijd.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:26

Je kan ze ook uittrekken als ze je echt storen, ik heb een tinker met zwarte staart en daar zitten ook witte door

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:03

Ik trek ze ook altijd uit :=
Maar ik begrijp dat het hier om aardig wat haren gaat, de halve staart eruit trekken is ook geen optie natuurlijk. :')

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:54

Mijn haf had het inderdaad nooit, maar nu de laatste jaren heeft ze steeds meer zwarte haren in haar staart, en ook de appeltjes op haar achterbenen zijn 'donker'. En haar hele vachtkleur, die eerst echt een lichte palomino kleur was is nu donkerder geworden. Ze heeft nu zomer en winter de voskleur. Ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft? ( sooty gen )

Ik denk inderdaad niet dat de hele staart zwart gaat worden, maar veel kan je er niet tegen doen omdat het in de genen van het paard zit. Heb je er toevallig een foto van?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:02

scheer ze weg :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:42

Mijn haf heeft dat ook, ook vosjes haren er tussendoor, net een aalstreepje :=

Zou het gewoon laten zitten, heb je wat unieks :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:49

Ik denk dat het verschilt per paard, en ook in hoeverre het sooty-gen tot uiting komt. Bijvoorbeeld mijn paard (geen haflinger maar wel een vos) heeft vooral grijze manen en staart maar bijvoorbeeld nauwelijks donkere vlekken in de vacht. Wel natuurlijk een aalstreep. Terwijl andere sooties dan bijvoorbeeld juist die donkere vlekken erg hebben.

Die donkere haren in de staart vind ik juist erg mooi :j Ook bij een haf!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:58

Poehhh ik trek ze er niet uit anders heb ik geen staart meer over... Mijne heeft meer grijs/zwart haar dan wit, bovenste laag is wel wit/creme :j ... Dus echt mooi wit wordt die nooit... Nu zit er in haar manen ook beetje grijs in ... Maar eerlijk gezegd vind ik het prachtig hihi vooral met die zilveren appeltjes op haar vacht... Ik houw der van :D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:47

Willem is nu ook 13,en kreeg van af zijn 9e ook grijze/zwarte haren door zijn manen en staart,waarschijnlijk heeft hij ook zo'n sooty gen. :D
De nieuwe haren in zijn manen krijgen nu zelfs de kleur van zijn vacht. :=

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:58

mijn haflinger van 23 heeft ook zwarte en grijze haren in haar staart en door de jaren heen zijn het er wel meer geworden. maar de staart is nog voor de grootste deel wit. ik denk maar net als mensen (net als ik dus) wordt ze ook grijs ;) .