haflinger scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Charlot

haflinger scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:57

Hoi!

Mijn haflinger komt best wel slecht uit zn vacht. Nou zegt een vriendin tegen me dat het geen kwaad kan om hem nu nog te scheren, maar een andere zegt dat het helemaal niet goed voor ze is.
Elke keer als ik klaar ben met rijden dan is hij zijk nat en moet ik een half uur uitstappen en nog is hij dan niet helemaal droog.
maar ook als ik begin met rijden (maak niet uit wat) is die al bezweet (dus met instappen al).

Kan ik hem gewoon scheren of moet ik nog even wachten tot het winterseizoen weer begint?

xx

Annabel

Re: haflinger scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:58

zou opzich wel kunnen hoor! maar sommige paarden komen nou eenmaal wat later uit hun vacht.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:00

Ik zou toch iig. je pony is een check up laten doen (bloed), dan weet je of hij iets te kort komt. Dan zal dan de rede zijn waardoor hij zo slecht in zijn vacht zit.. Scheren is een prima oplossing.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:05

Is je haflinger niet gewoon alweer begonnen met wintervacht aanmaken?
Na dat gekke koude regenachtige weer van afgelopen periode is mijn haflinger van 23 ook al weer flink aan het ruien en wordt de vacht langzaam dikker.
Dat ze met dit broeierige weer nat zijn voor het rijden, vind ik tevens niet zo heel raar. Het is verdorie eerst bijna herfst geweest en nu is het hardstikke vochtig en warm.
Als ik zelf niks doe, heb ik daar al last van en er zijn paarden die daar ook last van hebben.
Zoals dat nu is, is dat niet zo erg, ik zou hem na het rijden lekker afspoelen en laten rollen in het zand, dat doe ik met die van mij ook als hij met zulk weer gezweten heeft.

Als hij echt nog te kampen heeft met zijn wintervacht van vorige winter, dan is er in de vachtstofwisseling toch iets niet in orde en ga ik mee met de reactie boven mij, dat ik eerst wel eens zou willen weten wat er aan de hand is. Bovendien ben je dan misschien ook wat aan de late kant met bedenken datie nog wel erg veel haar heeft, een gezond normaal paard is ergens zo in mei wel een keer uit de rui en in de zomervacht, zelfs die ouwe van mij.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:17

Marije_jiplover schreef:
Is je haflinger niet gewoon alweer begonnen met wintervacht aanmaken?
Na dat gekke koude regenachtige weer van afgelopen periode is mijn haflinger van 23 ook al weer flink aan het ruien en wordt de vacht langzaam dikker.
Dat ze met dit broeierige weer nat zijn voor het rijden, vind ik tevens niet zo heel raar. Het is verdorie eerst bijna herfst geweest en nu is het hardstikke vochtig en warm.
Als ik zelf niks doe, heb ik daar al last van en er zijn paarden die daar ook last van hebben.
Zoals dat nu is, is dat niet zo erg, ik zou hem na het rijden lekker afspoelen en laten rollen in het zand, dat doe ik met die van mij ook als hij met zulk weer gezweten heeft.

Als hij echt nog te kampen heeft met zijn wintervacht van vorige winter, dan is er in de vachtstofwisseling toch iets niet in orde en ga ik mee met de reactie boven mij, dat ik eerst wel eens zou willen weten wat er aan de hand is. Bovendien ben je dan misschien ook wat aan de late kant met bedenken datie nog wel erg veel haar heeft, een gezond normaal paard is ergens zo in mei wel een keer uit de rui en in de zomervacht, zelfs die ouwe van mij.

het zou denk ik wel kunnen dat die weer opnieuw aan het verharen is naar de wintervacht.
Maar met het rijden is het wel een beetje vervelend omdat ik best wel hoog met hem train op dit moment.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:24

Een paard krijgt niets van zweten hoor. En met dit weer pas ik met willekeurig welk paard en welke training, mijn training aan aan de weersomstandigheden.
Het is voor iedereen al warm, dan kan ik wel een super fanatieke training willen doen, maar daar is het dan gewoon te warm voor.
Van de week wordt het weer koeler, zal het waarschijnlijk weer beter gaan.
Na het rijden gewoon lekker afspuiten of afsponzen, zodat je paard weer lekker af kan koelen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:28

Met een zomervacht, of geschoren in combinatie met dit weer zweet een paard ook :) Als je paard op adem is dan kan je hem prima afsponzen of afspuiten en weer in de wei/op stal zetten.

Mijn haf krijgt ook al weer iets meer haar, maar de dagen worden ook al weer korter..

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:31

dit lijkt op cushing, zou ik even na laten kijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:33

mylene32 schreef:
dit lijkt op cushing, zou ik even na laten kijken.

Ik vind dit wel een erg kort door de bocht conclusie, zeker omdat TS aangeeft dat het ook goed mogelijk is dat het alweer de nieuwe wintervacht is en niet die van vorig jaar.

Met dit weer lijkt het me eerder ongezond als een paard niet zweet, dan wel.
En een lange(re) vacht is met het lengen van de dagen en het niet al te lekkere weer van de afgelopen periode ook zo raar nog niet.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 20:32

Ik en me verzorgster zijn eruit,
We gaan hem toch wel scheren, omdat het 1 fijner is voor hem (geen losse/jeukende haren meer) en 2 omdat hij het dan veel minder snel heet heeft met rijden.

Hij heeft nu het vachtje wat op mijn profiel staat (dat die in de wei draaft)

Kus

mijnfairplay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:29

Ik heb afgelopen weekend de haf geschoren, ze heeft altijd vreselijk veel van jeuk en met de kortere vacht ademt het meer en dus minder last... En ze ziet er net mooi uit voor Ermelo...

Ik ken mensen met friezen in de mensport, die scheren ze midden in de zomer zodat ze hun zweet beter kwijt kunnen in de marathon....