Haflinger bang om alleen te staan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jo_Shakira

Haflinger bang om alleen te staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:15

Heey

Ik heb een haflinger merrie van 8 jaar. En ze is echt super bang om alleen in stal te staan. Als ik haar alleen op stal heb staan
gaat ze rond rennen en steigeren (best hoog ook nog). Ik ben bang dat ze zichzelf verwond ofzo.
Alleen in de paddock staan vind ze al eng terwel ze gewoon andere paarden ziet. Alleen ziet ze de paarden
niet waar ze contact mee heb. Ik wil graag dat ze ontspannen in stal kan staat zonder zeur.
Want ik ga wedstrijden rijde en ze moet wel alleen kunnen dan.
Weet iemand een goede oplossing??

Bedankt

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:24

Ik heb hetzelfde gehad met mijn haflinger. Ze was heel erg onrustig en ze kon ook de paarden zien. Het is echt zonde voor haar als ze alleen staat zonder dat ze bij de andere paarden kan komen. Ik heb haar toen verhuist naar een pensionstal en daar staat ze in een kudde en ze is helemaal opgeknapt! Ze is veel vrolijker en is niet meer zo onrustig! Voor het paard is het gewoon het beste om bij andere paarden te staan! Dus als het kan zou ik ze ook naar een plek verhuizen waar ze bij de andere paarden kan lopen!

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:27

Maar ik wil haar graag leren dat het nie erg is om alleen te zijn en dat ze toch weer terug mag naar haar kudde. anders kan ik nooit een fatsoenlijke wedstrijd rijden.

shilady

Re: Haflinger bang om alleen te staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:32

Tja paardjes zijn nu eenmaal kudde dieren
dus kan me voorstellen dat die van jou meschien van slag raakt...
Echt tips weet ik niet
en hooi geven op zulke momenten?

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:34

Ja doe ik wel maar ze eet en ze loopt tegelijk.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:35

Verlatingsangst denk ik.

Heb je nog een pony?

Mijn hafje had er ook last van dat ik hem kocht. Daarna is het nog erger geworden, omdat mijn tinker overleed en niet meer terug kwam.
Ik moet nu zeggen dat hij na vééél oefenen toch al rustiger wordt! Iedere keer langer weg bij de pony's en afleiden met eten.

Eerst kon ik niet eens op hem rijden, omdat hij terug wilde naar zijn shet vriendinnetje(die wel in het zicht stond). Veel hinneken en vooral niet opletten. Nu kan ik op hem rijden met de shet in de stal en niet zichtbaar! Wel wordt hij nog erg onrustig als ik hem achter laat zonder eten en zijn vriendin mee neem, maar goed, hier oefenen we samen nog op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:39

Misschien eens proberen haar bij de kudde weg te halen en dan wat leuks met je haf gaan doen en niet in een stal zetten. Je verruilt het aangename voor het onaangename, vinden paarden nooit leuk. Je moet het aangename verruilen voor nog iets aangenamers. Verder helpt het neit haar in een stal te zetten, wanneer ze haar vriendjes hoort en/of ziet. Dan doen de paarden hier ook moeilijk. Vooral als ze het nog moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:39

Eas_Mon schreef:
Verlatingsangst denk ik.

Heb je nog een pony?

Mijn hafje had er ook last van dat ik hem kocht. Daarna is het nog erger geworden, omdat mijn tinker overleed en niet meer terug kwam.
Ik moet nu zeggen dat hij na vééél oefenen toch al rustiger wordt! Iedere keer langer weg bij de pony's en afleiden met eten.

Eerst kon ik niet eens op hem rijden, omdat hij terug wilde naar zijn shet vriendinnetje(die wel in het zicht stond). Veel hinneken en vooral niet opletten. Nu kan ik op hem rijden met de shet in de stal en niet zichtbaar! Wel wordt hij nog erg onrustig als ik hem achter laat zonder eten en zijn vriendin mee neem, maar goed, hier oefenen we samen nog op!

Dus uiteindelijk lost de shet je probleem niet op ;)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:50

ja maar als ik iets met haar doen heb ik geen problemen. maar als ik haar alleen laat. Wel
Maar als ik haar alleen poets aan een muur staat ze dan vast doet ze ook nie raar. Ik kan moeilijk de hele tijd iets met haar doen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:51

het is puur de stal. en nou net de paddock ook omdat ik denk dat ze van alleen gaat naar weer alleen in iets.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:31

Mindim schreef:
Eas_Mon schreef:
Verlatingsangst denk ik.

Heb je nog een pony?

Dus uiteindelijk lost de shet je probleem niet op ;)

Klopt, maar ze helpt wel mee om hem meer zelfvertrouwen te geven.
Uiteindelijk moet hij het toch zelf doen en hij red nu een kwartier zonder de shet met een plukje hooi.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:50

ja idd
ik ga gewoon opbouwen eerst een half uurtje daarna al meer

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:55

Heb ik ook gehad! Ik heb het inderdaad opgebouwd. Ik had haar wel in een dichte hoge stal gezet om eventuele verwondingen zo veel mogelijk te voorkomen.

Op een gegeef moment ging het wel goed, maar ging ze zich te veel aan mij hechten. Dus als ik weg liep was er weer paniek in de tent! Dus elke keer weg gelopen en moet zeggen dat het allemaal over is.

Hou de moet erin :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:53

bedankt blaze
ja best moeilijk
want ik ben dan zo bang dat ze zichzelf verwond

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:01

Ik heb het ook gehad met een paard op stal zorgenden we dat er altijd een pony in de buurt stond
anders werd de stal gesloopt
Op wedstrijd was het geen probleem, moest wel deurtje open en niet te lang blijven vaak eerder terug gebracht maar voor de rest geen probleem

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:42

Mijn Azkaban heeft precies hetzelfde maar dan nog wat erger vrees ik, hij kan niet alleen staan of lopen ergens, dus niet als laatste uit de wei halen, niet als eerste de stal in en vooral niet in zijn eentje in de bak rijden, als er iemand in de bak rijd is er niks aan de hand maar gaan die er eerder mee stoppen dan heb ik een vet probleem. Heeeeeeeeeeeeeel moeilijk ik hoop dat het overgaat hij is nog jong (4jaar).

HetKlaphek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:58

Mijn kwpn-er heeft het gehad uiteindelijk hebben we er nog een bij gekocht in het weiland hielp dat. Maar zodra ze in de stal stond was hij uit het zicht en werd ze weer onrustig dus we hebben een stal naast haar stal laten bouwen dat ze nu met hun neuzen tegen elkaar kunnen en dat vinden ze heerlijk.. Daarna heb ik er ook nooit meer last van gehad. /3

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:14

Vergeet je niet dat een paard een kuddedier is dat niet in een hok leeft?
Je kunt een paard wel uit de natuur halen maar niet de natuur uit een paard.

Toch maar gezelschap organiseren voor je paard.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:56

Ik wil haar ook helemaal nie uit de kudde halen. Maar ze moet ook leren om even alleen te zijn. Daarna mag ze weer naar haar vriendjes