Help! Haflinger is veel te dik!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Help! Haflinger is veel te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:48

Ja, ik ga tóch echt hulp vragen bij de bokkers.. want ik weet het echt niet meer.. := :n

Mijn Haflinger merrie van 10 jaar is gewoonweg echt veel te dik aan het worden..
Ik rij haar gemiddeld 5x per week 40-60 min (waarvan 1x gewoon wat rustiger 30 min), krijgt 2x per dag een handje biks voor het idee aangezien de rest van stal dan ook krijgt en de dame niet achter wilt blijven natuurlijk.. :) ..
Als beloning krijgt ze 2 handjes musli met zonnebloemolie er doorheen geschoten. In de hoop dat ze wat meer gaat mesten. Onder het rijden loopt ze onwijs scheten te laten en loopt pas makkelijker als ze er doorheen is en eindelijk gaat mesten :(:) ..

Ze krijgt voor 's nachts/'s ochtends nog wat hooi, want voor de rest staat ze overdag op het land. Wat ik haar eígenlijk niet wil afnemen omdat ze daar 'geestelijk' zoveel van is opgeknapt. Aan het begin toen ik haar had (nu 8 maanden), was ze nog een beetje humeurig, drammerig.. wilde alles behalve stil staan en een beetje gedragen.. en dat is allemaal heel erg verbeterd nu ze gewoon gehele dagen lekker buiten mag ravotten. Dat vindt ze heerlijk.
Vindt het ook echt een super stal waar ik sta, want ook in de winter komen ze buiten.. paarden welzijn voorop. Dat merk ik ook gewoon, want ze is een hele vrolijke pony geworden. *\o/*

Alleen.. dat moddervette wordt mij een beetje te gevaarlijk.. Straks staat ze met koliek of hoefbevangenheid, het laatste wat ik mijn paardje wil aandoen natuurlijk.. Dus echt serieus hulp gevraagd hier.. wie-o-wie kan mij helpen? -O-

Laurahh

Re: Help! Haflinger is veel te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:03

Weet niet hoe ze in de wei staan?
Maar als ze nu in een grote volle wei staan, kan je beter strookbegrazing doen.
Geef je ze elke dag of om de paar dagen een stuk wei bij zodat ze niet zo super veel kunnen eten :)

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:05

doe hem een graas masker op ik heb ook een haflinger heft en om de dag om en nu is eze neit meer te dik:D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:06

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:09

Laurahh schreef:
Weet niet hoe ze in de wei staan?
Maar als ze nu in een grote volle wei staan, kan je beter strookbegrazing doen.
Geef je ze elke dag of om de paar dagen een stuk wei bij zodat ze niet zo super veel kunnen eten :)

Ze staat in een hele kudde in de wei. Wij hebben meerdere stukken land op stal, maar gaan langere tijd op 1 stuk staan. De stalhouder zet het dan vervolgens nog eens af, waardoor ze nu op de helft staan. Ze hebben het nu aardig kaalgevreten dus ze staat niet in super hoog gras ofzo :=

mickey2 schreef:
doe hem een graas masker op ik heb ook een haflinger heft en om de dag om en nu is eze neit meer te dik:D

_AAASCHAAA_ schreef:
Misschien een graaskorf gebruiken. Zo kan je pony lekker naar buiten en kan ze nog wel grazen maar krijgt een stuk minder binnen.
Veel paarden vallen er goed door af. Er loopt een topic over....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1514275

Bedankt allebei! Goede tip.
Zal het topic ook eens even door speuren. :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:18

wil je een slanke haf dan zal je haar geen gras meer moeten geven (vanaf maart tot november).....haf + gras = dik. :j
haflingers hebben bijna niks nodig.
sober voeren en goed in beweging houden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:51

Doe je ook andere dingen met haar? Bij ons is de haf erg gebaat bij grondwerken, ploegen door het zand in de longeercirkel helpt goed. De ritjes raakt ze nauwelijks van bezweet (hoe lang die ook mogen duren). Ligt er stro in de stal, eet ze dat? Ik zou ook de muesli met olie schrappen, die handjes brokken is eigenlijk al teveel.

De meeste haflingers worden in ons land snel te dik. Ze houden erg van eten en het gras is hier rijk aan voedingsstoffen. Op dit moment in het seizoen is 24 upd. alleen weidegang al ruim voldoende (en soms vaak al teveel) voor een dier wat je eigenlijk sober moet houden. Alles wat je extra geeft zet alleen maar meer aan. Geen gras is ook geen leuk leven, maar een wei die goed kaalgegeten is is een prima alternatief.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:50

Hier ook hafjes met graasmaskers. Nog beter is meer hooi en minder gras.
Krachtvoer hebben ze helemaal niet nodig, ook geen handje. Geef dan een wortel als beloning.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:00

Hoi,

Ook mijn haflinger heeft mega aanleg voor dik worden. Helaas is ze nu ook weer te dik. Doordat ze 2 weken op rust heeft gestaan ivm kleine blessure. Heb haar nu bijna 9 jaar en ze staat al die tijd op streng dieet. Helaas wordt ze sowieso in het weideseizoen altijd wat vetter.

Wij hebben gekozen, om haar wel op de weide te laten en snachts binnen met klein beetje hooi voor de nacht.
Verder staat ze vanaf ongeveer 8 uur op het land tot ongeveer een uurtje of 6 savonds, tenzij de staleigenaar bij gaat voeren op het land, dan gaat ze naar binnen.
Ze krijgt nu momenteel minimaal stro ( vanaf het weekend stalmatten en klein beetje stro om te knabbelen )
Als beloning na het werk krijgt ze een zemelenpapje, verder geen brok, snoep of andere tussendoortjes.

Ik zal in jouw geval er voor kiezen om de musli van het menu te schrappen en het voer wat gevoerd wordt zo minimaal mogelijk te houden en misschien voor een andere brok te kiezen. Mijn merrie staat al jaren op re-form brok van treurniet en bij volledig werk krijgt ze maar 170 gram per voerbeurt. Nu totaal niks ivm het land.

Moet wel zeggen dat ze wel voedingssuppelent krijgt soulmate nutrition 2G welke ze door haar zemelenpapje heen krijgt, zodat ze wel alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Nu een klein weekje verder, met weer lekker aan het werk en haar rantsoen aangepast te hebben zijn de eerste beginselen van het afvallen al zichtbaar.

Succes ...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:20

sommige worden dik van de lucht!

als je haar de hele dagen buiten NIET af wilt nemen zul je echt strenger moeten worden in haar eten.
hele dagen gras=geen hooi/muesly. handje veranderen door vitakorrels van pavo
een graaskorf in de weide.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:23

Mijn Lusitano met aanleg tot dik worden, heeft (helaas) een graasmasker. Doordat ik op een pensionstal sta is de mogelijkheid tot strookbegrazing er voor mij niet namelijk. Dus dan toch maar deze oplossing.
Hoewel ik dacht dat hij het heel vervelend vindt, valt dat best mee geloof ik. Hij speelt nog steeds met andere paarden en mag zelfs kroelen bij paarden met dat ding om zijn snuffertje. En hij is netjes slank gebleven.
Hoewel ik natuurlijk mijn paardje liever zonder masker rond zou zien lopen, zou dat hier betekenen dat hij dus niet meer in de groep kan. Dan wordt het dus kiezen tussen 2 kwaden en dan was dit voor hem de beste oplossing.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:24

Ik sluit me bij de rest aan.
Gras, voor de nacht wat hooi en verder niets behalve bijvoorbeeld een vitaminekorrel (ik voer Pavo Vital Complete) na het werk als beloning.
Is gewoon een brokje, maar is maar weinig en zit meteen alles in wat ze nodig hebben aan vitamines en mineralen.

Wei zo kaal mogelijk, maar zo te lezen is dat al zo.
Of strookbegrazing inderdaad.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:17

Mijn haf is ook snel te dik maar toch wil ik haar het gras niet ontnemen. Voordat zij drachtig was heeft zij dag en nacht met een greenguard om op de wei gestaan en hier is ze enorm van afgevallen! Ik heb haar wel bij gevoerd met biks en muesli omdat te snel en te veel afvallen gevaarlijk is. Dus mocht je pony op een stuk land gaan staan waar er nog veel gras staat zou ik lekker zo'n masker om doen. Is echt ideaal!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:25

Ik heb twee haffen en een shet rondlopen en allemaal hebben ze een greenguard.

Nu gaan ze nog 5 uurtjes op het land en dan in het paddock met stro.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:43

Hartstikke bedankt iedereen voor de tips! :D

Ze staat nu in een vrij kaal land en de stalhouder heeft ze nog niet naar een nieuw land gezet. Er zijn meerdere paarden te dik, dus denk dat 'ie ze daarom hier een tijd laat staan. Ik ga zéker kijken voor een graasmasker. Al is het maar om te beginnen voor om de dagen; ter voorkoming dat ze stront chaggi wordt. Maar ik ga het wel proberen!

Gewoon krachtvoer ga ik weghalen, maar na het werken hou ik de beloning er nog éventjes in met zonnebloemolie.. merk toch dat ze er meer van gaat mesten. Onder het rijden loopt ze maar te scheten ( :+ ). Zit ze gewoon echt vást. Dan komt het er toch wat eerder uit.
Zodra ik een goed passend graasmasker heb, wordt de musli beloning vervangen door gewoon af en toe een wortel ofzo. :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:21

Het is lastig om haar voeding aan te passen, zeker omdat je in pension staat en je dus niet dagelijks kan doseren wat ze binnen krijgt. Zo te lezen krijgt ze wel voldoende beweging, dat is goed. Ik zou ook gaan denken aan een graasmasker. Een klein handje muesli lijkt me niet zo'n probleem. Voor haar darmflora (ivm het scheten laten en lastig mesten?) kan je ook een darm-Flow kuur geven, is op basis van kruiden en reinigd de darmflora. Ik geeft dit mijn merrie als een kuur ook 1 of 2 keer per jaar.

Hier kan je er wat over lezen: http://www.aastagro.nl/main.php?page_id ... link_id=25

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:49

Dit probleem heb ik dus ook, hoeveel beweging mijn kind ook krijg... afvallen ho maar. Nu krijgt hij 3x maal daags een half handje Marstall Faser Light puur om meneer even rustig te houden als de andere paarden ook eten krijgen, en in deze muesli zit volgens zeggen helemaal niks of zeeer weinig aan suikers en vetmakende middelen, dus nou ja daar gaan we dan ook maar van uit, en ik moet zeggen hij doet het er beter op dan een pavo variant. Alleen nog steeds te dik, ik sta op een pensionstal en heb al diverse malen aangegeven om hem minder kuil te voeren maar goed men vergeet dat steeds :-) dus ga nu waarschijnlijk over op hooi, hier krijgen de paarden sowieso minder van, hopen dat dat een beetje werk. En ja zolang het weideseizoen er is zal afvallen wel een illusie blijven dus mijn hoop is nu gevestigd op aankomende winter en anders krijgt ie een maagverkleining :-)
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 31-07-11 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pony_whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:51

misschien is een paddock een idee? en dan s`ochtends, s`middags en s`avonds een plakje hooi

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:45

Roelke_ schreef:
Het is lastig om haar voeding aan te passen, zeker omdat je in pension staat en je dus niet dagelijks kan doseren wat ze binnen krijgt. Zo te lezen krijgt ze wel voldoende beweging, dat is goed. Ik zou ook gaan denken aan een graasmasker. Een klein handje muesli lijkt me niet zo'n probleem. Voor haar darmflora (ivm het scheten laten en lastig mesten?) kan je ook een darm-Flow kuur geven, is op basis van kruiden en reinigd de darmflora. Ik geeft dit mijn merrie als een kuur ook 1 of 2 keer per jaar.

Hier kan je er wat over lezen: http://www.aastagro.nl/main.php?page_id ... link_id=25

Goede tip! Ik ga dit eens doorlezen. Dank je wel! :j

Marleen_ schreef:
Dit probleem heb ik dus ook, hoeveel beweging mijn kind ook krijg... afvallen ho maar. Nu krijgt hij 3x maal daags een half handje Marstall Faser Light puur om meneer even rustig te houden als de andere paarden ook eten krijgen, en in deze muesli zit volgens zeggen helemaal niks of zeeer weinig aan suikers en vetmakende middelen, dus nou ja daar gaan we dan ook maar van uit, en ik moet zeggen hij doet het er beter op dan een pavo variant. Alleen nog steeds te dik, ik sta op een pensionstal en heb al diverse malen aangegeven om hem minder kuil te voeren maar goed men vergeet dat steeds :-) dus ga nu waarschijnlijk over op hooi, hier krijgen de paarden sowieso minder van, hopen dat dat een beetje werk. En ja zolang het weideseizoen er is zal afvallen wel een illusie blijven dus mijn hoop is nu gevestigd op aankomende winter en anders krijgt ie een maagverkleining :-)

Vervelend dat ze dan niet minder willen (of nouja, vergeten..) voeren! :=
Hier op stal hebben we sowieso al hooi in plaats van kuil. Ben ik wel blij mee, anders wil ik niet weten hoe nóg dikker ze was geweest..
En idd, in de winter staat ze hier ook buiten, alleen dan met de groep in buitenbakken met enkel hooi de gehele dag. Toen was ze ook rédelijk goed op gewicht.

pony_whisper schreef:
misschien is een paddock een idee? en dan s`ochtends, s`middags en s`avonds een plakje hooi

In de winter staan ze bij ons altijd met de kudde over 2 bakken verdeeld, met enkel hooi ter beschikking. Toen was ze ook redelijk goed op gewicht. Dit doet de stalhouder enkel in de winter. Verder hebben we ook geen paddocks tot onze beschikkingen.. ja, 3 buitenbakken. Maar die worden echt gebruikt om te rijden. Heb ik verder geen zeggenschap over om haar daar in te zetten :=

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:47

Heb je een foto??

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:14

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:00

Ik zou ten eerste geen biks en muesli meer geven. Zelf heb ik een uit de kluiten gewassen tinker en een haflinger(kijk mijn profiel voor foto's) en die geef ik allebei Pavo Basic. Daar zit echt genoeg in voor koudbloeden! Verder staan ze in de zomer 24/7 op het land. Mijn Tinker krijgt Drainage Compositum ter ondersteuning zodat hij zijn afvalstoffen goed kwijt kan. Het is echt een super middel voor paarden die aanleg hebben om snel dik te worden,oftewel koudbloeden ;) http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/
Persoonlijk zou ik dit echt aanraden omdat ik zelf gezien heb wat het mijn paard gedaan heeft. Een paar jaar geleden was hij hoefbevangen en kon ik daarna rijden wat ik wilde, hij werd maar niet dunner.. Met drainage compositum is hij weer goed op gewicht en ik rijd helemaal niet zoveel :)

Succes ermee!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:40

Hier ook een (tweejarige) Haflinger met graaskorf. Tevens krijgt ze al een jaar geen krachtvoer meer, alleen de Pavo Podo supply supplement.
Verder wat hooi 2x per dag en 's nachts wat stro om op te knabbelen.

Juist heel kort gras is vaak funest voor paarden die aanleg hebben om te dik te worden. Kort gras bevat vaak relatief veel fructaan, en dat is heel slecht.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:04

En handje biks vervangen door nature's best? zit niks in en dan krijgt ze toch tegelijk met de anderen wat te eten...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:28

Ze is inderdaad in overconditie. Het is wat met die blondjes... Wij hebben ze nu mooi op gewicht.
Bij ons gaan ze op een schrale weide, krijgen ze eens per 2 dagen een strookje erbij.
Als ze toch teveel aanzetten gaan ze 's nachts op de paddock.
Na het rijden een hele of halve pavo-koek.
Het is lastig doseren als je je paard in pension hebt, maar misschien is een en ander bespreekbaar?
Bv de groep opdelen in paarden die met wat meer en paarden die met wat minder toekunnen?
Ik ben niet zo van graasmaskers en dergelijke. Het zal best helpen, maar ik heb een aantal keer ongelukken gehad met paarden door dingen aan het lichaam wat er niet aan hoort te zitten en ben er daardoor wat huiverig voor geworden.