haflingerXijslander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind je van een haflingerXijslander

Poll eindigt op

mooi
3 (15%)
stom
1 (5%)
zonde van het ras
9 (45%)
prachtig
Geen stemmen
lelijk
1 (5%)
best leuk
6 (30%)

Totaal aantal stemmen: 20

verapony88

haflingerXijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 17:23

hoi,

ik heb een haflingerXijslander van 5 jaar hij heet maestro en is gewoon super!!! (L) <3

maar nu wil ik weten wie er nog een meer haflingerXijslander of een gewone ijslander heeft???? heb jij er zelf een of ken je iemand zeg het dan even! ;)

wiilemijn

Re: haflingerXijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:46

Ik heb zelf twee ijslanders. Ik ben wel benieuwd naar je kruizing, heb je een foto?

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:57

Antwoord op de poll: Stom om zonder papieren te fokken, zeker met haflingers of ijslanders.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:00

Waarom stom? Helaas worden er genoeg Haflinger hengstjes naar de slacht verkocht, een kruising verkoopt dan vaak nog beter.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:04

Nu ben ik wel benieuwd naar een foto! Wat voor kleurtje heeft hij gekregen?
Of het stom is om te fokken zonder papier is een andere vraag.
Deze pony heeft kennelijk een fijn huisje.
En wie zegt de TS deze gefokt heeft?

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:06

Ben ook wel benieuwd naar foto's :)
Kan geen antwoord op je vraag geven, want ken de kruising verder niet.
Wel een algemeen antwoord: waarom zou je bevoorbeeld geen haflinger met ijslander mogen kruisen en wel een arabofries mogen fokken, dat is in mijn ogen hetzelfde. Ook al wordt een toevoeging van arabisch bloed vaak als verbetering/verfijning genoemd.
Hoeveel paardenrassen zijn er niet ontstaan, omdat iemand op een gegeven moment dacht: goh, laat ik bij dat en dat ras eens wat bloed van dit en dit ras doen :j
En daar zijn rassen uitgekomen die we nu heel normaal vinden :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:06

Het kan heel leuk zijn. Maar soms zijn ze zo lelijk... net zoals fjord x fries bijv. soms zijn ze mooi, soms zijn ze vreselijk lelijk...

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:15

suuzepuus schreef:
Het kan heel leuk zijn. Maar soms zijn ze zo lelijk... net zoals fjord x fries bijv. soms zijn ze mooi, soms zijn ze vreselijk lelijk...

Haha ja, er kunnen hele leuke creaties uitkomen maar ook....

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:31

Charaz schreef:
Waarom stom? Helaas worden er genoeg Haflinger hengstjes naar de slacht verkocht, een kruising verkoopt dan vaak nog beter.

Waarom stom? Tja, dan moet je bij de TS zijn, het zijn haar optie's :D De rest van de optie's vind ik niet van toepassing. "Zonde van het ras" komt nog in de buurt, maar het ras heeft er geen last van. :+

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:32

Liessie82 schreef:
Wel een algemeen antwoord: waarom zou je bevoorbeeld geen haflinger met ijslander mogen kruisen en wel een arabofries mogen fokken, dat is in mijn ogen hetzelfde. Ook al wordt een toevoeging van arabisch bloed vaak als verbetering/verfijning genoemd.
Hoeveel paardenrassen zijn er niet ontstaan, omdat iemand op een gegeven moment dacht: goh, laat ik bij dat en dat ras eens wat bloed van dit en dit ras doen :j

Omdat arabofriezen tegenwoordig ook een ras zijn :D Registreren is belangrijk, omdat je dan informatie over de voorouders hebt. Niet alleen qua prestatie's, maar ook of hengsten goed genoeg zijn om mee verder te fokken en of er geen erfelijke ziekten en gebreken verspreid worden.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:04

Logic schreef:
Liessie82 schreef:

Omdat arabofriezen tegenwoordig ook een ras zijn :D Registreren is belangrijk, omdat je dan informatie over de voorouders hebt. Niet alleen qua prestatie's, maar ook of hengsten goed genoeg zijn om mee verder te fokken en of er geen erfelijke ziekten en gebreken verspreid worden.

Ik weet dat Arabofriezen tegenwoordig een ras zijn, maar ook dat is begonnen met een kruising. Een kruising die is aangeslagen en populair is geworden. En daardoor een officieel ras is geworden.
En idd het is belangrijk dat je goed oplet wie de ouderdieren zijn, maar als beide ouderdieren geregistreerd staan, dan heb je die info ook. ;)
Trouwens sommige kruisingen worden gewoon geaccepteerd bij rasverenigingen, alleen dan in een aparte categorie :) Dus dan heb je die info ook ;)
Kwam pas nog iemand tegen, die gewoon serieus fokt en die had een appaloosakruising, gewoon geregistreerd bij de appaloosa vereniging.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:05

dit is al het derde topic hierover misshien zoekfuntie even gebruiken?

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:04

ik vind het zonder van de rassen.