Sporthaflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaTuMi

Sporthaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:44

Hee;
ik had even een vraagje.
Wat is het verschil in karakter bij een haflinger en een sport haflinger?
Want ik wil wel graag een haflinger.
Ik vind sport haflingers heel mooi,.
Maarik houd niet zo van wedstrijden.
Liefs, Lisaa

_aussi

Re: Sporthaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:45

Een haflinger is een haflinger. Alleen een sporthaflinger gebruikt men in de sport.

Elke haflinger heeft een eigen karakter. Heeft niks met wel of geen sporthaflinger te maken. Dat is geen speciaal ras of iets.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:51

Karakter verschilt inderdaad per paard. Ik zelf heb 2 'Sporthaflingers', Wolder is een machootje en kan zich soms flink opfokken (Tot een stuiterbal :P ), maar hij is wel eerlijk en ik kan alles omzetten naar werken. (Zijn drukte zet hij om in harder werken). Goldy is echt heter, heeft een fel en druk karakter, maar ook zij is echt een harde werker :j

Maar dit is ook het karakter waar ik op 'val', wat drukker/feller. Je hebt ook hele relaxte 'sporttype' Haflingers ;)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:46

Okee, maar als je een sporthaflinger neemt.
Want ik heb begrepen dat dat een ander ras is dan een gewone haflinger.
Is het dan niet erg als je er niet mee aan sport ga doen?

X

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:49

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Er bestaat maar 1 ras en dat is Haflinger. Er worden tegenwoordig modernere types gefokt die ook vaker worden ingezet in de sport. Het maakt dus helemaal niks uit wat je ermee gaat doen ;)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:53

Heb je misschien duitse bladen gelezen? In duitsland hebben ze namelijk een splitsing in de Reinzucht Haflingers en de Edelbluthaflingers. De Edelbluthaflingers hebben boven de 1.56% vreemd bloed, en mogen niet meer in het gewone stamboek opgenomen worden daar. Hier in nederland valt alles boven de 1.56% buiten het stamboek. De Edelbluthaflingers worden veelal in de sport ingezet, en zijn over het algemeen ietsie luxer van type. Maar hier in nederland zijn er ook genoeg wat luxere types te vinden hoor, alleen die vallen gewoon onder het kopje haflinger ;)

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:07

Een haflinger is een haflinger. Ook rheinzucht of edelblut haflinger heeft niets met wel of geen wedstrijden te maken. Een edelblut haflinger heeft arabisch bloed, een rheinzucht haflinger niet. Sporthaflingers bestaan niet, tenzij je een haflinger met sportpredicaat neemt :Y) En wat je daar mee doet moet je ook nog steeds helemaal zelf weten :+

Fabby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:32

Ja inderdaad alleen sommige haflingers hebben meer de werklust om ook tot sportpaard door te groeien.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:21

@Logic: Als je goed leest, zie je dat dat er ook staat ;) Ze worden alleen over het algemeen wat vaker voor de sport gebruikt, ook omdat ze met een sportgerichte gedachte erachter gefokt zijn ;) Het is trouwens vreemd bloed, niet uitsluitend arabisch ;) En een reinzucht kan nog tot 1.56% vreemd bloed hebben. Dat fokt zich er in de loop der jaren wel uit.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:28

@ maessie: weet ik, maar dit meisje is de draad al volledig kwijt, dan kan duidelijk zijn geen kwaad :D

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 16:51

Ja, ik snap het niet helemaal meer ja.
Maar als ik het goed begrijp;
- een haflinger is een haflinger
- je kan ze 'vormen' hoe je ze zelf wilt, wedstrijd gericht of niet.

Enne; @maessie; nee ik lees geen duitsebladen. En wat je allemaal zei, snapte ik niet zo veel van.
Ik ben niet zo van die termen enzo. Maar toch bedankt ;)

Iedereen trouwens bedankt!

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:52

Dat klopt :)
Sommige haflingers zijn slanker gebouwd dan anderen, maar het is en blijft een haflinger. De zwaardere haflingers doen het net zo goed in de sport als de slankeren. Dus of je wel of geen wedstrijden rijd maakt helemaal niks uit :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:17

Haha geweldig topic dit weer!

@ ts als je een haflinger wilt kopen kijk dan vooral naar wat er goed bij je past en waar je een klik mee hebt. Kijk niet naar de stempel sport haflinger of niet..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:04

@MaTuMi: Je snapt m helemaal ;)