Wanneer vinden jullie dat je je haflinger in kan rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Wanneer vinden jullie dat je je haflinger in kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:23

Hoi Hoi,

Even een vraagje; heb nu een haflinger die nu bijna een weekje 3 jaar is.
Mijn vraag aan jullie was, wannneer jullie het verstandig vinden om je haflinger in te rijden
Hoor van alle kanten namelijk verschillende verhalen, dus ben eigenlijk wel heel erg beneiuwd naar jullie mening! :D :D

Voor duidelijkheid: We zijn al heel lang fanatiek bezig met longeren en erop zitten hihi :o
Zelfs al op dr rug over het erf gestapt en ooit welleens 1 á 2 rondjes gedraaft in de longeercirkel....

_Rosanna

Re: Wanneer vinden jullie dat je je haflinger in kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:27

Ik vindt dat je meestal zelf aan het paard merk of hij/zij er klaar voor is.
Meestal wordt het bij 3 gedaan maar soms heb je ook paarden van 3 er tussen zitten die er niet klaar voor zijn.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:30

Idd, Je weet zelf wel het beste wanneer je paardje er klaar voor is,
Die van mij is vandaag Jarig en ook 3 geworden, Hij is er niet 100% klaar voor,
dus wacht ik nog even, maar ik ga wel verder gewoon met longeren grondwerk langelijnen wandelen ..

Doe wat het beste is voor je paardje, :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:34

ik lees even mee

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:37

Mijn haf was bijna vier toen ik haar heb ingereden. Daarvoor natuurlijk wel al met grondwerk bezig geweest, bit in, zadel op etc. Het is gewoon per paard verschillend. Ik merkte in het begin wel eens dat het te veel was. Dan nam ik weer wat rust en probeerde ik het een paar weken later weer! Dat voel je wel aan!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:59

Ja nja, dat is het dus.....Mevrouw vind alles goed, zelfs als je op dr rug gaat staat ze te kijken wat je aan het doen bent! En voor de rest heeft ze tot nu toe *klopt af* geen enorme kik gegeven als je erop zat....Ze vind werken gewoon leuk, merk ik aan haar aan de longeerlijn, dan krijg je d'r bijna niet terug in stap! (a) Zat zelf te kijken eerst even 1 á 2x in de week een halfuurtje om te zien hoe ze dat vind, vind ze het te veel dan minder of nog even verder wachten! Of zeg ik nu iets geks?

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:07

Ik heb in het begin er ook wel eens opgezeten en een rondje gestapt.. en mijn mevrouw vond eerst ook alles goed :P Later kreeg ze wel een aantal kuren. Zo wou ze bijvoorbeeld maar niet vooruit als ik er opzat terwijl het de week er voor wel goed ging. Dat was voor mij het teken dat we het rustiger aan moesten doen. Ik denk dat het heel belangrijk is om je pony ook jong te laten blijven, en alles rustig op te bouwen. Ik ben vooral begonnen met grondwerk en haar op mijn commando van draf naar stap krijgen, stap naar draf, draf naar galop enz. Haar in ieder geval laten luisteren en vertrouwd met mij maken. Toen ik ging "rijden" met haar zat ik er maar een kwartiertje op en dit was dan twee keer per week. De andere dagen deed ik nog wel grondwerk of wandelingen in het bos, ik liep er dan wel naast. Nu zijn we zo ver dat ik ongeveer drie keer per week rijd en dan tussen de 30 en 45 minuten. Daarnaast grondwerk blijven doen en in het bos wandelen (ik er naast). Ik probeer het erg afwisselend voor haar te houden zodat ze het leuk blijft vinden! Ze doet het echt super goed. :D

Je kunt altijd even kijken hoe het gaat als je 2x per week er op zit.. En als het inderdaad niet wil dat je dan minder vaak rijdt of minder lang! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zal gaan!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:14

Oooh mailun, hier heb ik nu echt iets aan! Dit is ook precies wat ik bedoelde! Vind zij dat het teveel word, dan gewoon weer terug naar grondwerk en wachten met rijden. Maar naast het rijden wilde ik haar absoluut blijven longeren....Ga jullie zeker op de hoogte houden, hoogstwaarschijnlijk zal er dan ook wel een topicje over zijn! :D :D :D

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:27

hihi :o Ben erg benieuwd. Leuke haflingers heb je btw ;)
zie je volgende topic tegemoet :P

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:44

hey wat leuk, je woont heel dicht bij mij, ik heb net een nieuwe haf sinds 3 dagen en die is nu 3.5 jaar oud, hij is alleen maar zadelmak en kent verder nog niks, ook geen grondwerk ofzo, dus dat zijn we nu aan t doen. vandaag heb ik er 10 min. opgezeten en ging goed, hij ging ook vaak stilstaan op het laatst, heb hem nog een klein stukje laten lopen en ben toen gestopt en hem natuurlijk beloond.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:47

Haflingers zijn over het algemeen laatbloeiers. Ik ga sowieso niet op een paard zitten wat nog geen vier is, en het kan zijn dat het bij mijn haflinger nog wat langer gaat duren, want het is nog zo'n pup qua bouw en gedrag. Het is zo zonde als mensen al met 3 jaar op een paard gaan rijden. Wacht gewoon een jaartje, en dan heb je veel langer plezier met je paard. Mijn haflinger is nu 3 jaar en 2 maanden, en daar ga ik absoluut nog niet op zitten. Geduld is een schone zaak, en er is ook genoeg nog te doen voor dat je er op gaat zitten, toch? :)

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:14

Sodeletuut schreef:
Haflingers zijn over het algemeen laatbloeiers. Ik ga sowieso niet op een paard zitten wat nog geen vier is, en het kan zijn dat het bij mijn haflinger nog wat langer gaat duren, want het is nog zo'n pup qua bouw en gedrag. Het is zo zonde als mensen al met 3 jaar op een paard gaan rijden. Wacht gewoon een jaartje, en dan heb je veel langer plezier met je paard. Mijn haflinger is nu 3 jaar en 2 maanden, en daar ga ik absoluut nog niet op zitten. Geduld is een schone zaak, en er is ook genoeg nog te doen voor dat je er op gaat zitten, toch? :)

Ik denk dat het per paard verschillend is.. wanneer is een paard dan wel "rijp" om in te rijden... bovendien; er zijn zoveel verschillende meningen over de leeftijd van het inrijden van een paard. De 1 is er gewoon eerder klaar voor dan de ander denk ik. Het ligt ook aan de manier waarop. Ik ben absoluut niet voor het inrijden van een paard als hij net 3 is en vervolgens klaarstomen voor wedstrijden op jonge leeftijd heeft zeker niet mijn voorkeur! Gewoon kijken hoe het gaat en hoe de pony het oppakt. Als mijn haf er niet klaar voor zou zijn zou ik het meer tijd geven.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:23

Weet je wat het ook is, Mailun89, de groeischijven van ieder paard sluiten op dezelfde leeftijd. Met uitzondering van hele grote paarden, die sluiten nog later. Maar heb je wel eens gezien wanneer de groeischijven in de rug sluiten? Pas met 5/6 jaar. En in de rest van het lichaam sluiten veel meer groeischijven pas wanneer het paard 4 is. Dus sowieso, haf of niet, met 3 jaar inrijden is slecht voor een paardenlichaam.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:30

Sodeletuut schreef:
Weet je wat het ook is, Mailun89, de groeischijven van ieder paard sluiten op dezelfde leeftijd. Met uitzondering van hele grote paarden, die sluiten nog later. Maar heb je wel eens gezien wanneer de groeischijven in de rug sluiten? Pas met 5/6 jaar. En in de rest van het lichaam sluiten veel meer groeischijven pas wanneer het paard 4 is. Dus sowieso, haf of niet, met 3 jaar inrijden is slecht voor een paardenlichaam.

Als je mijn eerdere bericht had gelezen zie je dat ik met mijn haf begonnen ben toen ze bijna vier was.. Bovendien ben ik nog steeds bezig met het inrijden van mijn paardje :) Wanneer rijd jij je paard in dan? Toch raar dat als het zo slecht is voor een paard, de meeste hun paard al met drie inrijden..

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:44

Nooit geweten dat je een paard pas rond zijn 4de zou inrijden.. Ik zou dan evengoed niet direct beginnen met inrijden, pas als paarden drie zijn.. [ookal rij ik geen paarden in O:)] Maar nu weet ik wel een goeie reden waarom ik pas rond hun vierde zou inrijden..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:46

[HA] Belering haflinger!

Hier is al een topic over, heb niet verder gezocht, maar zullen er vast nog meer zijn, heb dit al vaker voorbij zien komen :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:57

wendy1987 schreef:
[HA] Belering haflinger!

Hier is al een topic over, heb niet verder gezocht, maar zullen er vast nog meer zijn, heb dit al vaker voorbij zien komen :)

Daarom hier een slotje.
Je kunt het beste, voor je een nieuw topic opent, even de zoekfunctie gebruiken om te kijken of hier recente topics over zijn. Bovenstaand topic is van mei, dus nog vrij recent.