Mijn haffie wordt beleerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Mijn haffie wordt beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:32

Eindelijk is het dan zover, mijn haflinger wordt nu beleerd bij een stal. Hij doet het prima, ze vond hem heel erg lief en erg pienter! Maar wel liever lui dan moe :o . Verder luistert hij goed. Wat lekker spannend allemaal, hier had ik zo lang naar uitgekeken :j Heb al allemaal leuke spullen voor hem gekocht :P nu alleen het zadel nog. Maar daar ben ik nog steeds niet over uit. Zijn er meer die deze zomer met het beleren beginnen?

Groetjes Janna

Laurahh

Re: Mijn haffie wordt beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:06

Wij zijn ook bezig met onze 3jarige merrie :)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:00

Laurahh schreef:
Wij zijn ook bezig met onze 3jarige merrie :)

En hoe gaat dat met jullie merrie?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:06

We hebben er nu 2x opgezeten en de 1e keer ging het niet zonder verwondingen maar de 2e keer ging het al een stuk beter. Ze vind de eerste paar stapjes zetten eng, als ze dat gehad heeft is ze verder super braaf..

Stuur en gas en rem begint ze al een beetje te snappen :P

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:06

Mijn hafje staat nu ook in training. Ik ben woensdag gaan kijken, maar ben helemaal NIET tevreden! Spijtig genoeg heeft hij voor mij nog niets bijgeleerd. Ben echt enorm teleurgesteld |o . Volgende week zou hij al moeten terugkomen, maar dan sta ik nog geen stap verder dan toen hij vertrokken is, tenzij er deze week nog véél gebeurd.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 08:01

Laurahh schreef:
We hebben er nu 2x opgezeten en de 1e keer ging het niet zonder verwondingen maar de 2e keer ging het al een stuk beter. Ze vind de eerste paar stapjes zetten eng, als ze dat gehad heeft is ze verder super braaf..

Stuur en gas en rem begint ze al een beetje te snappen :P

haha zo ver is Diesel nog niet maar hij is ook nog geen week weg. Ze zijn nu bezig met longeren. Dat gaat iig al goed. En ze zijn bezig met een deken op doen, daar had hij echt een hekel aan :o

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 08:05

Elmee schreef:
Mijn hafje staat nu ook in training. Ik ben woensdag gaan kijken, maar ben helemaal NIET tevreden! Spijtig genoeg heeft hij voor mij nog niets bijgeleerd. Ben echt enorm teleurgesteld |o . Volgende week zou hij al moeten terugkomen, maar dan sta ik nog geen stap verder dan toen hij vertrokken is, tenzij er deze week nog véél gebeurd.

O jee dat is minder leuk, en je had zeker al van te voren alles betaald? Dus dat hebben ze al binnen. Ik zit er echt wel wat bovenop hoor, kom vaak stuur berichtjes enz. Hij blijft zes weken. Is nu nog geen weekje weg. Betrekken ze jou er ook bij met het beleren, dat je zelf dingen doet? Dat is wel leuk... Dus je laat hem daar dan nog langer staan? Dan zou ik gewoon na de tijd de rest betalen, ze moeten er eerst maar eens wat voor doen toch. Hoe doet jou hafje het dan verder(ondanks dat)?

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:49

Ik had de helft op voorhand betaald. En hij begreep het ook wel en zei dat als hij niets meer bijleerde ik het niet meer hoefde te betalen.
Voor ik hem naar daar deed had ik er wel een goed gevoel bij. En ook een goed contact. Toen hij daar dan was, moest ik zelf altijd maar iets mailen ofzo om te horen hoe het ging :\ . Deze week ben ik dan eens langs geweest omdat ik al vreesde dat het niet zo goed ging nav de mails. Mijn hafje kende thuis al het zadel en longeren, wij hebben er ook al opgezeten en gestapt en gedraaft. Ik deed hem dus naar ginder om wat doorgereden te worden. Dus wat stuur er op, beenhulpen kennen en ook nog de galop (die durfden wij niet in de wei).

Toen wij daar dan waren, heb ik moeten vaststellen dat hij nog niets had bijgeleerd. Dus gewoon zadel er op en bijgezet longeren in een longeerbak. Uiteindelijk is hij er nog op gegaan, nog steeds in de longeerbak, en toen hij wou draven, reageerde hij nog steeds niet op beenhulpen. Ik zei dan maar 'drrrraf' (hij kent dat zo bij mij) en toen begon hij ineens te bokken := (heeft hij thuis nooit gedaan). Die jongen heeft er dus ook nog bang op... Dan mijn zadel er op gedaan (dat van hem paste niet goed) en hij er dan terug even op. Ik was dan maar in het midden blijven staan om hem wat aan te sporen. Dan heb ik nog gevraagd of hij galop wilde proberen, nu dat ik erbij was, maar na wat hij juist gedaan had zag hij dat niet meer zitten. %)

Wel moet ik even zeggen dat mijn hafje redelijk kijkerig is. Maar hij staat daar al 3 weken, en dan had ik toch gehoopt dat hij wat meer ging kennen. Ook had ik gevraagd of hij er al eens mee in de grote piste was geweest, ja 1 keer maar hij is zo bang van de hindernissen :? . Zo gaat hij het niet leren natuurlijk!

Nu heb ik dus eigenlijk bang dat hij nog minder gaat kennen dan toen hij vertrokken is.
1: mss een schrik gepakt van het zadel, door zijn niet passend en schuivend zadel!
2: hij komt alleen maar in het longeerpistje, dus alleen maar rondjes lopen. Wat gaat hij doen als hij ineens rechtdoor moet lopen.
En 3: hij is al 2 of 3 keren mogen stoppen met galop omdat hij bokte! Wat gaat hij nu elke keer doen denk je??

Zoals je mss wel merkt ben ik redelijk gefrusteerd daar door. En ook teleurgesteld natuurlijk. Ik vind het ook wel een zeer sympathieke jongen, maar ik denk dat hij eigenlijk te braaf is voor mijn haf. Hij gaat er zo zacht en rustig mee om dat ik denk dat hij hem onzeker maakt. Waldo (mijn haf) heeft echt iemand nodig die de leiding neemt en die zegt: jij gaat dat gewoon doen, wees niet zo flauw!

Ik heb dan ook voorgesteld om wat te komen helpen, maar heb weer niets meer van hem gehoord. Nog even afwachten dus en ik ga zeker nog eens langs deze week (normaal kwam hij al terug naar huis) om te kijken of er nog verbetering is en wat we verder gaan doen.

Sorry voor het lange bericht (al die frustraties :x ). Ik hoop dat het met jouw hafje wat beter zal gaan. En dat je er binnenkort met volle teugen van kan genieten.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:44

Elmee schreef:
Ik had de helft op voorhand betaald. En hij begreep het ook wel en zei dat als hij niets meer bijleerde ik het niet meer hoefde te betalen.
Voor ik hem naar daar deed had ik er wel een goed gevoel bij. En ook een goed contact. Toen hij daar dan was, moest ik zelf altijd maar iets mailen ofzo om te horen hoe het ging :\ . Deze week ben ik dan eens langs geweest omdat ik al vreesde dat het niet zo goed ging nav de mails. Mijn hafje kende thuis al het zadel en longeren, wij hebben er ook al opgezeten en gestapt en gedraaft. Ik deed hem dus naar ginder om wat doorgereden te worden. Dus wat stuur er op, beenhulpen kennen en ook nog de galop (die durfden wij niet in de wei).

Toen wij daar dan waren, heb ik moeten vaststellen dat hij nog niets had bijgeleerd. Dus gewoon zadel er op en bijgezet longeren in een longeerbak. Uiteindelijk is hij er nog op gegaan, nog steeds in de longeerbak, en toen hij wou draven, reageerde hij nog steeds niet op beenhulpen. Ik zei dan maar 'drrrraf' (hij kent dat zo bij mij) en toen begon hij ineens te bokken := (heeft hij thuis nooit gedaan). Die jongen heeft er dus ook nog bang op... Dan mijn zadel er op gedaan (dat van hem paste niet goed) en hij er dan terug even op. Ik was dan maar in het midden blijven staan om hem wat aan te sporen. Dan heb ik nog gevraagd of hij galop wilde proberen, nu dat ik erbij was, maar na wat hij juist gedaan had zag hij dat niet meer zitten. %)

Wel moet ik even zeggen dat mijn hafje redelijk kijkerig is. Maar hij staat daar al 3 weken, en dan had ik toch gehoopt dat hij wat meer ging kennen. Ook had ik gevraagd of hij er al eens mee in de grote piste was geweest, ja 1 keer maar hij is zo bang van de hindernissen :? . Zo gaat hij het niet leren natuurlijk!

Nu heb ik dus eigenlijk bang dat hij nog minder gaat kennen dan toen hij vertrokken is.
1: mss een schrik gepakt van het zadel, door zijn niet passend en schuivend zadel!
2: hij komt alleen maar in het longeerpistje, dus alleen maar rondjes lopen. Wat gaat hij doen als hij ineens rechtdoor moet lopen.
En 3: hij is al 2 of 3 keren mogen stoppen met galop omdat hij bokte! Wat gaat hij nu elke keer doen denk je??

Zoals je mss wel merkt ben ik redelijk gefrusteerd daar door. En ook teleurgesteld natuurlijk. Ik vind het ook wel een zeer sympathieke jongen, maar ik denk dat hij eigenlijk te braaf is voor mijn haf. Hij gaat er zo zacht en rustig mee om dat ik denk dat hij hem onzeker maakt. Waldo (mijn haf) heeft echt iemand nodig die de leiding neemt en die zegt: jij gaat dat gewoon doen, wees niet zo flauw!

Ik heb dan ook voorgesteld om wat te komen helpen, maar heb weer niets meer van hem gehoord. Nog even afwachten dus en ik ga zeker nog eens langs deze week (normaal kwam hij al terug naar huis) om te kijken of er nog verbetering is en wat we verder gaan doen.

Sorry voor het lange bericht (al die frustraties :x ). Ik hoop dat het met jouw hafje wat beter zal gaan. En dat je er binnenkort met volle teugen van kan genieten.

geeft niks hoor, ik snap je frustraties helemaal :j ik had het met een klein dingetje, het wassen, dat deed hij heel goed vond het wel eng maar okeej hij begon er aan te wennen en oplaatst kon ik hem helemaal wassen, geen probleem. Toen drie maand later werd ie gecastreerd en ik MOEST hem afspuiten van de da omdat dat beter was. Zij deed het de eerste keer en ook nog met koud water :( ik zei nog dat is toch veels te koud kan beter met warm water maar koud was beter :n nou sindsdien heeft hij weer een hekel aan water. En de temp was toen bijna bij de nul (was toen in oktober) Dus had ik alles voor niets gedaan. Daar ben jij dus ook bang voor, bij jou deed ie het iig al best goed. Ik zou toch dan iemand anders vragen maar ja dan moet hij weer een ander erop en zo dat is misschien ook niks maar als je iemand vind die wel goed is kan degene hem toch nog goed doorrijden voor je. Nou het komt vast wel goed met je haffie hoor echt waar ;)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:37

Mijn jonge haf wordt volgende maand pas 3 dus erop zitten doe ik dit jaar nog niet.

Wel is hij al helemaal verkeersmak als ik met hem wandel.
Als ik onderweg iets "engs" zie wandel ik nu expres erlangs met hem.
Wapperende vlaggen bij een benzinepomp, een groep motoren ergens geparkeerd, een kettingzagende buurman.
Een werkende trekker in het land, vol vertrouwen loopt hij met mij mee.
Soms leg ik er wel eens een barabackpad op of knoop een longeersingel met shabrak op zijn rug.
Verder doe ik regelmatig grondwerk en obstakel training met hem en af en toe een paar rondjes in de longeerbak.
Vaststaan , wassen, bekapt worden, braaf de trailer inlopen e.d. kan hij allemaal al.
Ik hoop als we in dit tempo doorgaan we er over een jaar na wat hangen op kunnen zitten.
Maar waarschijnlijk gaat hij eerst naast de oudere haf in het tweespan.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:25

En heb je nog wat van jouw hafje gehoord jveetje?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 21:24

jaaah het gaat super *\o/* hij vind de deken niet meer eng en hebben het zadel al opgehad, wat gehangen enz en hij vind het allemaal prima, en het longeren gaat goed :j ik ben dus heel heel erg trots op mijn stoere haffie. Echt hij is zo'n kanjer echt zo lief <3

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:30

ow even reageren hoor in het topic :P
die van mij is net 3, maar nog veels te "baby" om ingereden te worden..
maar vind dingetjes wel herkenbaar :P
ik ben ook zo bang dat "anderen haar verpesten"..
@ elmee; waarom laat je je haf niet bij jezelf op stal thuis staan, dat er iemand een paar keer per week jouw kant op komt, dat is miss ook nog wel voordeliger? en zie en weet je wat er gebeurd..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:00

Mijn hafje staat al terug thuis. Ben er nu terug zelf mee bezig, maar heb er nog niet opgezeten. Enkele dagen voor ik hem ben gaan halen, is die kerel er weer afgevallen... Dus maar eerst terug rustig longeren en vertrouwen opbouwen.

Ik deed hem ook weg zodat hij eens in een andere omgeving kwam en andere dingen te zien kreeg. Maar blijkbaar heeft het niet veel uitgehaald :n

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:09

Ben hier ook bezig met mijn Haflinger te beleren, ze is net 5 geworden. Vorig jaar heb ik redelijk wat gelongeerd en er deze winter een paar keer opgezeten. In het voorjaar nu hebben we een paar keer gereden. Stap, stop en draf gaat prima, het sturen ook heel redelijk, al wil ze nog weleens tegen het been ingaan. Dat is wel al elke keer verbeterd. Daarnaast ook al vrij verkeersmak door wandelingen aan de hand. Hier zal het alleen nogal traag vooruit gaan wegens tijdsgebrek, maar zo overhaast ik het ook niet. Ze doet prima haar best!

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:44

Leukk! (:

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:32

@ ponyzotje

k'vind het netjes dat je haar pas rond deze leeftijd echt gaat beleren.
Ik merk dat steeds meer mensen rond de 2,5/3 jaar beleren.
Ik heb er niets tegen, en ik vind het ook niet erg. maar ik zou het bijvoorbeeld netter vinden dat je je pony rond de 4 jaar beleerd. dan kan hij nog even fijn paard zijn(:

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:57

Ik was dit topic al uit het oog verloren :D . Macyy: dankje. Mijn andere merrie is pas op haar 7e beleerd, al was dat niet geheel de bedoeling :D . In de jaren ervoor heb ik wel veel grondwerk gedaan. Omdat ik weinig tijd heb, ben ik extra laat begonnen met berijden. Mocht ik ooit een paard op jonge leeftijd krijgen, zou ik denk ik zelf kiezen om rond hun vierde te beginnen, nog afgewisseld met veel grondwerk. En op hun derde wel al beginnen met grondwerk. Zoals Pien zegt dus!

Ondertussen heb ik zo'n 8 keer gereden (wat klinkt dat weinig := ) en zit de galopknop er ook op. Dat doet ze erg soepel. Ook wendingen rijdt ze fijn. Laatste keer enkel gestapt en gedraafd. Omdat ze toch geen ideale reactie geeft op de beenhulpen (ik moet soms echt duwen) ga ik dat eerst op de grond nog wat verfijnen.

Ook heeft ze eergisteren voor 't eerst een bitje ingehad. Dit is niet bedoeld om mee te rijden (voorlopig toch nog niet) maar omdat ze ook voor de kar zal beleerd worden op termijn. Het ging eigenlijk best goed en toen ik ging longeren (aan het halster wel) hield ze mooi haar mondje dicht, dus het zat niet in de weg (ze heeft geen neusriem). Ik heb gekozen voor een dubbelgebroken kneveltrens omdat ik dat een erg zacht bitje vind. Rijden doe ik overigens op een touwhalster/cross-rope-bridle.

Ik ben benieuwd naar updates van de andere Haflingers die beleerd worden!!