Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:49

Waarom kies je ervoor om je haflinger 's nachts binnen te zetten?
Of om hem buiten te laten?

Ik ben namelijk nog best aan het twijfelen.. dus wil graag de 'voor en nadelen' horen :)
Dus niet alleen maar of je hem binnen of buiten hebt maar vooral waarom!

Nu heb ik er even voor gekozen om haar 's nachts nog binnen te laten ook omdat ik denk dat ze anders
teveel gras eet (misschien wel enorme onzin maar aangezien haflingers toch meer aanleg hebben om sneller dik te worden..)
En ook omdat ik dat een prettiger gevoel vind (aangezien ze wel al een keer door de draad is gegaan en zo heb ik het idee dat er minder snel iets kan gebeuren)

lynne_berna

Re: Haflinger 's nachts binnen of buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:52

Lekker buitenlaten, is voor een paard veel fijner om lekker rond te kunnen scharrelen dan in een stalletje te staan:D

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:52

Die van mij staat 's nachts binnen omdat als ze voer krijgt anders onze geiten het voer opeten, en vaak blijft ze dan binnen. Maar in de zomer gaat ze gewoon weer 24/7 naar buiten. Opzich kan dat ook makkelijk in de winter maar het gaat zo wat makkelijker.

Als je de kans hebt om je paard 24/7 buiten te kunnen laten staan kun je dat het beste doen. Paarden vinden het vele leuker om in de wei rond te kunnen dollen dan in een stal staan. Haflingers kunnen goed tegen het weer, dus ik zou zeggen doe hem 24/7 naar buiten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:01

Die van mij staat zomers 24/7 buiten. Waarom? Omdat hij zijn stal niet in wil tijdens het weideseizoen :+ En buiten staan is veel fijner voor paarden dan binnen staan. Iedere ochtend weer de stress van de groep in gaan, s avonds weer uit de groep naar stal is ook niet fijn voor ze. Nog een voordeel van buiten staan: geen stalbenen of stijfheid. Ik ben voor buiten staan :D

Het is ons idee dat s nachts buiten staan niet fijn is. Ook overdag kunnen ze door het draad heen, of te veel eten. En ook op stal gebeuren ongelukken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:05

Mijn halve haflinger staat het hele jaar rond 24/7 buiten.
Omdat ik vind dat het veel paardvriendelijker is je paard buiten met zijn vriendjes te laten staan, met veel beweegruimte. De continuiteit die Marieke hierboven aangeeft, is ook een reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:51

Onze haf staat binnen 's nachts, waarom? Omdat de mogelijkheid er is om hem binnen neer te zetten en hij dit gewend is. Zelfde als bij andere paarden eigenlijk. ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:08

Binnen. Goldy kan absoluut niet tegen buiten blijven, als je haar er niet uithaalt, zorgt ze er zelf wel voor dat ze weer binnen komt. Ze vindt het maar eng. Wolder is gewend binnen te staan, hij vindt het na een tijdje ook wel goed, dan blijft hij bij het hek staan totdat hij wordt opgehaald. Is ook een kwestie van gewenning.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:14

de ene keer blijft willem buiten (met in loop stal) en de andere keer zet ik hem binnen,maar net hoe het weer is.
bij nat en koud weer gaat hij altijd in zijn binnen stal,met het weer van de afgelopen dagen blijft hij lekker buiten.
als straks de dazen er weer zijn gaat hij overdags naar binnen en s ávonds laat weer naar buiten.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:16

Abe staat normaal overdag buiten en 's avonds op stal dit is op stal gewoon zo geregelt. wanneer het weer 30 graden wordt gaat hij 's nachts buiten en overdag binnen omdat de paarden het anders veel te warm krijgen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:19

omdat de eigenaar van onze stal wil dat ze in de winter binnen staan, zelf zou ik het liefst me haflinger 24/7 buiten willen hebben.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:21

Mara staat binnenkort weer 24/7 buiten. Ze staan altijd op een landje dat niet te vol gras staat en ze krijgen hooi zodat ze altijd iets te eten hebben. Ook ik ben bang voor een te dikke haflinger, maar zolang ik ze goed blijf trainen en ze niet te overdadig voer gaat het goed :) .

Haflingers zijn gevoeliger om bevangen te worden (net als andere koudbloeden), maar daarom moeten ze niet perse op stal de hele nacht (of dag, in de hete zomer). Als ze voldoende beweging krijgen en niet te rijkelijke grasjes eten, denk ik dat het met de meeste haflingers wel moet lukken ze 24/7 buiten te hebben.
Ik ga ook maar 1x per dag naar de paarden doordeweeks (behalve in de zomermaanden dan), dus kan ze ook niet binnenzetten 'snachts, maar zou er ook niet voor kiezen zolang het niet hoeft.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:37

Paard heeft van zijn 6de tot 16 altijd 24/7 buiten gestaan. Omdat hij dit prettiger vind dan box en ik vond het niet erg qua kosten;-) nu verhuist naar een stal en swinters snachts op stal (voorwaarde grote ruime boxen tralies. En ze eten buiten de deur;-)) hij vind het wel prettig, en ik ook. Zomers 24/7 lekker het land op!!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:57

Almiro gaat 's avonds naar binnen, heel de groep gaat naar binnen en daarbij komt om een uur of 2 staat hij al voor het hek te wachten (krijg ik zomers al te horen) dus hij weet niet beter en vind het ook wel fijn denk om lekker in een koele stal te slapen, hij is het na een paar uur gewoon echt zat, rare haf!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:32

Mijn Haflingers staan 24/7 buiten het hele jaar door. Overdag mogen ze in weiland + bak + stal.. 's nachts doen we het weiland dicht en staan ze alleen in de bak en stal.. ze kunnen altijd de stal in maar zijn nooit gedwongen om stil te staan :)

Daarnaast heeft de ene haflinger artrose dus als ik die op stal zet komt ze sochtends niet eens meer vooruit door stijfheid en ze zijn het simpelweg niet gewend. Sinds een tijdje staat een kwpn'er van een vriendin er ook bij en die stond eerder heel veel op stal. En ze merkt nu gewoon dat het paard zoooveel soepeler is nu ie 24/7 buiten loopt!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:34

Ik heb hier nog niet 1 goede reden gehoord om je Haf binnen te zetten ;) .

Lekker buiten laten dus!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:34

Mijn paarden staan van Maart tot November 24/7 buiten.. Waarom? Omdat ze niet meer naar binnen willen en zich uiterst goed vermaken op de wei.
Het scheelt mij ook een hoop werk..

Van November tot Maart staan ze alleen 's nachts binnen, eigenlijk willen ze dat ook niet, maar ze moeten anders houd ik echt geen wei meer over.. ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:20

wat doen jullie als het zomers stikt van de dazen? lek laten prikken? ik niet,die van mij gaat dan s'morgens vroeg al naar binnen,en gaat sávonds laat pas weer naar buiten.
en hij is er dank baar voor hoor. :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:36

Vliegendeken ligt er altijd op en ik heb een ongelofelijk dure dazenval vanaf dit jaar :) . Bij ons stikt het nooit van de dazen, zit niet in bosgebied, en ik heb vliegenspray met hopen :+

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

Bij ons stikt het inderdaad van de dazen..
De 2 met zomereczeem staan volledig ingepakt en dat vinden ze heerlijk :)
De andere spuiten we gewoon een paar x per dag in met vliegenspray die goed helpt!

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:49

die van ons staan het hele jaar rond buiten vinden ze veel fijner als ze naar binnen willen kunnen ze dat zelf regelen ze hebben 2 schuilstallen,en zomers een mega boom waar ze onder kunnen staan net een grote parasol.
knoflook liksteen ligt in de wei en anders smeren we ze nog even in,neus smeren we zomers in met zonnebrand factor 40.
ze vinden het prima zo.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:53

Mijn haflingers + fries staan nu overdag buiten, van zo'n uur of 9 tot 20u/20u30. Ik ben erg aan het twijfelen of ik ze binnenkort 24/7 buiten ga laten. Het hele jaar rond lukt sowieso niet bij mij, ik heb wel een paddock, maar geen schuilstal, dus alleen maar vaste stallen. Mijn fries staat nu al met vliegendeken op, want die had er enorm veel last van nu al. Voor de haflingers zijn de vliegendekens in bestelling :)

Bubbelsproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:54

mijn haflinger staat in de zomer 24/7 buiten rond oktober haal ik haar naar binnen maar licht eraan hoe het weer dan is ze gaat meestal rond mei naar buiten maar ook dat licht aan het weer

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:56

amazone77 schreef:
wat doen jullie als het zomers stikt van de dazen? lek laten prikken? ik niet,die van mij gaat dan s'morgens vroeg al naar binnen,en gaat sávonds laat pas weer naar buiten.
en hij is er dank baar voor hoor. :j

Die zijn hier niet tot nauwelijks.. :n Met echt warm windstil weer en vliegjes hebben ze gewoon een vliegendeken op.. Maar zulke weertypes heb je hier niet zo snel, er staat altijd wel een windje..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:39

hier bij on sis het echt niet te doen om de paarden dan buiten te houden,je kan zelf niet eens normaal rond lopen of je word al gestoken en achtervolgd.
heb er de afgelopen 2 jaar al heel veel gevangen in mijn zelf gemaakte dazen val.
hier zijn de weilanden omgeven door mais velden en berken bomen.......niet echt de ideaale plek in de zomer. :=

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:40

amazone, hier precies hetzelfde. Ik ga dit jaar ook maar eens een zelf gemaakte dazenval maken :P
hele erge stinkspray van de welkoop helpt heel goed! geeft wel bruine vlekken maar hij is zo vies dat ze beesten uit de buurt blijven :D