kosten van haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eppie10

kosten van haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:54

haay allemaal

ik wo9u graag weten hoeveel je betaald per maand voor een haflinger,maar dan bedoel ik dus ook de hoefsmit,voer enzenz. ik wil namelijk graag een haflinger :)

xxx esmée

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:09

VS --> HA

Nagano

Re: kosten van haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:31

ik denk dat je het zelfd als een ander paard voor kwijt bent
ik ben voor mijn haf 25 euro voor het bekappen kwijt
en voor de wormenkeur 20 euro per keer
stal en eten 75 euro totaal per maand

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:34

Zoek en gij zult vinden ;). In de Wiki staat al heel veel, en als je zoekt op 'kosten paard' vind je vast ook heel wat. Want je bent wel ongeveer hetzelfde kwijt als voor een ander paard. Ligt er ook aan wat je allemaal van plan bent én ook in welke regio je woont (mbt stalling) :)
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 05-04-11 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:37

Ik ben kwijt:
Stalling(incl voer/weidegang/gebruik warm&koud water/gebruik bak met verlichting/uitmesten wordt gedaan/buiten&binnen zetten wordt gedaan): €100,- per maand
Hoefsmid: €25,- euro bekappen per keer
Inenting: €50,- per jaar
Wormenkuur: €20 per keer

En dan natuurlijk nog de nodige extra's maar dit zijn de basiskosten.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:36

Een haflinger kost ong net zoveel als een andere soort paard of pony, hebben evenveel eten nodig, moeten naar de hoefsmd en moeten ontwormd worden, daarbij is een goed passend zadel van belang.
hoeveel je kwijt bent aan stalling ligt aan de plaats waarin je woont en wat je eisen zijn...........

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:47

Voor mijn haflinger:

- Stalling 20 euro
- Hoefsmid 25 euro
- Enting 15 euro
- Wormkuur 20 euro
- Hooi per dag (winter) = 2 euro per dag = 60 per maand voor 2 paarden / 2 = 30 per paard.
- Stroom 40 euro per batterij

Dus normaal per maand in de winter: 50, en in de zomer 20.
En dan 1x in de zoveel maanden hoefsmid en wormkuur. 1x per jaar enting.
Ongeveer 2-4x per jaar een nieuwe stroombatterij.

Het is maar net hoe duur je het zelf maakt. En wij maken het niet belachelijk duur. :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:57

Stalling hangt af van waar en hoe. Heb jaren onder de 100 gestaan met alleen weidegang.
Nu
stalling: 190 onbeperkt hooi/ bix erbij in
Wormenspuit: 16 euro
Bekappen: 25
Ijzers: 97

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:01

Net zo veel als iedere andere pony :+

Per maand
- Stalgeld 150 euro
- Hoefsmid elke 8 weken 85 euro
- wormspuiten (jaarbasis) 60 euro
- Brok 9 euro per maand
- Daarnaast enten 15 euro + 30 euro voorrijkosten of viste kosten

maykec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:23

Stalling is echt goedkoop bij jullie! Hier, omgeving Rotterdam, betaal je gemakkelijk 200,- / 300,- Heb nu een goed plekje gevonden voor 170,- per maand en dan gaan ze ook nog eens dagelijks naar buiten. Zelfs in de winter!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:26

stalling; 225,- per maand
overige kosten; 15,- per maand.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:35

maykec schreef:
Stalling is echt goedkoop bij jullie! Hier, omgeving Rotterdam, betaal je gemakkelijk 200,- / 300,- Heb nu een goed plekje gevonden voor 170,- per maand en dan gaan ze ook nog eens dagelijks naar buiten. Zelfs in de winter!

In Bodegraven betaalde ik 250 euro per paard. De paarden zijn uiteindelijk ook de reden dat wij naar Oost Nederland zijn verhuisd. Als begin 20-ger is het niet haalbaar af te studeren, werk te zoeken, huis te kopen en nog twee paarden aan te houden :(

Voor de helft van het geld heb ik 1 haflinger in pension en voor 50 per maand 2 shetlanders aan huis staan. Haflinger staat in tegenstelling van het westen het gehele jaar 12 uur lekker op de weide :D .

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:42

Kan me voorstellen dat het niet uit kan! Ik vind het ook erg knap als mensen boven de 250 betalen voor stalling en dan nog de overige kosten erover heen. Ik weet niet of ik dan wel een paard zou kunnen hebben.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:42

linda_arnold schreef:
maykec schreef:

In Bodegraven betaalde ik 250 euro per paard. De paarden zijn uiteindelijk ook de reden dat wij naar Oost Nederland zijn verhuisd. Als begin 20-ger is het niet haalbaar af te studeren, werk te zoeken, huis te kopen en nog twee paarden aan te houden :(

Voor de helft van het geld heb ik 1 haflinger in pension en voor 50 per maand 2 shetlanders aan huis staan. Haflinger staat in tegenstelling van het westen het gehele jaar 12 uur lekker op de weide :D .

zou bijna zelf ook gaan verhuizen, hier in de buurt vind je haast niets onder de 350 euro

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:17

Ik betaal 165 aan stalling, en 1 zak bix per maand 10 euro
1 keer in de achtweken hoefsmid 85 euro
en wormenkuur is ongeveer 1x in de 6 weken 16 euro

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:15

ik betaal voor weidegang gehele jaar rond 50 euro per maand,en hebben ze beschikking over 2 schuilstalletjes,huur een halfhectare per jaar en ze staan er met zijn twee.
entingen standaard dierenarts kosten maar wel helft voorrij kosten want hij woont om de hoek,hoefsmit bekappen 25 euro.
wormen spuit ook 16 euro per keer.
zak bix per maand ongev 10 euro.
hooi balen per 2 35 euro in de 2mnd.
dus kom ik ongeveer uit op zeg maar 100 per maand.
en dan nog 2 tot 3 keer per jaar batterij voor schrik apparaat.
en wij wonen in het westen dus valt dat reuze mee als je hier volpension wilt betaal je rond 250 euro per pony,paard is 270 en dan nog je kosten voor d.a,hoefsmit,wormenspuit en mocht je exstra stro vlas willen komt dat er ook nog bij.
du zal dat al gauw op 300,350 komen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:00

Ik denk dat het heel erg aan de regio ligt. Ik heb eens in de 2 maanden de hoefsmid: 24 euro. Dan nog de wormenkuren en inentingen. Stalling rond de 300 per maand en dan nog de verzekering a 200 euro per jaar. En dan heb je nog alle overige kosten ;)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:04

Ik heb het pas uitgerekend en ik ben per maand €360,- kwijt als ik alles bij mekaar op tel en deel door 12.
Incl stalling, verzekering met ziektekosten, hoefsmid, inentingen. Er komen altijd nog onvoorziene kosten bij als er iets kapot is e.d.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:18

Ik ben als hij niet op het land staat (vanaf volgende maand wel dus) zo ong 250 per maand kwijt, basis.

150 stalling, kaal. dan komt er per maand ong 50 euro voor hooi bij, en rond de 30 voor vlasbalen. Dan nog speciaal voer van 20 per zak, en 'normaal' hoofdvoer van 10 euro per zak, waar ik beide ongeveer een klein maandje mee doe.

Verder komen er nu telkens kosten bij zoals de tandarts, veearts enz omdat ik hem ziek en nogal onverzorgd heb gekocht. Dus het zit per maand wel hoger dan dat voor nu.

Straks op het land zal ik 200 per maand aan stalling kwijt zijn maar geen voeder en vlas meer omdat hij dan full time op het land staat. Dus dan is dat het zo'n beetje.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:21

Het is heel verschillend wat een Haflinger (een paard of pony in het algemeen) in onderhoud zal gaan kosten. De ene Haf is de ander niet. Wat voorbeelden:
- Heeft hij wel of geen ijzers,
- Voer je alleen ruwvoer of ook brok,
- Staat hij aan huis of moet je zelf een stalling zien te regelen,
- Bodembedekking stal. Vlas, stro of iets anders.
- Hangt van veel dingen af.

Mijn Haflinger staat samen met 2 andere pony's bij mijn schoonouders aan huis. Ze hebben elke dag weidegang. Dat scheelt weer iets met hooi in de zomer. In de winter is er niets van de weide te halen.
Mijn Haf heeft op dit moment geen ijzers. Het bekappen kost mij 22,50 per keer.
Hij krijgt geen brok. Ik rijd recreatief en hij doet het prima op alleen ruwvoer. Wat dat kost, weet ik zo 1 2 3 niet. 6 euro per baal. Met 1 baal kun je ongeveer 3 dagen.
Dan heb je nog de dierenarts kosten, wormkuur, inentingen, tandarts (zie prijzen posts hierboven).
Maar denk ook aan tuigage + onderhoud ervan. En er is vast nog wel iets wat ik vergeet.
Oja, mijn Haf is ook verzekerd. Kost 30 euro per jaar.
Denk ook aan lesgeld als je op les wilt met je Haf.
Ik ben gemiddeld 85 euro per maand kwijt. (exclusief lesgeld).

Nou dat was het wel zo'n beetje denk ik. :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

wouterpaard schreef:
Kan me voorstellen dat het niet uit kan! Ik vind het ook erg knap als mensen boven de 250 betalen voor stalling en dan nog de overige kosten erover heen. Ik weet niet of ik dan wel een paard zou kunnen hebben.

Hier in de randstad (Rotterdam) zijn dat heel normale prijzen (helaas). Hier gaat stalling al snel richting de 300/350 euro.

Hier kan je sowieso meer vinden en verder.. Ieder paard is anders, ook haflingers ;) Mijn paard moet bijvoorbeeld iedere 5 tot 6 weken naar de smit (60 euro), terwijl de meeste paarden 8 tot 10 weken op ijzers staan. En zulke dingen weet je niet als je een paard aanschaft. Zorg er voor dat je dus financieel de ruimte hebt om dit te kunnen betalen. En dan ligt het er ook nog aan wat je wensen zijn: een luxe stalling is duurder dan een doe-het-zelf stal. Maar daar moet je wel de tijd weer voor hebben.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:47

wouterpaard schreef:

Wolder
Stalling 260 inclusief al het voer en wormenkuren (Er zijn 2 binnenbakken dus dat is erg ideaal. )
Hoefsmid 1x per 2 maanden 40/50 euro (Weet niet precies, voorijzers)

Goldy
Stalling ook 260 inclusief al het voer en wormenkuren
Hoefsmid Eens in de zoveel tijd (Geen idee mijn moeder regelt het) zo'n 25/30 euro (Weet niet precies, geen ijzers heel sterke hoeven)

Rest van de prijzen qua entingen en de precieze hoefsmidprijzen weet ik niet, bemoei me niet met die kosten ;)

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:32

Je kan het zo duur maken en luxe als je wilt! ;)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:55

Een ziekte kosten verzekering of een flinke bankrekening achter de hand voor dierenarts kosten.

Je gaat er niet van uit dat het nodig is maar als je een dierenarts (meerdere keren) nodig hebt kost dat klauwen met geld.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:30

In Rotterdam stond ik ook al voor 290 euries 2,5 jaar geleden op een kleine pensionstalling

Hier in het Noorden is het wel goedkoper maar je kan het zo duur maken als dat je zelf wilt.
Stalling: 220.00
Hoefsmit: 25 per 3 maanden
Enten: 20 per 9 maanden
Granen: 11.00 p/zak hij staat niet op biks
Muesli: 14.00 p/zak
Tandarts: 55.00 geloof ik
2x p/j check incl poeders 200.00 ongeveer/gemiddeld

En dan de kosten voor de rest van het onderhoud... het is altijd een paard met en paard.