Haflinger x ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Haflinger x ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:10

Hoi,
Ik ben er nog al erg over aan het nadenken om mijn haflinger eind deze zomer te laten dekken. Maar ik zou eigenlijk geen haflinger er willen op zetten.. Maar een kruising. Liefst van al zou ik ze, door familie van mijn Arabische volbloed (ass-kendal) laten dekken. Maar mijn Arabische volbloed is niet echt een makkelijk karakter.. Al blijf ik van principe dat je dat eigenlijk niet kan voorspellen hoe het karakter van je veulen zal zijn.

Ik wil vooral een speciale kleur, slank type. En ook met uithoudingsvermorgen, een fries x Haflinger vind ik ook wel mooi.
Mijn haflinger is slank maar toch struis gebouwd. Ze is een sporthaflinger, en is maar 1m45 groot. Het zou haar eerste veulen worden..

Iemand die een voorkeur heeft van welke hengst, welk ras enz?

NielsHummer

Re: Haflinger x ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:26

ik zeg een fries heb ik vaker gezien erg mooi!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:29

Ik heb zelf een super makkelijke haflo (v. Bas Safari) ondanks dat ze nog echt een puppy is, is ze ontzettend koel in de kop.
Je geeft nu wel allemaal wensen aan, maar ik mis vooral het waarom. Waarom wil je fokken? Welke punten mis je aan je merrie waardoor je er iets anders op zou willen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:30

Ik heb een haf x fries erg mooie combinatie.
Volgens mij staan er wel foto's in mijn profiel.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:33

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:45

stef schreef:
Ik heb zelf een super makkelijke haflo (v. Bas Safari) ondanks dat ze nog echt een puppy is, is ze ontzettend koel in de kop.
Je geeft nu wel allemaal wensen aan, maar ik mis vooral het waarom. Waarom wil je fokken? Welke punten mis je aan je merrie waardoor je er iets anders op zou willen zetten?

Ik heb een merrie gekend die we verloren zijn. Ze was 5jaar oud.. En ook drachtig. Haar gezondheid was niet zo heel goed, maar ze hadden graag een nakomeling gehad. Ik blijf maar in mijn hoofd zitten dat het elke moment gedaan kan zijn.. Dan dan heb je niets meer.. Ook geen nakomeling. Ik ben helemaal dol op mijn merrie, ze is perfect. Maar mijn Arabische volbloed blijft mijn nummer 1 en is een echte engel in mijn ogen. Ik vind beide karakter zo leuk.. Maar ik had ook gehoord, dat dat soms ook helemaal kan tegenslagen. Haflingers zijn koppig, en arabische volbloeden zijn ook niet de makkelijkste paarden. Mijn haflinger heeft immers wel een zacht karakter, werkt graag. Maar is gewoon een deugniet maar ze is ook nog jong.. Mijn Arabische volbloed is altijd een moeilijk paard geweest.. Maar denk dat dat te danken is aan de renbaan waar hij vandaan komt. Verder is het zo een lief, en zacht paard...

Ik zou echt voor mezelf fokken, gewoon dat je er nog iets van hebt. Ook al klinkt het raar, maar het blijft gewoon in mijn hoofd spoken dat het elke moment gedaan kan zijn. Ik kan geen nakomeling hebben van mijn Arabier want hij is ruin.. En dat vind ik echt spijtig :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:49

Ik snap je gevoel, maar besef je dat die nakomeling nooit je merrie zal zijn? Elk paard is een individu

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:50

Ja dat begrijp ik volkomen. Elk paard is anders.. En geen elk paard is vervangbaar. Maar ergens zit er altijd wel iets in van de moeder en de vader. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:51

het enige wat ik kan zeggen is dat Bas Safari bekent schijnt te zijn om zijn brave nakomelingen. Die van mij bewijst dat iig :j

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:53

Kan ik ergens jou nakomeling bekijken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:58

in mn profiel (of hier op stal ;) )

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:01

Vrees wel dat je een beetje ver woont. Ik ben van België :D

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:02

love_western schreef:
Ik heb een haf x fries erg mooie combinatie.
Volgens mij staan er wel foto's in mijn profiel.

Ik zie geen foto's. :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:11

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:14

Hij is leuk. :D Een goede vriend van mij zegt altijd, dat lelijke veulens de mooiste paarden worden. Eigenlijk is dat wel waar hoor. Maar jou veulen vind ik er ook wel heel leuk uit zien.. Denk dat hij echt af is als hij 3 is. :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:14

Gho haflingerxarabier zou ik nogal gewaagd vinden, tenzij zowel Siska als de hengst cool in het koppie zijn ed.
Want over het algemeen zijn het beide toch wel pittige (koppige) rassen :P

Ik zou zeggen Quarter hengst erop, ben heel positief over Quarter kruisingen (mede door eigen ervaring) :j
Meestal zijn Quarterts ook niet zo groot qua stokmaat, dus zou wel prima op Siska passen denk ik :j
Mijn ruin is Quarter x BWP, enorm cool in het koppie & enorm doorzettingsvermogen én uithoudingsvermogen :j
Maarja Quarter x Haflinger zal natuurlijk een grof gebouwd veulen geven, aangezien je een slank type wilt misschien toch maar niet, maar qua karakter raad ik het je echt wel aan :j
Je komt quarters ook tegen in hele speciale en leuke kleuren, de papa van mijn Quarter kruising heeft een hele leuke en speciale kleur !

Anders zou een kruising met een fries wel leuk zijn, of misschien een welsh cob, maar dan heb je ook weer een gewaagde kruising wegens de karaktertjes :j
Of met een sportfjord kruisen, zou ook wel wat leuks uitkomen dan :P

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:16

En een sportpony? Nrps of Welsh? Kunnen ook erg leuke kruisingen uitkomen :)
En een barokkere kruising zou niet per se met een Fries, maar bijvoorbeeld met een PRE (Andalusier) kunnen.
Zelf vind ik een Haflo ook erg leuk uit kunnen pakken, maar ik vind het felle karakter van de Arabier juist fijn om mee te werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:16

Arabieren zijn niet pittig, heet (als in negatief) en zeker niet koppig. Als je een arabier eenmaal hebt, zal ie voor je door het vuur gaan.
Ken ook genoeg quarters waar geen land mee te bezeilen is. Mensen moeten paarden eens individueel gaan bekijken ipv in hokjes stoppen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:19

stef, ik bedoel het ook niet in de negatieve zin hoor, maar ik persoonlijk vind het gewoon een gewaagde kruising :j
En ik raad arabiertje een quarter aan omdat ik daar zelf goede ervaringen mee heb.
Ik spreek uit eigen mening en eigen ervaring, dat mag toch :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:20

Maar hoezo een gewaagde kruising? Ik lees altijd van oh... arabier, zou ik niet doen hoor, die zijn zo heet.... Zolang een heet paard netjes is opgevoed is er niks aan de hand :n Heet is niet onhandelbaar oid

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:22

Wat Stef zegt klopt wel. Mijn arabier en ik waren de eerste 3maanden geen vriendjes.. We haten elkaar om het zo te zeggen. Maar dan ben ik begonnen met grondwerk, en kreeg ik respect van hem. Hij gaat door vuur voor mij.. Als hij ergens bang van heeft, kan ik hem meteen weer doen kalmeren. Het enige wat me nooit gelukt is, is het hevige er uit te krijgen. Maar hij is echt gefokt om op de renbaan te lopen, en dat hebben ze echt in zijn koppie gebrand. Ik hou gewoon van het karakter, dat showen, ze nemen alles zo goed op. En leren zooo snel. Mijn Arabier kan ik op 1uur 2truckjes leren. Met mijn haf ben ik nu al een week bezig :D Maar ze begrijpt het gewoon niet zo goed.

Een Quarter hengst lijkt me ook wel leuk. Ik vind ze wel leuk gebouwd, en mooi snoek hoofdje. En ook wel lekker breed, de kleuren zijn ook erg leuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:24

een quarter een snoek hoofdje? Dan heb jij een ander beeld bij een quarter dan ik heb ;) Quarters hebben over het algemeen een vrij recht profiel ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:25

Ik vind ze een erg speciaal hoofd hebben. Vooral die kaaksbenen die er zo uit steken.. En die dikke wangen :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:26

Het zijn beide rassen die harde werkers zijn, maar ook niet altijd de makkelijkste zijn.
Je hebt gelijk over het feit dat je je paard naar je eigen hand zet, elk paard is handelbaar in de juiste hand :j
Maar ik denk dat ik over de 'gewaagde kruising' spreek over wat ik zelf al heb gezien, en die zijn best wel pittig, ik bedoel je moet weten hoe je het aanpakt ed.
Je weet nooit wat voor karakter het veulen uiteindelijk zou worden, ik zou vooral kijken naar hoe de moeder en vader qua karakter zijn.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:27

Een ouder met een snoekhoofd is geen garantie voor een veulen met zo'n hoofd, kun je ook zien bij het veulentje van Stef die heeft ook een recht hoofdje.