dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luna_19

dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:51

hallo.

Nou zit ik met een vraag. Ik wil in de loop van de toekomst mijn haflinger merrie laten dekken. Nou weet ik van mijn merrie niet de ouders en weet ik dus ook niet van welke stamboom ze komt.

Nou wilde ik dus graag weten, als ik mijn merrie wil laten denken. moet ik dan perse een merrie met papieren hebben om door een haflinger hengst te laten dekken of maakt dat niet uit???

Ik hoop graag wat antwoorden te krijgen zodat ik weet wat ik kan doen.

Gr larissa

amazone77

Re: dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:54

nee hoor dat hoeft helemaal niet,maar het was wel makkelijker geweest als je wist wie de vader van je merrie is.......weet je helemaal niks van haar afkomst?

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:57

Nee hellaas niet. Ik weet echt niet wie haar ouders zijn. Dat vind ik ook erg jammer, want dan zou de keuze voor hengst ook een stuk makkelijker maken ;)
amazone77 schreef:
nee hoor dat hoeft helemaal niet,maar het was wel makkelijker geweest als je wist wie de vader van je merrie is.......weet je helemaal niks van haar afkomst?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:58

heb je een foto van haar? liefs een stand foto.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:58

Ik zou er dan niet mee gaan fokken, heb je toch niks aan. Je krijgt alleen een papierloze haflinger die je waarschijnlijk toch niet verkocht krijgt. Daarnaast kost het ook flink wat en je schiet er eigenlijk niks mee op

Hoe leuk het ook is, ik zou er niet mee gaan fokken omdat je er gewoon niks mee bereikt..

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:02

nee ik zou er ook niet mee willen fokken, ik wil alleen nog een veulen van haar om daar zelf daarna mee aan de slag te gaan. Voor de rest heb wil ik niet gaan fokken om de veulens daarna te verkopen. Ik wil het veulen zelf houden.
CoronaLime schreef:
Ik zou er dan niet mee gaan fokken, heb je toch niks aan. Je krijgt alleen een papierloze haflinger die je waarschijnlijk toch niet verkocht krijgt. Daarnaast kost het ook flink wat en je schiet er eigenlijk niks mee op

Hoe leuk het ook is, ik zou er niet mee gaan fokken omdat je er gewoon niks mee bereikt..

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:08

Als het puur voor jezelf is, dan maakt het toch niet uit dat er geen papier bij zit.
Al is het dan wel jammer dat je de afstamming niet weet ivm eventuele inteelt (lijkt me).

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:33

ja ik heb wel een foto.

Afbeelding ik hoop dat dit een goeie foto is ;)
amazone77 schreef:
heb je een foto van haar? liefs een stand foto.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:35

nee het is puur voor mij zelf. dat als mijn merrie dadelijk te oud is voor om te rijden ik er een veulen van heb. Verder vind ik het zeker jammer dat ik niks weet, ook wat jij zecht vanwege eventuele inteelt.
Misterylady schreef:
Als het puur voor jezelf is, dan maakt het toch niet uit dat er geen papier bij zit.
Al is het dan wel jammer dat je de afstamming niet weet ivm eventuele inteelt (lijkt me).

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:05

mooie merrie luna. :j

wat zou je graag verbeterd willen zien bij je merrie?
uit de hand daar van kan je op zoek gaan naar een hengst......en het zou wel heel erg toevallig zijn als je ze laat dekken door haar vader,broer of oom ;)
als je het veulen toch wilt houden voor jezelf dan zegt papier niet zo veel.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:26

dank je wel ;) ik ben ook erg trots op der.

Nou der gangen en houding zou ik wel willen verbeteren. Daarom zat ik te dubben tussen willem of wallenstein. Ze hebben allebij een beter houding en zijn groter als die van mij. En helaas kom ik nooit te weten wie haar vader is, dus dan zou ik altijd wel een kleine kans houden op misschien inteelt. Verder wil ik het veulen houden, ze heeft al eerder een veulen gehad alleen dan van een fries.
amazone77 schreef:
mooie merrie luna. :j

wat zou je graag verbeterd willen zien bij je merrie?
uit de hand daar van kan je op zoek gaan naar een hengst......en het zou wel heel erg toevallig zijn als je ze laat dekken door haar vader,broer of oom ;)
als je het veulen toch wilt houden voor jezelf dan zegt papier niet zo veel.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:36

als je voor het gang werk wil gaan dan zit je bij willem goed. :j ook zijn karakter is super.
wallenstein fokt wat luxer! volgens mij is die zelfs wat groter dan willem,willem is 1.48m

wil je later met het veulen dresuur of recreatie gaan rijden,of allebij of aangespannen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:38

Maar wat is de meerwaarde om er dan een ggk haflinger op te zetten? (tenzij je het zelf wilt natuurlijk, t kan ook geen kwaad).
Papieren krijg je er toch niet bij.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:38

alle 3. Maar het liefst gewoon beetje recreatief en af en toe als het toe laat dressuur wedstrijden. aangespannen vind ik ook erg leuk. ik ben met die van mij bezig. moet alleen nog een kar hebben en er beleren ;)
amazone77 schreef:
als je voor het gang werk wil gaan dan zit je bij willem goed. :j ook zijn karakter is super.
wallenstein fokt wat luxer! volgens mij is die zelfs wat groter dan willem,willem is 1.48m

wil je later met het veulen dresuur of recreatie gaan rijden,of allebij of aangespannen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:43

ik zou als ik jou was eens bij wat hengstehouders gaan kijken,willem is niet meer goed gekeurd bij de KVTH,maar staat wel ingeschreven bij het europeesch stamboek in de elite klassen,maar het maakt voor jou haf idd niet veel uit of de hengst wel ggk is of niet. als de hengst je aanspreekt,en hij heeft toevoeging voor jou merrie dan kan je het altijd overwegen om haar te laten dekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:45

tja, maar of je nou blij wordt van het europees stamboek is vraag 2 natuurlijk

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:48

ja ik ben op internet beetje aan het kijken enzo. en als het tegen die tijd zo ver is, ga ik eert wat jij zecht langs wat hengstehouders om te kijken hope ze in het echt het zijn enzo. kijk het zou wel fijn zijn als ze echt bij de KVTH zouden ingeschreven zijn, maar in principe zou het niet echt nodig zijn. Maar je weet ook nooit van te voren of de eigenschappen waar je op fokt ook daadwerkelijk er uit komen lijkt mij!!!!
Verder vind ik willem en wallestein toch iets hebben wat mij erg aantrekt aan hun uiterlijk ;);)
amazone77 schreef:
ik zou als ik jou was eens bij wat hengstehouders gaan kijken,willem is niet meer goed gekeurd bij de KVTH,maar staat wel ingeschreven bij het europeesch stamboek in de elite klassen,maar het maakt voor jou haf idd niet veel uit of de hengst wel ggk is of niet. als de hengst je aanspreekt,en hij heeft toevoeging voor jou merrie dan kan je het altijd overwegen om haar te laten dekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:50

Maar, no offence hoor, dan ga je, weet ik veel.... 350 euro oid dekgeld betalen, terwijl je er toch geen papier bij krijgt?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:53

stef schreef:
tja, maar of je nou blij wordt van het europees stamboek is vraag 2 natuurlijk

van willem word je blij,met of zonder papier van KVTH! :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:54

luna_19 schreef:
ja ik ben op internet beetje aan het kijken enzo. en als het tegen die tijd zo ver is, ga ik eert wat jij zecht langs wat hengstehouders om te kijken hope ze in het echt het zijn enzo. kijk het zou wel fijn zijn als ze echt bij de KVTH zouden ingeschreven zijn, maar in principe zou het niet echt nodig zijn. Maar je weet ook nooit van te voren of de eigenschappen waar je op fokt ook daadwerkelijk er uit komen lijkt mij!!!!
Verder vind ik willem en wallestein toch iets hebben wat mij erg aantrekt aan hun uiterlijk ;);)
amazone77 schreef:

je hebt nog de tijd,lekker op je gemak rondkijken wat er voor hengsten zijn.
heel veel succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:54

maar niet als je niks met het ES te maken wil hebben, wat maar beter zo kan blijven ;) En tja, als zo'n paard dan enkel daar ggk is zou het voor mij zowiezo ophouden :j

En willem zal niet voor niets niet meer bij de KVTH ggk zijn neem ik aan?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:56

Amazone 77:
Ik denk ook aan Aron vd Haflingerborg, omdat er heel erg weinig afstammelingen zijn van zijn vader Axan die hier maar kort gedekt heeft en toen naar Zwitserland is verkocht en dus weinig kans dat het familie van je merrie is. Aron fokt modern en jouw merrie heeft een kort voorbeen en Aron is hoogbenig, met super gangwerk en goed karakter, wat hij ook vererfd. Ik heb 3 fijne nakomelingen van hem.
Natuurlijk is Willem ook geweldig; een echte krachtpatser, super gangwerk en karakter en dat mooie gouden kleurtje van hem <3 . Willem fokt ietsje minder modern dan Aron.
Tja wat wil je??
Of je gaat voor Star, nu kan het nog! Star geeft ook veulens met geweldig gangwerk, mega behang en hij vererft zijn humor! Star heeft heel veel gedekt, dus de kans dat hij al in jouw merrie haar bloedlijnen zit is wel groter!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:56

stef schreef:
maar niet als je niks met het ES te maken wil hebben, wat maar beter zo kan blijven ;) En tja, als zo'n paard dan enkel daar ggk is zou het voor mij zowiezo ophouden :j

En willem zal niet voor niets niet meer bij de KVTH ggk zijn neem ik aan?

heeft niks met willem te maken.......meer zeg ik er niet over......mocht je het wel willen weten pb maar ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:57

gitje65 schreef:
Amazone 77:
Ik denk ook aan Aron vd Haflingerborg, omdat er heel erg weinig afstammelingen zijn van zijn vader Axan die hier maar kort gedekt heeft en toen naar Zwitserland is verkocht en dus weinig kans dat het familie van je merrie is. Aron fokt modern en jouw merrie heeft een kort voorbeen en Aron is hoogbenig, met super gangwerk en goed karakter, wat hij ook vererfd. Ik heb 3 fijne nakomelingen van hem.
Natuurlijk is Willem ook geweldig; een echte krachtpatser, super gangwerk en karakter en dat mooie gouden kleurtje van hem <3 . Willem fokt ietsje minder modern dan Aron.
Tja wat wil je??
Of je gaat voor Star, nu kan het nog! Star geeft ook veulens met geweldig gangwerk, mega behang en hij vererft zijn humor! Star heeft heel veel gedekt, dus de kans dat hij al in jouw merrie haar bloedlijnen zit is wel groter!

aron zou idd een prima keuze zijn,kijk maar in mijn profiel of op de site die in mijn onderschrift staat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:58

jammer, want ik heb werkelijk geen idee.
ben niet bekend met de regelgeving van het KVTH, weet alleen dat bij de stamboeken die ik wel ken (NSPS, NMPRS) een hengst zijn deklicentie kan verliezen bij voorlopige goedkeuring, door vervolgens niet te verschijnen voor definitief, of afgekeurd worden op nakomelingen..
Dus ik weet niet of willem afgekeurd of niet gekeurd is