Karakter vd je haflinger??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Karakter vd je haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:13

Hallo bokkers..

Ik vroeg mij af...hoe is het karakter van jullie haflingers? Vooral eigenlijk met rijden?
Mijn haflinger merrie wordt over twee mnd 5 jaar. Ze is nu een jaartje onder het zadel, maar is een echte bloedkikker.
Ik wou juist een haflinger omdat ze zo fijn rustig zijn. :o ..maar de mijne is een heethoofd....lijkt af en toe wel een volbloed....
Hoe zijn jullie hafjes?
Vroeger ( 20 jaar geleden) heb ik in mijn jeugd altijd haflingers gereden, dat waren rustige...brave..koele kikkers.... :D
Of zou het nog de leeftijd zijn? Het inrijden ging simpel....maar deze winter is het een bommetje...
Hoe zijn die van jullie?

Emori

Re: Karakter vd je haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:15

onze merrie van bijna 20 is ook zo'n heethoofd.
Haar zoon van 14 wordt ook steeds heter :+ Hoe ouder, hoe gekker :')

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:16

Mijn haflinger is erg braaf, 100% verkeersmak maar soms wel behoorlijk pitiig. Ze zal nooit schrikken maar is soms best eigenwijs. Mijn haf is een echt kudde dier en is gek op andere paarden (behalve de fries van een vriendin van me, die mogen elkaar niet helaas)
Meestal kan ik haar na een paar weken niet rijden gewoon weer pakken zonder problemen maar deze winter is ze wel wat pittiger hoor!!
In omgang met poetsen enzo durf ik kleine kinderen aan haar te laten plukken. ze is dan zooooooo braaf. Ze geeft haar volgende voetje zonder te vragen en is de perfecte eer pony!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:22

Mijn Jip is een eigenwijs stuk vreten (maar wel heel lief hoor!). Werd in de manegelessen waar hij stond (van 4 tm 22 jaar op een manege gestaan) altijd alleen gebruikt in de gevorderden lessen, voor de andere kinderen was hij te eigenwijs. Wel reden de begeleiders van de ponybuitenritten altijd op hem (waaronder ikzelf), daarin was hij superbraaf.
Hij was altijd liever lui dan moe, sloom, in de bak dan.
Inmiddels (hij is nu een goed jaar met pensioen, is nu 23) is hij in het bos ook weer een heethoofd geworden en zelfs in de bak een stuk minder lui en flegmatiek dan vroeger.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-01-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:23

Mijn haf (bijna 9) is over het algemeen wel een koele kikker en super braaf... maar kan ook wel eens heet worden (vooral van paraplu's en nordick walkers :P)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:26

die 2 van mijn flippen van skeelers :=
Macho is wel heel koel in het koppie (meestal)
groot verkeer etc kijkt hij niet van op.
maar als er een grassprietje de verkeerde kant op ligt kan hij wel schrikken :+
En onze merrie loopt sowieso alles snurkent en dribbelent voorbij..

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:27

Zucht...mijn haf is de laatste tijd altijd erg fris....overal van schrikken...wegspringen...de laatste tijd heeft ze er een handje van om tijdens de galop ineens ervan tussen te gaan.....
Soms denk er er over om haar in te ruilen..tegen een oudere haf.....maar verder is ze zoooo lief!! Kan er geen afscheid van nemen...toch maar doorzetten...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:31

Mijn (bijrijd)haflinger is super braaf en mak, vaak weleens té. Heet worden? Dan verbuik je energie en is absoluut overbodig. Ze heeft dan ook een aantal jaar met gehandicapten op haar rug gelopen.
Ze kan ook rustig een paar weken stilstaan, opstappen en weer wegrijden zonder gek te doen.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:57

farah is cool in der kop maar kan soms ook heel dominant zijn, maar eigenlijk is het gewoon een dikke knuffel kont :D

fanny is een knuffel kont maar ook een stresspiep vind alles eng wat ze niet kent en vergeet dan soms dat je er nog op zit maar verder is het een dikke schat

liane is een dame en een knuffel kont maar kan je o zo goed vertellen wat ze wil en wat ze niet wil

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:04

Ik vergat nog... lege patatbakjes op t ruiterpad... :=

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:10

Mijn ene 5 jarige merrie is ook zo'n heethoofd op het moment, ze was altijd doodsbraaf en je kon er een bom naast afschieten.. Maar nu.. :x ... Ik houd het maar op een combi van de vroege koude winter en een beetje puberaal gedrag.. :Y)
Eerst ging ik er op in, maar dan werd het maar erger en erger.. Nu negeer ik het maar en moet ik zeggen dat wanneer ik er geen tot weinig aandacht aan besteed ze ook gauw weer normaal is..

Zij en mijn andere Haffies hebben verder allemaal een fijn karakter.. Geen dag is hetzelfde met ze.. ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:47

willem is een ''werk paard'' wil alleen maar vooruit!
hij is super cool in de kop,maar van de andere kant toch ook wel weer een heet zakje :D
buiten is hij bom proof,alleen de aller eerste auto die langs komt knijpt hij altijd even met zijn staart :')

hij leert super snel en is een echt knuffel beer,echt een vrouwe paardje.
in het dek seizoen brult hij soms als een leeuw,maar van binnen zit een hartje van goud. <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:51

Hier ook een heethoofd. Jim wil heel graag werken, is stronteigenwijs, denkt heel erg mee en heeft een behoorlijke eigen wil.
Buiten is hij best schrikachtig. Auto's en dergelijke gaan goed.
Maar vrachtwagens of ander groot verkeer is eng. Mensen zijn ook eng :+

Ik vind zijn karakter heel fijn. Juist omdat elke dag anders is en ik hou wel van dat hete.
Hij is eerlijk, werkt graag mee en is verder op zich wel braaf. Je moet alleen zijn streken kennen en zelf over een grote dosis humor bezitten :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:51

mamendt schreef:
Zucht...mijn haf is de laatste tijd altijd erg fris....overal van schrikken...wegspringen...de laatste tijd heeft ze er een handje van om tijdens de galop ineens ervan tussen te gaan.....
Soms denk er er over om haar in te ruilen..tegen een oudere haf.....maar verder is ze zoooo lief!! Kan er geen afscheid van nemen...toch maar doorzetten...

Ik voel met je mee...ik zit hier ook met zo'n schattig springerig exemplaar van bijna 5 jaar :D

Ik hoop dat het de leeftijd is want ik word er ook niet jonger op 8-)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:54

iana schreef:
mamendt schreef:

Ik voel met je mee...ik zit hier ook met zo'n schattig springerig exemplaar van bijna 5 jaar :D

Ik hoop dat het de leeftijd is want ik word er ook niet jonger op 8-)

nee, joh ik word er ook niet jonger op...dacht toen mijn haf een jaarling was...oo fijn nog drie jaar wedstrijden rijden met mijn KWPN-er en dan de haf zadelmak maken en dan heerlijk bosritten maken!! Nou, kan je zeggen , ik heb het bos nog niet gezien..ben blij als ik er in de binnen en buiten bak op blijf zitten.....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:24

_O- Ik voel mij ook veiliger in de bak maar dit jaar ga ik doorbijten zeg ik dan altijd met een klein hartje...waar ben ik in Godsnaam aan begonnen?
Dat idee van een schattige coole pony die alles trotseert is allang gaan varen...wie weet binnen een jaar of tien als't verstand gekomen is.
Zo onvoorspelbaar soms hé, ik heb nu een paar maanden stil gelegen, ben benieuwd!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:50

Ik heb die van mijn pas 3 weken. Dus ik ken hem nog niet goed genoeg om zijn karakter te omschrijven.
Maar in de bak wil hij wel werken en buiten vindt hij alles leuk en intressant! Hij steekt me wel de gek aan. Want hij is me lekker aan het uitproberen. Maar ondanks dat ga ik nu al alleen met hem naar buiten. Als ik hem niet vertrouwde, dan deed ik dat niet.
Hij is op zich best cool in zijn hoofd. Maar wel eigenwijs! En als iets hem niet aan staat... dan gaat meneer er tegen in ;) Maarja ik ben ook eigenwijs en onder het zadel moet hij naar mij luisteren. En dat zal hem nog vies tegenvallen hihihi...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:12

Was die van mij maar alleen eigenwijs!! Nee, die van mij gaat rond als een volbloed arabier.....zeg maar daaag..lekker relaxt rijden.....ach, mischien inderdaad als ze wat ouder wordt.....als ik dat overleef!!!
Haha...verder is het een scheetje!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:17

Misschien ook eens kijken naar het voer.
Jim is een heet paard, maar geen bommetje.
Als ik hem biks ga voeren dan stuitert hij boven me uit en ontploft.
Dat krijgt hij dus ook niet :D
Voeren kan ook een hoop in gedrag uitmaken.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:24

Lana krijgt alleen een kwart schep Subli zonder...maar mischien is dat nog teveel?
Verder staat ze de hele dag op de wei...laatst hoorde ik dat ponies ook van hooi energie krijgen?
Zal het voer eens wat afbouwen....

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:26

Mijn Haf is braaf, maar geen dooie. :)
Je kan er alles eigenlijk mee, maar hij zet zich overal goed voor in en is lekker snel.
Ideaal voor mij dus :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:28

mijn verzorghaf is 18 en is ook van het type 'hoe ouder, hoe gekker'. Niet gemeen of naar, maar zeker geen dooie oude sok :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:38

suuzepuus schreef:
Mijn haflinger is erg braaf, 100% verkeersmak maar soms wel behoorlijk pitiig. Ze zal nooit schrikken maar is soms best eigenwijs. Mijn haf is een echt kudde dier en is gek op andere paarden (behalve de fries van een vriendin van me, die mogen elkaar niet helaas)
Meestal kan ik haar na een paar weken niet rijden gewoon weer pakken zonder problemen maar deze winter is ze wel wat pittiger hoor!!
In omgang met poetsen enzo durf ik kleine kinderen aan haar te laten plukken. ze is dan zooooooo braaf. Ze geeft haar volgende voetje zonder te vragen en is de perfecte eer pony!!

Mijn haffie is net hetzelfde :p
alleen is ze sins kort niet zo gek meer op elk paard, het is gewoon te zien welke :p

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:00

Mijn verzorghaf is lekker eigenwijs. Hij kan lekker pittig zijn, maar ook heel sloom :P Hij doet alles voor eten, ook tijdens het rijden (noodstop tijdens een galopje over het grasveld bijvoorbeeld :')). Hij is wel wat schrikkerig

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:04

Pittig...eigenwijs, voorwaarts, met alle temperaturen onder de 10 graden jolig op een buitenrit, niet gemeen, redelijk rustig in de omgang en braaf, wel ietwat lompjes als ze echt dat ene grasje wil hebben. Om te rijden niet geschikt voor kids (alleen dan) maar poetsen en kroelen, daarbij is ze super braaf
Eten is mooi, veel eten is nog mooier en waar eten is, daar is haar huis