Haflinger zonder benzine..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Haflinger zonder benzine..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:13

Even iets over het paard:

Ras: Haflinger
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 6
Stalling:Staat samen met gepensioneerde Welsh A in stal (3x5) met 24/7 vrije uitloop in rijbak
Rijden: min. 4 max. 6 x per week
- 1x per 2 weken 1 uur les
- Ca. 2/3 keer per week een uurtje dressuurtraining met af en toe een sprongetje (tijd varieert), voornamelijk basisoefeningen
- Overige keren buitenrit variërend van 1 tot 2/3 uur
Niveau: B
Voer: - ’s ochtends 2 plakken hooi uit baal van ca. 25 kilo met ca. 8 plakken
- ’s avonds 2 plakken hooi
- + 1 tot 2 kilo Pavo Condition Extra brok
- + ½ kilo Pavo Nature’s Best Muesli
- (Welsh wordt apart gevoerd)
Extra: Pony heeft aanleg om dik te worden

Probleem: pony is goed aan het been, best voorwaarts maar is al heel snel door energie heen, merk dit aan het einde van een uur rijden of na een buitenrit dan is ze echt moe en futloos.

ik zou haar graag wat actiever en met meer energie krijgen zodat ze het rijden beter volhoudt.

Wie heeft er tips?
En dan ben ik met name op zoek naar ander voer wat meer energie levert maar waar ze niet tonnetje rond van wordt.

witjelover

Re: Haflinger zonder benzine..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:18

Wat vaak bij Friezen voorkomt, maar ook bij andere paarden, is dat sommigen paarden gewoon niet meer kunnen na drie kwartier. Ook al willen ze nog zo graag, ze kunnen het gewoon niet. Hoe dat komt weet ik niet, maar dit hoorde ik van een meninstructreur die ik ken. De oorzaak kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Ik geef Tinke, die het na 3 kwartier ook allemaal wat moeilijker vind, voor het rijden nog altijd wat Pavo mueslie, man van de stal-eigenaresse zei dat als je het voor het rijden geeft, ze wat meer energie krijgen. Natuurlijk niet te veel geven, maar bij Tinke slaat het aan. Biks geeft trouwens altijd veel energie, als je vaak rijdt, dus elke dag, en je zet haar flink aan het werk, met natuurlijk de juist hoeveelheid biks, zal ze echt niet meteen tonnetje rond worden. ;)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:22

nee dat is wel zo, maarja, zoals ik aangeef verschilt het tussen de 2 en 6 keer per week, ik ben namelijk weersafhankelijk..
Met dit weer valt er niet veel te rijden helaas.. vroeg donker, slechte bak, glad enz. enz.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:25

Kan het niet zijn dat ze inderdaad moe is?
en misschien een brok(ik ben hier niet zo bekend in) waar wat van haver inzit? hier krijgen ze heb ik gehoord meer energie van..

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:29

ja ze kan moe zijn, maar aangezien we toch regelmatig rijden lijkt me dat niet. Ze zou wel conditite moeten hebben.
En inderdaad een brok met haver zou een optie kunnen zijn, ik heb alleen zelf ook geen idee welke brok dat is en vraag daarom hier om ervaringen daarmee ;)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:30

Het lijkt me wijsheid om eens bloed te laten trekken om te kijken of ze tekorten heeft waardoor ze snel door haar energie heen is.
Meten = weten!

Succes ermee!

vera503

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:49

mis als je het uitstapt een zweetdeken gebruiken??

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:10

Hoe is je aanloop hiernaar geweest, hoe ziet jetrainingsopbouw eruit,en hoezien je trainingen eruit?

Meer brok zou ik zelf niet doen, en dat haflingers na drie kwartier niet meer verder kunnen slaat sowieso niet echt ergens op, dat heeft ts zelf zelfs al bewezen. :P

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:18

Heeft ze dit probleem alleen in de winter (dus met dikke vacht) of ook in de zomer?
Met andere woorden: kan ze haar warmte misschien niet goed kwijt? Ik heb mijn Haflinger vroeger altijd geschoren omdat hij door zijn lange vacht na een half uurtje werken 'oververhit raakte' en dus dan niet meer wilde lopen. Eenmaal geschoren was het probleem opgelost.
Als ze het ook in de zomer ook heeft, zie ik niet zo snel een oplossing. Dan zou ik inderdaad eens bloed laten onderzoeken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:45

Als haar paard 24/7 buitenstaat dan lijtk scheren me geen optie. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:49

tuurlijk wel, ze kan toch een deken opdoen?
Die van mij stonden ook 24/7 buiten met deken, de haf scheerde ik ook omdat hij zo sloom was in de winter. Mijn huidige paard staat ook 24/7 buiten met deken op en bij hem heb ik een stukje van de hals geschoren, zweet hij meteen een stuk minder door.

Een zweetdeken met uitstappen is niet nodig, zeker niet als ze zonder deken het land weer opgaan, dan kun je ze gewoon aan de lucht laten drogen :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:38

vera503 schreef:
mis als je het uitstapt een zweetdeken gebruiken??

???Wat heeft een zweetdeken met de conditie te maken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:39

Diesel erin doen??

nee gekkigheid.

Bloedtestje zou niet overbodig zijn.

Scheren kan een optie zijn, hier zijn dekens voor bedacht. :j

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:42

Ik vind dat je haflinger ook best wel erg veel brok krijgt, daar kunnen ze ook moe van worden door te over voeren.. Het is een sober ras wat niet veel nodig heeft
Mijn haflinger doet het op max 1 kilo basis brok en die kan uren achter elkaar lopen zonder slomer te worden.. Heb wel vaker in de omgeving gemerkt dat haflingers moe kunnen worden door een te veel aan voer..
Bloed laten na kijken zou ook nog een optie zijn.. En scheren zou ook nog kunnen..

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:53

Oei dat gaat even hard! :P

@Stelvio, ja een bloedtestje zou idd een optie kunnen zijn, maar wil ik toch als laatste bewaren omdat ze toch goed in haar vel zit en gezond oogt!

@Vera503, die opmerking begrijp ik niet hoor!

@TurdusMerula, bedankt voor je tip ;) Ik heb haar sinds mei dit jaar, ze heeft daarvoor een tijdje stil gestaan en we hebben rustig haar training opgebouwd (steeds iets langer en iets zwaarder). Mijn trainingen beginnen met 10 tot 15 minuten losstappen en loswerken in stap, daarna ga ik draven en werk haar zo ook los, veel op de volte vooral. Na 10 minuutjes draven galoppeer ik een aantal voltes linksom en rechtsom, hierdoor wordt ze lekker los en draaft ze daarna beter. De laatste 15 minuten laat ik haar op rustig tempo uitdraven en meteen daarna uitstappen. Vaak rijd ik in een algemene bak en moet ik daarna nog zo’n 5 a 10 minuten naar huis stappen (met dit weer wel onder een zweetdeken :+ )

@agee, ze heeft dit niet alleen in de winter, ook in de zomer. Ze staat 24/7 buiten en wil haar niet scheren omdat het een verschrikkelijke koukleum is. Naar mijn idee heeft ze dat ook niet nodig want we zijn vroeg met dekens begonnen en ze staat kort in haar vacht. Maargoed, scheren is een persoonlijke keuze en ik kies er niet voor zolang ze buiten staat ;)

@jolliegirl, hahaha das een goed idee! :Y) scheren is voor mij geen optie, zie hierboven

@mieske, op dagen dat ze niks doet krijgt ze 1 kg, als we getraind hebben of ik ben van plan een te gaan trainen dan krijgt ze wat extra

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:51

nog even een kleine update;

ik heb het Pavo GroomingTeam gemaild voor advies, dit is wat zij zeggen:

Een volwassen paard, dat 3 – 5 keer per week bereden wordt en aan onderhoudsvoer niet genoeg heeft, kan het best worden gevoerd met een krachtvoer met extra energie en vitaminen. Hiervoor is een keuze uit het Winners assortiment meer passend. De sportbrok Pavo All Sport (brok)het bevat extra Vitamine E zodat de spieren soepel blijven en extra energie voor de dagelijkse training. De muesli Pavo SportsFit bevat energie uit in de vorm van plantaardige oliën en langzaam verteerbaar zetmeel. Door dit voer in je rantsoen toe te passen zal je paard extra energie binnenkrijgen, zonder dat deze er veel feller van wordt. Je paard houdt het werk langer vol omdat de energie langzamer vrijkomt, Verder bevat de muesli veel Vit E en C, die de spieren extra verzorgen.

Ik denk dat ik dus eerst dit maar eens ga proberen..

andere tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!! :Y)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:53

1 kilo op een dag dat ze niks doet vind ik al veel haha..
Vergeet niet dat haflingers sobere rassen zijn en echt niet zoveel nodig hebben..

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:05

ja daar heb je wel gelijk in..
Nouja, het is het proberen waard om iets te minderen ;)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:17

mieske schreef:
Vergeet niet dat haflingers sobere rassen zijn en echt niet zoveel nodig hebben..

uitzonderingen daar gelaten
mijn haflinger eet 3 kilo biks, ruim een halve schep meusli met haver en 2x een portie hooi en dit alles op 1 dag.
Hij heeft een super conditie,is niet dik maar ook niet dun,precies goed, loopt makkelijk een uur tot anderhalf uur training in de bak incl z oefeningen. trekt ook nog gerust een sprintje met een paar bokken erbij als hij daar zin in heeft. kan ook gerust een dagtocht met hem maken in het bos of zo, kost hem absoluut geen moeite

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:30

kijk dat wil ik ook! hahaha ;)
nee iedere haf is anders natuurlijk ;) die van mij zal wel gewoon een sul zijn :P

Maar jij geeft hem dus ook haver? Heeft dat veel effect? Wordt ie daar niet te heet van?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:31

Ik zou niet zomaar met krachtvoer gaan prutsen...
Als je meer wilt voeren zou ik persoonlijk liever meer ruwvoer geven. :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:39

MartineC1711 schreef:
kijk dat wil ik ook! hahaha ;)
nee iedere haf is anders natuurlijk ;) die van mij zal wel gewoon een sul zijn :P

Maar jij geeft hem dus ook haver? Heeft dat veel effect? Wordt ie daar niet te heet van?

nee hoor, hij mag best wel een beetje pit hebben als je op hoog niveau rijd. en mijn zoon van 12 rijd hem sinds 2 jaar en heeft er niks geen problemen mee.
het enige wanneer hij echt druk is, is voor de kar, maar dat komt omdat hij dat nog niet echt veel heeft gedaan en hij dat ook echt spannend vind :D

misschien kan je eens ergens een voeradvies vragen of zo.informeer eens bij verschillende voerleveranciers
ieder paardje is anders en heeft andere behoeftes, net als mensen

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:43

bij mijn haf is na drie kwartier dressuur ook het kwartje op
Hij word zeker 5 dagen in de week bereden ,is zeker niet te dik ,ik heb haast moeite om hem op gewicht te houden
Staat nu op 1 1/2 sportbix per dag en 4 x per dag kuilgras
Ik denk dat het gewoon in hem zit ,ik heb wel van alles geprobeerd omtrend voer ,maar merkten totaal geen veranderingen ,hij blijft gewoon altijd het zelfde

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:54

Mijn Haflinger heeft dit ook een tijdje gehad, toen kreeg ze een halve kilo brok per keer (2x daags, dus over de hele dag in totaal 1 kilo). Daar werd ze gek genoeg helemaal futloos van (en dik). Momenteel krijgt ze nog maar een kwart kilo per keer (eigenlijk meer een handje) en verder alleen maar hooi. Dit heeft haar duidelijk goed gedaan, want ze is niet alleen stukken slanker maar ook veel fitter. Toen ze een tijdje i.v.m. kreupelheid helemaal geen biks kreeg, was ze nog veel energieker (en prettiger in de hand). We geven haar nu zo'n klein beetje, omdat ze anders "overgeslagen" wordt en de anderen wel krijgen. Maar als ze niet op deze stal zou staan, dan zou ze geen of een handje biks krijgen en verder alleen maar (veel) hooi en wat wortels.

Ook denk ik dat een extra dagje alleen maar los ook zal helpen. Mijn Haflinger rijdt ongeveer 3x per week (ongeveer een half uurtje in de bak en langer bij een buitenrit) en staat verder alle dagen los met een vriendje(s)/vriendinnetje(s), wordt een enkele keer gelongeerd of staat een heel enkele keer in de stapmolen. Als ik teveel of te vaak hetzelfde doe, dan gaat ze tegen werken en wordt ze ook futloos. Door het heel afwisselend te houden, hou ik haar "alert". ;)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:04

ja ik kreeg van iemand anders ook al te horen dat ze misschien wel te veel kreeg ;)
het is te proberen om het langzaam af te bouwen en te kijken wat er gebeurt.

Levi staat 24/7 buiten met haar vriendinnetje en een andere pony aangrenzend in de bak, dus wat dat betreft staat ze prima. Al moet ik wel zeggen dat ze zelf vaak binnen gaat staan..
Ik rijd minimaal 2 en maximaal 6 keer, daarvan zeker de helft buitenrit en de andere helft dressuur of springen. Zowiezo niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde, ook longeer ik haar af en toe voor de afwisseling.
Het lijkt me dat het daar niet aan ligt ;)