staart en manen afgebeten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

staart en manen afgebeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:25

hoeveel cm groeien de haflinger manen gemiddeld per jaar.
mijn haflinger is namelijk der mooie lange manen en volle staart kwijt...door het veulen.
ze lijkt nu net een veulen aangezien ze ook klein is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:27

een haar groeit ongeveer een centimeter per maand.
soms wat meer en soms wat minder.
dus je moet uit gaan van ongeveer 12cm per jaar...maar dat kan dus ook wat meer zijn,

jammer he als veulens zo aan de haren eten?
mijn verzorgpaard heeft ook een veulen die de manen erg lekker vond, dus die zijn ook erg kort gewiekt.
maar over een jaar zijn ze echt wel alweer een heel stuk bij gegroeid hoor :j

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:29

'het probleem is dat ze een fok merrie is:P dus volgend jaar weer een veulen maar dan smeer k gelijk dat anti bijt spul in staart en manen! en veulen er eerder bij weg halen.

mjmt22

Re: staart en manen afgebeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:00

volgens mij groeien de manen inderdaad iets van 1 cm per maand, hopelijk zien je manen er snel weer mooi uit.
wat ik vorige zomer bij mijn paard heb gedaan om het bijten van de manen tegen te gaan van het veulen, ik heb er een vliegendeken op gelegd die tot over haar nek kwam, hierdoor kwam het veulen er niet bij en had mijn pony geen last van vliegen!
is ook een goed idee lijkt me!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:18

sitasgatje schreef:
'het probleem is dat ze een fok merrie is:P dus volgend jaar weer een veulen maar dan smeer k gelijk dat anti bijt spul in staart en manen! en veulen er eerder bij weg halen.

er zijn een aantal dingen die je kunt proberen om het bijten tegen te gaan.

een liksteen in de wei kan helpen,sommige veulens stoppen er namelijk wel mee als er een liksteen ligt.
en zorg voor voldoende structuurrijk gras of voer hooi bij.
veulen van mijn verzorgpaard mistte wat groffe structuur in het voer. er was wel genoeg gras,maar dat was heel fijn en kort.
plakje hooi erbij en het bijten is over..

en afleiding natuurlijk,andere veulens erbij kan ook helpen

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:32

Wat vervelend dat het haar er helemaal af is. Ik heb het idee dat het wel verschilt per paard, maar bij de meeste groeit het 1 cm per maand.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:10

Gelukkig groeien die van mijn Haf redelijk snel aan, maar het maakt niet heel veel uit: elk jaar weer wordt ze door dezelfde pony kaalgevreten..... Dit jaar stond ik erop dat die andere pony niet bij haar op het land zou komen en het ging ook de hele zomer goed, tot de laatste week. Hadden ze die pony toch nog "even" bij het andere groepje gezet en hup: weer een heel stuk tot op de huid weg.... :(

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:26

Dat is ook vervelend shenalvallie. Heb je al antibijt geprobeerd?

@TS ik heb hetzelfde met mijn haf, alleen dan niet zo erg als jij. Zijn ze bij jouw haf helemaal tot de wortel weg?

Mijn haf heeft tot een maand geleden bij een fries hengstenveulentje gestaan. Ze kon goed opschieten met dat veulen, maar dat beest liep zich nogal te vervelen dus is hij aan Ankies manen begonnen :( Gelukkig zijn ze niet helemaal weg, maar het zal toch een jaar duren voordat ze weer net zoals eerst zijn.
Gelukkig bestaat een paard niet alleen uit manen :D maar als hij ook de staart had opgevreten tot de wortel was ik niet blij geweest.
Dat bijtspul helpt trouwens wel goed, maar het is onwijs vies plakkerig spul en het gaat overal aanzitten.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:32

mijn veulen deed dat ook bij de merrie, toen heb ik de manen gevlochten, en een staartzak gekocht.
toen was het meteen over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:47

Hinke schreef:
Dat is ook vervelend shenalvallie. Heb je al antibijt geprobeerd?

@TS ik heb hetzelfde met mijn haf, alleen dan niet zo erg als jij. Zijn ze bij jouw haf helemaal tot de wortel weg?

Mijn haf heeft tot een maand geleden bij een fries hengstenveulentje gestaan. Ze kon goed opschieten met dat veulen, maar dat beest liep zich nogal te vervelen dus is hij aan Ankies manen begonnen :( Gelukkig zijn ze niet helemaal weg, maar het zal toch een jaar duren voordat ze weer net zoals eerst zijn.
Gelukkig bestaat een paard niet alleen uit manen :D maar als hij ook de staart had opgevreten tot de wortel was ik niet blij geweest.
Dat bijtspul helpt trouwens wel goed, maar het is onwijs vies plakkerig spul en het gaat overal aanzitten.

Die andere pony was er ongevraagd bij gezet, dus het leed was al geschied toen ik op stal kwam...

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:56

de staart is nu tot halverwege de achter benen en de manen kunnen weer plat.. met wat borstel geweld... zucht en nu zijn we al een half jaar verder...