Beginletter naam haflingerveulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Beginletter naam haflingerveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:10

Hoi bokkers!

Volgend jaar zou ik graag mijn nu 12 jarige merrie laten dekken. Het veulen zou dan mooi opvolging kunnen zijn voor haar binnen een jaar of 6 als ik zelf verder sta in de dressuur en Mara van mij met dressuur-pensioen mag :). Maar nu vroeg ik mij af... Is er zoiets als een verplichte beginletter per geboortejaar? Ik heb al gezocht, maar niets gevonden in die richting.
Mara heet officieel Bamara van het Laar en was ook opgenomen in het Nederlands Trekpaarden en Haflinger Stamboek. Zij is van '98, dus met wat nadenken zou dan de beginletter van 2012 de P moeten zijn.
Weten jullie of dit klopt? Alvast erg bedankt om te helpen :).
Ps. Het is natuurlijk heel vroeg, heb zelfs nog niet zéker een hengst gekozen, maar het idee fascineerde me.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:13

Ik dacht dat de beginletter dezelfde moet zijn als die van de vader of de moeder.
Als het een hengstje is moet het beginnen met de eerste letter van de vader.
Zo hetzelfde als het een merrie is, dezelfde beginletter maar dan van de moeder.
bv ik heb een merrie die Siriana heet, de moeder is Selena

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:14

Mmmh, zou kunnen. Maar dan is Mara fout vernoemd, haar mama heette Tamara :). Ik had ook iets gelezen van dat het voor een hengst de beginletter van de stamvader moest zijn.. Misschien is het enkel dat?
Bedankt om mee te denken!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 26-10-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:17

Tja, de jouwe zou dan met een T moeten beginnen, anders moet je eens bellen naar het stamboek in Oud-Heverlee

Marlis

Re: Beginletter naam haflingerveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:43

Mijn merrie (wel papierloos) is gedekt door een haflinger hengst. Als zij een hengstje krijgt moet de naam met de N beginnen omdat dat de eerste letter van de dekhengst is.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:45

Dankje! Ik ben helemaal verliefd op Allacher... Eeerst nog zien of dit wel een juiste match is natuurlijk :).

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:55

Alleen de hengsten krijgen een naam die begint met dezelfde letter als de vader.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:36

Wat eva zegt, is goed, namen van hengsten moeten beginnen met dezelfde letter als de beginletter van hun vadersnaam. Merrienamen zijn geheel vrij te kiezen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:44

Een hengstenveulen krijgt de beginletter van de hengst, zoals hier al vermeld werd.

Als je je (toekomstig) merrieveulen wenst te registreren bij de Belgische Haflingervereniging, dan wordt gekeken naar de eerste letter van de laatste tiroler merrie in de moederlijn. Net omdat in Nederland de merrienamen vrij te kiezen zijn, kun je niet zomaar verdergaan op de naam van moeder of grootmoeder als je merie nederlandse papieren heeft.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:05

Ok, erg bedankt voor de antwoorden! Mara is inderdaad een Nederlandse halfinger en ik zou het veulen wel in België laten registreren! Ik maakte me al zorgen dat ik een naam met een P vooraan moest verzinnen, maar dat was dus onterecht :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:28

eva1969 schreef:
Alleen de hengsten krijgen een naam die begint met dezelfde letter als de vader.

Maar mijn haflinger heeft dat ook en dat is toch écht een merrie! :9

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:38

IloveMickey schreef:
eva1969 schreef:

Maar mijn haflinger heeft dat ook en dat is toch écht een merrie! :9

Het is niet verboden om dat ook voor een merrie te doen, maar dat is dan gewoon eigen keuze geweest.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:09

Het is alleen voor hengstveulens verplicht om een naam te hebben die begint met dezelfde letter als de vader... Merrie mag, maar hoeft niet!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:55

Maar het is wel gebruikelijk om bij merrie's dezelfde beginletter als de moeder te gebruiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:27

Mijn haflinger heeft inderdaad ook dezelfde beginletter als zijn vader.

@ts: De vader van mijn hafje is Allacher, en mijn lieve Alvaro is echt een prachtig en ook ontzettend lief paardje. Dus Allacher is zeker een aanrader! :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:40

Erg bedankt!

En Sodeletuut, jouw hafje is erg knap :) . Ik ga er zeker nog allemaal over nadenken, maar ik hoor ook enkel goede dingen van Allacher!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:08

Als het een hengstje is krijgt het de eerste letter van de vader (of de eerste 2 in het geval van de ST-lijn). Voor een merrie maakt het niets uit. ;)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:14

mijne hebben de eerste letter van de moeder in bijde gevallen de F
en als het hengsten waren geweest de ene is een ST merrie en de andere een N merrie
mijn veulen krijgt ook de eerste letter van de mama voor een merrie en een hengst de eerste van de papa

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:06

mijn hafje heet eigenlijk walter na zn vader die ok met een w begon maar zn naam is veranderd in Gringo klinkt mooier dan walter haha