Ik heb dan een bijzonder paard, want ook met deken ontwikkeld hij een wintervacht van 3 cm
Citaat:
Het tijdstip van verharen en de hoeveelheid vacht de het paard aanmaakt worden beïnvloed door verschillende factoren.
Ten eerste het ras. Rassen die van oorsprong lange en koude winters moeten kunnen overleven, zoals Shetlanders, IJslanders of Przewalskipaarden ontwikkelen een veel dichtere en langere vacht dan rassen die in warmere gebieden zijn ontstaan, zoals de Arabier of het Engels Volbloed. Ook beginnen ze vaak eerder met de wintervacht en duurt het langer voor ze deze weer kwijt zijn.
Ten tweede wordt de vacht beïnvloed door de omgeving waarin de paarden gehouden worden. Paarden die veel buiten zijn en blootgesteld worden aan regen, wind en kou zullen een dichtere vacht aanmaken dan als deze paarden in een omgeving worden gehouden waar ze zijn beschermd tegen de weersinvloeden door een stal of dekens.Ten derde wordt het tijdstip van verharen ook beïnvloed door de lengte van de dagen. Als de dagen weer korter worden, wordt de hypofyse (pijnappelklier) geprikkeld en begint de aanmaak van de wintervacht. Als de dagen weer langer worden wordt de zomervacht aangemaakt
Iedereen dus een beetje gelijk
Ik heb nu een 0 grams regendeken op, hij staat nog 24/7 buiten en ik merk dat hij stijver wordt als hij heel de dag onbeschermd in de regen staat (hij is ook de jongste niet meer). Over 2 weken ga ik hem scheren en afhankelijk van het weer gaat er een 100 of 200 grams op. Hij heeft het van zichzelf snel warm, dus moet ook als hij geschoren is, oppassen dat hij het niet te warm krijgt de uren dat hij op stal staat. Ook in de winter staat hij overdag op de wei, ik heb daarom zelf waterdichte dekens.