Geschoren Haflingers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:45

hahah ;) ieder zijn manier natuurlijk maar heb er goede ervaringen mee dus vandaar :D en voor de rest kan hij lekker spelen en moet niks. en het zal nog een hele tijd duren voordat hij onder het zadel is aangezien ik dat op het gemakje ga doen. eer dat hij echt zal werken zal hij de 4 gepasseerd zijn.
en ik moet zeggen dat ik nooit van de dekens was en scheren helemaal niet maar 1 keer meegemaakt dat een paardje niet lekker in ze haar zat vlak voor een keuring vandaar dat ik het wil voorkomen. *D

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:47

Ik snap het... Die van mij zitten telkens keurig in hun vacht voor de keuringen dus dat is het probleem niet. :)

Ik zit op de fleecedeken. En als het echt koud is leg ik hem ook wel over mijn benen heen.. :))

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:05

Ik gooi altijd een wollen deken of fleecedeken er overheen. En ik sla hem óf om me heen, of ik vouw hem dubbel en gooi hem over de kont. :)

De mijne worden geschoren ivm. sport.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:12

Ik doe de deken gewoon over mn zadel en ga er dan dus opzitten. Ik neem er dan ook vaak een wat ruimere deken voor.

DanielleLau

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:40

Ik heb mijn haf vorig jaar helemaal geschoren. Hoofd en benen.
Zoals jullie ook kunnen zien bij mijn foto's. Vind het niet mooi als er figuren/ patronen geschoren worden.
Ook ik leg vaak de deken dubbel over haar kont of ik ga er helemaal op zitten en dat gaat goed.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:44

Ik scheer helemaal meestal in november :j

Afbeelding

Afbeelding

DanielleLau

Berichten: 155
Geregistreerd: 16-10-09

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:47

Ik heb trouwens nu al een regendeken op liggen.
Ze begint al winterharen te krijgen en ik vindt 't nu al vrij koud. vooral s'nachts koelt 't erg af.
Oktober wordt ze weer geschoren.

nikkieee
Berichten: 220
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:48

ik scheer hem als hij echt dik in zijn vacht komt en dat is het ene jaar eerder dan het andere. zijn benen worden niet helemaal meegenomen en zijn koppie ook niet

en zo ziet hij er dan uit:
Afbeelding

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:02

Ik stap bijna nooit met deken op in en uit dat vind ik dan ok wel weer een voordeel van patroon scheren ;)

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:26

Ik scheer niet maar gebruik ook geen deken voor het in en uit stappen. Alleen als het echt extreem raar weer is qua wind wil ik nog wel eens als we klaar zijn met rijden er ff een fleece opgooien.

Maar normaal gesproken is een goede vacht genoeg en is een deken eigenlijk alleen maar een afbeurk aan de isolatie werking van de vacht.

Nikkieeee, dat vind ik wel het mooiste. Gewoon de beentjes laten staan ivm de werking van de haren.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:43

Hoe doen jullie dat met haffies die 24/7 buiten staan in de winter?
Ik zit ook aan scheren te denken. Omdat ik door wil trainen en Jim echt teddy wordt. Vorig jaar had ik een dekenmodel. Vind het niet zo mooi, maar wel heel praktisch.
Maar ik zit ook aan helemaal te denken. Vind het alleen een beetje tricky omdat hij 24/7 buiten staat.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Hier staan ze zo lang mogelijk 24/7 buiten, echt hartje winter komen ze wel van zonsondergang tot opgang binnen.
Buiten staan ze gewoon met halsdeken.. :j Gaat prima..

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:37

Ik probeer die van mij niet te scheren. Ik begin wel al vroeg met dekens.
De afgelopen 2 winters is het prima gelukt. Ze had haar vacht niet teddydik en ik kon haar gewoon lekker doortrainen. Er werd zelfs regelmatig gevraagd of ik haar ook had geschoren, zo mooi dun zat ze in het haar.
In en uitstappen in de winter doe ik meestal zonder deken, ik rijd dan ook vaak in de binnenbak. Wanneer ik in een buitenbak moet rijden heeft ze wel een fleecedeken op met in en uitstappen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:16

Lanita schreef:
Juut schreef:
Bij mij blijft die deken de gehele rit er op liggen, tenzij het tegen het voorjaar al echt weer aangenaam temperatuur begint te worden. Heb een uitrijdeken met borststuk, vind ik ideaal. Maar een grotere maat fleecedeken werkt net zo goed, en zit wat warmer :D

Heb je een foto van die deken...?

en voor de andere, gaan jullie dan op de deken zitten, leggen jullie hem achter je zadel of sla je hem om jezelf heen?
of nog een andere manier??

Geen eigen foto, maar een plaatje van google gejat;
Afbeelding
http://www.ruitersportplaats.nl/advertentie/957/fleece-uitrijdeken-met-borststuk-zwart-of-bruin.html

Wordt het tijdens het rijden te warm, dan maak ik het borststuk los en sla ik de deken om tot mn benen.
Verder heeft Ascot een inloopstal; hij kan dus 24/7 naar buiten, wanneer hij wilt. Gaat met scheren en de dekens prima

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:59

Sita_ schreef:
Hier staan ze zo lang mogelijk 24/7 buiten, echt hartje winter komen ze wel van zonsondergang tot opgang binnen.
Buiten staan ze gewoon met halsdeken.. :j Gaat prima..

Jim blijft hartje winter ook gewoon buiten. Met stal open en uitloop uiteraard. Maar Jim kennende staat hij toch heel de dag buiten :+
Halsdeken had ik niet aan gedacht. Heb je geen last van schurende manen?
En hoe doe je dat met de buik? Die ligt toch ook bloot?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:16

Nee, ik heb het vorig jaar geprobeerd met Shania met al die manen onder een halsdeken en dat ging prima.
Had hem trouwens ook niet altijd om, alleen op de echte koude dagen, die manen isoleren bij haar ook prima..

De buik is idd bloot, maar de deken is lang genoeg om dat ook wat te beschermen. Als je echt de buik bedekt wil hebben dan moet je voor een deken met buikflap gaan..

Vergeleken met zuid holland is het hier vorig jaar echt winter geweest, met gemiddeld 40/50 cm sneeuw vanaf Dec. tot Februari en ze hebben zoveel mogelijk buiten gestaan. Ook met de -17 overdag toen, en 'blote' buik.. Geen beetje problemen gehad.. Ik heb ze ook aan huis, en dat scheelt ook.. Zo kan je op elk moment van de dag zien of je moet wisselen, halsdeken of op af, of ze het koud hebben enzo..

Ik heb geen foto met de halsdeken op, maar zo in de kou heeft ze zich prima vermaakt! ;)
Afbeelding

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:27

Ik probeer die van mij ook niet te scheren!
Hij heeft nu ook al 2 zomer dekentjes op en begin binnenkort met een andere deken!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:40

Wat een knapperd is het toch :+:
Buikflap kan ook nog inderdaad.
Ik had hem vorig jaar in november een dekenmodel geschoren. Hij stond toen binnen. In februari (met sneeuw nog) is hij van binnen naar 24/7 buiten gegaan en heb ik met de vorst een 200 gr deken opgelegd. Dat was toen warm zat. Maar ook met blote buik inderdaad. En toen de temperatuur boven 0 kwam overdag is er een 100gr op gegaan, want toen stond hij te zweten.

Jim staat niet aan huis, dus dat in de gaten houden is lastig.
Denk dat ik toch maar safe voor een dekenmodel ga.
Nu een deken opgooien is geen optie. Hij zweet erg snel.

Hebben jullie ervaring met de haren mee scheren?

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:04

Nee.. Ik scheer altijd tegen de haren in.. Heb het ook nog nooit geprobeerd met de haren mee..

Als ik met deken rijd rijd ik trouwens zo..
Ik zat nu toch in het sneeuwmapje, dus kon ik die foto ook even zoeken.. :+

Afbeelding

stubeck

Berichten: 426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Volendam

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:18

Mijn oudste scheer ik ook alles behalve zn sokken daarvoor laat ik echt alleen een vtje aan de achterkant van zn been zitten
Ik vind het niet mooi als zn sokken eraf zijn naar wel mooi als ie

geschoren is dus dan maar op deze manier;)
Natuurlijk scheer ik niet alleen omdat het mooi is!

Jongste haf gaan we deze wibter wel bekijken en denk dat ik met hem nog een jaartje over sla

Lanita

Berichten: 548
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:22

Blijft mooi he, Haflinger in de sneeuw <3

Ik kijk het bij Lanita eff aan, ze heeft nu een 0grams op.
Als haar vacht echt te lang word dan laat ik haar scheren.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:26

Dit was Jim vorig jaar met zijn racestreep.
Afbeelding

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:03

Ik heb mijn haf vorige winter geschoren en heb er echt spijt van.. De intentie was om lekker veel te kunnen gaan rijden omdat ik de tijd had en hij zweet snel en veel bij hard werken. Door de weersomstandigheden (glad en veel sneeuw) heb k niet eens veel kunnen gaan :n

En hij vond het echt not done :n hij verging van de jeuk... Ik zag aan zijn dekens dat hij schuurde en op zijn borst had hij er de kale plekken van op staan.. vond het mega sneu dus dit jaar gewoon lekker op eigen kracht met een natuurlijk wintervachtje :D!

Afbeelding

Afbeelding

Ik had er alles afgehaald en hij had een 500 gr geloof ik op hartje winter met een 100 gr hals er aan.. vond het maar niks al dat gedoe en Pino werd er totaal niet blij van.. :D

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:14

Ik scheer sowieso altijd de benen, zomer en winter, gewoon omdat ik dat mooier vind.
Deze winter zullen we even kijken wat we doen. Bij mij hangt het ervan af of ik in het winterseizoen doorstart. Maar nu staat ze nog mooi in der vachtje, Ik heb er wel meteen een deken op gegooid toen die koude buien kwamen, dus ze staat als sinds half augustus onder het dek. Ik gebruik geen halsdeken meer aangezien ze vorig jaar een heleboel manen verloren is daardoor.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Geschoren Haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:18

Ik vindt het vriendelijker om te scheren, als om nu al allerlei dekens op te gooien.. :7 Maar goed wie ben ik.