hengstenkeuring 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaikeg

hengstenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:35

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een 2,5 jarige haflingerhengst (v. Allacher). Momenteel staat hij in de opfok bij fam. Doezejager in Elst. In oktober komt hij naar huis toe en willen we hem klaar gaan maken voor de hengstenkeuring in 2011.
Aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb (helemaal geen keuring ervaring) zou ik hier graag info over willen hebben. Ik ben van plan hem zelf te trainen. Maar misschien is het toch beter om hem ergens keuringsklaar te laten maken...?
Alle info is welkom !
Groetjes, Maaike

vieux2002

Re: hengstenkeuring 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:40

ik zou hem in sept al ophalen. wij beginnen altijd half augustus met binnen halen en laten keuren en dan rustig aan de gang gaan met ze. je hebt toch wel 2,5 maand nodig om te trainen en te oefenen(trailer/springen/vreemde omgeving loslaten bewegen enz)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:40

Als je het echt goed wil doen en geen ervaring heb dan zou ik hem deskundig klaar laten maken.
Dit kan je doen bij Hans vd Berg bijvoorbeeld.

Heb je wel al eens bij iemand gevraagd of het de moeite waard is hem te laten keuren?
Het zou zonde zijn erg veel geld erin te stoppen om hem klaar te krijgen en dan gelijk richting huis gestuurd te worden.

Leuk trouwens dat hij daar staat ;) Mijn jaarlinghengst Stitch staat er ook

maaikeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:39

Ik heb Hans van de Berg gemaild voor een prijsopgaaf, maar nog niks gehoord. Ik heb mijn hengst trouwens ook bij hem gekocht...

Ik heb inderdaad wel eens iemand gevraagd of hij de moeite waard is...maar je weet het natuurlijk nooit.

Wat toevallig dat jou hengst ook bij Doezejager staat !

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:41

Ik weet wel wat het keuringsklaar maken van een merrie kost want dat hebben we net laten doen bij hem maar of hengsten dezelfde prijs is weet ik niet
Je kan denk ik beter even bellen met hem, dan heb je gelijk antwoord en weet je hoe en wat.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 01:32

Ik heb het vorig jaar zelf gedaan.
De keuring is omstreeks begin Februari toch?

De vacht:
- Zodra je je paardje thuis krijgt onder dekens zetten,
- Blijft hij kort in zijn vacht? Doorzetten met dekens (zo heb ik het gedaan),
- Anders uiterlijk eind Oktober geheel scheren en met dekens werken, dan heb je in Februari een mooie dunne vacht met de kleur van de vacht.

Hoefsmid
- Staat het paard op ijzers? 1,5 week/ 2 weken voor de keuring laten beslaan.
- Voor bekappen zou ik de hoefsmid 1 of 2 dagen voor de keuring langs laten komen om de hoeven mooi strak bij te vijlen.
- Op de keuring: Hoeven goed wassen en bv. hoofpolish gebruiken. (Is een soort glans nagellak, voor de show is het mooi)

Scheren
- 3 weken van te voren de kaak en de oren mooi uitscheren (Probeer het eens uit, hoelang duurt het bij jou haf totdat alles weer is aangegroeid?).
- 2 weken van te voren de benen scheren (tot onder de knieen, hier geldt ook probeer het eens uit op je haf, het moet er niet vers geschoren uitzien)
- De vacht uit de manenkam scheren en bij de staart (ze zien het liefste geen vacht hierin groeien)
- Op de keuring: Haartjes langs de hoef mooi wegscheren, oren en kaak wat bijknippen.

Wassen
- Uiteraard de manen, voorpluk, staart en benen stralend wit! Bv. met silverschampoo (voor paarden), cowboy magic yellow out etc. (dit kan je van september tot Februari ook nog uittesten wat jij het beste vind werken). Sowieso raad ik ja na het wassen Cowboy Magic Detagnler aan!!!
- Eventuel vacht goed wassen en oppoetsen met schapenwol en eventueel wat Shine van Cowboy Magic voor de glans.

Voer
- Ik zal hem nu van huis uit op vlas of zaagsel zetten met het oog op een stro eten.
- Oud droog hooi voeren en een halve PAVO summerfitkoek per dag (meer niet!!!)
- 2 weken voor de keuring 3 handjes haver erbij voeren.
- Ik zal nu al beginnen om Omega Olie te voeren (mede voor de glans, spijsvertering en verharing)
- En bv. een Himalaya steen voor op stal

Training
- Laat je paard aan het bit wennen.
- Laat je paard aan een hoofdstel zonder neusriem met bit wennen (ik heb hier geen tijd voor gehad door een ongeluk met mijn hand, dus uiteindelijk besloten om met neusriem te verschijnen)
- Wandel veel rechte stukken aan de hand op het harde.
- Oefen halthouden en op stand staan.
- Meestappen en draven aan de hand, het liefst op commando...
- Ga je zelf voorbrengen? Ik kan Jeroen Slot van stal Honesch aanraden ;)
- Longeren en conditie opbouwen! De laatste 2/3 maanden zou ik ook met dubbele lijnen of pessoa werken (je moet wel eerlijk naar het paard kijken, kan hij dit aan?).
- Laat is veel mensen langs de bak? staan om te klappen en geluiden te maken etc.

Ik heb mijn haf de avond voor de keuring in de Brabanthallen op stal gezet.
Zo kon hij goed wennen aan de omgeving, andere paarden en geluiden. Pas op dat je je paard in de Brabanthallen niet te dik onder de dekens zet, alles is nieuw, opwinding, veel paarden, ze kunnen gaan zweten.

Als me nog iets te binnen schiet zet ik het nog erbij in dit topic :D
Als je vragen hebt: pb-box staat open!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 01:34

Babyolie op zijn snuitje 8-)