Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
brenniie schreef:jou haflinger is dan niet 100% haflinger dus ik denk niet dat je hem/haar bij het haflinger stamboek kan inschrijven.
ook weet je niet 100% zeker wie de ouders zijn dus keuren word al helemaal moeilijk denk ik..
_Bitje_ schreef:linda_arnold schreef:Waarom wil je hem uberhaupt in het stamboek hebben, het heeft geen enkele meer waarde
Gewoon, ik wil hem graag gekeurd hebben
_Bitje_ schreef:brenniie schreef:jou haflinger is dan niet 100% haflinger dus ik denk niet dat je hem/haar bij het haflinger stamboek kan inschrijven.
ook weet je niet 100% zeker wie de ouders zijn dus keuren word al helemaal moeilijk denk ik..
Maar ik kan er wel achter komen want ik ken iemand die de moeder van Bo kent
linda_arnold schreef:Waarom wil je hem uberhaupt in het stamboek hebben, het heeft geen enkele meer waarde
Daarbij worden de paarden als veulen zijnde gechipt en hiermee geregistreerd bij een bepaald stamboek. Bij het KWPN zijn het B-registers en Blauwe papieren, zover ik weet doen ze dit niet bij het KVTH
Charaz schreef:linda_arnold schreef:Waarom wil je hem uberhaupt in het stamboek hebben, het heeft geen enkele meer waarde
Daarbij worden de paarden als veulen zijnde gechipt en hiermee geregistreerd bij een bepaald stamboek. Bij het KWPN zijn het B-registers en Blauwe papieren, zover ik weet doen ze dit niet bij het KVTH
Dit doen ze wel bij het KVTH, in het wachtregister.
Citaat:Haflingers
Bij de haflingers is geen sprake van aanverwante rassen, maar wel van vreemd bloed en
paarden waarvan de afstamming niet bekend/ erkend is. Deze worden op de volgende manier
behandeld:
Registratie:
Haflingerpaarden zonder bekende/ erkende afstamming kunnen ingeschreven worden in het
wachtregister. De haflingerpaarden krijgen een nummer, evenals bij de trekpaarden te beginnen met WR.
Deze paarden blijven voor altijd in dit register staan.De nakomelingen kunnen na 6 generaties (mits voorouders allemaal bekend zijn)
voorgedragen worden voor opname in het stamboek. Bij opname in het stamboek worden
deze paarden gelijk behandeld met de andere paarden die ingeschreven zijn in het stamboek.
Haflingers met vreemd bloed
Haflingers met 25% of minder vreemd bloed, kunnen voorgedragen worden voor opname in
het stamboekregister. Hengsten met een percentage vreemd bloed tot en met 1,56% kunnen
worden aangeboden ter goedkeuring voor de dekdienst. Alle haflingerpaarden met meer dan
25% vreemd bloed komen in het wachtregister. Zij krijgen een nummer, te beginnen met WR
en blijven voor altijd in het wachtregister.Nakomelingen komen ook in het wachtregister. Als de nakomelingen minder dan 25%
vreemd bloed hebben kunnen ze voorgedragen worden voor opname in het stamboek. Deze
paarden worden gelijk behandeld met de andere paarden die opgenomen zijn in het stamboek.
Paarden, welke geregistreerd staan in het wachtregister, kunnen uitsluitend deelnemen aan een
officiële keuring in daarvoor apart ingerichte rubrieken. Elke afdeling binnen de K.V.T.H.
mag individueel bepalen of er een dergelijke rubriek wordt ingericht.
Het Hoofdbestuur kan op grond van periodieke ontwikkelingen besluiten de bovenstaande
toegestane percentages aan te passen.
Art. 5. De omschrijving van de in een stamboek ingeschreven paarden zal bevatten:
a. naam en nummer
b. geslacht
c. kleur, kentekenen en chipgegevens
d. datum en jaar van geboorte;
e. percentage vreemd bloed (haflingers)
f. naam en woonplaats van de fokker en de eigenaar
g. naam en registratienummer van vader en moeder en van de voorouders tot in de vijfde
generatie.
De omschrijving van de in het (wacht) register ingeschreven paarden zal bevatten:
a. naam van paard en nummer
b. geslacht
c. kleur, kentekenen en chipgegevens
d. datum en jaar van geboorte
e. naam en woonplaats van de eigenaar
f. naam en woonplaats van fokker (indien bekend)
g. naam en registratienummer van vader en moeder en van de voorouders tot in de vijfde
generatie (voor zover bekend en bewezen)
De eigenaar van een ingeschreven paard ontvangt een paspoort. Dit paspoort is en blijft
eigendom van de vereniging en dient op eerste aanvraag van het bestuur te worden ingeleverd.
Art. 6. Veulens, waarvan het dekbewijs-geboortebericht niet binnen veertien dagen na de
geboorte aan het algemeen secretariaat is gezonden, kunnen slechts worden ingeschreven,
indien zij met inachtneming van een termijn van zes weken na de datum van inzending van
het dekbewijs-geboortebericht, niet gespeend, bij hun moeder te controleren zijn. Hiervan kan
worden afgeweken, indien ten genoegen van het dagelijks bestuur het overtuigende bewijs
wordt geleverd dat de gegevens van het dekbewijs-geboortebericht in overeenstemming met
de werkelijkheid zijn en een door het dagelijks bestuur vast te stellen bedrag is voldaan. Naast
de genoemde bewijsvoering kan door het dagelijks bestuur een DNA-onderzoek worden
vereist.
Indien een registratie niet vóór de leeftijd van 7 maanden van het veulen kan plaatsvinden, zal
een DNA-onderzoek noodzakelijk zijn voor het bepalen van de afstamming. De kosten voor
dit onderzoek komen voor rekening van de eigenaar van het veulen.
Art. 7. Het stamboekregister met predikaten is een stamboekregister van geselecteerde
paarden voor erkende afstamming. Er is één predikatenboek voor trekpaarden en één voor
haflingerpaarden.
Art. 8 . In het stamboekregister met predikaten kunnen worden opgenomen paarden, welke:
a. ingeschreven staan in het veulenboekregister van de vereniging;
b. toebehoren aan de leden van de vereniging;
c. indien het betreft merries, de leeftijd van tenminste twee en half jaar, en indien het
betreft hengsten, de leeftijd van tenminste drie en half jaar hebben bereikt;
d. zijn gekeurd op basis van de lijsten die daarvoor zijn ontworpen en voldoen aan de
minimale eisen die daarvoor gelden;
e. beoordeling voor opname geschiedt door twee erkende juryleden.
Met inachtneming van het bepaalde in sub b.,c. d.en e. kunnen ook in het predikatenboek
worden opgenomen paarden, ingeschreven in registers van buitenlandse
stamboekverenigingen, welke zich bezighouden met de registratie van paarden, die identiek
zijn aan Nederlandse trekpaarden en haflingerpaarden en zijn verworven door leden van het
stamboek.
Art. 9. Bij de beoordeling van paarden voor opname in het stamboekregister dient rekening te
worden gehouden met de afstamming van de aangeboden paarden.
Art. 10. Tot opname van paarden in het stamboek met predikaten overeenkomstig het
bepaalde in art. 8. lid a t/m e wordt niet overgegaan alvorens de eigenaar de kosten, die door
het hoofdbestuur worden vastgesteld, heeft voldaan. Dit geldt ook voor paarden die uit het
buitenland komen en in ons stamboek zijn opgenomen en zijn overgeschreven op naam van
één van de leden van de vereniging.
Art. 11 . De omschrijving van de in het stamboek met predikaten opgenomen paarden zal
bevatten:
a. naam en nummer;
b. geslacht;
c. kleur, kentekenen en chipgegevens;
d. naam en woonplaats van fokker en eigenaar;
e. percentage vreemd bloed (haflingers)
f. schofthoogte;
g. datum en jaar van geboorte;
h. naam en registratienummer van vader en moeder en van de voorouders tot in de vijfde
generatie
i. eventueel soort predikaat.
Art. 12. De eigenaar van een opgenomen paard ontvangt een uittreksel van het predikaat
waarmee het in het stamboek met predikaten is opgenomen. Dit uittreksel is en blijft
eigendom van de vereniging en dient op eerste aanvraag van het bestuur te worden ingeleverd
__Jolien__ schreef:Héééj,
Volgens mij kan je je pony wel bij een stamboek inschrijven, maar ik weet het niet zeker![]()
Ik denk dat je hem via het welsh stamboek kan inschrijven als een soort part bred, maar dat moet je maar eens vragen bij het stamboek zelf![]()
Groetjes Jolien XX
_Bitje_ schreef:Oke, kan dat echt niet?
ik weet iig wel dat een fries x tinker wel in het friezenstamboek ingeschreven mag worden.
_Bitje_ schreef:Een stalgenoot beweerde dat
waarom ik dat wil? Omdat ik et heel leuk zou vinden om hem te laten keuren