mijn haflinger laat me niet opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evy_udo

mijn haflinger laat me niet opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:19

Ik ben 4 jaar geleden eigenaar geworden van een toen bijna 6 jarige haflinger ruin. Hij was nog tamelijk groen, was wel al enkele keren gaan wandelen en opgeleerd in het enkel en dubbelspan. Al vanaf het begin merkte ik dat udo bij het opstijgen nooit stil wilde blijven staan. Hij begon altijd al te stappen vanaf het moment dat ik een voet in de stijbeugel had. Twee jaar geleden is hij bij het opstijgen plots op hol geslagen (draait zich 180° rechtsom, en crosst er vandoor). Gevolg ik tot driemaal toe in het zand gebeten. Hij doet dit ook bij andere ruiters en sindsdien zorg ik steeds dat iemand hem vast kan houden bij het opstijgen. Maar nu komt het vaker voor dat ik alleen op stal ben en ik zou graag hem alleen kunnen bestijgen, want anders kan ik ook minder rijden.
Hij trekt zich nu al weg vanzodra je naar de stijgbeugel reikt. Rugpijn is uitgesloten, want om aan te singelen moet ik hem bestijgen (hangt dan nog vast aan zijn halster, zonder hoofdstel) en dan kan ik zonder problemen opstijgen. De problemen beginnen vanzodra het hoofdstel erin zit en hij weet dat er gewerkt moet worden.

Wie heeft er bruikbare tips?
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:23

hoezo moet je erop gaan als je hem aansingelt?dat kan toch ook van de grond?
als rugpijn of iets anders uitgesloten is,gewoon veel oefenen,voet in de beugel en zodra hij weg wil lopen,voet er weer uit en hem terugzetten op dezelfde plek!
je zal veel geduld nodig hebben en ga het desnoods een half uur achter elkaar alleen maar dit oefenen ;) maar het heeft bij mij bij verschillende paarden al goed gewerkt :j

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:28

Heb je wel eens geprobeerd om aan de andere kant op te stijgen? soms helpt het :D en anders inderdaad oefenen mijn haflinger liep ook elke keer weg met het opstijgen. daarna voet in de beugel als hij een pas zette corrigeren terug zetten en nog een keer binnen no time had hij het door dat hij stil moet blijven staan :) alleen is het wel vervelend als hij ervandoor crosst :S succes in elk geval!

evy_udo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:35

udo is een kei in het zich opblazen,
het is zo goed als onmogelijk om hem vanop de grond aan te singelen, ik weet het, het oogt raar, maar het is het enige dat lukt :o

het probleem bij het opstijgen is dat hij zich in een fractie van een seconde omdraait en de ruiter gewoon op de grond werpt (je krijgt zijn kont tegen je aan doordat hij naar rechts draait) je hebt geen tijd om te reageren
ik heb hem al in een hoek gezet zodat hij niet weg kan, maar nog slaagt hij erin om tussen de muur en mezelf te draaien. Als er iemand bijstaat en hem vermanend aanspreekt, zal hij zich niet roeren en me laten opstappen, maar ja als je alleen bent, ben je maar alleen en ik kan de buitenpiste niet afsluiten met het gevolg dat hij dan moeilijk te vangen is

ps dat draaien langs de buitenkant doet hij ook tijdens het longeren

ILoveeyouu

Re: mijn haflinger laat me niet opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:34

Lastige situatie,
dat longeren heb ik ook wel eens gehad.
Met mijn welshje.
erg vervelend.
wat ik wel eens deed is gewoon op de andere hand verder gaan.
paar keer met de zweep op de grond meppen en ze ging van zelf een kant op en daar ging ik op verder.
heb daar voor de rest niet zoveel aandacht aan besteed omdat het echt klieren was. en gewoon geen zin hebben in lopen.

Wat je tegen het opstijgen kunt doen dat zou ik echt niet weten..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:42

misschien voorlopig maar even met een halster onder je hoofdstel rijden...op die manier kan jij op stappen als hij nog vast staat.
misschien niet zo'n mooi gezicht,maar wel veiliger en makkelijker voor jou.

succes met je eigenwijze haflinger. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:03

Opstappen met een halster en vastzetten zou ik niet doen. Daar krijg je ongelukken van als hij gaat hangen.

Mijn haflinger deed dit ook. Ik ben de eerste maanden opgestapt met hulp. Iemand hield hem vast tot ik zat en liet hem dan los. Dan ging hij er nog regelmatig vandoor, maar dan zat ik tenminste. Ik steeg ook altijd in de hoek op. Dan kan hij in ieder geval maar 1 kant op.
En als hij een keer moe gereden was gewoon 20x op en afstappen. Elke keer als ik zat gelijk een snoepje er in en uitgebreid belonen.
Het kost een berg geduld en tijd, maar inmiddels kan ik zonder hulp opstappen en rent hij niet meer weg.

evy_udo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:21

alvast bedankt voor de tips,

ik heb hem vroeger al een paar keer vastgebonden aan zijn halster (was wel boven zijn hoofdstel) bij het opstijgen, maar het was steeds een gevecht om het halster dan los te krijgen en tegelijkertijd udo in bedwang te houden. Het rare is, vanzodra je erop zit, maakt hij geen aanstalten meer om weg te lopen.

Bij het longeren heb ik op stal de tip gekregen om een longeersingel te gebruiken en mijn longe door de binnenste bitring te verbinden met de laagste binnenzijring aan de longeersingel. Als hij dan gaat trekken, trekt hij zijn hoofd naar zijn romp toe, maar toch is hij er al terug in geslaagd om zich los te trekken (en dit bij iemand die het longeren toch wel gewoon is). Ik ga hem voor alle zekerheid de volgende keer longeren in een afgezet deel van de piste ( wel een gesleur met staanders en linten, maar veiligheid boven alles).

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:09

Ik denk dat er ondertussen spanning is ontstaan bij het opstappen
Jij denkt hij zal er wel vandoor gaan dus doet hij dat ook
Waarom rent hij anders niet weg als jij op hem klimt om aan te singelen
Hij weet toch ook dat hij aan het werk moet anders zadel je hem niet op
Je moet het opstappen in kleine stapjes delen
dus eerst opzadelen en dan naar een plek lopen waar je normaal ook opstapt maar dat niet doen
Dit een aantal keer herhalen en dan een stap verder gaan
Dus weer opzadelen naar de plek lopen en nu de stijgbeugel pakken en vast pakken alsof je zou gaan op stappen
ook dit een aantal keer doen
als je paard weg loopt met hem mee lopen en pas de stijgbeugel los laten als hij stil staat en dus ontspant
de volgende stap is een stuk moeilijker maar met een beetje hulp moet dat ook lukken
Kies een niet te grote ruimte b.v. een longeercikel of een afgezet stuk van de bak
volg weer de zelfde stappen als hier voor, als je paard nu ontspant zet je voet in de stijgbeugel maar neem de teugel zo kort dat hij niets anders kan doen dan een rondje om je heen lopen
Nu zou je eigelijk je voet in de stijgbeugel moeten houden tot hij stil staat maar dat lukt niet haha maar goed als je steeds als hij ontspant en stil gaat staan de teugel iets los laat zal hij wel begrijpen dat als hij stil staat de spanning van de teugel afgaat
net zo lang proberen tot hij stilstaat als je je voet in de beugel zet dan niet opstappen maar juist nu je voet op de grond zetten en teugels helemaal los laten
Het is een lang verhaal maar ik hoop dat je een beetje snapt wat de bedoeling is
Hoe stap je met aansingelen eigelijk op klim je er op of gebruik je een opstapje

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:11

Mijn pony deed dit ook. Ze vond het niet fijn als je zegmaar aan het zadel hangt als je opstapte. Met krukje opstappen was de oplossing.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:24

Gelukkig! Ik ben niet de enigste... :D

Mijn pony deed dit ook op de een op andere dag. En toen lag ik ook met me snufferd in het zand. Was wat minder... En toen had hij het kunstje natuurlijk door.

Heb zijn rug toen na laten kijken door de dierenarts. Was niks aan de hand helemaal goed. Toen me zadel laten nakijken en die lag ook goed... Uiteindelijk toch een nieuw zadel laten aanpassen. Maar hij deed het nog steeds. Was echt een beetje ten einde raad... En toen ben ik nog eens naar een andere dierenarts geweest om hem helemaal na te laten kijken. Conclusie van de dierenarts: Je pony neemt je in de maling... En bedankt!

Zag het niet echt meer zitten...Kreeg echt een baksteen in me maag als ik weer moest rijden... En het probleem was alleen het opstappen. Als ik er op zat niks aan de hand. Dus ik heb het toen ook opgelost met iemand die me helpt met opstijgen. Eerst vast houden en hangen. Nu vraag ik of iemand alleen wil hangen. Of ik stap op via een krukje gaat ook beter. Hij vind de druk van de singel denk ik dan erg vervelend. Ben nu wel van de western overgestapt naar de dressuur. En dat gaat nu ook een stuk beter gelukkig :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:39

Sterre ging rondjes draaien... kort nadat ik haar had gekocht.
nu 2 jaar later is er niets meer aan de hand. :D

idd een krukje is heel handig!!

elke keer als ze braaf bleef staan beloonde ik haar met een snoepje.
een week later was er niets meer aan de hand.

wel 1 nadeel... als ik nu opstap en heb geen snoepje voor haar dan wil ze niet meteen weglopen als ik haar aanspoor..

maar ach... een beetje omkopen voordat je gaat rijden kan geen kwaad :P (vind ik)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:06

Het lijkt mij dat hij toch wel ergens pijn heeft of een pijn-gerelateerde ervaring. Eerst alles medisch uitsluiten (dus niet op eigen inzicht): laat er een VA bij komen of een chiropractor, zodat je echt zeker weet hoe of wat. En een tandarts, want als hij zijn bit in heeft en dan deze reactie vertoont zou het heel goed kunnen dat er haken zitten. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:10

Als je nou de binneteugel heel strak neemt en zijn koppie naar je toe haalt kan hij in elk geval niet meer de andere kant opdraaien.

Daarna in stapjes weer gaan opstijgen. ga inderdaad maar een keer een half uurtje alleen dát oefenen.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:12

Bekend haflinger probleem ..

evy_udo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:29

nogmaals bedankt,

pijn heeft hij echt niet, dierenarts heeft dit nagezien (udo had nl ook een genant probleem aan zijn koker :o ) en ook zijn tanden zijn OK, maar bij het volgende bezoek van de dierenarts laat ik alles nog eens nakijken.

ik ben al blij dat ik niet de enige ben met dit probleem, morgen ga ik eens proberen om een opstapje te gebruiken, terwijl iemand udo vasthoudt. Hopelijk lukt dit, want udo is nogal een angsthaas en witte opstapjes kunnen volgens hem erg gevaarlijk zijn. :D

als ik klaar ben met rijden ga ik vanaf nu ook altijd nog eens extra op en afstijgen, kan maar voor zijn en mijn vertrouwen goed zijn

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:50

een ander paard bij mij op stal (nagenoeg groen paard) vind het eng om haar been over zijn lijf te zien gaan.
zodra er iemand opzit is er niets meer aan de hand.
afstappen geeft alleen hetzelfde probleem..

misschien heeft het bij jou ok wel met vertrouwen te maken.
veel oefenen. en als je erop zit goed belonen (evt met brokjes)